MULTIMĚDIA
A CD-ROM
Mgr. Radoslav Kalakay
Hovorte
im ako chcete: multimédia, nové média, integrované média. Asi neexistuje
preklad tohto názvu, aby pokrýval celú šírku, ktorú multimédia zaberajú.
Multimédia sa onedlho stanú jednou z najúčinnejších foriem komunikácie,
vyhľadávania informácií a skúšania nových koncepcií, pri používaní všetkých
médií, aké kedy boli vyvinuté.
Súčasťou
multimediálneho projektu môže byť televízia, film, grafická dielňa,
knihy, časopisy, rádio alebo animácia. Dobrý multimediálny titul by mohol
poskytnúť lepší zážitok, ako jednotlivé média súčasne.
Multimédia
pridávajú ešte jednu dôležitú vlastnosť navyše - interaktívnosť.
Interaktívnosť je rozhodujúcim prvkom pri definícii multimédia. Mnoho ľudí
hovorí, že multimédia kombinujú zvuk, obraz, grafiku a text, ale táto definícia
sa rovnako hodí aj na televíziu. Rozdiel je v niečom inom. Keby napríklad
televízne správy boli postavené na princípe multimédia, mohli by sme
rozhodnúť o tom, aké správy a kedy chceme vidieť a počuť. (Holsinger,
1995)
Tak
ako pokračuje zlepšovanie technológie, vzniká stále premyslenejší a dômyselnejší
softvér a klesajú finančné nároky na hardvér. Niet divu, že sa počítačový
a zábavný priemysel, telekomunikácie, káblové siete a iné odvetvia
spotrebnej elektroniky doslova bijú o svoje miesto na trhu.
V
tejto časti uvediem niektoré príklady, ako sa multimédia využívajú vo
vzdelávacom procese a aké je ich možné použitie v budúcnosti. V prílohe
sa môžete oboznámite s niektorými multimediálnymi titulmi zameranými na
fyziku, ktoré sú na slovenskom a českom trhu dostupné. Sú to multimediálne
encyklopédie, ktoré vyšli na CD‑nosičoch a na prezentáciu je potrebný
počítač.
Multimediálny
titul
Vysoko
kvalitný zvuk, fotograficky realistická grafika a ohromujúce animácie sú
niektoré z najlepších prvkov multimediálnych titulov, ktorých spoločným
znakom je počítač, ako jedna zo štandardných platforiem. Tri minúty zvuku
sa premenia na 3O MB zvukových súborov a súbory digitálnej animácie a videa
zaberú ešte viac miesta. Niektoré multimediálne projekty zaberajú priestor
obsahujúci viac než 5OO MB dát. CD-ROM ponúkajú lacné využite tohto problému
a umožňujú zaplniť toto médium 650 až 740 MB dát. CD-ROM však nie sú
bez nedostatkov. Hlavným problémom je malá prenosová rýchlosť spracovanie
dát. Normálny pevný disk (harddisk) môže nájsť a zaslať dáta do počítača
omnoho rýchlejšie ako CD-ROM. (Holsinger, 1995)
Aj
napriek tomu vznikajú nové a nové multimediálne CD-ROM tituly, ktoré svojou
pestrosťou zahŕňajú celé pôsobenie človeka a prírody na zemi i vo vesmíre.
Multimédia
sú počítačom integrované, časovo závislé, či nezávislé média, ktoré
môžu byť interaktívne, t.j. individuálne a selektívne vyvolávané a
spracovávané.
Na
to aby sme vedeli efektívne využiť výhody jednotlivých typov médií a aby
sme sa vedeli vyvarovať rôznym problémom súvisiacim s ich použitím, treba
si o každom médiu uvedomiť niekoľko základných vecí ako je:
-
zložitosť spracovania daného média
-
pamäťové nároky
-
požiadavky kladené na spracovanie daného média na hardvér počítača
-
softvér potrebný na jeho spracovanie
-
možnosti použitia daného média vo výslednej aplikácií (či sa dá
médium použiť pri vytváraní WWW stránky). (Šnajder, 1997)
Dnes
je na trhu množstvo encyklopédii a interaktívnych učebníc fyziky, ktoré však
svojou kvalitou zaostávajú za súčasným trendom. Výnimku tvoria len niektoré
CD-ROM tituly z oblasti Astronómie a Astrofyziky. Tento stav je možné
prirovnať k stavu dnešných učebníc. Na jednej strane je tu množstvo
kvalitných kníh a časopisov, obsahujúcich mnohé informácie na kvalitnom
papieri a na druhej strane sa žiaci učia fyziku z kníh, ktoré ich svojím
vzhľadom nemôžu zaujať. Text obohatený čiernobielou fotografiou v tejto
dobe nemá vo svete pretkaného farebnými, grafickými a textovými prezentáciami
šancu.
Skupinky
ľudí, ktorí vytvárajú multimediálne CD z oblastí fyziky nedisponujú ani
hardvérom ani softvérom a v prvom rade ani finančnými prostriedkami, aby
vylepšili kvalitu ponúkaného produktu. Náklady na jeho tvorbu sa premietnu
aj do výslednej ceny. A tá nie je najnižšia. Napríklad CD-ROM titul
Multimediálna výuka fyziky vyjde cenovo na 850,-Sk. Ak by sa tento titul mal
používať v jednej triede, v ktorej sa nachádza 15 počítačov školu by to
vyšlo na približne 10.000,-Sk. Dnes na to školstvo nemá a školy nedisponujú
voľnými prostriedkami na nákup týchto pomôcok.
Multimédia
a škola
Na
úvod si je nutné uvedomiť, že učitelia budú vždy tvoriť neoddeliteľnú
súčasť multimediálneho vyučovania. Mnohí sa domnievali, že s nástupom
multimédií zmizne vzdelávanie. V súčasnosti multimédia iba podporujú štandardné
vyučovacie metódy. Podľa Holsingera: "Jediný učiteľ má ešte stále
väčšiu cenu, než celá hromada hardvéru a softvéru, nech je akokoľvek
dokonalá." Multimédia vo vzdelávaní pomáhajú využívať a podporovať
jednu zo vzácnych a dôležitých prvkov vyučovania - "zvedavosť".
Ak
učiteľ preberá nejakú tému a poskytuje množstvo informácií v podobe
grafiky, textu, obrazového a zvukového záznamu, môže spolu so študentmi
preberať tému v širších súvislostiach. Ak študenti nájdu rozhodujúce
informácie medzi rôznymi multimediálnymi titulmi, môže im širšia perspektíva
pomôcť v pochopení otázok, ktoré si kládli.
Multimédia
a učebňa
Za
pomoci projektora na veľké plátno a multimediálneho prehrávacieho systému
môžu učitelia používať multimediálne programy k zdokonaleniu štandardného
plánu prednášky resp. vyučovacej hodiny a simulovať napr. otázky študentov.
Interaktívna
povaha multimediálneho titulu značne uľahčuje prácu učiteľa pri odpovedaní
na otázky, pretože k tomu môže použiť grafické prostriedky.(Holsinger,
1995)
Domáce
štúdium
Študenti
si môžu doma na nejakej štandardnej multimediálnej platforme prebrať daný
problém do hĺbky. Je možné študentov požiadať o ich vlastný výklad
faktov, predvedených v multimediálnom titule. Tento "obojstranný prístup"
samozrejme závisí na kompatibilite medzi hardvérom použitým v škole a
doma. Zatiaľ je to hudba budúcnosti, ktorú čím ďalej, tým viac počuť.
V
súčasnej dobe sú možnosti využitia multimédií v domácej príprave študentov
a žiakov na teoretickej úrovni. Čím ďalej si multimediálne tituly razia
cestu aj na tieto miesta.
Literatúra:
Holsinger,
E.: Jak pracují Multimédia, UNIS, Brno 1995
Šnajder, Ľ.: Základné služby Internetu I., PF UPJŠ, Košice 1997