18.
Vyžarovanie
Pomôcky
:
Sklenené
banky, žiarovka pripojená na 220 V, zátky, sklenené trubice,
Realizácia:
Pripravíme
si dve rovnaké sklenené banky, jednu z nich začadíme nad plameňom sviečky.
Vzduch v bankách uzatvoríme zátkami, ktorými prechádzajú sklenené
trubice. Do trubíc predtým dáme zafarbenú vodu tak, aby vytvorila asi
dvojcentimetrový stĺpček. Rovnakú výšku stĺpčekov vody v trubiciach
dosiahneme vhodným zatlačením zátok a označíme ju gumovými krúžkami.
Žiarovku z mliečneho skla a s výkonom 100 W pripojíme cez vypínač na
zdroj striedavého napätia 220 V. Banky postavíme na drevené podstavce
tak, aby boli vo výške žiarovky a zároveň, aby boli od nej rovnako
vzdialené. Zapneme vypínač. Žiarovka začne svietiť. Pozorujeme pohyb
stĺpčekov vody v trubiciach smerom nahor, pričom v trubici na začadenej
banke sa stĺpček vody pohybuje rýchlejšie.
Fyzikálna
interpretácia:
Z
vlákna žiarovky, ktoré má vysokú teplotu, sa šíri teplo tepelným žiarením.
Mliečne sklo zabezpečí rovnomerné žiarenie z celého povrchu žiarovky.
Telesá v okolí žiarovky prijímajú toto teplo, pričom množstvo prijatého
tepla závisí od akosti povrchu telesa. Začadenú banku charakterizuje
matný a tmavý povrch, nezačadenú lesklý a svetlý. Množstvo tepla,
ktoré prijme banka, je priamo úmerné teplotnej rozťažnosti vzduchu v
banke. Teda podľa rôzneho stúpania vodných stĺpčekov v trubiciach môžeme
porovnať množstvo tepla prijatého bankami. Telesá s matným a tmavým
povrchom prijímajú viac tepla, ako telesá s lesklým a svetlým povrchom.
Realizačná
poznámka:
Ak
v bankách použijeme namiesto vzduchu vodu, pokus budeme realizovať dlhšie
a rozdiel prijatého tepla bude menej viditeľný, než pri použití
vzduchu. Pri začadenej banke musíme dávať pozor, aby sa nedostala do
kontaktu s vodou, pretože začadenie by sa zmylo.
Metodická
poznámka:
Môžeme
žiakov upozorniť aj no závislosť množstva vyžarovaného tepla od
povrchu vyžarovaného telesa. Tmavý a matný povrch vyžaruje viacej
tepla, ako povrch svetlý a lesklý.
Otázky
:
1.
Vysvetlite fyzikálnu podstatu javu, že telesá
s matným a tmavým povrchom prijímajú viac tepla, ako telesá s lesklým
a svetlým povrchom.