ENERGIA VETRA
Podobne ako vodu aj vietor dokázali
ľudia využívať už veľmi dávno. Ešte pred začiatkom nášho letopočtu,
v starej Číne, Perzii, či Egypte, vtedajšie civilizácie využívali
vietor na pohon veterných motorov slúžiacich na čerpanie vody do zavlažovacích
systémov. V stredoveku sa prvé veterné motory
objavili aj v Európe (Taliansko, Francúzsko, Španielsko, neskôr
Anglicko a Holandsko) prevažne vo forme veterných mlynov. Začiatkom 19. storočia
bola postavená aj prvá rýchlobežná veterná turbína vo Francúzsku, čím
sa začala prvá etapa využívania vetra
na výrobu elektrickej energie. Neskôr bol v Dánsku, pred 2. svetovou
vojnou, sprevádzkovaný systém veterných elektrárni na morskom pobreží s výkonom
50 kW.
Dôležitým medzníkom v oblasti veterných elektrárni bola
ropná kríza, ktorá bola hlavným podetom pre intenzívnejší rozvoj a výskum
využívania vetra na energetické účely.
Od druhej polovice 70-tych rokov sa pokročilo so štandardným
výkonom z 50 – 75 kW na dnešných 400-500 kW, pričom najmodernejšie veterné
elektrárne pracujú s výkonom až 2 MW. V súčasnosti je veterná
energia a s ňou aj veterné generátory najefektívnejším a finančne
najvýhodnejším obnoviteľným zdrojom energie. Tento spôsob získavania
energie je výhodný hlavne pre prímorské štáty ako USA (Kalifornia, Altmont
Pas - 16 000 veľkých veterných
generátorov), Veľká Británia (najväčšia veterná farma v Európa v strednom
Walese – 103 generátorov s jednotlivým výkonom 300 kW), Dánsko (oblasť
Jutland) – výroba 40 % celkovej energie.
Vietor
Hnacou silou veterných generátorov je vietor. Vietor, vzniká
ako dôsledok pôsobenia slnečnej energie. Slnko svojimi lúčmi zohrieva
nerovnakou mierou pevninu, vodu a masy vzduchu vždy podľa zemepisnej polohy,
ročného obdobia a poveternostných podmienok. V oblasti rovníka,
kde sa dostáva najväčšia časť slnečnej energie,
sa vzduch ohrieva najviac (jeho hustota klesá), stáva sa ľahším a stúpa
nahor. Na póloch sa vzduch ohrieva najmenej, tu je najchladnejší (má väčšiu
hustotu je ťažší ako teplý vzduch). Stúpajúci teplý vzduch na rovníku
vytvára oblasť zriedeného vzduchu,
ktorá nasáva studený vzduch z oblastí zemských pólov (hustejší
vzduch, vyšší tlak). Studený vzduch sa pozdĺž povrchu Zeme dostáva opäť
k rovníku. Takéto prúdenie spôsobené pohybom
vzdušných más sa nazýva vietor. Jeho energiu tvorí kinetická energia más
vzduchu.
Vietor vanie z oblasti vyššieho tlaku do oblasti nižšieho
tlaku vzduchu. Naviac na rovníku pôsobí na tieto masy Corriolisova sila (dôsledok
rotácie Zeme), ktorá spôsobuje výchylku vzdušných prúdov.
Vietor možno charakterizovať pomocou 2 základných veličín
– smeru a rýchlosti. Smer je
daný svetovou stranou odkiaľ vanie (určuje sa pomocou “veterného vreca”,
os veterného vreca určuje smer vetra). Rýchlosť vetra možno určiť
pomocou anemometra, alebo vizuálne s následným porovnaním s Beanfortovou
veternou stupnicou. Rotačný
anemometer tvoria štyri rotujúce
ramená zakončené dutými polguľami. Tlakový
anemometer využíva dynamický
tlak prúdiaceho vzduchu. Tepelný anemometer
využíva fakt, že rýchlosť ochladzovania žhaveného vlákna je úmerná rýchlosti
prúdenia
Z hľadiska využitia veternej energie si treba uvedomiť,
že zatiaľ dokážeme využívať na energetické účely iba vrstvy vzduchu
celkom pri zemi. Pretože Zem nie je úplne rovnou “doskou” a vetru stoja v ceste
rôzne prekážky, musíme pri pohybe vzduchu uvažovať aj fyzikálne zákony o
prúdení tekutín (napr. obtekanie prekážok).
Veterné generátory
V princípe je výroba elektrickej energie veľmi jednoduchá. Vietor roztáča
rotor generátora a takto vytvorenú mechanickú energiu využíva turbína na
generovanie elektrického prúdu. Tento proces prebieha vo veterných elektrárňach
– zariadeniach, ktoré premieňajú kinetickú energiu vetra na elektrickú
energiu.
Malé veterné elektrárne s výkonom P do 5 kW sa využívajú
zvyčajne na dobíjanie akumulátorov. Veterné elektrárne s výkonom väčším
ako 5 kW už môžu byť dodávateľmi elektrickej energie
pre verejnej siete.
Základným stavebným prvkom každej veternej elektrárne je
veterný motor,
ktorý umožňuje premenu energie vetra na energiu mechanickú. Ten je zložený
z rotora (vrtule) a generátora. Podľa osi rotácie rotora môžeme
veterné motory rozdeliť na :
- horizontálne (os rotácie vodorovná)
- vertikálne (os rotácie zvislá)
Okrem týchto základných druhov ešte existujú viaceré špeciálne
motory (Obr.13) ako je kváziprstenec, či termická veža. Dôležitou
charakteristickou veličinou veterných motorov je rýchlobežnosť veterného
motora l definovaná :
l = v1 / v2
kde v1
obvodová rýchlosť špičiek listov motora, v2
je rýchlosť vetra
Ak by sme porovnali štyri základné druhy rotorov veterných
motorov zistíme, že každý z nich
má určité výhody, či nevýhody.
1. Rýchlobežná vrtuľa je veterný motor s najväčšou
účinnosťou pri istom pracovnom bode už 58 %. Ak berieme do úvahy účinnosť
prevodu mechanickej energie na elektrickú v generátore 80 %, celková účinnosť
dosahuje až 45 %. Max výkon dosahujú tieto motory pre rýchlobežnosť l
= 6, no môže dosahovať až 10. Počet listov takejto vrtule je 1-4. Pre výkon
potom platí
P = 0,2 . v2. D3
kde v je rýchlosť
vetra, D priemer vrtule.
Výhodou takejto vrtule je malý počet listov a nevýhodou nízky
počiatočný točiaci moment, preto sa takéto motory musia zabezpečiť núteným
elektrickým rozbehom.
2. Pomalobežná vrtuľa
dosahuje max. výkon pri rýchlobežnosti l =1. Účinnosť takejto vrtule je
necelých 34 %. Pre výkon pomalobežnej vrtule s počtom listov 12-24,
platí
P = 0,15. v2. D3
kde D je priemer vrtule, D je 5 až 8 m.
Takéto motory sú
vhodné na pohon čerpadiel pumpujúcich vodu, pretože využívajú vietor s rýchlosťou
3 – 7 m.s-1.
Ďalšou nevýhodou je pomerne ťažký rotor.
Obr. 13 Niektoré druhy veterných motorov
3. Darierov rotor (patentovaný v r.
1931) je typom motora s vertikálnou
osou, okolo ktorej rotuje 2 – 5 krídiel vytvárajúcich v priebehu rotácie
valcové, parabolické a iné druhy plôch. Výhodou tohto typu je vysoká účinnosť,
jednoduchá konštrukciu, nevýhodou zlá schopnosť samostatného rozbehu
4. Savoniov rotor (patentovaný
v r. 1929) je tvorený dvoma, navzájom predsadenými plochami v tvare
polválcov. Tento typ pracuje optimálne pre rýchlobežnosť 0,9 – 1. Výhodou
tohto typu je jednoduchá konštrukcia, ľahký rozbeh (s výnimkou pre 2 mŕtve
uhly), nevýhodou nízka účinnosť.
Vo veterných
elektrárňach sa využívajú synchrónne aj asynchrónne generátory, u typov
s nižším výkonom jednosmerné generátory. Každý z nich má určité
výhody aj nevýhody. Synchrónny generátor má vysokú účinnosť a nízke
pracovné otáčky. Jeho nevýhodou je, že k elektrorozvodnej sieti ho
treba pripojiť práve vtedy, keď sú priebehy fáz napätia U a prúdu I
rovnaké ako priebehy na sieti. U asynchrónnych sa pripojenie pripúšťa až
do rozdielu otáčok ± 5 %.
Na to, aby veterná elektráreň dokázala využiť maximálne
množstvo veternej energie aj premenlivého vetra, sa využíva systém natáčania
veterného motora do smeru vetra (týka sa to iba veterných motorov s horizontálnou
osou rotácie).Tento proces sa dá uskutočniť pomocou:
- “chvostovej” plochy - využíva sa prevažne u
malých veterných elektrárni. Chvostová
plocha je pevne spojená s rámom a pri zmene smeru
vetra vzniká točivý moment, ktorý
rotor nastaví do smeru vetra.
2. bočných pomocných rotorov (ako 1)
3. pomocných motorov, inštalácia
ktorých si vyžaduje zložité snímacie a regulačné zariadenie
Obr. 14:
Charakteristiky vrtule veternej elektrárne
P je výkon, n otáčky, l
rýchlobežnosť
Nosný systém veternej
elektrárne je tvorený prevažne tubusovým stožiarom s oceľovým rámom
strojovne, aby sa v maximálnej miere zabránilo akémukoľvek rozkývaniu
konštrukcie.
Ďalšou skupinou je ovládací,
regulačný a kontrolný systém,
bez ktorých by už dnešné veterné elektrárne nedokázali produkovať
energiu.
Na to, aby veterná elektráreň bola funkčná je treba
vedieť, že minimálna rýchlosť na rozkrútenie rotora je 3m.s-1
(10 km.h-1 ). Preto sa odporúča
využívať až oblasti, kde je rýchlosť vetra vo výške 10m aspoň 4m.s-1,
vo výške 50 m najmenej 4,5 – 8,5 m.s-1.
Fyzikálne základy využitia energie vetra
Pre kinetickú energiu E pohybujúceho sa vzduchu hmotnosti m
platí
Ak prúdi vzduch
s objemom V a hustotou ρ, potom jeho hmotnosť m = V.ρ
a jeho kinetická energia
.
Ak uvažujeme plochu S, ktorá je kolmá na prúdenie vzduchu,
potom za každú sekundu prejde ňou objem vzduchu V=
S.v. Výkon vzdušného prúdu bude teda
Hustota vzduchu je závislá mimo iného na tlaku vzduchu, výške
a teplote. Pre odhady sa zvykne sa brať tlak 101,3 kPa, ρ=1,23
kgm-3 pri morskej hladine a teplote vzduchu 200C.
Pre presné výpočty sa počíta s hodnotami meranými na
danom mieste.
Veterné kolesá znižujú rýchlosť vzdušného prúdu z
v1 na v2
a premieňajú tak časť jeho kinetickej energie na mechanickú energiu. Efektívna
časť vzdušného prúdu prúdi veterným kolesom strednou rýchlosťou
.
Rozdiel kinetickej energie ΔE = Ek1
–Ek2 = 0,5m.v12 - 0,5m.v22
prijíma turbína.
Výkon ideálneho veterného kolesa
P = 0,5.r .( v + v2
).0,5 (v2 - v22 ).S.
Najväčší výkon je pri v2
= (1/3)v, t.j. pri spomalení rýchlosti na tretinu. Bletz dokázal
v r.1926 základnú vetu pre využitie veternej energie: Nestratová (ideálna)
veterná elektráreň môže premeniť maximálne 16/27 energie vzdušného prúdu
na energiu mechanickú. Teda
PBletz = P.
Ekologické výhody využívania vetra ako zdroja energie sú
vyvažované aj niektorými nepriaznivými vplyvmi. Najdôležitejšie z nich
sú:
* hluk v okolí veternej turbíny, ktorý je zapríčinený
rýchlosťou otáčania turbíny. Lopatky turbíny, presekávajúce vrstvy
vzduchu, vydávajú zvuky podobné piskotu. Frekvenčné charakteristiky zvukového
smogu veternej elektrárne okrem počuteľnej oblasti presahujú aj do vysoko- a nízkofrekvenčnej
oblasti, ktoré vyvolávajú nepriaznivé psychické pocity u ľudí.