ÚVOD
DO ENVIRONMENTÁLNEJ FYZIKY
Obsah
- Vymedzenie základných
pojmov......................................................................
- Ekológia...................................................................................................
- Environmentalistika.................................................................................
- Environmentálne
minimum.....................................................................
- Globálne problémy ľudstva.....................................................................
- Environmentálna fyzika...........................................................................
- Zem - jeden z najväčších divov sveta.................................................................
- Ideálna pozícia Zeme...............................................................................
- Mesiac......................................................................................................
- Atmosféra................................................................................................
- Voda........................................................................................................
- Zemská kôra............................................................................................
- Život.........................................................................................................
- Fyzikálne faktory v životnom prostredí..................................................
- Životné prostredie....................................................................................
- Fyzikálne faktory v životnom prostredí...................................................
- Rizikovosť fyzikálnych faktorov v životnom prostredí...........................
- Hodnotenie fyzikálnych faktorov v životnom prostredí..........................
- Zopakujte si.............................................................................................
- Literatúra..................................................................................................
Príloha
1...................................................................................................
Vymedzenie základných pojmov
V súčasnosti sa čoraz častejšie
stretávame s pojmami ekológia, environmentalistika. Tieto pojmy vystupujú
ako prívlastky k mnohým podstatným menám, alebo činnostiam človeka (ekologický
autobus, ekologická energia a pod). V bežnej praxi sa však tieto pojmy
používajú veľakrát nesprávne. Ľudia ich zamieňajú a niekedy ich používajú
ako synonyma. Aby sme predišli v ďalšom prípadným nedorozumeniam a
nejasnostiam zoznámime sa v ďalšom z definíciami vybraných pojmov podľa
odbornej literatúry.
1.1 Ekológia
Klasická definícia, ktorá sa
uvádza v mnohých odborných i populárnych publikáciách znie: Ekológia
je veda o vzájomných vzťahoch medzi organizmami a ich životným prostredím.
Aj pôvod termínu na pohľad hovorí v prospech tejto
definície: ekos znamená po grécky obydlie, logos – veda. Teda veda o
“bytových podmienkach” organizmov.
Existuje veľa definícii ekológie (pozri napr. Ďožkina
[1]). Akademik S. Švarc povedal: “Bez dlhého uvažovania by som mohol uviesť
sto definícií ekológie, a všetky by boli viac menej správne.”
J. Štefek [2] vo svojom slovníku environmentalistiky uvádza
pod heslom ekológie:
Ekológia je:
| veda o vzťahoch živých organizmov k ich okoliu, ale aj o vzájomných
vzťahoch medzi živými |
organizmami.
| náuka o štruktúre a fungovaní prírody (Odum). |
| Ak vychádzame z gréckeho pojmu: ekológia je náuka o prostredí. |
Ekológ [2], vedec, ktorý sa
zaoberá ekológiou, (v publicistike sa nesprávne označuje človek, ktorý
bojuje za zlepšenie životného prostredia človeka).
Ekologická výchova [2] - 1. V hovorovej
reči synonymum environmentálnej výchovy. V odbornej literatúre: sa
odporúča - 2. Chápanie, rešpektovanie a hodnotenie ekologických súvislostí
v prírode a vzťahov medzi človekom a jeho životným prostredím. Utváranie
takých záujmov, potrieb, schopností a
celkových postojov, ktoré vedú k riešeniu a prevencii negatívnych
vplyvov ľudskej činnosti na prostredie a smerujú k trvalému súladu človeka
a biosféry.
1.2 Environmentalistika
Environmentalistika [2] je interdisciplinárna náuka o životnom
prostredí. Integruje v sebe poznatky z ekológie, prírodných vied,
medicíny, techniky a spoločenských vied.
Environmentalista [2] - 1. je človek, ktorý skúma životné
prostredie človeka, 2. Človek, ktorý sa zameriava na udržanie životného
prostredia v zdravom stave (niekedy sa často označuje nesprávne ako ekológ).
Environmentálna výchova cieľavedomé odovzdávanie
vedomostí a vytváranie návykov pre zodpovedný vzťah k životnému
prostrediu. V tomto rozsahu integruje vedomosti z ekológie, ekosociológie,
fyzioaktivity, etiky, axiológie psychológie sociológie a ďalších odborov i
aplikovaných disciplín.
M. Ružička charakterizuje rozdiel medzi ekológiou a
environmentalistiku nasledovne [3]: Ekológia sa definuje ako vedná disciplína
zaoberajúca sa vzťahmi a procesmi prebiehajúcimi medzi živými organizmami
navzájom a ich prostredím, kým environmentalistika sa chápe ako odbor
zaoberajúci sa vzťahmi a procesmi medzi všetkými druhmi ľudskej činnosti a
prostredím, v ktorom sa tieto vzťahy realizujú.
Pri riešení environmentálnych
problémov sa uplatňujú prakticky všetky vedné a technické disciplíny.
Pri rozoberaní problémov z tejto oblasti treba uviesť
obsah pojmov ako sú organizmy a prostredie. Organizmy - to je všetko živé na
Zemi, čo sa vyznačuje látkovou premenou a schopnosťou samoreprodukcie. Pod
prostredím rozumieme všetko, čo obkolesuje tieto organizmy, všetko s čím
prichádzajú do styku: pôdu, ovzdušie, sneh, teplo, chlad, vietor, potravu,
parazity, a pod.
1.3 Environmentálne minimum
Pre zabezpečenie environmentálnej výchovy na školách
schválilo ministerstvo školstva SR 15.4.1996 pod číslom 645/1996-15 s platnosťou
od 1.9.1996 Environmentálne minimum. Toto minimum predstavuje vlastne Učebné
osnovy environmentálnej výchovy pre ZŠ a SŠ.
Cieľom ENV je formovať a rozvíjať také osobnostné
kvality, ktoré ich uschopnia chrániť a zlepšovať životné prostredie.
Takto projektovaný dlhodobý zámer výchovnej práce je možno realizovať iba
plnením konkrétnych úloh a cieľov zacielených na [3]:
| úroveň vedomostí žiaka |
| rozvoj zručností |
| utváranie postojov |
ENV nie je samostatným predmetom, ale je súčasťou obsahu
jednotlivých učebných predmetov. Obsah ENV umožňuje chápať, analyzovať a
hodnotiť vzťahy medzi človekom a jeho životným prostredím na základe
pochopenia ekologických procesov, ktorými sa riadi život na Zemi. Rovnako významné
je pochopenie kultúrnych a sociálnych vplyvov, ktoré determinujú ľudské
hodnoty a správanie, vedomie zodpovednosti za vzťah človeka k prostrediu.
Tieto poznatky a schopnosti človeka determinujú proces rozhodovania
a uvedomovanie si vplyvov ľudskej činnosti na kvalitu života na Zemi. Obsah
ENV je organický spojený s obsahom učiva jednotlivých predmetov.
1.4 Globálne problémy ľudstva
Žijeme na prelome tisícročia a svet je vo zmätku. Tento
zmätok nie je len vo svete, ale aj v nás samotných. Pod náporom
masmédií, kolegov, susedov, vlastného svedomia strácame orientáciu a dôveru
vo zmysel vlastnej existencie.
Uveďme niekoľko vážnych protirečení dnešnej doby:
Ľudský rozum dokázal uvoľniť energiu z jadra atómu,
ale dokázal tiež zhodiť atómové bomby na ľudské obydlia.
Dokážeme dostať z pôdy výnosy obilia 6-8 ton na
hektár, pritom na svete umierajú milióny ľudí hladom.
Lietame na Mesiac, chystáme sa na Mars a v tom istom
období tisíce žien v Ázii a Afrike chodí denne pešo niekoľko
kilometrov pre vodu na varenie.
Hlasne hovoríme o nadchádzajúcej ére blahobytu, ale matka
Tereza z Kalkaty zbierala (ešte nedávno) so svojimi sestrami po uliciach
umierajúcich.
Obklopuje nás množstvo protikladov. Niektoré sú lokálnej
povahy, iné sú regionálne, národné a posledných desaťročiach sa stále
viac hovorí o problémoch globálnych. Každý z globálnych problémov sa
týka nás všetkých a na ich vzniku a raste každý z nás nesie svoj
podial spoluzodpovednosti.
Globálne problémy ľudstva sú
predmetom intenzívnych vedeckých výskumov približne 25 rokov. Globálne
ohrozenie biosféry a predovšetkým človeka je zapríčinene [4]:
| negatívnymi vplyvmi a účinkami prírodných faktorov (výbuchy sopky,
zmena podnebia, zmena slnečného žiarenia a rozsiahle zemetrasenia...). |
| alebo antropogénnych. |
Globálne problémy sa prejavujú v geosfére. Geosféru,
kde sa tieto procesy odohrávajú, si môžeme rozdeliť:
| atmosféru (plynný obal Zeme), |
| hydrosféru (voda v riekach oceánoch, atmosfére na zemskom povrchu i
v zemskej kôre.), |
| litosféru, kryosféru (časť litosféry a hydrosféry, ktorej teplota je
po viac než dva roky pod bodom mrazu) |
| pedosféru (samostatný prírodný útvar, ktorý vznikol transformáciou
vrchnej časti zemskej kôry pôsobením organizmov na horniny za účasti
vzduchu, vody, a slnečnej radiácie) a |
| biosféru (oživená časť geosféry). |
Biosféra zasahuje [4]:
| 11 km pod hladinu oceánu, |
| len niekoľko desiatok metrov pod zemský povrch a |
| zhruba 9 km nad hladinu svetového oceánu. |
Deväťdesiat percent života je sústredené vo vrstve planéty, ktorá
zasahuje 3200 m nad hladinu oceánu a 100-200 m pod hladinu oceánu (do tejto hĺbky
preniká ešte svetelné žiarenie, ktoré umožňuje fotosyntézu).
Veľmi rozšíreným pojmom je v súčasnosti aj pojem
životné prostredie človeka. Podľa nórskeho prof. Wika, (prijalo aj UNESCO)
je to tá časť sveta, s ktorou je človek vo vzájomnej interakcii, t.j.
ktorú používa, ovplyvňuje a ktorej sa prispôsobuje.
Na rozdiel od biosféry sa životné prostredie človeka rozširuje.
Dnes je súčasťou životného prostredia i obežná dráha a blízky kozmický
priestor, v budúcnosti to môžu byť i blízke planéty. Rovnako tak človek
preniká, i keď obmedzene, ale predsa do hlbín oceánov, i zemskej kôry.
Je nesporné že globálne problémy sú tu a je treba ich
identifikovať, popísať, riešiť a zhodnotiť dôsledky pre človeka. Od toho
sa musí odvíjať hľadanie východísk. Pritom nesmieme zabúdať na otázku,
možno rozhodujúcu v blízkej budúcnosti: Koľko času nám ešte ostáva?
Množstvo správ a výskumných aktivít sa zaoberá globálnymi
problémami ľudstva a pokúša sa o ich klasifikáciu. Spomeňme aspoň niektoré:
Peccei (1980) uvádza tieto globálne problémy:
| zbrojenie, |
| preľudnenie, |
| chudoba, |
| energetický problém, |
| poľnohospodárstvo, |
| hlad, podvýživa, |
| nemoci, |
| negramotnosť, |
| opustenosť. |
Autori správy Global 2000 (1980) rozoberajú vývojové
trendy vzhľadom k 12 problémovým komplexom: obyvateľstvo, príjmy, klíma,
technológia, výživa a poľnohospodárstvo, lesy a lesníctvo, voda a
energia, neenergetické materiály, životné prostredie.
Niektorí odborníci vidia hlavnú príčinu všetkých
problémov vo sfére duchovnej a sociálnej. A. Peccei prišiel s koncepciou
nového humanizmu, ktorý povedie k premene človeka a obnoveniu harmónie
medzi ním a prostredím. Nový humanizmus má tri aspekty (globalistika, láska
k spravodlivosti, zrieknutie sa násilia) a člení sa na 6 úloh [4]:
| vonkajšie medze planéty ( hospodárenie s pokladmi prírody) |
| vnútorné medze človeka ( fyzické a psychické možnosti človeka) |
| ochrana kultúrneho dedičstva |
| výchova “svetového spoločenstva” (národné
štáty nie sú schopné udržať krok s dobou) |
| zabezpečenie životného prostredia človeka |
| vytvorenie efektívneho svetového hospodárstva |
Veľkej popularity dosiahol na poli výskumu globálnych
problémov Rímsky klub – voľné združenie ekonómov, politikov, ekológov a
pod., založené talianskym priemyselníkom A. Peceiom.
V roku 1992 bola v brazílskom Rio de Janiero
usporiadaná konferencia OSN o Životnom prostredí a rozvoji “Summit zeme
92”. Výsledkom konferencie bolo dielo Agenda 21 – akčný plán, ktorého
uskutočnenie by v blízkej budúcnosti mali uskutočniť jednotlivé štáty
(celkovo sa konferencie zúčastnili zástupcovia 178 štátov).
Koncom apríla 1993 vo švajčiarskom Luzerne sa uskutočnilo
stretnutie ministrov európskych a najvplyvnejších mimoeurópskych krajín.
Globálne problémy možno deliť podľa rôznych kritérií.
Napr.
| problémy týkajúce sa rozvojových zemí (hlad chudoba, preľudnenie) |
| problémy týkajúce sa rozvinutých zemí (životné prostredie zdroje,
strata hodnôt). |
Občan, ktorý dostal dostatok informácii o stave svojho
prostredia o svojich vyhliadkach do budúcnosti, môže byť znepokojený a
vystrašený a bude chcieť, aby sa niečo robilo. Expert vidí ekologický
problém ako technický problém a ponúka riešenie. Avšak technické riešenie
problému mieri iba na koniec príčinného reťazca, ktorý nás zaviedol do
dnešnej krízy. Technické riešenie sa teda zameriava na dôsledky, nie na príčiny.
Ak však chceme odstrániť nejaký problém musíme sa
zamerať na jeho príčiny, nie len na dôsledky. Hlavnou príčinou ekologickej
krízy je nesprávne myslenie človeka, nesprávne chápanie sveta okolo nás.
Problém je teda v duševnom prostredí človeka.
Mnohé zaujímavé myšlienky sú načrtnuté v článku
G.DE Lepeleira (1995) [5]:
| dôležité a neodkladné problémy našej planéty majú nesporne
fyzikálny rozmer |
| ekonomický rast sa pokladá za natoľko dôležitý, že prekonáva naše (obmedzené)
chápanie fyzikálnych javov |
| v debate o budúcnosti sa používajú iné argumenty než fyzikálne |
| neobmedzený rast je na našej planéte (fyzikálne)
nemožný |
| žijeme v stave, keď plytvanie je nutnosťou |
| spoločnosť sa rozštiepila na úspešných a ostatných neúspešných (zbytočných,
chudobných, bez východiska na existenciu) |
| ak vedci mlčia, pretože majú veľa práce, kto povie pravdu. |
Cieľom človeka by nemal byť trvalý rast a zvyšovanie
tempa rozvoja (to je spojené nutne s plytvaním), ale cieľom by mal byť
trvalo udržateľný život pre každého s právom na život pre každého.
1.5 Environmentálna fyzika
Podnetom pre sformovanie, vznik predmetu/odboru
Environmentálna fyzika bolo prispieť k riešeniu vyššie spomenutých
problémov. V zmysle vyššie spomenutých definícii ekológie a
environmentalistiky sa cieľom tohto predmetu/odboru je poukázať na význam
fyzikálnych faktorov pre človeka a živé organizmy
v životnom prostredí pre jeho existenciu. Taktiež ho varovať pred neuváženým
zavádzaním fyzikálnych poznatkov do praxe cez rôzne technické aplikácie a
takto ho v ňom vypestovať environmentálne myslenie.
Environmentálna fyzika čerpá z mnohých oblastí
fyziky (ekobiofyzika, technická fyzika), medicíny, technickej praxe a ekológie.
Vznik jej existencie podnietila závažnosť ekologickej krízy a významnosť
fyzikálnych faktorov v životnom prostredí. Táto fyzika nám umožní chápať,
analyzovať a hodnotiť vzťahy medzi človekom
a jeho životným prostredím na základe pochopenia ekologických a fyzikálnych
procesov, ktorými sa riadi život na Zemi.
2. Zem - jeden z najväčších divov sveta
Keď čítame odborné štúdie, napočítame množstvo javov,
vo svetle ktorých sa Zem a jej okolie javí ako skutočný div vesmíru. Naša
zemeguľa bola vytvorená tak dokonale, že tu život mohol nájsť optimálne
podmienky [6]. Pozrime sa niektoré z tých to javov. Iste niektoré
predstavy budú uvedené zjednodušene a stručne, nakoľko podrobnejšie štúdium
by si vyžadovalo hlbší rozbor, čo by presiahlo rámec tejto práce. Tieto
poznatky, ak sa nad nimi zamyslíme, by mali formovať našu úctu k prírode
resp. k prostrediu v ktorom žijeme.
2.1 Ideálna pozícia Zeme
Astronómovia hovoria o priam ideálnej pozícii
Zeme v slnečnej sústave a v slnečnej galaxii. Už samotná skutočnosť,
že máme Slnko, dokonale fungujúci reaktor so stálou žiarivosťou je základnou
podmienkou našej existencie. Nesmieme zabúdať, že hviezdy vo vesmíre
existujú najčastejšie vo dvojiciach alebo
v malých skupinách pričom na seba pôsobia gravitačnou silou. Dráhy týchto
“sĺnk” sú priveľmi komplikované a nestabilné. Pritom dve tretiny, možno
70% všetkých hviezd existujú práve vo dvojiciach alebo vo viacnásobných sústavách.
Pozoruhodné je že každá planéta našej slnečnej sústavy
má iný sklon svojej rotačnej osi k ekliptike - rovine otáčania. Sklon
zemskej osi 23 stupňov sa
ukazuje priam ideálny. Tento sklon totiž je príčinou striedania sa štyroch
ročných období počas jedného obehu okolo Slnka. Tieto obdobia majú význam
pre vegetáciu. Ktorá pologuľa je bližšie k Slnku na tú potom dopadajú
lúče kolmejšie a je tam leto. Ak by to tak nebolo, potom by na miesta
vystavené kolmému dopadu slnečných lúčov boli horúčavy a na ostatných
miestach by bola zima. Od sklonu osi závisí
taktiež aké veľké plochy budeme odrábať pre pestovanie potravín, aby sa
ľudstvo mohlo nasýtiť.
Veľmi dôležitá je aj vzdialenosť planéty Zem a Slnka.
Od toho tiež závisí, či sa stretneme s horúčavami resp. mrazom (takmer
absolútnou nulou vesmíru). Keby bola Zem len o 5% bližšie k Slnku (čiže
o 7 miliónov kilometrov), čakal by ju osud Venuše s teplotami vyše 4000C.
Na vznik trvalej doby ľadovej by stačilo iba jednopercentné vzdialenie od
Slnka. Život je teda možný len v úzkom prstenci 140 až 150 miliónov
kilometrov od Slnka ako to vypočítal T. Hart.
Pravidelný tok energie a v podstate stabilné teploty
na Zemi ovplyvňuje viacero faktorov. Po prvé je to otáčanie Zeme okolo osi
za 24 hodín - rotácia Zeme, čo je príčinou striedania dňa a noci. Keby sa
Zem otáčala okolo Slnka tak, ako sa otáča Mesiac okolo Zeme, čiže mala by
k Slnku otočenú stále tú istú stranu, potom by druhá polovica bola
ponorená do tmy. Život by nebol možný ani na jednej strane. Rýchlosť rotácie
okolo zemskej osi na rovníku je 1666
kilometrov za hodinu. Pri znížení rýchlosti na desatinu (približne na 150
km/h) by boli naše dni a noci 11 krát dlhšie a Slnko by spálilo vegetáciu.
Zvyšok by sa stal obeťou dlhej mrazivej noci.
Pozoruhodný je aj tvar dráhy
Zeme, ktorú opisuje pri svojej ceste okolo Slnka. Tvar dráhy je takmer kruhový.
Jej výstrednosť sa môže pohybovať od nuly (ideálna kružnica) po jednotku
(parabola). Výstrednosť dráhy Zeme predstavuje hodnotu 0,01672. Ak by sa zvýšila
na hodnotu 0,2, potom by sa na zemskom
povrchu vylúčil akýkoľvek život. Excentricitu 0,2 majú napríklad planéty
Pluto a Merkúr.
Dôležitá je aj hmotnosť nebeských telies. Treba si
uvedomiť, že telesá s menšou hmotnosťou nemajú dostatočne veľkú
gravitačnú silu, aby si dokázali udržať atmosféru (Mesiac, Merkúr).
Naopak planéty s veľkým priemerom a s oveľa väčšou hmotnosťou
ako Zem udržia veľkou gravitačnou silou aj vodík, ktorý má sklon k vytváraniu
zlúčenín úplne nevhodných pre vznik a vývoj života. Tak sa vodíková
atmosféra premieňa na amoniak, metán a iné
zlúčeniny. Príkladom takejto planéty je Jupiter, ktorý má hmotnosť rovnú
trojnásobku hmotnosti Zeme. Jeho teplota klesla na -146 0C
a atmosferický tlak až100 000 atmosfér.
2.2 Mesiac
Význam Mesiaca pre nás nespočíva len v tom, že nám
svieti v noci na cestu. Astronómovia vypočítali, že prítomnosť
Mesiaca zbrzdila rotáciu Zeme na našich 24 hodín. Okrem toho hmota mesiaca bráni
kmitaniu zemskej osi, ktoré by bo pre nás iste veľmi nepríjemné.
Hmotnosť Mesiaca je tiež dôležitá (ideálna). Ak by bola
menšia, nemohla by stabilizovať zemskú os v ustálenej polohe. Ak by
bola väčšia, mohla by spôsobovať zaplavovanie kontinentov.
Veľmi dôležitá je aj vzdialenosť Mesiac Zem. Súčasná
vzdialenosť je 384 00 km. Ak by sa k nám mesiac priblížil na polovičnú
vzdialenosť, stačili by sily prílivu a odlivu zabrzdiť rotáciu Zeme. Deň
by sa predĺžil na 6,9 dnešného dňa, nastali by veľké výkyvy denných a
nočných teplôt, vlnobitie oceánov a iné.
2.3 Atmosféra
Naša atmosféra je “funguje” ako mnohoúčelové
zariadenie. Do atmosféry sa každý deň rúti asi 20 miliónov meteoritov,
ktoré vstupujú do ovzdušia rýchlosťou okolo 48 km za sekundu. Britský
vedec L.Thomas na oslavu atmosféry uvádza:” Viem, že je dostatočne tuhá a
hrubá, aby zapríčinila vzplanutie ktoré
do nej padajú zvonka”. Tu treba tiež uviesť, že atmosféra filtruje taktiež
aj mnohé zhubné žiarenia z vesmíru, najmä silné ultrafialové žiarenie.
Významné miesto má vrchná vrstva ležiaca nad hustými
vrstvami atmosféry, ionosféra, ktorá vďačí za svoj vznik ultrafialovému
žiareniu Slnka. Toto žiarenie akoby samo vytváralo filter, ktorý Zem chráni
pred svojím ničivým účinkom.
Druhou vrstvou, ktorá nás chráni je ozonosféra, pás
nestabilných trojatómových molekúl kyslíka O3 , ktorý sa rozprestiera
vo výškach od 15 do 40 km nad zemským povrchom. A nakoniec významnú úlohu
pre záchranu života preberá kyslík. Jeho molekuly pohlcujú ultrafialové žiarenie
s takým efektom, že intenzita žiarenia je už vo výške 2000 km znížená
na polovicu a pritom v týchto výškach je hustota vzduchu 109
krát redšia ako na zemskom povrchu. A tak sa na Zem dostane len nepatrná časť,
ktorá stačí na to aby sme sa opálili.
Obrovské masy vzduchu v atmosfére sú výborným
transportným zariadením, ktoré prenáša obrovské masy
vôd. V prírode prebieha cirkulácia celých kubických kilometrov vôd,
ktoré napršia, odparia sa znova do atmosféry a riekami prúdi späť do oceánov.
Práve atmosféra zásobuje vodnými parami pevniny. Keby nebola atmosféra,
nebolo by vody na pevninách, pôda by sa
stala púšťou. Atmosféra je taktiež neoceniteľným klimatizačným zariadením,
ktoré udržuje teplotu v rozmedzí potrebnom pre zachovanie života. Vieme,
že studené masy vzduchu sú ťažšie ako teplý vzduch, a tak sa ovzdušie z vyšších
a chladnejších zemepisných šírok tlačí
k rovníku a vytláča nahor ohriaty rovníkový vzduch, ktorý sa na
severe pomaly ochladzuje. Vďaka tomu je priemerná ročná teplota na zemeguli
približne 14 až 15 0C.
Pre udržanie teplotnej rovnováhy má význam aj oxid uhličitý
a vodné pary, ktoré sa nachádzajú v atmosfére. Napriek tomu, že tieto
molekuly predstavujú iba desatinu percenta celkového objemu atmosféry, spôsobujú,
že slnečná energia odrážaná zemeguľou do vesmíru v podobe infračerveného
žiarenia sa uchová v našom ovzduší. Zem sa ohrieva zo spodku
nie z vrchu. Ide o prirodzený skleníkový efekt.
2.4 Voda
Voda patrí medzi najpodivnejšie kvapaliny. Vedci
si už dávno všimli anomálie tejto kvapaliny. V prírode patrí pravidlo,
že koeficient rozťažnosti kryštálov je menší než koeficient rozťažnosti
kvapaliny. Je to preto, že molekuly v kvapaline majú oveľa väčšiu možnosť
pohybu ako v kryštály. Avšak pri vode je to inak. Keď zamrzne, premení
sa na tuhú hmotu s väčším objemom. Pretože je ľad objemnejší ako
voda. Musí byť ľahší a stúpa hore. V prírode
je toto abnormálne. Pri všetkých ostatných látkach sa pri pôsobení chladu
hustota zvyšuje. Nezvyčajné správanie vody má však veľký význam. Ak by
bola voda pri 00C ťažšia
hromadil by sa ľad na dne riek a jazier.
Voda má aj ďalšie mimoriadne vlastnosti v porovnaní
s inými látkami. Okrem vodíka sa najpomalšie ohrieva. Na strane druhej má
vysokú tepelnú kapacitu. Správa sa teda ako dokonalá kachľová pec. Musíme
ju dlho ohrievať, ale potom dlho udrží teplo. Vďaka týmto vlastnostiam, môžu
oceány fungovať ako spoľahlivé klimatizačné zariadenia.
2.5 Zemská kôra
Vrchný obal Zeme má práve takú hrúbku ako je potrebné.
Na základe výpočtov sa zistilo, že keby bola len o tri metre hrubšia,
zmizol by z ovzdušia kyslík. Kyslík - prvok nevyhnutný pre Život sa
totiž ľahko viaže s inými prvkami. Reagoval by teda s materiálom
tvoriacim zemskú kôru a voľný kyslík by zmizol z atmosféry. To iste
by sa vraj stalo, kedy more bolo o niekoľko metrov hlbšie.
Zem je obrovský magnet, ktorý má vo svojom jadre
veľké množstvo železa a niklu. Póly magnetu sú neďaleko od geografických
pólov. Hodnota tohto poľa je 0,5gaussa, čo je minimálne tisícnásobok
magnetických polí Venuše a Marsu. Rozsiahle magnetické pole spolu s atmosférou
chráni človeka a celý živý svet pred pôsobením
prenikavého kozmického žiarenia. A tiež pred vplyvom silného slnečného žiarenia.
Toto pole, magnetosféra chráni planétu napr. pred slnečným vetrom, ktorý
sa rúti rýchlosťou 500 km za sekundu.
2.6 Život
Okrem vesmíru a zemegule je veľkým divom sveta život. Nič
nie je také nestabilné a také chúlostivé ako život. Bez toho, aby sme si
uvedomovali, v každom okamžiku bojuje naše telo o život. Stačí niekoľko
dní bez vody, chvíľa bez vzduchu, trochu hladovania a nastane neodvratný
koniec. V každom okamihu hynú tisíce
buniek a musia sa nahradiť novými stavebnými kameňmi živej hmoty. Srdcové
čerpadlo sa nesmie ani na chvíľu zastaviť. Ak sa zastaví, po niekoľkých
minútach nastane poškodenie mozgovej kôry. Tráviace ústrojenstvo, tento
systém biologických a chemických procesov,
musí stále spracovávať prichádzajúcu potravu a vylučovať jedovaté
splodiny. Život je ako by povedal kybernetik súbor spätných väzieb. Tento
mechanizmus musí sledovať hladiny energetických rezerv, reagovať na vonkajšie
nebezpečenstvo, vyrovnávať rozdiely teplôt,
hojiť rany a iné.
J. Segal hovorí: “...Úlohou živého tela je vlastne
balansovať s tisíckou palíc. Ak sa mu to podarí,, zostáva nažive.”
Prečo je život zázrakom? V prípade živej hmoty ide
o stav ktorý je medzi všetkými stavmi najmenej pravdepodobný. Príčina
tejto fantastickej nepravdepodobnosti tkvie v tom, že život neustále
bojuje o udržanie chúlostivej konštrukcie, zatiaľ čo celý svet okolo sa že
nie k dezorganizácii, rozpadu. Už Newton si všimol, že svet ide od
poriadku k neporiadku, k postupnému vyrovnávaniu teplôt.
Podľa druhého zákona termodynamiky teplo prúdi od teplejších
telies k chladnejším, takže nastáva vyrovnávanie teplôt. R. Clausius
pre toto znehodnocovanie energie použil pojem entropia. Tento pojem sa stal
symbolom neusporiadanosti a chaosu.
Výskyt usporiadaných štruktúr je teda menej pravdepodobný
ako výskyt usporiadaných javov. Základným stavom sveta je chaos,
najpravdepodobnejší stav, pretože ho dosiahneme s vynaložením najmenšej
energie.
N. Wiener povedal “ život je
boj proti Niagare vzrastajúcej entropie.
I. Kant: Aj keď asi nie je nič také neisté ako plavba na
tejto Zemi, naša sebaistota a flegmatický postoj sú prekvapujúce”.
Ak sa vydávame proti všeobecnému chaosu a rastúcej
entropii darí sa nám to len preto lebo celý vesmír
zrejme bojuje za človeka.
3. Fyzikálne faktory v životnom prostredí
3.1 Životné prostredie
ŽP patrí v súčasnosti k často
používaným pojmom spoločenského a politického života. Tento pojem
prenikol do povedomia mnohých ľudí. Príčinou tohoto zvýšeného záujmu o
ŽP je skutočnosť, že toto prostredie je vo veľmi zlom stave.
Človek pod vplyvom svojich vedecko-technických úspechov
spyšnel, začal si myslieť, že príroda je tu na to aby mu slúžila. Vyvíjal
nátlak na prírodu, pristupoval k nej “koristnícky“. Cítil sa jej pánom.
Dnes vidíme, že tento jeho postoj vyústil v ekologickú krízu. Napriek
tomu si mnohí z nás vážnosť tejto situácie neuvedomujú.
Tvorba a ochrana ŽP je podmienená spoločenským zriadením,
rozsahom ekonomickej aktivity a kultúrnou úrovňou obyvateľstva. Pojem ŽP
definovala už v r. 1967 konferencia UNESCO [5]:
Prostredie je tá časť sveta, s ktorou je človek vo vzájomnej interakcii (pôsobení),
to jest ktorú používa, ovplyvňuje a prispôsobuje sa jej.
Konferencia OSN 1972 v Štokholme
definuje význam ŽP takto: Človek je súčasťou i tvorcom svojho prostredia,
ktoré mu dáva predpoklady na život a poskytuje mu možnosti na intelektuálny,
morálny, sociálny a duchovný rozvoj. Oba texty chápu prostredie ako jediný,
nedeliteľný celok -supersystém, pretože
človek svoje prostredie nielen aktívne využíva a ovplyvňuje, ale sa mu aj
prispôsobuje. Teda vzťahy medzi človekom a prostredím sú aktívne; nemôžu
existovať popri sebe, ale závisia od seba oveľa väčšmi, ako si ich človek
vo svojej pýche dobyvateľa a vládcu vôbec je
ochotný priznať. Mechanizmus vzťahov v rámci ŽP je znázornený na
obr.1.
Umelé prostredie
Človek
Prírodné prostredie
Životnéprostredie - supersystém
Obr.1 Mechanizmus vzťahov v životnom prostredí.
Umelé prostredie možno rozdeliť na obytné a pracovné.
Umelé prostredie tvorí napr. bývanie, technické vybavenie, doprava , služby,
a pod. Pracovné prostredie tvorí ekonomická a pracovná aktivita, medziľudské
vzťahy a pod.
Pogrund navrhol rozčleniť
ŽP na dve základné zložky:
1) na biofyzikálne prostredie - zahrnuje predovšetkým
vonkajšie prostredie - vzduch, voda, priestor, elektrické a magnetické polia
a mnohé ďalšie zložky,
2) duševné prostredie - neodzrkadľuje len duševný svet
každého jednotlivca, ale aj vzájomné vzťahy medzi ním a ľuďmi a inštitúciami.
Obe zložky na seba ustavične pôsobia. Raz prevláda jedna
raz druhá, ale pre úspešný vývoj človeka a ľudstva je nevyhnutné vyvážené
pôsobenie oboch zložiek. Človek je otvorený systém. Medzi ním a prostredím
existuje ustavičná výmena energie, informácii a látok.
ŽP má svoju veľkú cenu aj z toho hľadiska, že priestor
v ktorom môžu na našej planéte jestvovať živé organizmy, nie je veľmi
rozsiahly. Priestor využiteľný za zvyčajných podmienok ľuďmi je ešte
obmedzenejší, pretože človeka viaže pevná zem, musí dýchať vzduch, ktorého
je dostatok len do určitej nadmorskej výšky, musí piť vodu a živý sa
prevažne plodmi pevnej zeme. To všetko
vymedzuje jeho životné prostredie ako priestor skutočnej ľudskej existencie.
Prostredie, v ktorom môžu existovať živé organizmy, sa
nazýva biosféra. Jej zloženie:
atmosféra - vzdušný obal Zeme; hydrosféra - zahrnuje vodstvá našej planéty,
litosféra - vytvorená povrchovou vrstvou Zeme. Človek môže existovať istý
čas aj mimo biosféry, musí si však vytvoriť umelé prostredie odpovedajúce
biosfére. Musí si so sebou brať biosféru ako slimák svoju ulitu (vhodný
tlak, teplota vlhkosť a pod).
Výsledky výskumu kozmického priestoru potvrdzujú, že životné
prostredie človeka bude i v ďalekej perspektíve obmedzené na povrch našej
planéty, kde základné biologické, fyzikálne a chemické podmienky umožňujú
organizmom život, vývoj a rozmnožovanie.
3.2 Fyzikálne faktory v životnom prostredí
Biofyzikálne prostredie tvoria jeho základná kategórie a
základné zložky [4,5]. Základnými kategóriami sú
hmota, priestor, čas, fyzikálne pole a sila. Medzi základné kategórie zaraďujeme
aj zákonitosti vývoja v priestore a čase, ktoré sú významné pre všetky
živé organizmy. Základné zložky biofyzikálneho prostredia tvorí nekonečný
vesmír, obmedzený geograficky na povrch zemskej kôry s horninami, nerastami,
pôdou, vodou, ovzduším a živou prírodou. Prírodou (biosférou) nie
je iba to, čo človek nevyhnutne potrebuje pre svoj holý život, ale všetko,
čím sa sám obklopil a čo sa naučil využívať.
Vlastnosti zložiek prostredia označujeme ako faktory
prostredia. Analýza týchto faktorov je základom zisťovania stavu a úrovne
životného prostredia a teda aj základom cieľavedomej starostlivosti oň.
ŽP je utvorené zložitým komplexom fyzikálnych, chemických,
biologických a spoločenských faktorov. Niektoré faktory sú pre život
nevyhnutné, preto predstavujú základné životné podmienky. Sú to vhodná
teplota, dostatok vzduchu, vody, potravy, primeraný tlak vzduchu a i. Ostatné
faktory sú modifikujúce: vyvolávajú rozličné formy interakcií, sú to
napr.: podnebie a meteorologické faktory, rozličné formy energie (mechanická,
tepelná, elektrická, magnetická a žiarenie)
a i. Niektoré faktory sa menia nepozorovateľne, a to i také fyzikálne
faktory ako je slnečné žiarenie, teplota, tlak vzduchu, elektromagnetické
pole. No napriek tejto svojej relatívnej menlivosti vo svojom súhrne
môžu významne pôsobiť na človeka.
Mnohé faktory ŽP sa neustále menia, a to rozličnými rýchlosťami.
Niektoré sa menia periodicky, ako napr. striedanie dňa a noci, ročných období
a i. Týmto zmenám sa živé organizmy musia prispôsobovať. Okrem faktorov prírodného
prostredia sú živé organizmy vrátane človeka vystavené aj vplyvom umelého
prostredia napr. v kozmických lodiach, a ponorkách.
Početné fyzikálne faktory životného prostredia sa vo
svetovej verejnej mienke postupne dostávajú do popredia a sú úzko späté s
obidvoma vzájomne sa ovplyvňujúcimi zložkami - s prírodným aj umelým
prostredím.
Fyzikálne faktory, podobne ako chemické, majú pri pôsobení
na človeka a jeho životné prostredie svoje kladné aj záporné stránky najmä
ak ich intenzita presahuje prípustné hodnoty. Často pôsobia na človeka a na
ostatné živé organizmy dokonca zákernejšie ako chemické vplyvy. Príčinou
je o. i. to, že ich zmyslovými orgánmi ani nevnímame:
necítime ionizujúce žiarenie, nevidíme ultrafialové lúče, nepočujeme rádiové
vlny šíriace sa priestorom. Pritom dôsledky tohto pôsobenia, často zhubného,
sa nemusia prejaviť hneď , aké môžu sa objaviť až u neskorších generácií.
Pre zdravý vývoj spoločnosti a pre zvyšovanie jeho
ekonomickej aktivity je základnou podmienkou pohoda
vo všetkých prostrediach. Pohodu človek pociťuje komplexne. Napriek tomu sa
jednotlivé zmysly uplatňujú natoľko špecificky, že sme schopní rozlíšiť
akustickú (zvuk, hluk), tepelnú (teplota), zrakovú (farba, svetlo) a inú
pohodu. Aby vznikla pohoda, je potrebné, aby sa v prostredí optimálne
uplatnili fyzikálne faktory resp. pomery.
Interakciami živých organizmov s fyzikálnymi faktormi
prostredia sa zaoberá ekologická biofyzika (ekobiofyzika). Môžu to byť okamžité
odpovede na vonkajší podnet (reakcie), alebo zmeny s nepriaznivými dôsledkami,
vyvolané neadekvátnym vonkajším podnetom (poškodením).
Ekobiofyzika je interdisciplinárny vedný odbor, obsahujúci
teda prvky viacerých vedných odborov, na rozhraní ktorých vzniká, alebo
ktorých metódy využíva. Sú to predovšetkým fyzika, biológia, chémia
fyzikálny chémia, fyziológia a matematika.
V rámci ekobiofyziky sa študujú účinky gravitácie a zrýchlenia
(geobiofyzika), tlaku (bariobiofyzika), počasia (biometeoroógia), mechanickej
energie (zvuk, hluk, ultrazvuk, vibrácie, zemetrasenia), tepelnej energie,
elektrických, magnetických a elektromagnetických polí, ionizujúceho a
neionizujúceho žiarenia na živé organizmy a životné procesy.
V priebehu evolúcie živé systémy vždy vstupovali do úzkych
závislostí s fyzikálnymi faktormi prostredia. Tak napr. vďaka slnečnému
žiareniu rastliny mohli rásť a živočíchy sa pohybovať sa v priestore, vďaka
akustickým kmitom sa mohli živočíchy orientovať. Niekedy sa intenzita fyzikálnych
faktorov zvyšovala, no živé systémy boli
schopné adaptovať sa týmto výkyvom a zdokonaliť sa až do dnešnej podoby.
V súčasnej pretechnizovanej spoločnosti však výrazne
vzrastá intenzita mnohých fyzikálnych faktorov, a to do takej miery, až sa
ohrozuje existencia organizmov. Mnohé fyzikálne faktory organizmy ani nevnímajú
(napr. elektromagnetické rádiové vlny, vysokofrekvenčné žiarenie, pred
niektorými (napr. pred lukom) márne unikajú. Fyzikálne faktory pôsobia na
živé organizmy často zákernejšie ako chemické faktory. Ich vplyv na organizmy sa nemusí prejaviť hneď, ale až v
neskorších generáciách. A to už býva neskoro.
Na fyzikálne faktory modernej doby doplácajú všetky živé
systémy, no predovšetkým je ohrozovaný sám človek. Rádioprijímače či
televízory sú účinným prostriedkom komunikácie a výmeny informácii, no výkonné
vysielače elektromagnetických vĺn dnes utvárajú nebezpečný
elektromagnetický smog. Reprodukovaná melodická hudba môže človeka potešiť
i uzdravovať, nadmerná hlučnosť rozmanitých technických zariadení môže
človeka znervózňovať i vážne ohroziť
jeho zdravotný stav. Ionizujúce žiarenie je vynikajúcim pomocníkom modernej
techniky a medicíny, svojimi účinkami však môže ohroziť zdravie človeka
i existenciu všetkých organizmov na Zemi.
3.3 Rizikovosť fyzikálnych faktorov životného prostredia
V súčasnosti sa fyzikálne faktory stávajú mohutným
rizikovým činiteľom pre všetky organizmy. Ich rizikovosť závisí od:
* typu pôsobiacej energie (elektromagnetické
vlnenie, ionizujúce žiarenie, akustické vlnenie, barometrický tlak),
* jej intenzity (vysoké dávky fyzikálneho faktora spôsobujú
letálny efekt, subletálne dávky vyvolávajú špecifické poruchy štruktúr
a funkcií organizmov),
* dĺžky a frekvencie pôsobiacej energie (istá energia v
krátkom čase spôsobuje akútne chorobné zmeny, to isté množstvo energie v
dlhšom časovom úseku vyvoláva zmeny chronické; pre organizmy je škodlivejšie
nárazovité pôsobenie ako postupné.
Výrazný je aj stupeň absorpcie energie živou hmotou. A
tak pozorujeme druhotnú špecifickosť reaktibility organizmov na ten istý typ
energie a jej množstvo (napr. na ionizujúce žiarenie sú citlivejšie vývojovo
vyššie skupiny živočíchov ako fylogeneticky nižšie, odlišná je aj
senzitivita rozmanitých tkanív organizmu na iný typ energie (napr. na hluk
sú mimoriadne citlivé sluchové bunky, na elektromagnetické vlnenie bunky
pohlavné. Na základe zistených odlišností pristupuje sa potom aj k ochranným
opatreniam. (napr. konštrukcia ochranných krytov proti ionizujúcemu žiareniu,
účinky tlmičov proti hluku).
Väčšina fyzikálnych faktorov výrazne ovplyvňuje zmysly
človeka i živočíchov (najmä sluch a zrak), výraznou stimuláciou však zaťažuje
nervovú sústavu, najmä vyššie nervové funkcie. V dôsledku toho sa potom
mení správanie, nastupuje agresivita, utlmuje sa pamäť. Menia sa však ak
vegetatívne funkcie (najmä srdcovo-cievnej, dýchacej a reprodukčnej sústavy).
No existujú aj fyzikálne faktory s vysokou intenzitou
energie, ktoré človek a živočíchy nevnímajú, prípadne sú na ne citlivé
len isté druhy organizmov napr. na ionizujúce žiarenie, magnetizmus,
ultrazvuky, ultrafialové žiarenie). V takom prípade sa vplyvom pôsobiacej
energie napr. človek bez príčiny predčasne unavuje, vyčerpáva, pociťuje
rozmanité chorobné príznaky, trpí nespavosťou, sťažuje
sa na depresívne stavy.
Vysoké intenzity fyzikálnych faktorov vyvolávajú špecifické
poruchy v zasiahnutom organizme napr. intenzívne svetlo vyvolá slepotu,
nadmerný hluk hluchotu, vysoká teplota popáleniny), niekedy však pôsobiaci
podnet nemusí dosahovať kritické hodnoty a môže
vyvolať ťažké funkčné poruchy. Napr. človeka môže neurotizovať spev
susedovho kanárika, plač cudzieho dieťaťa, vandalské vyčíňanie mladých
výrastkov a pod. To sú dôsledky medziľudských vzťahov sebeckosti
a ľahostajnosti jedných i neurotizácie
a bezmocnosti druhých. Zdá sa, že pojem neškodná hodnota fyzikálneho
faktora pre človeka sa musí revidovať a je potrebné prehodnotiť ho vo veľmi
širokých súvislostiach s podmienkami prostredia.
Zmeny v kvalite ŽP, ktoré a prejavujú zmenenou alebo zvýšenou
chorobnosťou a úmrtnosťou exponovaného obyvateľstva, spôsobili, že v súčasnosti
sa veľmi intenzívne sleduje vplyv rôznych faktorov ŽP na zdravotný stav
populácie. Prostredie pôsobí na človeka komplexne viacerými faktormi súčasne.
Ich izolácia je často veľmi ťažká a v
prirodzených podmienkach takmer vylúčená.
3.4 Hodnotenie fyzikálnych faktorov v ŽP
Pri jednotlivých faktoroch hodnotíme ich intenzitu a čas pôsobenia.
Rozlišujeme faktory pôsobiace akútne alebo chronicky, ďalej faktory pôsobiace
v málo intenzívnych dávkach alebo v stopových množstvách. Z hľadiska dĺžky
pôsobenia rozlišujeme expozíciu dlhodobú či opakovanú, alebo jednorazovú.
Niektoré faktory sa vyznačujú výrazným kumulatívnym účinkom, kým iné
zasa neskorým účinkom, ktorý sa prejaví
až v nasledujúcich generáciách. Dôležité je aj životné obdobie, v
ktorom faktor na subjekt účinkuje, pretože v určitých obdobiach je vnímavosť
organizmu na pôsobenie faktorov zvýšená.
Najčastejšie používanými metódami skúmania faktorov ŽP
sú: pozorovanie, terénne meranie a laboratórne vyšetrovanie.
Fyzikálne faktory |
Pôvod expozície |
Možný vplyv
malých dávok |
Ionizujúce žiarenie
(častice s vysokou
energiou a elekromag. Žiarenie |
Prírodné žiarenie
lekárska diagnostika
uvoľňovanie nuklidov
do okolia, použitie v la-
boratóriach, v priemysle
|
Genetické zmeny,
a rakovina, skrátenie
života, predčasné
starnutie
|
Ultrafialové žiarenie |
Slnko, UV lampy zváranie |
Rakovina kože, senilné zmeny na koži, popáleniny očí |
Lasery |
Profesionálne zdroje komunikácie, použitie v medicíne |
Popáleniny sietnice
a kože |
Infračervené žiarenie |
Profesionálne zdroje horúčava v lete, chlad v zime, ohrievacie lampy,
energetika |
Smrť následkom tepelného stresu u cit - livých osôb.
Možné
dlhotrvajúce účinky tepelného stresu na termoreguláciu.
Popáleniny očí. |
Mikrovlny a rádiovlny |
Radar a iná spojovacia technika, medicína iné použitie |
Tepelné účinky vyso- kej energie. Netepelné účinky: kardiovasku-
lárne a psychologické zmeny. Uvažuje sa aj o genetických účinkoch |
Hluk |
Profesionálne zdroje životné prostredie, najmä doprava. |
Strata sluchu, psychické, reakcie, extramurálne účinky na
kardiovasku- lárny systém, poruchy spánku |
Otrasy |
Profesionálne zdroje doprava |
Vazoneuróza, nervovosvalové účinky
lézie vnútorných
orgánov |
Nízky a vysoký barometrický tlak |
výšky nad 4000m
činnosť pod vodou |
Nízky tlak: hypoxia vrodené chyby, sinergizmus s inými fak- tormi v
prostredí; vysoký tlak: kyslíko toxicita |
Tab.1 Fyzikálne faktory a
ich vplyv na zdravie
Pozorovanie je získavanie základných informácii pomocou
zmyslov, ako aj popis a hodnotenie sledovaných objektov na základe vedomostí
a skúseností. Napriek jednoduchosti metódy môžeme
získať veľmi dôležité informácie.
Terénne meranie umožňuje kvalitatívne vyhodnocovanie najmä
fyzikálnych a chemických faktorov prostredia priamo v teréne (meranie teploty
a prúdenia ovzdušia, hluku, osvetlenia, koncentrácie plynov a pod). Niekedy
sa v sledovaných priestoroch inštalujú prístroje na kontinuálnu registráciu
skúmaných veličín (napr. TLD – dozimetre na kontinuálne meranie ionizujúceho
žiarenia v ŽP).
Laboratórne vyšetrovanie robíme vtedy, keď sa meranie či
analýza pre charakter vzorky alebo náročnosť spracovania nedá uskutočniť
v teréne. Odberu vzorky v teréne musíme venovať mimoriadnu pozornosť, aby
sme nevhodným zaobchádzaním, skladovaním alebo dlhým transportom
neovplyvnili hodnotu laboratórneho vyšetrovania.
Meraniu a vyhodnocovaniu fyzikálnych faktorov v ŽP sa
venujú Špecializované štátne ústavy hygieny a zdravia, ktoré sa nachádzajú
v krajských resp. okresných mestách. Na tieto ústavy sa musia obrátiť
podnikatelia resp. štátne podniky, ak chcú zaviesť do výroby nejaký nový
výrobok, stavať komunikácie, resp. zaviesť nové stroje do výroby, či
tieto spĺňajú príslušné štátne normy pre hluk, vibrácie, osvetlenie a
pod.
Zavádzaním fyzikálnych úloh z širšieho –
ekologického – hľadiska formujeme “duševné“ prostredie žiaka, čo sa
iste prejaví v budúcnosti aj na biofyzikálnom prostredí. Žiak by si
mal uvedomiť, že ekologicky myslieť znamená v podstate rešpektovanie
fyzikálnych a biologických zákonitostí a úctu k prírode –prostrediu
v ktorom žije.
Zopakujte si:
- Vysvetlite základné pojmy: ekológia, ekológ, environmentalistika,
environmentalista.
Aký je rozdiel medzi ekológiou a environmentalistikou? Čo je to
environmentálne
minimum? Environmentálna fyzika.
- Pojednajte o globálnych problémoch ľudstva.
Charakterizujete protiklady dnešnej doby.
- Charakterizujte geosféru.
- Čo rozumiete pod pojmom biosféra. Kam zasahuje?
- Definícia životného prostredia človeka. Aký je rozdiel medzi biosférou
a životným prostredím človeka?
- Vymenujte niektoré aktivity, spoločnosti,
dokumenty týkajúce sa globálnych problémov?
(A. Peccei koncepcia nového humanizmu, Global 2000, Agenda 21, konferencie...)
- Vymenujte niektoré javy (z astronómie), ktoré predurčujú optimálne
podmienky pre život na Zemi. Ideálna pozícia Zeme, úlohu Mesiaca pre život
na Zemi, vlastnosti atmosféry pre život na Zemi, voda a jej význam, zemská
kôra.
- Charakterizujete fyzikálne faktory (ďalej FF) v ŽP (biofyzikálne
prostredie, faktory a zložky prostredia, FF v priebehu evolúcie a v pretechnizovanej
spoločnosti).
- Rizikovosť fyzikálne faktory v ŽP (druhy FF, pôvod expozície, možný
vplyv na zdravie).
- Hodnotenie fyzikálnych faktorov v ŽP.
Literatúra: Degro, J.: Environmentálna fyzika,
pripravované učebné texty.
Príloha č.1
Vzdialenosti:
10-14 m atómové jadro
10-10 m atóm
10-5 m bunka
10-3 m počítačový čip
100 m Ty
102 m socha slobody
107 m Zem
109 m Slnko
1021 m Galaxia
|
0.000 000 000 000 01 m
0.000 000 000 1 m
0.000 01 m
0.001 m
1.0 m
100 m
10 000 000 m
1 000 000 000 m
1000 000 000 000 000 000 000m
|
Delta = 21 +14 = 35 rádov
|
Časy:
Vek vesmíru
Vek Zeme
Vek študenta
Trvanie zrážky jadier
|
5x1017 s
1.3x1017 s
6.3x108 s
1x10-22 s
|
Delta =
39 radov |
Hmotnosti:
Slnko
Zem
Človek
Baktéria
Elektrón |
2x1030 kg
6x1024 kg
7x101 kg
1x10-15 kg
9.11x10-31 kg |
Delta = 61 radov
|
Štát |
Potrava |
Oheň zv.sila |
využ.poz. F |
USA
Rozvojové krajiny |
90 J
90 J |
500 J
500 J |
11 000 J
1 100 J !!! |
|