NETRADIČNÉ
EXPERIMENTY VO VYUČOVANÍ
FYZIKY
RNDr.
Ľudmila Onderová
V
súlade s Piagetom [1] základným cieľom vzdelávania je vychovať ľudí,
ktorí sú schopní robiť nové veci, nielen jednoducho opakovať to, čo už
iné generácie urobili, teda ľudí tvorivých, vynaliezavých a objaviteľov
t.j. formovať také ľudské vedomie, ktoré dokáže byť kritické, vie si
veci overovať a neakceptuje všetko, čo sa mu ponúka. To vyžaduje, aby žiaci
boli aktívni, aby sa sami vďaka svojej aktivite a materiálu, ktorý pre nich
pripravíme učili a pripravovali na budúci život. Znamená to, že aj vo vyučovaní
fyziky by malo ísť o poznatky neformálne, poznatky operatívneho charakteru,
ktoré by žiaci vedeli prakticky aplikovať a príp. i tvorivo rozvinúť.
Faktografický spôsob vyučovania fyziky nezodpovedá súčasným
požiadavkám, škola musí pripraviť žiakov tak, aby po jej absolvovaní boli
schopní nadobúdať ďalšie poznatky samostatne.
Sebelepšie
napísaná učebnica nedokáže vždy učivo dostatočne aktualizovať, t.j.
spájať ho so životom a aktuálnymi problémami mládeže. Táto úloha prislúcha
učiteľovi a ponúka mu široký priestor pre uplatnenie jeho vlastnej
tvorivosti. On má viesť žiakov k tomu, aby so záujmom pozerali okolo seba a
fyzikálne problémy videli príp. i riešili doma, v prírode, pri rôznych záujmových
činnostiach a pod. Ak sa mu to podarí ovplyvní tým výrazne postoje žiakov
k fyzike a zvýši ich záujem o tento predmet, ktorý v štatistike obľúbených
predmetov zaujíma posledné priečky. Zvýšený záujem žiakov nájde potom
odraz v zvýšenom úsilí na hodinách fyziky a v lepších výsledkoch výučby.
Pri
odstraňovaní formalizmu vo vyučovaní fyziky zohráva dôležitú úlohu práve
fyzikálny experiment, ktorý oživuje vyučovací proces, robí vyučovanie
zaujímavým a príťažlivým. Fyzikálny experiment je nahliadnutím do štruktúry
prírody, do štruktúry sveta. Fyzikálny experiment predstavuje významnú
formu názornosti. V dnešnej dobe nám však nejde len o názornosť ilustratívnu,
ale je potrebná názornosť vyššieho stupňa názornosť operatívna. Práve
prostredníctvom experimentov nadobúdajú vedomosti žiakov neformálny
charakter, žiaci si lepšie prekladajú poznatky do svojho vnútorného jazyka
- hlbšie ich internalizujú. Okrem tradičných foriem experimentovania je
potrebné využívať aj ďalšie účinné možnosti napr. uplatnenie netradičných
fyzikálnych experimentov, t.j. experimentov realizovaných improvizovanými
resp. svojpomocne vyhotovenými pomôckami. Jedná sa hlavne o jednoduché, názorné
a z hľadiska prípravy i finančnej náročnosti čo najdostupnejšie
experimenty. Fyzikálnym experimentom učíme žiaka najbezprostrednejším spôsobom,
nie cez slovné zvraty a matematické formulácie. Fyzikálne experimenty vytvárajú
zároveň zásobu zmyslových skúseností pre ďalšie učenie resp. život žiaka.
Ak učiteľ vhodne spája konanie experimentu s osobnými skúsenosťami žiakov,
ak ide o experiment s veľkým a pre žiakov prekvapivým efektom stáva sa
tento účinným prostriedkom motivácie k poznávacej činnosti. Experimenty
realizované nenáročnými, každému učiteľovi, ale hlavne každému žiakovi
dostupnými pomôckami plnia túto motivačnú úlohu dvojnásobne. Dostupnosť
pomôcok potrebných k takémuto experimentovaniu umožňuje žiakovi, na
rozdiel od pokusov realizovaných síce efektnými príp. modernými, ale žiakovi
neprístupnými pomôckami, uskutočniť si predvádzaný pokus aj doma. Tu si
ho môže viackrát zopakovať a pokojne sa zamyslieť nad jeho priebehom. Pokiaľ
mu nevyjde na prvý krát, môže ho zopakovať viackrát, čo ho zároveň
vedie k premýšľaniu, k hľadaniu príčiny neúspechu. Tak sa demonštračný
experiment transformuje na žiacky pokus. Žiak si pri ňom bezprostredne
overuje užitočnosť osvojovaných fyzikálnych poznatkov a je nútený
samostatne a tvorivo uplatňovať svoje vedomosti nadobudnuté pri vyučovaní
fyziky. Takéto žiacke pokusy predstavujú významný prostriedok pre
formovanie osobnosti žiaka. Takto získané vedomosti sú hlbšie a trvalejšie
než pri osvojovaní učiva inými metódami. Pri žiackych pokusoch sa rozvíjajú
manuálne, ale aj intelektuálne zručnosti žiakov napr. pozorovacia schopnosť
žiaka, schopnosť analyzovať pozorovaný jav, vyčleniť jeho podstatné znaky
a ďalšie. Žiacke pokusy rovnako významne prispievajú k utváraniu osobných
vlastností žiakov, ako sú samostatnosť, rozhodnosť, cieľavedomosť,
disciplinovanosť, presnosť a pod.. Prostredníctvom takýchto pokusov sa
fyzika v očiach žiakov priblíži k reálnemu životu a prestane byť len nezáživnou
"knižnou" vedou.
Experimentovanie
je však spojené so zvýšenou námahou učiteľa fyziky, ktorá zatiaľ ešte
nikdy nebola primerane oceňovaná. Snáď aj preto je dosť učiteľov, ktorí
nemajú k experimentovaniu až taký dobrý vzťah, ako by sa žiadalo. Chýba
im istá dávka experimentálnej hravosti. Aby sme v rámci prípravy budúcich
učiteľov fyziky neprispievali k zvyšovaniu počtu tejto skupiny učiteľov
musíme to v ich príprave zohľadniť. Navyše skúsenosti z prípravy učiteľov
napr. [2] poukazujú, na pretrvávajúce nedostatky v tomto smere. Po absolvovaní
Špeciálneho praktika školských pokusov sú študenti schopní zopakovať
pokusy, ktoré sa naučili v praktiku, ale málokedy sú schopní realizovať požiadavku
samostatne navrhnúť iné spôsoby demonštrácie daného javu alebo merania
niektorej fyzikálnej veličiny. Vyučovanie fyziky na školách si však vyžaduje,
aby učiteľ robil nielen oficiálne predpísané pokusy, ale aby preukázal nápaditosť
a vynachádzavosť pri využívaní pomôcok nachádzajúcich sa v kabinete
danej školy, aby si vedel navrhnúť vlastné jednoduché pomôcky a pomocou
nich žiakom približoval fyziku každodenného života.
S
cieľom vypestovať u budúcich učiteľov práve túto schopnosť "hravého"
experimentovania sme na Prírodovedeckej fakulte UPJŠ v Košiciach zaradili do
prípravy učiteľov v IV. ročníku výberovú prednášku "Vybrané demonštračné
experimenty", v rámci ktorej sa študenti oboznamujú s veľkým počtom
netradičných experimentov realizovaných dostupnými improvizovanými resp.
svojpomocne zhotovenými pomôckami. Študenti sa s týmito experimentmi
oboznamujú teoreticky i prakticky a prednáška sa teší veľkému záujmu.
Najväčšou odmenou pre nás je však skutočnosť, že mnohé z týchto
experimentov potom uplatňujú aj počas priebežnej resp. súvislej
pedagogickej praxe, čím poskytujú podnety pre domáce žiacke pokusy. Rovnako
spomenutá ekonomická nenáročnosť netradičných experimentov hrá v dnešnej
finančnej situácii školstva nezanedbateľnú úlohu.
Literatúra:
[1] Piaget, J., Fraisse, P.: Inteligencia a osobnosť, SPN,
Bratislava, 1986
[2] Chalupková, A.: Skúsenosti s uplatnením metódy riadenej samostatnej práce
študentov, Vysoká škola,roč.38,1989-90, str.114-120
[3]
Onderová, Ľ.: Netradičné experimenty vo vyučovaní
fyziky, MC Prešov, 1996