DIDAKTIKA FYZIKY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika


Fyzikálne úlohy
 
Doc. RNDr. Josef Gajdušek, CSc.

Kvalitatívne a kvantitatívne fyzikálne úlohy.

Problémová úloha a úlohy typu čierna skrinka a projekt.

   
Pod pojmom fyzikálna úloha budeme rozumieť takú zložku procesu učenia, pri ktorej žiak, vychádzajúc z určitej úlohovej situácie, má dospieť k určitému cieľu vlastnou, prevažne intelektuálnou činnosťou, ktorú nazývame riešenie úlohy.

 

Štruktúra fyzikálnej úlohy

 

Úlohy môžu byť

- kvalitatívne

- kvantitatívne

 

Význam riešenia školskej fyzikálnej úlohy - v jej poznávacej funkcii, ktorá môže byť dvojakého druhu a to:

1) Poznanie v zmysle relatívne novej informácie o určitej fyzikálnej skutočnosti, ktorú možno získať riešením úlohy.

2) Poznanie vyplývajúce z osvojenia si určitého relatívne nového programu činnosti, s ktorým sa treba v priebehu riešenia úlohy oboznámiť.

 

Úlohová situácia - je obyčajne reprezentovaná fyzikálnym javom, ktorý nastane za určitých podmienok a predpokladov. Medzi podmienkami a predpokladmi na jednej strane a javom, na ktorom sa zakladá úlohová situácia na strane druhej, bývajú splnené vzťahy príčinnej súvislosti.

Cesta k cieľu - je tá časť úlohy, ktorá sa v žiackych predstavách často (nesprávne) stotožňuje s pojmom všeobecné riešenie úlohy. Tu treba pripomenúť, že formálny prístup k riešeniu fyzikálnej

úlohy ochudobňuje žiacke poznanie predovšetkým v tom, že žiak si neosvojuje nový program činnosti (upevnenie vedomostí, pochopenie a aplikácia).

 

Druhy úloh a schéma riešenia školskej fyzikálnej úlohy

 

Úlohy môžeme deliť:

 

a) podľa cieľov poznania na

- neproblémové

- problémové

 

b) podľa spôsobu zadania na

- textové

- grafické

- experimentálne

 

c) podľa zložitosti na

- monotematické

- zložité

- komplexné

d) podľa logickej povahy riešenia na   

- analytické

- syntetické

- analyticko-syntetické

 

Neproblémové fyzikálne úlohy rozlišujeme na úlohy

- ktoré možno riešiť napodobením známeho vzorca, grafu, pokusu

- pri ktorých sú známe podmienky, cieľ i cesta k cieľu úlohy.

Problémové fyzikálne úlohy sa vyznačujú tým, že na začiatku štruktúry každej takejto úlohy je problémová úlohová situácia a možno ich rozdeliť na dva typy úloh

- úlohy s dobre definovaným problémom (je známy cieľ a neznáma je cesta k cieľu)

- úlohy s neúplne definovaným problémom (je známy cieľ a nie je známa cesta k nemu)

 Úlohy typu čierna skrinka

- žiak na základe správania sa objektu zvaného čierna skrinka má prísť k tomu, čo je obsahom skrinky. Cieľom je naučiť žiakov úsudku určenia objektu z pozorovaných vlastností.

Úlohy typu projekt - je komplexná problémová úloha, ktorá obsahuje časť učiva použitého na dosiahnutie určitého cieľa - spravidla materiálneho objektu. Obsahuje v činnosti žiaka preto aj zložku organizačnú.

Úloha môže byť                        

- individuálna

- kolektívna (používa sa napr. metóda Brainstorming)

 

Schéma riešenia školskej fyzikálnej úlohy:

1.      Zápis textu úlohy, výpis daných hodnôt veličín, vyjadrenie daných hodnôt v sústave SI.

2.      Čítanie zápisu, objavenie problému a jeho slovné vyjadrenie.

3.      Stanovenie domnienky (hypotézy) riešenia problému.

4.      Analýza úlohovej situácie (myšlienkový pokus, náčrt situácie).

5.      Zhromažďovanie ďalších potrebných údajov a doplnenie daných hodnôt.

6.      Všeobecné riešenie.

7.      Riešenie s dosadením daných hodnôt do všeobecného riešenia.

8.      Záver a jeho slovné vyjadrenie.

9.      Diskusia o výsledku (porovnanie výsledku s hypotézou).

10.    Hľadanie nových fyzikálnych súvislostí medzi výsledkom riešenia a inými známymi javmi.

Posledná aktualizácia: 09.02.2001