Fyzikálne
úlohy
Doc.
RNDr. Josef Gajdušek, CSc.
Kvalitatívne
a kvantitatívne fyzikálne úlohy.
Problémová
úloha a úlohy typu čierna skrinka a projekt.
Pod
pojmom fyzikálna úloha budeme rozumieť takú zložku procesu učenia, pri
ktorej žiak, vychádzajúc z určitej úlohovej situácie, má dospieť k
určitému cieľu vlastnou, prevažne intelektuálnou činnosťou, ktorú
nazývame riešenie úlohy.
Štruktúra
fyzikálnej úlohy
Úlohy
môžu byť
-
kvalitatívne
-
kvantitatívne
Význam
riešenia školskej fyzikálnej úlohy - v jej poznávacej funkcii, ktorá môže
byť dvojakého druhu a to:
1)
Poznanie v zmysle relatívne novej informácie o určitej fyzikálnej
skutočnosti, ktorú možno získať riešením úlohy.
2)
Poznanie vyplývajúce z osvojenia si určitého relatívne nového
programu činnosti, s ktorým sa treba v priebehu riešenia úlohy oboznámiť.
Úlohová
situácia - je obyčajne reprezentovaná fyzikálnym javom, ktorý nastane
za určitých podmienok a predpokladov. Medzi podmienkami a predpokladmi na
jednej strane a javom, na ktorom sa zakladá úlohová situácia na strane
druhej, bývajú splnené vzťahy príčinnej súvislosti.
Cesta
k cieľu - je tá časť úlohy, ktorá sa v žiackych predstavách často
(nesprávne) stotožňuje s pojmom všeobecné riešenie úlohy. Tu treba
pripomenúť, že formálny prístup k riešeniu fyzikálnej
úlohy
ochudobňuje žiacke poznanie predovšetkým v tom, že žiak si neosvojuje
nový program činnosti (upevnenie vedomostí, pochopenie a aplikácia).
Druhy
úloh a schéma riešenia školskej fyzikálnej úlohy
Úlohy
môžeme deliť:
a)
podľa cieľov poznania na
-
neproblémové
-
problémové
b)
podľa spôsobu zadania na
-
textové
-
grafické
-
experimentálne
c)
podľa zložitosti na
-
monotematické
-
zložité
-
komplexné
d)
podľa logickej povahy riešenia na
-
analytické
-
syntetické
-
analyticko-syntetické
Neproblémové
fyzikálne úlohy
rozlišujeme na úlohy
-
ktoré možno riešiť napodobením známeho vzorca, grafu, pokusu
-
pri ktorých sú známe podmienky, cieľ i cesta k cieľu úlohy.
Problémové
fyzikálne úlohy sa
vyznačujú tým, že na začiatku štruktúry každej takejto úlohy je
problémová úlohová situácia a možno ich rozdeliť na dva typy úloh
-
úlohy s dobre definovaným problémom (je známy cieľ a neznáma je cesta
k cieľu)
-
úlohy s neúplne definovaným problémom (je známy cieľ a nie je známa
cesta k nemu)
Úlohy
typu čierna skrinka
-
žiak na základe správania sa objektu zvaného čierna skrinka má
prísť k tomu, čo je obsahom skrinky. Cieľom je naučiť žiakov úsudku
určenia objektu z pozorovaných vlastností.
Úlohy
typu projekt -
je komplexná problémová úloha, ktorá obsahuje časť učiva použitého
na dosiahnutie určitého cieľa - spravidla materiálneho objektu. Obsahuje
v činnosti žiaka preto aj zložku organizačnú.
Úloha
môže byť
-
individuálna
-
kolektívna (používa sa napr. metóda Brainstorming)
Schéma
riešenia školskej fyzikálnej úlohy:
1.
Zápis textu úlohy, výpis daných hodnôt veličín, vyjadrenie daných
hodnôt v sústave SI.
2.
Čítanie zápisu, objavenie problému a jeho slovné vyjadrenie.
3.
Stanovenie domnienky (hypotézy) riešenia problému.
4.
Analýza úlohovej situácie (myšlienkový pokus, náčrt situácie).
5.
Zhromažďovanie ďalších potrebných údajov a doplnenie daných
hodnôt.
6.
Všeobecné riešenie.
7.
Riešenie s dosadením daných hodnôt do všeobecného riešenia.
8.
Záver a jeho slovné vyjadrenie.
9.
Diskusia o výsledku (porovnanie výsledku s hypotézou).
10.
Hľadanie nových fyzikálnych súvislostí medzi výsledkom riešenia
a inými známymi javmi.