Systém
dokonalého osvojenia učiva
(mastery learning) - jeho podstatou je, že každý žiak si musí osvojiť
učivo, ktoré predstavuje 80%-90% predpísaného učiva. Ak žiaci majú k
dispozícii dostatok času, vhodnú pomoc a systematicky sa učia, takmer každý
duševne zdravý žiak je schopný osvojiť si učivo na požadovanej úrovni.
Vyučovací proces prebieha najúspešnejšie, ak je učivo rozdelené na
malé úseky, jednotky - moduly.
Globálna
výchova
-všeobecným cieľom je pripraviť žiakov a študentov pre život v
21.storočí a to rozvojom celej osobnosti (nielen intelektuálnej, ale aj
motivačnej, citovej, vôľovej a telesnej) žiaka či študenta a
pochopeniu globálnej povahy sveta.
Otvorené
vzdelávanie. Alternatívne školské systémy a vyučovanie fyziky
Tradičná
škola
- pamäťovo-reproduktívna škola s:
q
autoritatívnym postavením učiteľa
q
relatívne stálou organizáciou vyuč. hodín
q
pevnými osnovami a učebnými plánmi
q
relatívne stálou štruktúrou školského roka
q
spôsobom riadenia školy a edukatívneho procesu
Alternatívna
škola
- škola, ktorá sa odlišuje vo všetkých znakoch od tradičnej školy.
Ide predovšetkým o inováciu alebo novoformulované systémové zmeny ako
sú:
a)
ciele
b)
obsah
c)
prístupy
d)
organizácia a riadenie školstva
e)
postavenie žiaka, študenta a učiteľa
Hlavné
kritérium alternatívnej školy: odlišnosť a rozmanitosť v
pedagogickej oblasti.
Najznámejšie
alternatívne školy - školské systémy:
1.
Waldorfská pedagogika - hlavné princípy, inovačné myšlienky:
-
dôraz na umeleckú výchovu, výchovu umením a prírodou
-
dôraz na prežívanie (city) a na tvorivosť
-
dôraz na zvláštne uspôsobenie prostredia pre výchovu
-
sústredenosť na žiaka, jeho osobnosť
-
nepoužívajú sa stále vyučovacie postupy a osnovy, žiaci sa učia
celky, vyučovanie prebieha cestou projektov
-
neznámkuje sa, neexistujú vysvedčenia ani repetenti
-
školu riadi samospráva (učitelia, rodičia a žiaci)
-
veľký dôraz na vzdelávanie učiteľov
2.
Pedagogika Márie Montesoriovej - základná myšlienka je dať
"slobodu dieťaťu". Hlavné princípy a metódy:
-
dieťa má robiť len to, čo urobí samo z vlastných síl
-
prostredie má vyhovovať potrebám detí, má podnecovať
-
maximálna podpora samostatnosti a sústredenosti detí na činnosť,
ich individualizácia
-
veľká váha sa pripisuje vnímaniu, rozvoju všetkých zmyslov
-
vyžaduje sa veľká empatia od učiteľov, sledovanie potrieb detí
a vytváranie individualizovaných a náročných pre všetky deti
3.
Aternatívny systém P-C-E (C.Rogersa)
P-C-E:
Person Centred Education
Hlavná
myšlienka: viera v schopnosť pozitívneho sebarozvoja, keď sa pre tento
rozvoj vytvoria vhodné podmienky. Celý systém odstraňuje strach, úzkosť,
manipuláciu. Žiak sa učí byť sám sebou.
4.
Alternatívny systém ITI (S.Kovalikovej a K.Olsenovej)
ITI
- integrated thematic instruction,t.j. integrované tematické vyučovanie.
Je
postavený na inovácii v 3 oblastiach:
a)
novší pohľad na rozvíjanie psychických funkcií a procesov
Vychádza
z Bloomovej taxonómie, ktorá požaduje na každej hodine rozvíjať u každého
žiaka všetkých 6 kognitívnych oblastí: poznatok, pochopenie, aplikácia,
syntéza, hodnotenie a tvorivosť. Túto koncepciu kognitívnych cieľov spája
s teóriou siedmich
inteligencií
H.Gardnera: lingvistická
logicko-matematická
muzikálna
priestorová
telesno-pohybová
interpersonálna
intrapersonálna
b)
inovácia metód a stratégií vyučovania - orientované na rozvoj
osobnosti
c)
novelizácia osnov, obsahu vyučovania -
-
výber celoročnej témy(tém)
-
určenie kľúčových bodov a pojmov
-
príprava úloh, aktivít a činností
Vyučovanie
fyziky využíva metódy a prostriedky rovnako ako v tradičnom systéme,
ale zohľadňuje hlavné znaky systému.
Hlavné
znaky alternatívnych škôl :
1)
snaha o efektívnejšie, najmä komplexnejšie rozvíjanie osobnosti žiaka
2)
kladú podstatne vyššie nároky na učiteľa - v oblasti ľudskejšieho,
empatického prístupu, v oblasti integrovaných poznatkov, v oblasti
komunikácie a zvládnutie špeciálnych vzdelávacích postupov
3)
rešpektovanie osobnosti žiaka - vysoký dôraz na vnútornú motiváciu
detí a budovanie pozitívneho vzťahu učiteľ-žiak
4)
snaha priblížiť školu životu - modelovanie reálneho života už v škole,
dôraz na zastúpenie psychických funkcií, ktoré sa v živote najčastejšie
uplatňujú - hodnotenie a tvorivosť, divergentné myslenie
5)
nerigorózna organizácia vyučovacej jednotky, nerigorózne vymedzenie učebných
osnov (všade sa uznávajú štandardy a systémy hodnotenia)
6)
snaha po vyššej efektívnosti rozvoja osobnosti žiaka, študenta
humanistickejším prístupom k rozvoju osobnosti