KVALITATÍVNE
ÚLOHY VO VYUČOVANÍ
Mgr. Františka Palečková
Terminológia
kvalitatívnych úloh [1]
Kvalitatívne
úlohy z fyziky sa už objavili pred viac ako sto rokmi (v Rusku pred 180
rokmi). Napriek tomu neexistuje medzi fyzikmi - metodikmi pre ne jednotný
názor na ich názov a definíciu.
Navrhovali
sa rozličné názvy ako :
"praktické problémy"
"problémy na úvahu"
"logické úlohy"
"ústne príklady"
"kvalitatívne problémy"
"problémové otázky"
"kontrolné
otázky" a iné.
Takáto
pestrá škála názvov svedčí o mnohostrannosti metodických predností
tohto typu úloh, pretože každý
z týchto názvov odzrkadľuje ich určitú stránku. Všetky uvedené názvy
sú približné. Termín "kvalitatívne úlohy" tiež nie je úplne
presný, pretože niektoré kvalitatívne úlohy nachádzajú svoje
objasnenie v príslušných kvantitatívnych vzťahoch. Tento termín však
zdôrazňuje podstatnú zvláštnosť všetkých úloh takéhoto typu - v
takýchto úlohách sa pozornosť žiakov sústreďuje na kvalitatívnu
stránku skúmaného fyzikálneho javu.
Kvalitatívne
úlohy majú svoju špecifiku: pri ich riešení treba vniknúť do fyzikálnej
podstaty javu, ktorá často nie je očividná, hoci daný jav je všeobecne
známy. Význam z metodického hľadiska je nesporný. Pri riešení
kvalitatívnych úloh spravidla nie je potrebné robiť nejaké matematické
výpočty, a teda ani odpovede na tieto úlohy nemajú číselný
charakter. Kvalitatívne úlohy nútia logicky analyzovať javy, vyžadujú
správne chápať a používať fyzikálne zákony a princípy, umožňujú
prakticky aplikovať nadobudnuté vedomosti a v tom sú ich veľké
prednosti. Niektoré
kvalitatívne úlohy sa môžu používať aj ako námet na jednoduché
pokusy.
Význam
kvalitatívnych úloh [1]
Kvalitatívne
úlohy prehlbujú a upevňujú vedomosti žiakov. Preverujú sa nimi
vedomosti a praktické návyky žiakov stredných škôl. Učiteľ týmito
úlohami zvyšuje záujem žiakov o fyziku a podporuje aktívne chápanie
materiálu, ktorý sa preberá na hodine.
Riešenie
kvalitatívnych úloh učí analyzovať javy, rozvíja logické myslenie,
dôvtip, tvorivú fantáziu, schopnosť používať teoretické vedomosti
na vysvetľovanie prírodných javov, javov každodenného života, rozširuje
technický rozhľad žiakov a pripravuje ich na praktický život.
Kvalitatívne úlohy umožňujú učiteľovi používať príklady v tých
častiach fyziky na strednej škole, ktoré sa v škole berú len z
kvalitatívnej stránky (napr. Hydrodynamika, elektromagnetizmus, vlnová
optika apod.).
Analyticko-syntetická
metóda riešenia úloh [1]
Pri
výklade nového fyzikálneho učiva (zákona) učiteľ obyčajne používa
induktívnu metódu: formuluje všeobecnú zákonitosť skúmaných javov
na základe mnohých zvláštnych
prípadov (vychádza z demonštrácií pokusov v triede, laboratórnych prác,
rozboru názorných príkladov zo života a pod.).
Väčšina
fyzikálnych úloh sa dá riešiť deduktívne : aplikujú sa všeobecné
fyzikálne zákony na konkrétne javy. Aby sa daný fyzikálny jav mohol
dať do súvisu s jedným alebo niekoľkými fyzikálnymi zákonmi, treba
zložitý jav rozčleniť na viac jednoduchých javov - to znamená, treba
použiť analýzu .
Aby
sme mohli dôsledky vyplývajúce z jednotlivých zákonov, formulovať
ako všeobecný záver, treba použiť syntézu.
Pri riešení úloh z fyziky je analýza a syntéza medzi sebou
neodlučne spojená, to znamená, že sa používa jediná
analyticko-syntetická metóda.
Spôsoby
riešenia kvalitatívnych úloh [1]
Pri
riešení kvalitatívnych úloh sa používajú tieto tri spôsoby:
heuristický, grafický a experimentálny. Niekedy sa tieto tri spôsoby môžu
kombinovať, pričom sa doplňuje jeden spôsob druhým.
Heuristický - tento spôsob
spočíva vo formulácii a zároveň aj riešení viacerých kvalitatívnych
otázok, ktoré navzájom súvisia. Odpovede na tieto otázky sú
obsiahnuté či už v podmienkach úlohy, alebo vo fyzikálnych zákonoch,
ktoré žiak pozná.
Tento
spôsob má svoje metodické prednosti:
- učí žiaka analyzovať fyzikálne javy, ktoré sú opísané v úlohe
- učí ich syntetizovať dané podmienky úlohy s obsahom známych fyzikálnych
zákonov
- žiaci sa učia zároveň aj zovšeobecňovať fakty a robiť (vytvárať
) závery.
Grafický
- tento spôsob sa používa v prípade, keď podmienky kvalitatívnych úloh
sú formulované prostredníctvom rôznych ilustrácií.
Jeho použitím možno získať odpoveď na položenú otázku skúmaním
príslušného náčrtu, grafu, schémy, obrázku prípadne fotografií.
Prednosť
tohto spôsobu je v jeho názornosti a stručnosti riešenia. Tento spôsob
rozvíja funkcionálne myslenie žiakov, učí ich presnosti a dôslednosti.
Veľmi cenný je najmä v tých prípadoch, keď je daná celá
postupnosť obrázkov, ktoré zaznamenávajú jednotlivé etapy vývoja
javu, alebo priebeh procesu. V niektorých častiach stredoškolskej
fyziky (elektromagnetizmus, vlnová optika) je grafický spôsob, ako sa
ukazuje, prevládajúcim spôsobom pri riešení kvalitatívnych úloh.
Experimentálny-
tento spôsob je založený na tom, že odpovede na položenú otázku získame
na základe pokusu, pripraveného a uskutočneného v súlade s podmienkami
úlohy. V takýchto úlohách sa zvyčajne hľadá odpoveď na otázky
ako napr.: „čo sa stane?“, „ako to urobiť?“ a pod.
Pri
experimentálnom riešení kvalitatívnych úloh sa žiaci vlastne stávajú
akoby bádateľmi, rozvíja sa ich túžba po poznaní, aktivita, formujú
sa ich praktické schopnosti, návyky, práce s fyzikálnymi prístrojmi.
Odpoveď, ktorú žiak získa experimentálnym spôsobom, ak správne
vykoná pokus, nevyvolá pochybnosť. Experiment však súčasne nevysvetľuje,
prečo daný jav prebieha tak a nie inak. V tomto prípade prichádza
na pomoc slovný dôkaz.
Podstatou každého zo spôsobov riešenia úloh je analyticko-syntetická
metóda.
Metóda
riešenia väčšiny kvalitatívnych úloh: [1]
1)
Oboznámiť sa s podmienkami úlohy
-
dôležité je pozorne si prečítať text úlohy, vysvetliť si
neznáme termíny, názvy prvkov a pod.
-
náčrtok, grafické zobrazenie, schéma, ...
-
zopakovať si text ak úlohu riešime ústne
-
urobiť si úplný alebo skrátený zápis podmienok ak úlohu riešime
písomne
-
vyčleniť si hlavný problém úlohy (Čo je neznáme?, Čo treba
určiť?, Aký je konečný cieľ riešenia?)
2)
Analyzovať obsah úlohy
-
skúmať východiskové údaje
-
objasniť fyzikálny zmysel úlohy (O akých javoch, faktoch,
vlastnostiach telies sa v úlohe hovorí?, Aký je medzi nimi súvis?)
-
podrobne preskúmať graf, náčrt, obrázky, schémy, ktoré sú
priložené v prípade uvedené v úlohe, alebo ktoré treba pri
riešení úlohy ešte zostrojiť
-
vniesť dodatočné (spresňujúce) podmienky na určenie jednoznačnej
odpovede
3)
Zostaviť plán riešenia
-
zostaviť analytický sled úsudkov, ktoré sa začínajú z otázky
úlohy a končia sa jej podmienkami, výsledkom uskutočneného
experimentu, tabuľkovými údajmi, alebo formuláciou zákonov a definícií
fyzikálnych veličín.
4)
Realizovať plán riešenia
-
zostrojiť syntetický sled úsudkov –
tieto úsudky sa začínajú formuláciou: príslušných fyzikálnych
zákonov, definíciou fyzikálnych veličín, opisov vlastnosti
funkcií, stavov telesa a ktoré sa končia odpoveďou na otázku
úlohy.
5)
Preveriť odpoveď
-
urobiť nevyhnutný fyzikálny experiment
-
riešiť tú istú úlohu iným spôsobom
- porovnať získanú odpoveď so všeobecnými
fyzikálnymi princípmi (zákonmi zachovania energie, hmotnosti, náboja,
Newtonovými zákonmi...)
Literatúra:
[1] Tulčinskij,
M.I.: Zbierka kvalitatívnych úloh z fyziky, Alfa Bratislava, 1978
[2] Petlák, E.: Všeobecná didaktika, Iris Bratislava, 1997