1. EKOLOGICKÉ PRVKY
VO VYUČOVANÍ FYZIKY
2. MOTIVÁCIA A EKOLOGICKÉ PRVKY
VO VYUČOVANÍ FYZIKY
EKOLOGICKÉ PRVKY VO
VYUČOVANÍ FYZIKY
Ján Degro, Ľ. Mižáková
zborník z konferencie - DIDFYZ-96,
Račková dolina 23.-26.6.10 1996, Prírodovedné vzdelanie pre 21 storočie.
1.Úvod
Súčasnú dobu môžme
charakterizovať dvoma hlavnými znakmi. Na jednej strane je to obdobie búrlivého
rozvoja vedy a techniky. Na strane druhej je to obdobie znečisťovania a
drancovania prírody [1] . Z toho vidíme,
že človek sa správa raz ako geniálny mysliteľ, tvorivá bytosť, no inokedy
sa správa presne naopak.
V pozadí takéhoto
správania je kríza ľudského ducha [1], ktorej príčinou je nesprávna výchova.
Dôsledkom nesprávnej výchovy je potom nesprávna hodnotová orientácia a
konzumný spôsob života. Tento stav v spoločnosti sa odráža
medzi iným aj v poklese záujmu mladých o
fyziku a taktiež vedie k jednému z najväčších problémov našej doby, k
ekologickej kríze.
Túto krízu ľudského
ducha možno odstrániť jedine správnou výchovou ako doma tak aj v škole.
Treba si však uvedomiť, že výchova patrí k najzložitejším procesom ľudskej
činnosti [2]. Často aj pri najväčšej snahe sme si nie istí jej výsledkom.
Jedna z možností ako
zvýšiť záujem mladých ľudí o fyziku a súčasne prispieť k skvalitneniu
ekologickej výchovy je zaradenie ekologických (eko) prvkov do vyučovania
fyziky. V tomto článku chcem ukázať na možnosti využitia eko prvkov vo vyučovaní
fyziky, vzhľadom na výchovno - vzdelávacie ciele vyučovania fyziky.
2. Ekologická
výchova vo vyučovaní fyziky
Aj keˇd možno
na gymnáziu, podľa učebného plánu pre
gymnázia, zaradiť ekológiu ako voliteľný
predmet [Učiteľské noviny č.2, s.3, 11.1.1996], predsa len závažnosť
ekologickej krízy [1] a významnosť fyzikálnych faktorov [3] pre ekologickú
rovnováhu na našej planéte nás priamo nabáda k začleneniu eko prvkov do
vyučovania fyziky v súlade so sústavou cieľov vyučovania fyziky [4,5].
Pod eko prvkom budeme
rozumieť zaradenie do vyučovania obrázku, tabuľky, grafu, textu s
ekologickou tématikou. Pod pojem ekologická
tématika budeme zahŕňať vplyv fyzikálnych faktorov na živú prírodu a človeka,
či už v kladnom alebo zápornom zmysle.
Eko prvky resp.
ekologickú výchovu je treba včleniť do existujúcich cieľov fyzikálneho
vzdelávania. Výchovno-vzdelávacie ciele fyzikálneho vzdelávania na všeobecne
vzdelávacej škole možno podľa Lepila rozdeliť na tri základné subsystémy
[4]:
1) poznávacie ciele,
2) operačné ciele a
3) hodnotové ciele.
Toto rozdelenie opúšťa
tradičné delenie na ciele vzdelávacie a ciele výchovne, nakoľko obe
skupiny cieľov sú dosahované súčasne v didaktickej jednote. Nemožno vzdelávať
bez výchovného pôsobenia a vychovávať bez vzdelávacieho obsahu. Tento fakt
nám umožňuje aj na hodinách fyziky prispieť k ekologickej výchove a k
hodnotovej orientácii žiakov. Zanedbanie tejto jednoty
môže mať ďalekosiahle dôsledky (napr. eko kríza).
Zadávanie zaujímavých
eko prvkov (úloh, problémových situácií) do vyučovania fyziky prispeje v rámci
poznávacích cieľov k rozvoju medzipredmetových vzťahov Fyzika-Biológia,
Fyzika-Chémia).
Eko prvky tým,
že poukazujú na význam fyzikálnych faktorov pre existenciu človeka a živých
systémov (napr. bez svela a zvuku nie je možná orientácia v priestore)
prispievajú k naplneniu hodnotových cieľov. Formujú teda vzťah k prírode a
materiálnej výrobe.
Z didaktického hľadiska
zavedenie eko prvkov do vyučovania fyziky splní viacero úloh:
1) Prispeje
- k skvalitneniu ekologickej výchovy,
- k humanizácii výchovy,
- k rozvíjaniu
medzipredmetových vzťahov,
- k rozvíjaniu tvorivého
a netradičného myslenia,
2) Umožní
- motivovať študentov
netradičnými úlohami na vyučovacej hodine,
- zadávať netradičné
domáce úlohy,
- viesť zaujímavé
diskusie z oblasti fyziky a živých systémov,
- formovanie vlastného
kritického myslenia a vlastného postoja k využívaniu poznatkov vedy.
Obsahová analýza
vybraných kapitol gymnaziálnych učebníc fyziky [6-9]
ukazuje, že tieto učebnice neobsahujú toľko eko prvkov ako by to prislúchalo
závažnosti problému ekologickej krízy, a ich možnej funkcii vo vyučovaní.
Nie je dôležitý však len ich počet,
ale významný je aj spôsob-forma začlenenia do
textu učebnice a priame využitie učiteľom na hodine. Podrobnejšie výsledky obsahovej analýzy sú
predmetom pripravovanej publikácie, preto uvediem pre ilustráciu len jeden čiastkový
výsledok kvantitatívneho výskytu eko prvkov. Vyhodnotenie zastúpenia eko
prvkov podľa druhu a charakteru uvádza Tab.1. a Tab.2. Údaje sú z analýzy
kapitol: Energia hmotných bodov , Základné poznatky molekulovej fyziky
a termodynamiky, Vnútorná energia, práca a teplo, Striedavý prúd
v energetike, Základné pojmy kvantovej mechaniky, Elektrónový obal atómu,
Atómove jadro a elementárne častice.
Eko prvok Počet
Charakter Počet
Veta
5
( +
)
( 10 )
Odsek
8
( -
)
( 6 )
Stať
4
N
( 4 )
Príklad
3
Obrázok 0 (+) kladný , (-) záporný, N
neutrálny prvok
Prehodnotenie zastúpenia
Prehodnotenie zastúpenia eko
eko prvkov
podľa druhu: prvkov podľa charakteru:
Tab.1.
Tab.2.
Pozitívnym príkladom
na výskyt eko prvkov môže byť celok zaoberajúci sa zvukom a jeho vlastnosťami
(Učivo pre 3.ročník gymnázia) [6]:
- V časti 7.11 Zvuk
a jeho vlastnosti možno nájsť 6 eko prvkov
(text) ukazujúcich na význam zvuku pre človeka.
- Časť 7.12 Hlasitosť
a intenzita zvuku by sme mohli charakterizovať ako eko kapitola, lebo je celá
zostavená z ekologických prvkov (odstavce, tabuľka). Je tu definovaný prah
počuteľnosti, prah bolesti.
- V časti 7.14 Ultazvuk
a infrazvuk je jeden eko prvok odstavec (malými písmenami),
ktorý ukazuje na význam ultrazvuku pre človeka a morské živočíchy .
Eko prvky v niektorých
celkoch chýbajú napr. v 3.ročníku v častiach 6.5 Elektrárne a 6.8 Ochrana
a bezpečnosť pri práci sa nič nehovorí o alternatívnych zdrojoch energie.
Nie je tu ani zmienka o nebezpečnosti jadrového odpadu a tepelnom znečistení.
Po skončení určitého
celku napr. Zvuk a Mechanické vlnenie, ak budú zaradené
do vyučovania eko prvky, mal by sa študent zamyslieť aj nad takýmito otázkami:
Aký význam má pre človeka zvuk? Možno počuť len jedným uchom? Ako pôsobí
hluk na organizmus? Má človek orgány proti hluku (proti svetlu máme viečka)?
Z čoho sa skladá sluchový orgán? Aké sú najväčšie zdroje hluku doma a v
okolí? Ako možno znížiť hluk? Otázka zvukovej izolácie bytov. Čomu možno
prirovnať hluk na diskotéke? Fázy sluchového syndrómu. Kedy dochádza k poškodeniu
sluchu? Môže mať zvuk aj smrteľné
následky? a pod. Ak si študent odpovie na takáto otázky, uvedomí si význam
fyziky, pre svoju existenciu, pre denný život a tým sa formuje jeho vzťah k
okoliu a tiež k prírodovedným predmetom, hlavne k fyzike.
Jednou z príčin
prečo eko prvky nie sú v dostatočnej miere využivané je nedostatok vhodného
a ľahko prístupného materiálu. Takýto materiál treba pracne hľadať v
literatúre. Nakoľko fyzika patrí medzi všeobecne vzdelávacie predmety na
stredných školách treba eko prvky vyberať citlivo a s rozvahou. Väčší
priestor možno venovať tejto problematike na seminároch z fyziky.
Vhodný materiál je jedná vec, no pre vhodné využitie
eko prvkov treba pripravovať aj budúcich učitaľov
fyziky.
3. Záver
Eko prvky majú
svoje miesto vo vyučovaní fyziky. Možno ich využiť nielen pre zvýšenie záujmu
študentov o fyziku ale aj na zlepšenie
ekologického myslenia. Preto v súčasnosti pracujem na metodickej príručke
pre učiteľov stredných škôl, ktorá by im poskytla vhodný materiál pre
aplikovanie eko prvkov do vyučovania fyziky. V súvislosti s tým si
pripravujem prednášku pre učiteľské štúdium
MF a FCH s názvom Fyfika a ekológia, s
ktorou by som rád začal v šk. roku
1996/97, či už formou výberovej alebo nepovinnej prednášky.
LITERATÚRA
[1] Daniel D. Chiras, Environmental Science, Action for the
Sustainable Future, the Benjamin/Cummings Publishing Company, INC, third
edition, New-York, 1991.
[2] I. Kominarec, V.Šuťákova,
J.Dargová, Základy pedagogiky, PdF Prešov, UPJŠ Košice, 1994.
[3] Š. Paulov, Ohrozenie živého,
Obzor, Bratislava, 1985.
[4] J. Fenclová, Úvod do teórie a metodológie didaktiky
fyziky, SPN Praha, 1982.
[5] J.Janovič a kol., Didaktika
fyziky, MFF UK Bratislava, 1990.
[6] J. Vachek a kol., Fyzika pre
1.ročník gymnázia, SPN, Bratislava, 1984 .
[7] E. Svoboda a kol., Fyzika pre
2.ročník gymnázia, SPN, Bratislava, 1985 .
[8] O. Lepil, V. Houdek, A. Pecho, Fyzika
pre 3.ročník gymnázia, SPN Bratislava, 1986.
[9] J.Pišút a kol., Fyzika pre
4.ročník gymnázia, SPN, Bratislava, 1991 .
MOTIVÁCIA A EKOLOGICKÉ PRVKY
VO VYUČOVANÍ FYZIKY
Ján Degro
zb.5 - vedeckej konferencie - MEDACTA-97,
Nitra, Slovdidacta, 1422-25, jún 1997
Eko úlohy, ako jeden z
prostriedkov motivácie, možno efektívne použiť pri motivácii žiakov vo
vyučovaní fyziky. Je pre ne charakteristické: novosť a moment prekvapivosti.
Umožnia nadviazať na prvotné koncepty žiaka. Sú vhodné pre plánovanie
projektového vyučovania, pre diferenciáciu vo vyučovaní a pod..
1. Úvod
V súčasnom období má
fyzika povesť nudného, nezaujímavého, umelého a málo príťažlivého
predmetu. Veľkej väčšine žiakov sa javí ako množstvo faktov, ktoré vzájomne
nesúvisia [6]. Príčin takéhoto stavu môže byť veľa. Môžu byť spojené:
s učiteľom, so žiakom, s obsahom a formami výučby. Veľmi dôležitú úlohu
tu hrá aj postoj spoločnosti k fyzike a fyzikom.
V snahe riešiť
tento problém nezáujmu o fyziku na základných a stredných školách boli
vypracované viaceré prístupy, ktoré sa zaoberajú nielen príčinami tejto
krízy, ale navrhujú aj určité riešenia. Spomeňme niektoré z nich: “Veda
pre zvedavú myseľ”, “Integrovaná veda”, “Veda a spoločnosť”. Všetky
mali určitý prínos do učebných osnov, ale krátke trvanie
a neukázali východisko sľubujúce úspech [6,7].
Problematika hľadania
východísk z tejto krízy je veľmi náročná a bude treba vykonať množstvo
práce, aby sa ju podarilo odstrániť. Ja by som sa chcel vo svojom príspevku
dotknúť len jednej stránky vyššie spomenutého problému, otázky motivácie
s cieľom poukázať na význam a možnosti motivácie vo vyučovaní fyziky s
použitím ekologických úloh - eko úloh.
2. Motivácia pomocou ekologických úloh
Motivácia k učeniu
je významným prostriedkom zvýšenia efektívnosti
vyučovania. Zefektívnenie vzdelávacieho procesu nie je možné bez poznania
motivácie konkrétneho žiaka, jeho ovplyvňovania, formovania a nakoniec aj
sledovania a hodnotenia zmien. Problematika motivácie žiakov v škole je však
veľmi zložitá a náročná [5,8] a pre učiteľa
nie je jednoduché teoreticky ju zvládnuť a v praxi uplatňovať.
V ideálnom prípade
má žiak o poznávané objekty záujem, ktorý ho udržuje v stave poznávacej
aktivity. Úlohou učiteľa je potom tento záujem sústavne udržiavať, tak,
že žiakovi poskytne možnosť konať poznávaciu činnosť, aby dosiahol určité
úspechy [4]. Udržiavať žiaka v stave vnútornej motivácie, to je základná
a zároveň najťažšia úloha učiteľskej práce. Nie každý učiteľ je pri
takejto práci úspešný a na strane druhej
nie každý žiak je prístupný učiteľovým snahám.
Vyučovacie
postupy, ktoré smerujú k rôznym fyzikálnym
poznatkom, bývajú veľmi rozmanité. Ak zvolíme za klasifikačné kritérium
spôsob, ktorým tieto postupy modelujú fyzikálne poznanie, môžeme
ich rozdeliť do dvoch skupín [4]: a) didaktické modely empirického poznávania,
b) didaktické modely teoretického poznávania. U obidvoch modelov poznávania
prvou fázou je motivácia poznávacej činnosti (napr. jednoduchý experiment;
tu treba nadviazať na prvotné koncepty žiaka
[6]). Potom nasleduje činnosť objavovanie, overovanie, formulácie hypotéz atď.
Posledná fáza v modeli je opäť motivácia, a to motivácia do ďalšej poznávacej
činnosti (žiaka usmerňuje k tomu, aby sám pátral, kde všade okolo seba môže
využiť, nájsť, resp. aplikovať získaný
poznatok).
Základnou rozvíjajúcou
činnosťou vo vyučovaní sú úlohy [4,5,8]. Motivačná sila úloh spočíva
v ich dopade na hodnotovú a emocionálnu oblasť, v ovplyvňovaní sebavedomia,
formovania osobnosti. Dôležitý aspekt úloh predstavuje: internalizácia,
moment novosti a prekvapivosti.
Úlohy môžu mať
rôzny obsah. Špeciálnu skupinu, na ktorú chcem upozorniť, tvoria úlohy s
ekologickou tematikou - tzv. eko úlohy.
Tieto možno zahrnúť pod spoločný názov eko prvky vo vyučovaní fyziky,
ktoré možno vhodne začleniť do cieľov fyzikálneho vzdelávania [1]. K
zavedeniu eko úloh do vyučovacích hodín fyziky (resp. seminárov), na zvýšenie
motivácie žiakov a pre zlepšeniu vzťahu k predmetu fyzika, nás nabádajú
nasledovné skutočnosti :
* žívá príroda nám
poskytuje veľmi veľa zaujímavých námetov, ktoré možno
využiť pri výklade učebnej
látky,
* používanie eko úloh
umožní odhaľovať resp. nadviazať na prvotné koncepty
žiakov, s ktorými
prichádzajú na hodiny fyziky,
* ak už mám rozobraný konkrétny
fyzikálny problém, prečo v záverečnej fáze
empirického resp. teoretického
modelovania fyzikálneho poznania nedotiahnuť
problém do konca, tým že použijem
eko úlohu? (Podporia a rozšíria sa poznatky
získane v predmete ekológia -
trochu iný pohľad, nové väzby a vzťahy).
* moment prekvapivosti a novosti môžeme
dosiahnuť eko úlohami, keďže ich
výskyt v učebniciach nie je veľký (pracujeme
na obsahovej analýze).
Učiteľ fyziky má
tieto principiálne, všeobecné možnosti ako pristupovať k motivovaniu
pomocou eko úloh:
* Eko úlohy sa
dajú použiť pri projektovom riešení problémov na dlhšiu dobu. Napr. žiaci
môžu dlhšiu dobu sledovať hlučnosť v okolí školy, osvetlenie v triede,
elektromagnetické polia v okolí počítačov. Môžu študovať literatúru o
vplyve týchto fyzikálnych faktorov na človeka. Potom môžu referovať na
hodine, aby ukázali na pozitívne, ako aj negatívne stránky fyzikálnych
javov. Možno zahrnúť aj využitie fyziky v lekárstve - kladný eko
prvok.
* Eko úlohy možno
využiť aj pri diferenciácii a individualizáci vo výučbovom procese. Učiteľ
si môže pripraviť témy, do ktorých sa môžu zapojiť jednotlivci aj
skupiny. Žiaci sa naučia kolektívnej práci, zručnosti v zadávaní úloh,
klásť otázky sebe aj iným. Prezentujú svoje výsledky pred skupinou.
* Pomocou eko úloh
môžem motivovať aj slabších žiakov, pripravením menej náročných
úloh v rámci ich individuálneho vzťahového rámca.
* Ak pripravím viac
eko úloh, žiaci si môžu sami vybrať úlohu, ktorú chcú riešiť. Tým u
žiaka vznikne pocit, že sa rozhodol sám, že je to jeho úloha - iternalizácia.
K tomu aby učiteľ
mohol formovať vzťah žiakov k fyzike pomocou eko úloh (motivovať), nestačí
zvládnuť len teóriu motivácie, ale musí mať k dispozícii aj vhodný
metodický materiál, ktorý by obsahoval spracované eko úlohy so zoznamom
literatúry pre hlbšie štúdium. Takáto pomôcka by zefektívnila jeho prácu,
lebo takýto materiál treba pracne hľadať. Preto v súčasnosti pracujem na
takejto metodickej pomôcke. Kým bude
metodická pomôcka k dispozícii, snažím sa určité témy prezentovať vo
forme príspevkov v časopisoch [2,3] (Fyzika a životné prostredie, Energia,
Tepelné znečistenie; pripravené sú Zvuky v živej prírode, Hluk a zvuk a
pod.).
Teraz by som schématicky
uviedol, ako možno využiť eko úlohy, v prvej a poslednej fáze modelovania
fyzikálneho poznávania pri preberaní celku Výroba elektrickej energie v 3.
ročníku gymnázia.
V prvej fáze položím
žiakom napr. tieto motivačné otázky:
Doma máte určite
veľa rôznych spotrebičov. Čo myslíte, čo majú spoločné (na ich prevádzku
treba energiu)? Viete akú energiu využívajú? Čo je to energia? Ako sa
energia získava? Aké druhy energie poznáte? Možno získať nekonečné množstvo
energie? Sú so získavaním energie spojené
nejaké problémy? Význam energie v živej prírode? Skade berú živé
organizmy energiu?
V poslednej fáze vyučovacieho
procesu motivujem žiakov do ďalšej činnosti:
Zadám žiakom témy na
premýšľanie: Viete akú spotrebu majú vaše prístroje doma? Viete, ktorý
spotrebič spotrebuje za jednotku času (napr.1hod.) najviac energie?
Obr.1 Schéma environmentálneho prístupu
k motivácii vo vyučovaní fyziky.
Ktorý prístroj
musí byť najdlhšie zapnutý, aby spotreboval 1kWh? Viete koľko energie
spotrebujete doma za týždeň, mesiac, rok? Čo robíte, ak máte v byte teplo?
Viete aká bola spotreba energie v histórii a aká je dnes? Aká je v našich a
rozvojových krajinách na osobu? Na vybrané témy nechám žiaka napísať
doma referát. Takýmto spôsobom sa jeho aktivita prenesie aj domov. Často sa
do prípravy referátu zapoja aj súrodenci a rodičia (podporí sa súťaživosť,
kto vie lepšie hospodáriť, kto lepšie
pozná fyzikálne princípy).
Myšlienkový
postup, ktorý možno použiť pri motivácii pomocou eko úloh (ak to umožňuje
preberaná látka) vo vyučovaní fyziky je schématicky
znázornený na Obr.1. Dôležité je nevynechať žiadnu vetvu schémy, ináč
sa sila eko úloh oslabí.
3. Záver
Eko úlohy, ako
jeden z prostriedkov motivácie, možno efektívne použiť pri motivácii žiakov
vo vyučovaní fyziky, pre formovanie vzťahu k fyzike. Obsahujú moment
prekvapivosti a novosti. Umožnia nadviazať na prvotné koncepty žiaka. Sú
vhodné pre plánovanie projektového vyučovania, pre diferenciáciu a
individualizáciu vyučovania - moderné metódy vyučovania.
Eko úlohy taktiež výrazne
posilnia a doplnia ekologické myslenie, o ktoré sa snaží predmet Ekológia.
Literatúra:
[1] Degro J, Mižákova Ľ.: Ekologické prvky vo vyučovaní
fyziky. Zborník
DYDFYZ-96, Račková dolina, október , 1996.
[2] Degro J.: Fyzika a životvé prostredie. Tepelné znečistenie.
MC Prešov, MIF
č.10, 15-17, jún 1996.
[3] Degro J.: Fyzika a životvé prostredie. Energia. MC Prešov,
MIF č.11,
prijaté, január 1997.
[4] Janovič J., Koubek V., Pecho A.: Didaktika fyziky. MFF
UK Bratislava, 1990.
[5] Lokšová I., Lokša J.: Cez relaxáciu k tvorivosti v škole,
ManaCon Prešov, 1996.
[6] Nachtigall D.: Krize výuky fyziky a východisko (preklad
z nemčiny).
Pokroky matematiky, fyziky a astronómie, r.38, č2, 101-9,
1992.
[7] Physics Today, celé číslo, September 1993.
[8] Zelina M.: Stratégia a metódy rozvoja osobnosti
dieťaťa, IRIS, Bratislava,
1994.