|
|
Prednášajúci
/ Cvičiaci |
|
PREDMET |
Gajdušek |
|
Didaktika fyziky |
Gajdušek |
|
Didaktika fyziky v zahraničí |
Gajdušek |
|
Fyzika I |
Gajdušek |
|
Objektivizácia hodnotenia vo vyučovaní
fyziky |
Degro |
|
Environmentálna fyzika |
Degro |
|
Experimentálne metóty FKL I |
Degro |
|
Školské počítače |
Onderová |
|
Vybrané demonštračné experimenty |
Kireš |
|
Fyzikálne úlohy |
Kireš |
|
Netradičný
pohľad na vybrané poznatky zo všeobecnej fyziky |
Degro, Onderová,
Ješková, Kireš |
|
Praktikum školských pokusov
I, II,III |
KEF/ARE1a |
KEF/DEX1 |
Vybrané demonštračné experimenty |
3kr. |
3 + 0 |
ukonč.-S |
Prednášajúci: Onderová |
Cvičiaci: |
semester-L |
Obsah: Súbor zaujímavých
demonštračných pokusov vhodných na spestrenie výuky fyziky resp. využitie
v záujmovej činnosti. Jedná sa hlavne o experimenty realizované
improvizovanými a svojpomocne vyrobenými pomôckami. Čierne skrinky vo
vyučovaní fyziky. Vystavený fyzikálny experiment. Uplatnenie hračiek vo
výuke fyziky. Pokusy so vzduchom a vodou. Pokusy z termiky , optiky,
elektriny a magnetizmu. |
Odporúčaná lieratúra: |
Onderová, Ľ.: Netradičné experimenty vo vyučovaní
fyziky, MC Prešov, 1996. Kostič, Ž.: Medzi hrou a fyzikou, Alfa,
Bratislava, 1971. |
|
KEF/DF1a |
Didaktika fyziky |
2kr. |
1 + 1 |
ukonč.-Z |
Prednášajúci: Gajdušek |
Cvičiaci: Degro, Onderová, Kireš |
semester-L |
Obsah: Didaktika fyziky ako
vedecká disciplína. Ciele a úlohy vyučovania fyziky. Osobnosť učiteĺa
fyziky. Príprava na vyučovanie.Organizačné formy a metódy vyučovania.
Problémové vyučovanie. Programované učenie a vyučovanie. Demonštračný
experiment. Materiálne prostriedky. Úlohy vo vyučovaní fyziky.
Preverovanie a hodnotenie vedomostí žiakov. |
Odporúčaná lieratúra: |
Janovič J. a kol.: Didaktika fyziky, MFF UK
Bratislava, 1990. Mechlová E.: Didaktika fyziky 2, PdF Ostrava,
1989. |
|
KEF/DF1b |
Didaktika fyziky |
4kr. |
1 + 2 |
ukonč.-ZS |
Prednášajúci: Gajdušek |
Cvičiaci: Gajdušek, Degro, Onderová, Kireš |
semester-Z |
Obsah: Rozvíjanie myslenia
žiakov. Model ako prostriedok názornosti. Videoprogramy a ich využitie.
Možnosti využitia mikropočítačov. Fyzikálny obraz sveta. Konkrétna
realizácia pri: metodickom rozbore riešenia kvantitatívnych a
kvalitatívnych úloh a pri analýze učiva s prihliadnutím na rôzne druhy a
typy škôl. |
Odporúčaná lieratúra: |
Janovič J. a kol.: Didaktika fyziky, MFF UK
Bratislava, 1990. Mechlová E.: Didaktika fyziky 2, PdF Ostrava,
1989. |
|
KEF/DFZ1 |
Didaktika fyziky v zahraničí |
3kr. |
2 + 0 |
ukonč.-S |
Prednášajúci: Gajdušek |
Cvičiaci: |
semester-Z |
Obsah: Alternatívne školské
systémy. Nový rámec vyučovania fyziky: evokácia, uvedomenie si významu,
reflexie. Metódy a techniky: brainstorming, kooperatívne vyučovanie,
INSERT, zhlukovanie, cinquain, čítaním a písaním ku kritickému
mysleniu. |
Odporúčaná lieratúra: |
Zelina M.: Alternatívne školstvo, Interlingua,
Bratislava 1993. Časopisecká literatúra. |
|
KEF/EMT1 |
Experimentálne metóty FKL I |
2kr. |
2 + 0 |
ukonč.-Z |
Prednášajúci: Degro |
Cvičiaci: |
semester-Z |
Obsah: Dielektrické merania.
Dielektrická polarizácia, susceptibilita, permitivita, stratový uhol.
Merný kondenzátor čiastočne vyplnený dielektrikom. Merné kondenzátory pre
kvapaliny a TL. Transportné elektrické javy - základné pojmy. Meranie
elektrickej vodivosti. Meranie Hallovej konštanty feromagnetických a
paramagnetických látok. Meranie Magnetorezistentného javu. Termoelektrické
javy. Štúdium fotoelektrickej vodivosti, fotomagnetoelektrické
metódy. |
Odporúčaná lieratúra: |
Brož, J.: Základy fyzikálnych měření II B, SPN
Praha, 1974. Kužel, R.: Praktikum z fyziky pevných látok, SPN Praha,
1972. |
|
KEF/EMV1 |
Environmentálna fyzika |
3kr. |
3 + 0 |
ukonč.-S |
Prednášajúci: Degro |
Cvičiaci: |
semester-L |
Obsah: Charakteristika
globálnych problémov ľudstva. Zem jeden z najväčších divov sveta.
Atmosféra ochranný závoj Zeme. Skleníkový efekt a globálne otepľovanie.
Fyzikálne faktory v životnom prostredí - v prírodnom a umelom. Vplyv
fyzikálnych faktorov na človeka a živé systémy: zvuk a hluk, vibrácie,
gravitačné polia, svetlo a osvetlenie, tlak, tepelná pohoda, elektrické
polia, magnetické polia, elektromagnetické žiarenie. Energetika a živé
systémy. Obnoviteľné zdroje energie. Ekologické prvky a ich miesto vo
vyučovaní fyziky. |
Odporúčaná lieratúra: |
Hrazdira, I. a kol. Biofyzika, Avicenum Praha,
1983. Tölgyessy, J., Piatrik, M.: Za tajomstvami ekobiofyziky, Obzor
Bratislava, 1986. Nováček, P., Huba, M.: Ohrožená planeta, PF UP
Olomouc, 1994. |
|
KEF/FYU1 |
Fyzikálne úlohy |
3kr. |
3 + 0 |
ukonč.-S |
Prednášajúci: |
Cvičiaci: Kireš |
semester-L |
Obsah: Práca s literatúrou -
zbierky úloh z fyziky pre ZŠ a pre gymnázium. Riešenie kvalitatívnych úloh
a kvantitatívnych úloh - metóda dosadením do vzorca, syntetická a
analytická metóda. Grafické riešenie fyzikálnych úloh, grafická derivácia
a grafická integrácia. Štrukturovanie fyzikálnej úlohy. Tvorba a
formulácia problémových a neproblémových úloh. Modelová schéma riešenia
fyzikálnej úlohy. Zadávanie úlohy s neúplne definovaným problémom. Znaky
kreatívnej fyzikálnej úlohy. |
Odporúčaná lieratúra: |
Zborníky fyzikálnych olympiád 1-28, SPN,
Bratislava. Lindner H.: Riešené úlohy z fyziky, Alfa, 1973. |
|
KEF/OHF1 |
Objektivizácia hodnotenia vo vyučovaní
fyziky |
3kr. |
2 + 0 |
ukonč.-S |
Prednášajúci: Gajdušek |
Cvičiaci: |
semester-Z |
Obsah: Cieľ preverovania
vedomostí. Test na formálne znalosti, na pochopenie učiva a na aplikáciu
poznatkov. Test k tematickému celku s alternatívnymi odpoveďami, s
fyzikálnymi úlohami. Príprava testu, formulácia otázok, alternatívnych
odpovedí, hodnotenie výsledkov. Štatistické vyhodnotenie previerky a
zohĺadnenie výsledkov pri výučbe. |
Odporúčaná lieratúra: |
Lapitka M.: Tvorba a použitie didaktických
testov, SPN Bratialava, 1990 Turek I.: Učiteľ a didaktické testy, MC
Bratislava, 1996. |
|
KEF/PSP1a |
Praktikum školských pokusov I |
3kr. |
0 + 3 |
ukonč.-Z |
Prednášajúci: |
Cvičiaci: Degro, Onderová, Ješková, Kireš |
semester-Z |
Obsah: Demonštračné
experimenty, ich realizácia a zaradenie vo vyučovaní fyziky z tematických
celkov: kinematika hmotného bodu, Newtonove pohybové zákony, mechanika
dokonale tuhých telies, tepelné vlastnosti látok, hydrostatika a
hydrodynamika, molekulová fyzika. Práca so vzduchovou lavicou - využitie
riadenia experimentu počítačom v systéme IP COACH. |
Odporúčaná lieratúra: |
Kašpar , E., Vachek, J.: Pokusy z fyziky na
středních školách, I. díl, SPN Praha, 1967. Koubek, V. a kol.: Školské
pokusy z fyziky, SPN Bratislava, 1992. |
|
KEF/PSP1b |
Praktikum školských pokusov II |
2kr. |
0 + 3 |
ukonč.-Z |
Prednášajúci: |
Cvičiaci: Degro, Onderová, Ješková, Kireš |
semester-L |
Obsah: Realizácia
demonštračných experimentov a ich zaraďovanie podľa funkcie, ktorú majú
plniť. Využívanie školských demonštračných súprav. Úlohy sú z tematických
celkov: harmonický pohyb, vlnenie a akustika, elektrostatika,
elektrokinetika, magnetické pole, jav elektromagnetickej indukcie,
striedavé napätie, dioda a tranzistor a ich využitie, zaujímavé zapojenia
z elektroniky. |
Odporúčaná lieratúra: |
Kašpar , E., Vachek, J.: Pokusy z fyziky na
středních školách, I. díl, SPN Praha, 1967. Žouželka, J., Fuka, J.:
Pokusy z fyziky na středních školách., II. díl, SPN Praha, 1971. Šucha,
J.: Metodická príručka pre rozkladný transformátor, uč. pomôcky, B.
Bystrica – - nedostupné – kopírované návody. |
|
KEF/PSP1c |
Praktikum školských pokusov III |
3kr. |
0 + 3 |
ukonč.-Z |
Prednášajúci: |
Cvičiaci: Degro, Onderová, Ješková, Kireš |
semester-Z |
Obsah: Využitie didaktickej
techniky : statický obraz - diafilm, fólie, skladaný obraz, dynamický
obraz - film, televízia, video. Elektrické stroje - generátory,
elektromotory, transformátory. Pokusy so školským rozkladným osciloskopom.
Demonštrácie z optiky - odraz a lom svetla, zobrazovanie šošovkami,
konštrukcia optických prístrojov, interferenčné javy, polarizácia svetla.
Elektromagnetické kmity. Elektromagnetické vlnenie. |
Odporúčaná lieratúra: |
Šucha, J.: Metodická príručka pre rozkladný
transformátor, uč. pomôcky, B. Bystrica – - nedostupné – kopírované
návody. |
|
KEF/SPO1 |
Školské počítače |
2kr. |
0 + 2 |
ukonč.-Z |
Prednášajúci: |
Cvičiaci: Degro |
semester-Z |
Obsah: Miesto počítača vo
vyučovaní fyziky. Internet a hypermédia vo vyučovacom procese.
Posudzovanie kvality programov a kritéria pre ich zaradenie do výučby.
Práca učiteľa s počítačom pri riadení, príprave a vedení vyučovacieho
procesu: získavanie informácii, komunikácia, príprava učebných textov,
fólii, prezentácii, práca s multimédiami a scannerom, tvorba www stránok.
Diskusné kluby a teleprojekty. |
Odporúčaná lieratúra: |
URL: http://www.upjs.sk/~degro Najnovšia
časopisecká literatúra a manuály k software. |
|
KEF/VF2 |
Fyzika I |
4kr. |
2 + 2 |
ukonč.-ZS |
Prednášajúci: Gajdušek |
Cvičiaci: Gajdušek, Zorkovská, Čižmár |
semester-Z |
Obsah: Kinematika a dynamika
hmotného bodu, tuhého telesa a kvapalín. Štruktúra a vlastnosti látok.
Kinetická teória plynov a základy termodynamiky. Štruktúra a vlastnosti
kvapalín, kapilarita. Mechanické vlastnosti pevných látok, Hookov zákon.
Fázové premeny. Stacionárne el. pole a ustálený elektrický prúd. Vedenie
el. prúdu v elektrospotrebičoch. Magnetické pole, látky v magnetickom
poli. |
Odporúčaná lieratúra: |
Hajko V., Daniel - Szabó: Základy fyziky, Veda,
Bratislava 1980. Veis S. a kol.: Mechanika a molekulová fyzika, Alfa,
Bratislava 1978. Čičmanec P.: Elektrina a magnetizmus, Alfa, Bratislava
1980. |
Podmieňujúce predmety: KGA/IMA1a |
|
|
|
Posledná aktualizácia: 09.02.2001
|
|