UČEBNÉ TEXTY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika

 
DOPLNKOVÝ UČEBNÝ TEXT

Mgr. Radoslav Kalakay


Žiackych záujem sa v mimoškolskej činnosti často líši od činností, ktoré mu ponúka škola. Je na učiteľoch, aby dokázali dostatočne dobre využiť záujem žiaka o konkrétny problém. Pomaly sa dostávame z obdobia, kedy dominantné postavenie mala jedine učebnica a príslušná zbierka fyzikálnych úloh. Dnes už vo väčšej miere učitelia využívajú rôzne časopisy, knihy a videonahrávky. Mnohokrát sú to však cudzojazyčné texty, ku ktorým sa je problematické dostať a zanedbateľná nie je ani ešte stále pretrvávajúca jazyková bariéra. Pomôckou pri prekonávaní týchto problémov by mohli byť tzv. doplnkové učebné texty. Jednou z hlavných myšlienok používania doplnkových učebných textov vo vyučovaní je možnosť učiteľa podchytiť žiakovu osobitosť. Túto funkciu z praktického hľadiska môže klasická učebnica spĺňať len veľmi obmedzene.

Ak sa pozrieme do napr. gymnaziálnych učebníc fyziky zistíme, že predkladáme žiakom fakty, ktoré hýbali svetom v čase vytlačenia učebnice alebo častokrát ešte niekoľko desaťročí skôr.

Pri vhodnom výbere zo širokej ponuky informácií môžeme u žiaka vyvolať silný záujem a priviesť ho tak k túžbe po fyzikálnych poznatkoch. Problematické je však pri prezentovaní technicky náročných zariadení vybrať pre vysvetlenie konkrétneho fyzikálneho javu či problému práve tú podstatnú časť a žiakovi prístupnou formou dané informácie podať. (Kireš, 1998)

Prakticky môže žiak získavať najmodernejšie poznatky sprostredkovane:
štúdiom časopiseckej literatúry,
vyhľadávaním v sieti Internet,
od učiteľa fyziky, ktorý si udržiava kontakt s modernými poznatkami v oblasti fyziky a techniky,
preštudovaním doplnkového učebného textu a jeho vlastným podaním ostatným spolužiakom vo forme referátu.

Časopisecká i knižná literatúra je mnohokrát písaná veľmi odborne a bez hlbšej znalosti problematiky sa žiak stratí medzi odbornými termínmi, ktorých zmyslu rozumie iba intuitívne alebo vôbec.

Modernizáciu obsahu vyučovania fyziky pomocou doplnkových učebných textov môžeme previesť ako:

· odborný text pre učiteľa fyziky,
· doplnkový učebný text pre žiaka.

Pri textoch pre učiteľov fyziky ide o prehľadné zhodnotenie súčasného stavu jednotlivých oblastí fyzikálneho výskumu, prezentovanie najnovších trendov vo fyzike a odborné vysvetlenia fyzikálnych princípov moderných technických zariadení. Texty sú písané odbornou formou so zreteľom na ich následné použitie pre študentov stredných škôl. Doplnkové učebné texty pre žiakov predstavujú styčné body medzi rôznymi vednými disciplínami, fyzikálne pohľady na problémy z reálneho života, charakteristiky a fyzikálne parametre vybraných obchodných komodít s výstupom vo forme posúdenia kvality daného druhu výrobku a fyzikálne princípy technických zariadení. Žiak má možnosť podľa svojich záľub zamerať sa na jeden z ponúkaných doplnkových učebných textov. S týmto textom sa oboznámi, preštuduje ho a v prípade záujmu si pomocou neho nájde rozširujúce zdroje informácii k danej problematike. O svojej problematike referuje na cvičení alebo na vyučovacej hodine formou samostatného vystúpenia, v rámci ktorého mu budú spolužiakmi kladené otázky, na ktoré by mal vedieť zodpovedať. Pretože žiak predkladá svoj text ostatným spolužiakom, ktorý obsah daného testu nepoznajú, nemá pri svojom výklade oponentov znalých denného problému. Preto znenie doplnkového textu dostáva nie iba prednášajúci žiak, ale aj niekoľko oponentov. Tí majú za úlohu sledovať výklad a v prípade nejasnosti sami problém vysvetliť. Ich príprava by mala byť rovnako kvalitná ako príprava prednášajúceho. (Kireš, 1998)

Učiteľ je pri prednese referátu rovnakým poslucháčom ako každý žiak v triede. Nezasahuje do prednášky, ak áno, tak len v prípade nejasností príp. ak sa žiak odklonil od danej témy, alebo jeho vysvetlenie nie je úplné. V tomto prípade majú prednosť oponenti, ktorí majú možnosť vyjadriť sa k danému problému. Ak je počas roku ponúknutá široká paleta doplnkových učebných textov, nemalo by sa stať, aby si každý žiak v priebehu roka nenašiel "svoju tému". Tým môže preukázať svoje schopnosti a vedomosti na hodine fyziky. Aj keď je príprava učiteľa na vyučovanie veľmi náročná, ukazuje sa, že študenti vidia zmysel svojho úsilia a času stráveného pri študovaní doplnkového textu.

Referát si vyberá žiak samostatne, podľa svojho uváženia a podľa záujmu, preto je príprava vlastného vystúpenia zaujímavejšia. Ak je žiak navyše za svoju snahu ohodnotený, zvýši sa jeho "chuť do práce" a navyše získava lepší prehľad o fyzikálnom probléme o ktorom čítal. Je len na učiteľovi, či zaradí takéto "spestrenie" na hodinách fyziky alebo nie. Vo všeobecnosti sa ukazuje vhodné zaradiť aspoň jeden referát za štvrť rok.

Literatúra:
1.   Kireš, M.: Modernizácia obsahu vyučovania fyziky, (Zborník referátov z konferencie),
Katedra fyziky FHPV PU, Prešov  1998

Posledná aktualizácia: 09.02.2001