13. Rozdielna
tepelná vodivosť rôznych látok
Pomôcky
:
Kovový
kríž s tromi rôznymi ramenami, liehový
kahan , sviečka, zápalky, oceľové guličky,
Realizácia:
Prístroj
na demonštráciu rozdielnej tepelnej vodivosti pozostáva z troch kovových
tyčí. Najdlhšia tyč je oceľová. Ďalšie dve tyče, ktoré majú asi
polovičnú dĺžku oceľovej tyče, sú z medi a hliníka. Jedným koncom sú
v strede oceľovej tyče pevne pripojené malými skrutkami, a to tak, že
zariadenie má tvar kríža. Na tri ramená z rôznych kovov kvapneme v
rovnakej vzdialenosti od miesta spojenia parafín z horiacej sviečky a hneď
do neho vložíme oceľovú guličku. Po stuhnutí parafínu uchytíme kovový
kríž do stojana za voľné oceľové rameno tak, aby uchytené guličky
boli na strane kríža otočenej k zemi. V mieste spojenia ramien začneme
kríža zohrievať plameňom kahana alebo sviečky. Guličky po čase
postupne v rôznych okamihoch odpadávajú.
Fyzikálna
interpretácia:
Rozdielne
kovy majú rôznu tepelnú vodivosť. Fyzikálne ju predstavujú rôzne
hodnoty súčiniteľov tepelnej vodivosti l.
Množstvo tepla, ktoré sa dostáva vedením z ohrievaného miesta k miestu
uchytenia guličky závisí priamo úmerne od súčiniteľa tepelnej
vodivosti. Teplo, potrebné na roztavenie parafínu, sa dostáva v rôznych
kovoch do miesta uchytenia guličiek po rôznom čase od začiatku
ohrievania. Preto guličky odpadávajú z kovového kríža v rôznych
okamihoch.
Realizačná
poznámka:
Pre
dva kovy môžeme rôznu tepelnú vodivosť predviesť nasledovným pokusom.
Použijeme dve rovnako dlhé tyče z rôznych kovov, na jednom konci spolu
zvarené, prípadne inak pevne spojené. Na každú tyč prichytíme v
rovnakých vzdialenostiach od seba niekoľko guličiek a v mieste spojenia
tyče zahrievame. Na postupnom odpadávaní guličiek, ktoré prebieha na
jednej tyči pomalšie, než na druhej, opäť pozorujeme rôznu tepelnú
vodivosť kovov.
Oceľové
guličky uchytené vo vosku môžeme nahradiť zápalkami uloženými na ich
miesto hlavičkami na kov. Postupné rozháranie zápaliek označuje tepelné
vodivosti použitých materiálov.
Metodická
poznámka:
Pred
realizáciou nechajme žiakov odhadnúť na základe skúseností zo života
výsledok experimentu. Po jeho realizácii skontrolujme výsledok s tabuľkovými
hodnotami koeficientov tepelnej vodivosti použitých kovov.
Otázky :
1.
Ako si vysvetľujete fyzikálnu príčinu rôznej tepelnej vodivosti
rôznych materiálov ?
2.
Kde v praxi využívame dobré tepelné vodiče, kde naopak
potrebujeme zlé tepelné vodiče ?