DIDAKTIKA FYZIKY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika


Testy, ich tvorba a využitie

Doc. RNDr. Josef Gajdušek, CSc.

 

Slovo test je odvodené od latinského testor, čo znamená dosvedčovať, dokazovať. Podľa P.Byčkovského ("Základy měření výsledků výuky.Tvorba didak- tického testu." Praha, ČVUT VÚIS 1982): Didaktický test je nástroj systematického zisťovania(merania) výsledkov vyučovacieho procesu. Z definície nevyplýva, že musí mať iba písomnú podobu a že nemusí byť totožný z bežnými písomkami. DT sa od "písomky" odlišuje preto, že DT sa navrhuje, overuje, rieši, opravuje, klasifikuje a interpretuje podľa určitých, vopred stanovených  pravidiel. Tieto požiadavky "písomky" spravidla nespĺňajú.

 

Klasifikácia didaktických testov:

 

1. Podľa dokonalosti prípravy DT a jeho vybavenia:

a)  štandardizované DT sa overujú na veľkej vzorke žiakov, vymedzujú normatívne podmienky a postup testovania, obsahujú testové štandardy umožňujúce vyjadriť výkon testovaného žiaka vo vzťahu k celej populácii; mali by ich tvoriť skúsení profesionáli

b)  neštandardizované DT si učitelia pripravujú sami; ak sa pod- robia analýze a na základe toho sa upravia (zvýši sa ich reliabilita), nazývajú sa kvázištandardizované.

 

2. Podľa charakteru činnosti testovaných žiakov:

a)  kognitívne DT zisťujú vedomosti a intelektuálové zručnosti

b)  psychomotorické DT zisťujú psychomotorické zručnosti (napr. písanie na počítači,...)

 

3. Podľa časového zaradenia do vyučovacieho procesu:

a)  vstupné DT

b)  priebežné

c)  výstupné

 

4. Podľa miery objektívnosti hodnotenia:

a)  objektívne skórovateľné

b)  subjektívne skórovateľné

 

5. Podľa interpretácie výkonov:

a)  rozlišujúce DT (relatívneho výkonu, norm-referenced)

b)  overujúce DT (absolútneho výkonu, criterion-referenced)

 

Základnými charakteristikami didaktického testu, rovnako ako pri každom meraní, sú: validita, reliabilita a praktickosť.

 

Validita je stupeň (miera) zhody, do ktorej DT naozaj meria to, čo merať má. Validita je zodpovedaná odpoveďami na otázky:

 

·        Meria DT naozaj to, čo jeho tvorca chcel merať?

·        Čo DT v skutočnosti meria?

·        Do akej miery DT meria plánované ciele?

 

Druhy validity                         

- obsahová (rovnomerné pokrytie učiva)

- kritériová (DT a iné kritérium úspešnosti)

- predikčná (prognózovanie, predpovedanie)

- pojmová (rozsah, v akom meria určitú charakteristiku či psychologickú konštrukciu)

Reliabilita je ukazovateľom presnosti, spoľahlivosti merania. Ak viackrát meriame ten istý objekt a získame rovnaké výsledky (v štatistickom chápaní), potom je meranie reliabilné.  Výpočet reliability sa realizuje viacerými metódami:

·        metóda "test - retest"

·        metóda ekvivalentných foriem DT

·        metóda "split half"

·        metóda KR20 - DT rozdelíme na polovice mnohými spôsobmi. Ak by sme postupne urobili všetky tieto rozdelenia a pre každé rozdelenie vypočítali koeficient korelácie medzi skóre žiakov (počet získaných bodov), potom priemerná hodnota všetkých koeficientov korelácie by bola ukazovateľom reliability DT.

 

Literatúra:

Doc.RNDr.V.Rosa, CSc.:"Testy, ich tvorba a možnosti využitia v školskej praxi", Slovenský učiteľ č.7/96 príloha Technológie vzdelávania, vydáva Slovdidac, Nitra.

Ivan Turek: "Didaktické testy", MC Bratislava, 1995

G.Wimmer: "Štatistické metódy v pedagogike", Gaudeamus, 1993

Posledná aktualizácia: 09.02.2001