DOPLNKOVÝ
UČEBNÝ TEXT
Mgr. Radoslav Kalakay
Žiackych záujem sa v mimoškolskej činnosti často líši od činností, ktoré
mu ponúka škola. Je na učiteľoch, aby dokázali dostatočne dobre využiť záujem
žiaka o konkrétny problém. Pomaly sa dostávame z obdobia, kedy dominantné
postavenie mala jedine učebnica a príslušná zbierka fyzikálnych úloh. Dnes
už vo väčšej miere učitelia využívajú rôzne časopisy, knihy a
videonahrávky. Mnohokrát sú to však cudzojazyčné texty, ku ktorým sa je
problematické dostať a zanedbateľná nie je ani ešte stále pretrvávajúca
jazyková bariéra. Pomôckou pri prekonávaní týchto problémov by mohli byť
tzv. doplnkové učebné texty.
Jednou z hlavných myšlienok používania doplnkových učebných textov vo vyučovaní
je možnosť učiteľa podchytiť žiakovu osobitosť. Túto funkciu z praktického
hľadiska môže klasická učebnica spĺňať len veľmi obmedzene.
Ak
sa pozrieme do napr. gymnaziálnych učebníc fyziky zistíme, že predkladáme
žiakom fakty, ktoré hýbali svetom v čase vytlačenia učebnice alebo častokrát
ešte niekoľko desaťročí skôr.
Pri
vhodnom výbere zo širokej ponuky informácií môžeme u žiaka vyvolať silný
záujem a priviesť ho tak k túžbe po fyzikálnych poznatkoch. Problematické
je však pri prezentovaní technicky náročných zariadení vybrať pre
vysvetlenie konkrétneho fyzikálneho javu či problému práve tú podstatnú
časť a žiakovi prístupnou formou dané informácie podať. (Kireš,
1998)
Prakticky
môže žiak získavať najmodernejšie poznatky sprostredkovane:
štúdiom časopiseckej
literatúry,
vyhľadávaním v sieti Internet,
od učiteľa fyziky, ktorý si udržiava kontakt s modernými poznatkami v
oblasti fyziky a techniky,
preštudovaním doplnkového učebného textu a jeho vlastným podaním ostatným
spolužiakom vo forme referátu.
Časopisecká
i knižná literatúra je mnohokrát písaná veľmi odborne a bez hlbšej
znalosti problematiky sa žiak stratí medzi odbornými termínmi, ktorých
zmyslu rozumie iba intuitívne alebo vôbec.
Modernizáciu
obsahu vyučovania fyziky pomocou doplnkových učebných textov môžeme
previesť ako:
· odborný text pre učiteľa
fyziky,
· doplnkový učebný text pre žiaka.
Pri
textoch pre učiteľov fyziky ide o prehľadné zhodnotenie súčasného stavu
jednotlivých oblastí fyzikálneho výskumu, prezentovanie najnovších trendov
vo fyzike a odborné vysvetlenia fyzikálnych princípov moderných technických
zariadení. Texty sú písané odbornou formou so zreteľom na ich následné
použitie pre študentov stredných škôl. Doplnkové učebné texty pre žiakov
predstavujú styčné body medzi rôznymi vednými disciplínami, fyzikálne pohľady
na problémy z reálneho života, charakteristiky a fyzikálne parametre vybraných
obchodných komodít s výstupom vo forme posúdenia kvality daného druhu výrobku
a fyzikálne princípy technických zariadení. Žiak má možnosť podľa
svojich záľub zamerať sa na jeden z ponúkaných doplnkových učebných
textov. S týmto textom sa oboznámi, preštuduje ho a v prípade záujmu si
pomocou neho nájde rozširujúce zdroje informácii k danej problematike. O
svojej problematike referuje na cvičení alebo na vyučovacej hodine formou
samostatného vystúpenia, v rámci ktorého mu budú spolužiakmi kladené otázky,
na ktoré by mal vedieť zodpovedať. Pretože žiak predkladá svoj text ostatným
spolužiakom, ktorý obsah daného testu nepoznajú, nemá pri svojom výklade
oponentov znalých denného problému. Preto znenie doplnkového textu dostáva
nie iba prednášajúci žiak, ale aj niekoľko oponentov. Tí majú za úlohu
sledovať výklad a v prípade nejasnosti sami problém vysvetliť. Ich príprava
by mala byť rovnako kvalitná ako príprava prednášajúceho. (Kireš, 1998)
Učiteľ
je pri prednese referátu rovnakým poslucháčom ako každý žiak v triede.
Nezasahuje do prednášky, ak áno, tak len v prípade nejasností príp. ak sa
žiak odklonil od danej témy, alebo jeho vysvetlenie nie je úplné. V tomto prípade
majú prednosť oponenti, ktorí majú možnosť vyjadriť sa k danému problému.
Ak je počas roku ponúknutá široká paleta doplnkových učebných textov,
nemalo by sa stať, aby si každý žiak v priebehu roka nenašiel "svoju tému".
Tým môže preukázať svoje schopnosti a vedomosti na hodine fyziky. Aj keď
je príprava učiteľa na vyučovanie veľmi náročná, ukazuje sa, že študenti
vidia zmysel svojho úsilia a času stráveného pri študovaní doplnkového
textu.
Referát
si vyberá žiak samostatne, podľa svojho uváženia a podľa záujmu, preto je
príprava vlastného vystúpenia zaujímavejšia. Ak je žiak navyše za svoju
snahu ohodnotený, zvýši sa jeho "chuť do práce" a navyše získava
lepší prehľad o fyzikálnom probléme o ktorom čítal. Je len na učiteľovi,
či zaradí takéto "spestrenie" na hodinách fyziky alebo nie. Vo všeobecnosti
sa ukazuje vhodné zaradiť aspoň jeden referát za štvrť rok.
Literatúra:
1.
Kireš, M.:
Modernizácia obsahu vyučovania fyziky, (Zborník referátov z konferencie),
Katedra fyziky FHPV PU, Prešov
1998