Kontrola
a hodnotenie vedomostí a zručností
vo
fyzike na základnej a strednej škole, ich funkcie a predmet.
Doc.
RNDr. Josef Gajdušek, CSc.
Vyučovacie
metódy
- stimulačné,
- expozičné,
- fixačné
- diagnostické
Diagnostické
metódy sú
- obecnej povahy
- špeciálnej povahy.
Tu
patrí aj didaktická diagnostika, t.j. diagnostika učebnej činnosti žiakov,
ako aj výchovnej a vzdelávacej činnosti učiteľa a školy.
Didaktická
diagnostika
má 2 etapy:
1.
Kontrola (preverovanie; skúšanie) - je proces ktorým zisťujeme výsledky
vyučovacieho procesu, t.j. stavu vedomostí, zručností, návykov v
porovnaní s tým, čo má žiak vedieť. Ide o zisťovanie stupňa
dosiahnutia cieľov vzdelávania.
2.
Hodnotenie - t.j. vyslovenie úsudku o stave dosiahnutých cieľov
(na vyuč. hodine, na konci témy, tematického celku, na konci štvrťroka,
polroka, ....)
Hodnotenie
sa realizuje
- opisom
- symbolicky (slovom, číselne, bodovo, percentuálne, ....)
Klasifikácia
- jedna z foriem hodnotenia vyjadrená číslom 1-5, čo nazývame známkou
Hodnotenie
(teda aj klasifikácia) je
- priebežné
- súhrnné
Správne
vykonaná kontrola a hodnotenie plní najmä tieto funkcie:
a)
Informačnú (nemusí byť spojená s klasifikáciou) poskytuje
-
učiteľovi informácie o priebehu a čiastkových výsledkoch učebnej
činnosti žiakov a účinnosti ním použitých prostriedkov pri
organizovaní a riadení výchovno-vzdelávacieho procesu
-
žiakovi informácie o súčasnom stave jeho vedomostí a zručností
-
kontrolnému orgánu informácie o stave vzdelania a výchovy žiakov
v danej triede a o kvalite činností učiteľa
b)
Kontrolnú, ktorá spočíva v tom, že
-
učiteľ hodnotí účinnosť svojej práce
-
žiak hodnotí kvalitu svojej učebnej činnosti a jej výsledky
-
kontrolný orgán hodnotí výsledky učiteľa (školy)
Predmetom
(obsahom) kontroly a hodnotenia vo fyzike sú:
1.
V oblasti vedomostí - znalosť fyzikálnych javov
- osvojenie obsahu fyzikálnych pojmov
- osvojenie vzťahov medzi veličinami
- osvojenie fyzikálnych zákonov
- osvojenie fyzikálnych teórií
- osvojenie myšlienkových operácií
2.
V oblasti spôsobilostí, zručností a návykov
-
osvojenie intelektuálnej spôsobilosti pozorovať objekty
-
osvojenie zručností v experimentálnej činnosti a spracovaní získaných
hodnôt
-
osvojenie spôsobov samostatného získavania a spracovania informácií
-
schopnosť aplikovať vedomosti pri opise a vysvetľovaní fyzikálnych
javov, v riešení fyzikálnych a technických úloh
c)
Diagnostickú, ktorá spočíva v poznávaní osobnosti žiaka, jeho
vlastností, schopností, nadania a záujmov.
d)
Regulačnú, ktorá spočíva v porovnávaní výsledkov informačnej,
kontrolnej a diagnostickej kontroly a hodnotenia. Výsledkom tohto
porovnania je prijímanie opatrení (učiteľom, žiakom, kontrolným orgánom)
na skvalitnenie činnosti - učiteľ upravuje svoju pedagogickú činnosť
-
žiak intenzitu a kvalitu svojej práce
-
kontrolný orgán ukladá úlohy
e)
Motivačnú, ktorá spočíva vo zvýšení aktivity učiteľa či žiaka
f)
Výchovnú - spočíva v tom, že žiakom známe kritéria hodnotenia
usmerňujú k zodpovednosti, systematickosti,....
Hodnotenie
a klasifikácia vedomostí žiakov ZŠ a SŠ
Spôsoby
získavania podkladov na hodnotenie a klasifikáciu:
a)
sústavným sledovaním výkonov žiaka a jeho pripravenosti na vyučovanie
b)
ústnymi, písomnými, praktickými skúškami a didaktickými testmi
c)
analýzou výsledkov rôznych činností žiaka
d)
konzultáciami s ostatnými vyučujúcimi, rozhovormi so žiakmi a
ich rodičmi (pestúnmi).
Pre
všetky spôsoby získavania podkladov na hodnotenie a klasifikáciu platia
isté požiadavky. Napr. ústna skúška má mať:
-
jasne formulovaný cieľ
-
vymedzený obsah
-
premyslenú štruktúru
-
výber a postupnosť zadávania tém, otázok a úloh
-
jasné kritéria hodnotenia
-
pokojný priebeh
-
široké spektrum informácií
Písomnou
skúškou zisťujeme predovšetkým osvojenie vzťahov medzi fyzikálnymi
veličinami a medzi fyzikálnymi jednotkami, úroveň spôsobilostí žiaka
aplikovať vedomosti pri riešení výpočtových fyzikálnych úloh,
osvojenie metódy grafického riešenia úloh a zručnosti vyjadrovať sa
pomocou schematických značiek.
K
písomným skúškam zaraďujeme aj didaktické testy z fyziky.
Hodnotenie
a klasifikácia vychádza z ustanovenia zákona SNR č.542/1990 Z.z., ktoré
je rozpracované a schválené MŠaV SR zo dňa 25.5.1994 v materiály
"Metodické pokyny na hodnotenie a klasifikáciu žiakov základných
škôl" a obdobného pokynu pre stredné školy. Povinnosťou každého
učiteľa je si tieto pokyny osvojiť a podľa nich sa pri klasifikácii
riadiť.
Hodnotenie
a klasifikácia vo vyučovaní fyziky
-
ich obsah:
a)
celistvosť, presnosť a trvácnosť vedomostí
b)
kvalita a rozsah intelektuálnych spôsobilostí a návykov, motorických
zručností
c)
schopnosť uplatňovať osvojené vedomosti a zručnosti
d)
schopnosť využívať a zovšeobecňovať skúsenosti a poznatky
e)
aktivita, výstižnosť a jazyková kultúra
f)
osvojenie si metód samostatného štúdia