Testy,
ich tvorba a využitie
Doc.
RNDr. Josef Gajdušek, CSc.
Slovo
test je odvodené od latinského testor, čo znamená dosvedčovať,
dokazovať. Podľa P.Byčkovského ("Základy měření výsledků výuky.Tvorba
didak- tického testu." Praha, ČVUT VÚIS 1982): Didaktický test je nástroj
systematického zisťovania(merania) výsledkov vyučovacieho procesu. Z
definície nevyplýva, že musí mať iba písomnú podobu a že nemusí byť
totožný z bežnými písomkami. DT sa od "písomky" odlišuje
preto, že DT sa navrhuje, overuje, rieši, opravuje, klasifikuje a
interpretuje podľa určitých, vopred stanovených
pravidiel. Tieto požiadavky "písomky" spravidla nespĺňajú.
Klasifikácia
didaktických testov:
1.
Podľa dokonalosti prípravy DT a jeho vybavenia:
a)
štandardizované DT sa overujú na veľkej vzorke žiakov, vymedzujú
normatívne podmienky a postup testovania, obsahujú testové štandardy umožňujúce
vyjadriť výkon testovaného žiaka vo vzťahu k celej populácii; mali by
ich tvoriť skúsení profesionáli
b)
neštandardizované DT si učitelia pripravujú sami; ak sa pod-
robia analýze a na základe toho sa upravia (zvýši sa ich reliabilita),
nazývajú sa kvázištandardizované.
2.
Podľa charakteru činnosti testovaných žiakov:
a)
kognitívne DT zisťujú vedomosti a intelektuálové zručnosti
b)
psychomotorické DT zisťujú psychomotorické zručnosti (napr. písanie
na počítači,...)
3.
Podľa časového zaradenia do vyučovacieho procesu:
a)
vstupné DT
b)
priebežné
c)
výstupné
4.
Podľa miery objektívnosti hodnotenia:
a)
objektívne skórovateľné
b)
subjektívne skórovateľné
5.
Podľa interpretácie výkonov:
a)
rozlišujúce DT (relatívneho výkonu, norm-referenced)
b)
overujúce DT (absolútneho výkonu, criterion-referenced)
Základnými
charakteristikami didaktického testu, rovnako ako pri každom meraní, sú:
validita, reliabilita a praktickosť.
Validita
je stupeň (miera) zhody, do ktorej DT naozaj meria to, čo merať má.
Validita je zodpovedaná odpoveďami na otázky:
·
Meria DT naozaj to, čo jeho tvorca chcel merať?
·
Čo DT v skutočnosti meria?
·
Do akej miery DT meria plánované ciele?
Druhy
validity
- obsahová (rovnomerné pokrytie učiva)
-
kritériová (DT a iné kritérium úspešnosti)
-
predikčná (prognózovanie, predpovedanie)
-
pojmová (rozsah, v akom meria určitú charakteristiku či
psychologickú konštrukciu)
Reliabilita
je ukazovateľom
presnosti, spoľahlivosti merania. Ak viackrát meriame ten istý objekt a získame
rovnaké výsledky (v štatistickom chápaní), potom je meranie reliabilné.
Výpočet reliability sa realizuje viacerými metódami:
·
metóda "test - retest"
·
metóda ekvivalentných foriem DT
·
metóda "split half"
·
metóda KR20 - DT rozdelíme na polovice mnohými spôsobmi. Ak by
sme postupne urobili všetky tieto rozdelenia a pre každé rozdelenie vypočítali
koeficient korelácie medzi skóre žiakov (počet získaných bodov), potom
priemerná hodnota všetkých koeficientov korelácie by bola ukazovateľom
reliability DT.
Literatúra:
Doc.RNDr.V.Rosa,
CSc.:"Testy, ich tvorba a možnosti využitia v školskej praxi",
Slovenský učiteľ č.7/96 príloha Technológie vzdelávania, vydáva
Slovdidac, Nitra.
Ivan
Turek: "Didaktické testy", MC Bratislava, 1995
G.Wimmer:
"Štatistické metódy v pedagogike", Gaudeamus, 1993