|
|
TELEPROJEKT EKOBIOFYZIKA
Ako si pripraviť teleprojekt
Úvod
Rozvoj dnešnej spoločnosti, vysoká dynamika nárastu
poznatkov, nás nútia, viac ako kedykoľvek predtým, nepristupovať k vyučovaniu
formálne, ale snažiť sa žiaka vzdelávať a vychovávať tak, aby ”našiel
sám seba” (t.j. aby zistil v čom je dobrý a čo ho baví) a aby sa
vedel v spoločnosti presadiť (nie však na úkor druhého). Musíme ho
naučiť prezentovať výsledky jeho práce a zaujímať kritické stanovisko k využívaniu
poznatkov vedy. Mal by vedieť
byť tolerantný k práci iných, vedieť spolupracovať a komunikovať.
Tieto ciele sa nám nepodarí úspešne a efektívne splniť
ak vynecháme z vyučovacieho procesu samostatnú tvorivú prácu žiaka,
alebo ju budeme využívať len v malej miere. Samostatnú prácu možno rozvíjať
účinne pomocou projektového vyučovania.
V tomto príspevku sa dotkneme metódy projektového vyučovania
a na konkrétnom príklade realizovaného teleprojektu s názvom
Ekobiofyzika naznačíme možnosti použitia projektov (teleprojektov) vo vyučovaní
fyziky.
2. Projektové vyučovanie
Počiatky projektového vyučovania siahajú do začiatku 20
storočia, keď ho poprední predstavitelia americkej pragmatickej pedagogiky
J.Dewey W.H. Kilpatrick rozpracovali ako prostriedok demokratizácie a humanizácie
vzdelávania. V posledných desaťročiach sa projektové vyučovanie
dostalo do popredia najmä v USA a západnej Európe. V Anglicku sa
stali projekty až tak populárnou záležitosťou, že sa niekedy používajú
až neuvážene a bez rozmyslu.
Čo rozumieme pod projektom? V literatúre sa vyskytuje
viac definícii pojmu projekt. My tu uvedieme charakteristiku projektu podľa:
Je to úloha alebo séria úloh, ktoré majú plniť žiaci individuálne alebo
v skupinách. Žiaci sa môžu často rozhodovať sami, ako, kde, kedy
a v akom slede budú úlohy prevádzať.
Projekty dávajú žiakom príležitosť aplikovať a precvičovať
svoje vedomosti a to často v podmienkach, ktoré odpovedajú viac životu.
Žiaci si môžu pritom precvičiť schopnosti samostatne pracovať, učiť sa,
riešiť problémy a pod.
Vypracovanie návrhu projektu (plánu samostatnej činnosti
žiaka) a jeho realizácia je tvorivý proces. Neexistuje žiadny presný recept
pre prípravu projektu. Napriek tomu by sme mohli vyčleniť nasledovné etapy:
| stanoviť si ciele projektu (čo chceme dosiahnuť) |
| zvážiť podmienky (technické vybavenie, laboratória, čas) |
| zvážiť potrebné vedomosti a zručnosti (schopnosť samostatnej práce,
práca s literatúrou, práca v knižnici) |
| naplánovať činnosti (niektoré úlohy rozdeliť na kratšie časti,
krátkodobé úlohy viac motivujú) |
| zrealizovanie projektu |
| zverejnenie výsledkov riešenia projektu (zhodnotenie práce na projekte). |
Podľa autorov Kosová, Singule pri projektovom vyučovaní
by sa mali dodržiavať nasledovné princípy:
| Pri výbere témy projektu
prihliadať na záujmy a potreby žiaka. Žiaci majú mať vplyv na výber témy. |
| Projekt má súvisieť aj s mimoškolskou skúsenosťou žiaka, vychádzať
zo zážitkov a osobnej situácie žiaka. Mal by pomôcť riešeniu jeho problémov.
Mal by byť mostom medzi školou a životom. Mal by nadviazať na prvotné
poznatky žiaka. |
| Projekty by mali umožňovať interdisciplinárny prístup, komplexný pohľad
na svet, mali by prekračovať rámec jednotlivých predmetov. |
| Projekty by mali žiaci robiť v skupinách, v kooperatívnom vyučovaní. |
| Projekty majú viesť ku konkrétnym výsledkom. |
| Predpokladom projektového vyučovania je zainteresovanosť žiakov, ich vnútorná
motivácia. |
Projektové vyučovanie je náročné na spotrebu času a
najmä na prípravu a schopnosti učiteľa. Dôležité je aj materiálno
technické zabezpečenie školy. Pri projektovom vyučovaní hrozí nebezpečenstvo,
že vedomosti žiakov budú v porovnaní s tradičným vyučovaním
menej systematické (ak je nesprávny výber projektu). Podľa názoru Tureka je
v súčasných podmienkach slovenského
školstva projektové vyučovanie v masovom meradle možné používať len
obmedzene ako doplnok, ktorý umožní prehlbovať a zvyšovať kvalitu vyučovacieho
procesu.
Projekty môžu navrhovať žiaci (spontánne žiacke
projekty), učitelia (umelé) alebo spoločne (kombinované). Požiadavka môže
prísť aj z praxe: napr. výroba nejakej pomôcky potrebnej pre širšiu
komunitu. Projekty možno rozdeliť na:
| Problémové (cieľom je vyriešiť nejaký problém), |
| Konštrukčné (niečo skonštruovať, vytvoriť), |
| Hodnotiace (skúmať a porovnávať), |
| Drilové (nacvičiť zručnosti). |
K rozšíreniu používania projektov môže prispieť významnou
mierou aj Internet. V takom prípade hovoríme o teleprojektoch - projekty,
ktoré sú realizované na diaľku.
3. Teleprojekty
Teleprojekt je vzdelávací projekt
na diaľku využívajúci Internet
na výmenu, vyhľadávanie a prezentovanie informácií. Typický odborný
teleprojekt prebieha medzi dvoma alebo viacerými školami, ktoré za určité
obdobie naštudujú vybranú odbornú problematiku, prípadne uskutočnia nejaké
experimenty,
vytvoria správu, článok, príručku alebo WWW stránku. Okrem odbornej stránky
môžu byť teleprojekty zamerané aj na umeleckú tvorbu alebo len na korešpondenciu.
Prínos teleprojektov pre žiaka:
| získavanie odborných vedomostí a spôsobilostí z danej oblasti,
pričom sa dáva väčší priestor samostatnému experimentovaniu a samoštúdiu |
| rozvoj cudzieho jazyka (v prípade zahraničnej partnerskej školy) |
| rozvoj kooperácie, tolerancie, porozumenia |
| spoznanie kultúry partnerskej krajiny, jej reálie, problémov svojich
rovesníkov |
| zlepšenie zručnosti a návykov pri práci s informačnými a komunikačnými
technológiami |
Existuje niekoľko organizácii podporujúcich (metodicky,
zdrojmi) a koordinujúcich realizáciu teleprojektov ako napr. ESP a I*EARN.
Európsky školský projekt (ESP - The European School
Project)
ESP je otvorená organizácia, podporujúca spoločenstvo škôl
na celom svete, ktoré sú napojené na počítačovú sieť Internet. Zaoberá
sa použitím telematiky vo výchove a vzdelávaní. Jej cieľom je zdokonaľovanie
a inovácia výchovno vzdelávacích aktivít (URL: http://www.esp.educ.uva.nl/).
ESP sa zameriava na :
| elektronickú komunikáciu medzi jednotlivcami, školami a vzdelávacími inštitúciami |
| návrhy, plány, realizáciu a hodnotenie teleprojektov |
| tvorbu a využívanie informačných zdrojov s cieľom rozvinúť úroveň
vzdelávania. |
Ako sa zapojiť do ESP?
| prostredníctvom národného koordinátora ESP - Mgr. Ľudovít Sopčák, ZŠ
Divina, E-mail: zsdivina@bull.utc.sk,
URL: http://www.tuzvo.sk/esp |
| výberom z ponuky alebo návrhom vlastnej temy teleptojektu |
Národným koordinátorom pre I*EARN je Ing. Jozef Vrábeľ Gymnázium
Šrobárova 1, Košice, E - mail: joke@srobarka.sk,
URL: http://www.iearn.sk
4. Charakteristika teleprojektu Ekobiofyzika
Teleptojekt Ekokiofyzika je prírodovedný projekt zameraný
na fyziku a využitie informačných technológií pri práci s informáciami.
Cieľom projektu bolo získať väčší záujem študentov o fyziku za pomoci
využitia novej, modernej formy - Internetu a aktuálnej témy
- ekológie.
Aktivity teleprojektu
| štúdium fyzikálnej a ekologickej literatúry |
| štúdium ekologických zdrojov Internetu (vytváranie zoznamu zdrojov) |
| meranie a zber dát (vlastné merania, verejne dostupné informácie) |
| výmena informácií, nameraných údajov pomocou e-mailu resp. FTP |
| spracovanie nameraných a získaných dát |
| porovnanie so štatistikami z odbornej literatúry (iných zdrojov) |
| interpretácia a prezentácia výsledkov (WWW stránka) |
účastnené školy
Zoznam škôl, učiteľov a študentov zúčastnených na
projekte Ekobiofyzika a ich základné úlohy počas jeho realizácie:
| Univerzita Pavla Jozefa Šafárika (Prírodovedecká fakulta), Košice |
RNDr. J. Degro, CSc. (degro@kosice.upjs.sk)
| vytvorenie návrhu teleprojektu,
jeho koordinácia a realizácia (zapožičanie prístrojov) |
| kontakt so Špecializovaným štátnym zdravotným ústavom (získanie dát) |
| konzultácie v oblasti environmentálnej fyziky |
RNDr. Ľ. Šnajder (snajder@duro.upjs.sk)
| vytvorenie návrhu teleprojektu, jeho koordinácia a realizácia (organizovanie
stretnutí) |
| hľadanie zahraničného partnera (zaslanie návrhu teleprojektu) |
| elektronické konzultácie v oblasti služieb Internetu, tvorby WWW stránok |
dvaja diplomanti: študenti MI a MF
| stretnutia so stredoškolskými
študentmi (učiteľmi) |
| konzultácie, práce s Internetom a ekologickými zdrojmi informácií |
| tvorba WWW stránky s výsledkami projektu |
| Gymnázium, Šrobárova 1, Košice |
RNDr. E. Scholtz (scholtz@srobarka.upjs.sk)
| Gymnázium sv. Tomáša Akvinského, Zbrojničná 3,
Košice |
RNDr. P. Sedlák (sedlak@gta.tuke.sk)
Stredoškolskí učitelia boli zodpovední za:
| výber študentov |
| zabezpečenie strojového času na Internet na gymnáziách |
| umožnenie meraní v škole (prípadne v okolí školy) |
| koordináciu na úrovni škôl, kontrolu práce |
| odborné konzultácie z fyziky |
Priebeh teleprojektu
Myšlienka na realizáciu teleprojektu pomocou Internetu
vznikla na PF UPJŠ začiatkom roka 1997. Pre projekt sa podarilo získať dva tímy
zo stredných škôl v Košiciach. Počas realizácie projektu sa intenzívne hľadali
zahraniční partneri.
V januári 1997 sa uskutočnilo prípravné stretnutie,
na ktorom sa zišli zástupcovia jednotlivých škôl (bez študentov), kde bol
prednesený návrh teleprojektu. Spoločne sme sa dohodli na cieľoch, úlohách,
priebehu teleprojektu a vypracovali predbežný harmonogram, vytýčili
jednotlivé etapy. Prípravnému stretnutiu treba venovať náležitú pozornosť,
lebo od neho bude závisieť ďalší priebeh teleprojektu. Prípravné
stretnutia sa konajú aj u projektov na medzinárodnej úrovni.
Prvé stretnutie
zainteresovaných osôb (koordinátori, učitelia, študenti) sa uskutočnilo
12.3.1997. Na stretnutí, po vzájomnom zoznámení boli dohodnuté:
| technické možnosti realizácie (možnosti zúčastnených škôl) |
| spôsoby, organizácia fyzikálnych meraní (zapožičanie
prístrojov, literatúry) |
| úlohy jednotlivých členov projektu |
| časový rozvrh projektu |
| spoločný postup. |
Prvou etapou realizácie bola teoretická príprava študentov.
Školám boli poskytnuté študijné materiály, informačné zdroje (časopisy,
knihy, články), niektoré adresy WWW stránok na
Internete s ekobiofyzikálnou tematikou.
Druhá etapa - praktická časť práce bola rozdelená na
tri časti podľa jednotlivých tém:
| osvetlenie v škole |
Úlohou študentov bolo pomocou luxmetra zistiť úroveň
osvetlenia v rôzne situovaných triedach školy. Merania boli urobené na niekoľkých
miestach v každej triede, za rôznych meteorologických podmienok (slnečno/oblačno),
bez umelého osvetlenia, s umelým osvetlením.
| ionizujúce žiarenie v životnom prostredí |
Ionizujúce žiarenie študenti nemali možnosť priamo merať.
V rámci tejto témy boli na exkurzii v Špecializovanom štátnom zdravotnom ústave
(ŠŠZÚ) v Košiciach, kde sa oboznámili (pomocou niekoľkých exkurzií) s
problematikou monitorovania rádioaktivity v životnom prostredí (prístroje,
spôsoby
merania). Žiaci sa zapojili do spracovania niektorých výsledkov meraní radiačnej
monitorovacej siete z niektorých lokalít Slovenska.
c) environmentálne informácie regiónu Košíc
Environmentálne informácie regiónu Košíc študenti
pravidelne sledovali na informačnej
tabuli umiestnenej na Námestí maratónu mieru. Získané informácie si školy
vymieňali e-mailom.
Počas hľadania možných zdrojov na Internete sa podarilo získať
informácie o podobnom, pripravovanom projekte, pre európske stredné školy na
rok 1998 Sokrates Comenius Health & Environment Project. Po intenzívnej
komunikácii prostredníctvom e-mailu sa podarilo získať pozvanie na trojdňové
prípravné stretnutie v Bambergu (Nemecko) v decembri 1997. Stretnutia sa zúčastnil
jeden z koordinátorov projektu
Ekobiofyzika (J.Degro). Na stretnutí sa dohodla organizačná stránka projektu,
rozdelenie do pracovných skupín podľa záujmu škôl. Školy, zúčastnené
na projekte Ekobiofyzika boli zaradené do skupiny zameranej na metódy štatistického
vyhodnocovania s využitím
databázových technológií a siete. Vyplnené prihlášky projektu Sokrates
Comenius boli začiatkom roka 1998 školami zaslané na národnú kanceláriu
Sokrates v Bratislave, odkiaľ sa posielajú do Bruselu na schválenie. Prácou
na projekte Health & Environment by
mali školy nadviazať na projekt Ekobiofyzika, každá so zahraničným
partnerom.
Výstupy teleprojektu Ekobiofyzika
Výsledky získané meraním, prostredníctvom exkurzie,
monitorovaním iných zdrojov boli štatisticky spracované pomocou tabuľkových
kalkulátorov (vytvorenie tabuliek a grafov). Na základe
týchto údajov boli vytvorené WWW stránky napr.:
Podrobnejšie informácie o teleprojekte Ekobiofyzika spolu
so všetkými dostupnými výsledkami je možné nájsť na WWW stránke:
http://exphys.science.upjs.sk/degro/degrotes.html
Za výsledok
teleprojektu považujeme aj to, že žiaci získali schopnosť samostatne
pracovať s literatúrou, experimentovať, prezentovať výsledky svojej práce
vo forme www stránok a používať moderné informačné technológie.
Nie menej významným výsledkom
teleprojektu je zapojenie sa dvoch škôl do medzinárodného teleptojektu
Sokrates s predpokladaným trvaním tri roky.
5. Záver
Príprava a realizácia teleprojektu, môžeme z vlastnej
skúsenosti potvrdiť, vyžaduje veľa času a trpezlivosti. Pre úspešný
priebeh projektu je dôležité prípravné stretnutie koordinátora a účastníkov,
kde sa vyšpecifikujú presne ciele, prostriedky a harmonogram ďalšieho
postupu.
Tento nami realizovaný teleprojekt, môže pomôcť učiteľom
v praxi, ktorí nemajú skúsenosti s projektami, ako inšpirácia a návod
pre realizáciu vlastných projektov resp. teleprojektov. Stačí si len vybrať
vhodnú fyzikálnu tému a ďalej postupovať podobne ako je uvedené v článku.
Pre záujemcov odporúčame pozrieť si uvedené WWW stránky
a tiež WWW stránky organizácii ESP a I*EARN. |
|