DEMONŠTRAČNÝ EXPERIMENT VO VYUČOVANÍ FYZIKY
Mgr. Radoslav Kalakay
Poznávanie
žiaka v učebnom procese má byť adekvátne metódam poznávania, používaných
v príslušných vedných disciplínach. Obsah poznávania žiaka vo fyzike
predstavuje istý didaktický systém učiva, ktorý musí byť viazaný na vedný
systém fyziky. Rozvojom vedy sa kladú stále väčšie požiadavky na poznávanie
žiakov. S tým súvisí aj hľadanie nových vyučovacích metód. Učebný
proces vo svojej mnohotvárnosti zahŕňa mnoho stránok, ktoré treba rešpektovať
aj pri objavovaní nových náhľadov na vyučovacie metódy. V tomto smere možno
stanoviť, že vyučovanie je proces, pri ktorom sa sústavne kvantitatívne a
kvalitatívne rozvíja poznávanie žiakov.
Názornosť
pri moderných vyučovacích prostriedkoch treba chápať ako proces, produkt
zmyslového poznávania, ktorý súvisí s aktívnou psychickou činnosťou žiaka.
Pritom však poznanie nesmie zostať len na stupni zmyslového pochopenia javu,
ale musí sa orientovať na podstatu vecí, javov a učebných procesov fyziky a
musí viesť až ku abstrakcii. Uplatňovanie princípu názornosti vedie k zvyšovaniu
efektívnosti pri učení sa žiaka, povzbudzuje jeho záujem a uľahčuje zapamätanie.
Medzi základné prostriedky, uplatňujúce princíp názornosti vo vyučovaní
fyziky, patrí školský fyzikálny experiment.
Z
jednej strany je experiment chápaný ako postup, ktorý prebieha plánovane
krok za krokom podľa vopred pripravenej schémy. Z druhej strany je experiment
procesom, v ktorom sa spája proces fyzikálny s procesom myslenia a poznania.
Zhrnutím oboch stránok z didaktického hľadiska možno povedať, že fyzikálnym
experimentom možno predvádzať javy fyzikálneho sveta premyslene (s určitým
zámerom). Experiment ako metóda poznania sa zakladá na pozorovaní reálne
existujúcich objektov upravených tak, aby sa umožnilo alebo zjednodušilo ich
skúmanie. [1]
Demonštračný
experiment zaraďuje učiteľ fyziky do vyučovacieho procesu ako prostriedok na
riešenie problému, overovanie hypotézy, prípadne ako návod na osvojenie zručností
žiakov. To znamená, že pokus vo vyučovaní fyziky je vždy
didakticko-metodicky upravený s určitým zámerom.
Podľa didaktickej funkcie rozlišujeme tieto typy pokusov:
pokus motivačný
- zaraďuje sa obyčajne pred výkladom nového učiva. Slúži na prebudenie záujmu
žiakov o novú tému, demonštruje zaujímavý alebo dôležitý jav, na
osvojenie ktorého je potrebné poznanie príslušných fyzikálnych zákonov.
Jeho úlohou je vzbudiť záujem žiakov o problém, ktorý treba riešiť.
heuristický pokus - žiaci sa zúčastňujú na odhaľovaní doteraz
neznámych fyzikálnych javov a ich zákonitostí,
overovací pokus - overuje sa ním správnosť zákona odvodeného
deduktívne.
ilustračný pokus - slúži na spestrenie a doplnenie výkladu učiva
praktickou aplikáciou, často demonštruje aplikáciu odvodených poznatkov v
praxi,
historický pokus - ide o pokus, ktorý zachytáva historické pozadie
objavenia vysvetľovaného javu,
pokus opakujúci a prehlbujúci učivo - nasleduje za výkladom nového
učiva. [2]
Z
didaktického hľadiska je pokus je prevažnej väčšine prípadov pedagogicky
upravený, takže žiakom môžu byť sprístupnené cieľavedome upravené
didaktické správy. Žiak má na základe svojich skúseností zisťovať dáta,
ktoré sú z celej rady premenných dôležité pre určenie hľadaných súvislostí
alebo zákonitostí. Pokus je prameňom signálov, ktoré žiak spracováva do
informácií a tie ukladá do vedomia. Informácie môže prijímať priamo
alebo prostredníctvom meradiel. Pokus je tak jednou z foriem získavania informácií
o objektívnej realite. Realizácia experimentu vyžaduje určitý stupeň
riadenia žiakov, prevod vnímania na pozorovanie (usmernené vnímanie ), aby
sa získali tie informácie z množiny signálov, ktoré sú v danej chvíli
podstatné. Vytváraním logických štruktúr, operačných systémov a pracovných
postupov sa stáva experiment oporou pre zapamätanie. Experiment má v sebe zakódované
aj psychické regulačné prvky, ktoré môžu výrazne aktivizovať žiakov,
budiť ich záujem, navodzovať ich tvorivý prístup k experimentálnemu riešeniu
úloh. V priebehu experimentu sa žiaci zoznamujú s cestami (pracovnými
postupmi ), pomocou ktorých sa vo fyzike získavajú poznatky. Pri
experimentovaní sa žiaci učia ovládať základy techniky práce so špeciálnym
experimentálnym materiálom. [3]
Podrobnejšie
môžeme klasifikovať fyzikálne experimenty podľa viacerých kritérií. Napríklad
z hľadiska procesuálneho experiment ako didaktický prostriedok rozlišujeme
podľa toho, akú funkciu plní vo vyučovacej hodine na: expozičný,
heuristický, verifikačný, fixačný, aplikačný a diagnostický.
Synonymom pre experiment vo vyučovaní
fyziky je pojem demonštračný pokus. Tento pojem má aj užší význam. Pod
demonštračným pokusom, v užšom význame, rozumieme pokus realizovaný
samotným učiteľom.
Demonštračný
experiment možno prevádzať pri výklade učiva, pri opakovaní a prehlbovaní
učiva, alebo pri kontrole vedomostí. Možno teda povedať, že experiment ako
spôsob získavania informácií je celkom, v ktorom musí byť pre úspešné
riešenie úlohy každý jednotlivý krok splnený. Preto radenie jednotlivých
krokov má vždy vychádzať z logickej stavby učiva, ktoré má byť žiakom
sprístupnené a má odpovedať metóde, ktorá bola zvolená na predávanie
informácií.
V realizácii experimentu sa nachádzajú nasledujúce stránky :
-
obsah (čo má byť skúmané ),
-
úloha (prečo to má byť skúmané ),
-
materiálové podmienky (čím sa dosiahne stanovený cieľ, experimentálne
zariadenie),
-
postup experimentovania (ako s materiálom -experimentálnym zariadením-
pracovať).
Dynamika
experimentálneho riešenia úloh vedie žiaka nie len k zapamätaniu učiva,
ale tiež vytvára podmienky pre formatívny a regulačný proces. V cykle prípravy,
priebehu a spracovaní experimentu ide predovšetkým o žiakovu účasť a
uplatnenie jeho aktivity v učení. Žiak pritom musí chápať čo sa v tej
ktorej fáze pokusu koná a prečo sa to koná, musí uvedomele prijímať
informácie a operovať s podnetmi a faktami a spracovať ich.
Požiadavky
na demonštračný experiment
Na realizovaný demonštračný experiment sú kladené nasledovné požiadavky:
-
má byť zaradený do výkladu témy, do ktorej organicky patrí,
-
má byť názorný, jednoduchý, pochopiteľný a presvedčivý,
-
žiaci majú byť pri pokuse zapojení aktívne svojím plným vnímaním,
-
vyučovacia hodina má byť obohatená vhodným počtom pokusov,
-
demonštrácia má byť sprevádzaná náčrtom na tabuli, ktorý
ukazuje, ako má byť demonštračná súprava usporiadaná.
Svojím
priebehom a prevedením slúži demonštračný experiment žiakom ako vzor v príprave
na ich samostatnú vedeckú činnosť, ktorú uplatnia hlavne na hodinách
laboratórnych cvičení. Táto činnosť vytvára žiakom podmienky na aktívnu
myšlienkovú a manuálnu prácu. Pocit
zvedavosti, vyvolaný u žiakov, stojí na začiatku realizácie každého fyzikálneho
experimentu. Dostávajú sa do problémovej situácie, ktorú majú riešiť
experimentálne. Je tu nutná vlastná aktívna myšlienková činnosť, ktorá
spočíva v hľadaní a nájdení cesty na dosiahnutie určitého cieľa. Ide o
tvorivé myslenie zamerané na vytváranie vlastných algoritmov a hypotéz.
Na metodiku a techniku vykonania demonštračného experimentu sú kladené
nasledujúce požiadavky:
1.
Zabezpečiť dobrú viditeľnosť pre všetkých žiakov zúčastňujúcich
sa na pozorovaní.
2.
Postarať sa o názornosť a výraznosť pokusov, aby žiaci pochopili
jav, ktorý demonštrujeme.
3.
Demonštračný experiment má u žiakov vyvolať záujem, mobilizovať
pozornosť celej triedy.
4.
Tempo uskutočňovania pokusu by malo vždy zodpovedať tempu, ktorým ho
žiaci vnímajú.
5.
Pokus musí byť presvedčivý, žiak nesmie pochybovať o správnosti výsledkov
pokusov.
Preto
je potrebné vedľajšie javy sprevádzajúce základný jav zredukovať na
minimum. Ak sa to nedá, treba urobiť sériu rôznych pokusov, ktoré ukážu,
že vedľajšie javy neovplyvňujú výsledok základného pokusu. Ak je pokus
nespoľahlivý, vyvoláva u žiakov neistotu a budí nedôveru k učiteľovi.
Takýto pokus je lepšie z vyučovacieho procesu vyradiť.
Realizácia
fyzikálnych experimentov na školách v súčasnej dobe nezodpovedá potrebám.
Dôvodov je niekoľko. Ide predovšetkým o nedostatočné zásobenie škôl
fyzikálnymi pomôckami, ktorého pôvod je v zložitej ekonomickej situácii väčšiny
škôl. Ďalším dôvodom je náročná realizácia niektorých experimentov, súvisiaca
predovšetkým s nevyhovujúcimi priestormi určenými na ich uskutočnenie a veľkou
časovou náročnosťou spojenou s ich prípravou. V neposlednej miere je aj na
základe predchádzajúcich zlých skúseností nechuť učiteľov fyzikálne
experimenty vykonávať.
Literatúra:
[1].
Koubek,
V. a kol.: Školské pokusy z fyziky, SPN, Bratislava 1992
[2]. Kašpar, E. a kol.: Didaktika fyziky, SPN, Praha 1978
[3]. Kireš,
M.: Modernizácia obsahu vyučovania fyziky, (Zborník referátov z konferencie),
Katedra fyziky FHPV PU, Prešov
1998