14. Voda
- zlý vodič tepla
Pomôcky
:
Skúmavka,
voda, ľad, závažie, držiak skúmavky, liehový kahan, zápalky,
Realizácia:
Skúmavku
naplníme vodou. Dáme do nej kúsok ľadu, ktorý zaťažíme kovovým
predmetom ( závažím), aby ľad klesol na dno. Skúmavku upevnenú v držiaku
začneme zahrievať v hornej časti plameňom kahana. Po čase pozorujeme,
že voda v hornej časti vrie, pričom ľad na dne skúmavky zostáva stále
neroztopený.
Fyzikálna
interpretácia:
Merná
tepelná vodivosť vody je malá. Prenos kinetickej energie jej postupným
odovzdávaním medzi časticami prebieha veľmi pomaly. Teplota vody v
hornej časti skúmavky dosiahla hodnotu varu, avšak vedením sa
neprenieslo dostatočné množstvo tepla na dno skúmavky, potrebné na
roztopenie ľadu.
Realizačná
poznámka:
Ak
nemáme k dispozícii ľad, môžeme demonštrovať obmenu pokusu. Rukou
uchopíme dolnú časť skúmavky, v ktorej je studená voda a hornú časť
zahrievame v plameni kahana. Po čase pozorujeme, že voda na povrchu vrie,
ale v dolnej časti zostáva studená.
Metodická
poznámka:
Upozorníme
žiakov, že napr. na 10cm úseku dokáže voda svojou zlou tepelnou vodivosťou
udržať teplotný rozdiel 100 oC.
Otázky
:
1.
Čo u vody z fyzikálneho hľadiska zodpovedá za jej zlú tepelnú
vodivosť ?
2.
Vysvetlite pojem anomália vody na konkrétnom prírodnom jazierku.
Uveďte prečo jazero v zime nezamrzne a ak vyložíme akvárium s vodou a
rybičkami v zime na balkón, aj napriek anomálii vody celé zamrzne.