RNDr. Radoslav
Kalakay
Pre fyziku rovnako ako súčasnú vedu a
techniku je charakteristické rýchlo narastajúce množstvo poznatkov. Tento
problém je ešte znásobený obtiažnou názornosťou pri prezentácii poznatkov
modernej fyziky a tak sú kladené značné nároky na schopnosti žiakov nielen
akceptovať túto kvantitu učiva, ale aj pochopiť jeho novú kvalitu. Potreba
používania názorných prostriedkov vo vyučovacom procese vyplýva
predovšetkým z podstaty procesu učenia sa, ktorý sa začína individuálnym
poznávacím procesom žiaka.
U starších žiakov (počínajúc druhým stupňom základnej školy, ale najmä na
strednej škole) sa poznávací proces často nezačína odvíjať od pozorovania
skutočných objektov a javov, prípadne ich obrazov, ale od najrôznejších
druhov modelov. Mnohokrát sa tento proces odvíja aj iným spôsobom
napríklad na báze historického prístupu k objavovaniu istého zákona (napr.
formulácie prvého zákona termodynamiky), alebo jednoducho od žiakom
oznámených vedeckých poznatkov.
Výskumy u nás a v zahraničí ukazujú, že žiaci po absolvovaní kurzov fyziky
tradičnou formou majú problémy s chápaním najmä fyzikálnych súvislostí.
Narozdiel od „pasívneho poznávacieho štýlu“ aktívne poznávanie kladie
väčší dôraz na vlastnú samostatnú poznávaciu činnosť žiakov. Dôraz sa
kladie najmä na empirickú skúsenosť a pri učení sa zdôrazňuje použitie
reálnych výsledkov experimentov v nadväznosti na teoretické výpočty.
V súvislosti s aktívnym poznávaním sa do žiackych laboratórií dostáva
počítač, ako nástroj nielen pre zber dát, ale aj na ich spracovanie
a vyhodnotenie. Okrem tohto použitia počítač zohráva dôležitú úlohu aj pri
vytváraní matematických modelov fyzikálnych javov. Budovanie a skúmanie
matematických modelov je jednou zo základných úloh súčasnej vedy a
v súčasnosti tieto modely zohrávajú vo výskume významnú úlohu. Možno preto
prirodzene očakávať ich výskyt v zjednodušenej podobe aj v školskej
fyzike, kde žiak priamo na vyučovacej hodine má možnosť vytvárať,
simulovať a analyzovať fyzikálne javy. Zmenou parametrov môže študovať
jeho vlastnosti a skúmať daný jav v rozličných podmienkach.
Počítačových programov umožňujúcich modelovanie s využitím matematických
vzťahov je niekoľko, napr. holandský systém IP Coach, obsahujúci
podprogram Modelovanie alebo český systém FAMULUS. Spomedzi
modelovacích programov ma zaujal portugalský produkt Modellus.
Modellus
Modellus ponúka učiteľom a študentom skúsenosti multiúrovňového učenia sa,
v ktorom môžu vytvárať, simulovať a analyzovať modely interaktívnou cestou
za použitia počítača, rovnako z experimentánych dát ako aj z teoretických
predpokladov. Modelus je softvér pre interaktívne modelovanie s využitím
matematiky. Učitelia a študenti môžu použiť Modellus na budovanie
modelov a skúmať ich s využitím animácií, grafov a tabuliek.
Namiesto používania algebraických, diferenciálnych a integrálnych rovníc,
užívateľ môže experimentovať interaktívne s pripravenými modelmi.
Vizualizácia javov pomocou animácií vedie k lepšiemu pochopeniu základných
matematických operácii a fyzikálnych javov. Modellus môže byť rovnako
použitý ako nástroj na analýzu dát a môže podať zmysel experimentálnym
dátam, prípadne je ho možné použiť ako nástroj pre výrobu modelov
s využitím grafiky (fotografie, grafy, obrázky atď. v formáte BMP resp.
GIF) alebo videí (vo formáte AVI). Modellus môže byť integrovaný aj do
základných kurzov matematiky resp. matematickej fyziky či priamo fyziky,
alebo vo vyššom kurze spomínaných predmetov na ozrejmenie funkcií,
diferenciálnych rovníc či integrálneho počtu.
V priebehu októbra bude
dokončená aj slovenská verzia tohto programu. Užívateľ si môže veľmi
rýchlo prispôsobiť existujúci model podľa svojich požiadavok. Integritu
modelu je možné zachovať zadaním hesla, ktoré ochráni model pred možnými
nechcenými zmenami. Modellus dáva učiteľom a študentom silnú technológiu
pre štúdium prírodovedných predmetov a matematiky na stredných školách
a univerzitách.
Prostredie a požiadavky na hardvér počítača
Modellus, na rozdiel od Famulusu je navrhnutý a naprogramovaný pre
prostredie Windows. Programátorský kód je vytvorený v 16 bitovej verzii
jazyka C++, preto bez problémov funguje vo Win3.11 alebo Win2000
v počítači s procesorom 486DX a vyššie. Inštalácia programu je pohodlná
a intuitívna. K programu sa dodáva aj 107 stranový manuál vo forme pdf
súboru, obohatený množstvom obrázkov popisujúcich základy práce
s programom, popis predvolených funkcií, popis prostredia a praktické
ukážky modelov. Pre ilustráciu uvádzam dva modely z termodynamiky
v skrátenej podobe.
Anglickú verziu 2.01 si môžete
stiahnuť na tomto mieste Modellus.exe (8,4
MB) aj s ukážkovými modelmi.
Príklady
Ak by sme chceli zistiť
ako vyzerajú závislosti napr. pre skladanie kmitov rovnakého smeru, vznik
rázov, skladanie kmitov na seba kolmých (obr.1), časová závislosť výchylky
(ne)tlmeného harmonického oscilátora a iné, museli by sme nakresliť
príslušné grafy. Po zmene parametrov, resp. počiatočných hodnôt by sme
opätovne museli prekresľovať príslušné grafy. Modellus ponúka výpočet
a zobrazenie súčasne piatich úloh, v ktorých si navolíme ľubovoľné
počiatočné podmienky. Výstup môže byť grafický alebo tabuľkový s možnosťou
exportu do špeciálnych textových editorov resp. tabuľkových procesorov
(napr. Excel).
Izotermický
dej s ideálnym plynom
Pri izotermickom
deji vychádzame z predpokladu, že T1=T2. Vzťah
medzi tlakom a objemom ideálneho plynu pri izotermickom deji s plynom so
stálou hmotnosťou možno zapísať nasledovne: p1V1=p2V2.
Graf vyjadrujúci závislosť
tlaku plynu so stálou hmotnosťou ako funkciu jeho objemu pri izotermickom
deji sa volá izoterma. V programe Modellus v časti Model zapíšeme
všeobecný tvar stavovej rovnice ideálneho plynu (obr.2). Do automaticky
vytvorenej časti počiatočných podmienok a konštánt zadáme príslušné hodnoty
(obr.3). Pre ukážku som navolil štyri hodnoty teploty, pri ktorých budeme
sústavu pozorovať. Nasleduje samotné vytvorenie grafu pomocou hlavného menu
a funkcie Nový graf (obr.4).
Po
označení súradníc v horizontálnom a vertikálnom smere môžeme kreslenie grafu
závislosti tlaku plynu od jeho objemu pri stálej teplote spustiť pomocou
tlačidla štart v časti Ovládanie.
Harmonický oscilátor
Príkladom harmonického
oscilátora je mechanický pohyb telesa zaveseného na pružine, vychýleného
a voľne pusteného.
Na
teleso pôsobí v každom okamihu sila F = - kx. Ak okrem tejto sily
pôsobí aj sila odporu priamo úmerná rýchlosti pohybu potom pre zrýchlenie
oscilátora platí: a = (- kx-bv)/m.
Po vytvorení modelu (obr.6)
stačí vytvoriť graf závislosti x na t. Časová závislosť
výchylky tlmeného harmonického oscilátora je na obr.7.
Použitím analógií možno vytvoriť matematický model
elektromagnetického oscilátora. Stačí nahradiť x→q, v→i, a→di/dt, m→L,
k→1/C, b→R.
Program v časti Animácia
ponúka navyše funkcie určovania súradníc, merania vzdialenosti medzi dvoma
bodmi, merania dráhy, merania plochy pod krivkou, určovania dotyčnice či
merania uhla dvoch priamok.
DOWNLOAD
Beta verzia slovenskej lokalizácie:
Modellus25BetaSK.exe (400kB) -
preložených je 99% programu
Zbierka modelov z konferencie Infovek:
Modely.exe (1,12 MB)
Modely v angličtine: advphyst.zip
(1,14 MB), Rolland_Fall_1998.zip
(140kB), samples_v1.zip (580kB),
Veit&Mors.zip (156kB)
Meracie prístorje a pravítka:
rulers.zip
Návod: slovenskú verziu
rozbaľte do adresára c:\Modellus
a spusťte registračné súbory
mdl-98-1.reg a
mdl-98-2.reg pre verzie windows95, 98, ME
Literatúra:
[1] Kalakay, R.: Vizualizácia fyzikálnych poznatkov
prostredníctvom modelovania. PF UPJŠ Košice, 2001
[2] Teodoro, V. a kol: Modellus – Workshops and Help. Faculty of Science
and Technology, Nova University, Lisbon, Portugal, 2001
[3] Ješková, Z. a kol.: Počítačom podporovaná výučba fyziky. PF UPJŠ
Košice, 2000
RNDr. Radoslav Kalakay,
Katedra experimentálnej fyziky, PF UPJŠ v Košiciach, Park Angelinum 9, 04154
Košice, SR – tel. (+421 55) 6221128, e-mail: kalakay@upjs.sk