I. / II. / III.
/ IV. / V. / VI.
/ VII. / VIII. / IX.
/ X. / XI. / XII.
/ XIII. / XIV. / XV.
/ XVI. / XVII. / XVIII.
/ Literatúra
Ak rozmýšľaš jeden deň dopredu, najedz
sa.
Ak rozmýšľaš jeden rok dopredu, zasaď
strom.
Ak rozmýšľaš sto rokov dopredu, vychovaj
svoje deti.
18.1. VŠEOBECNÉ PRINCIPY ENVIRONMENTÁLNEJ VÝCHOVY
Potreba environmentálneho vzdelania a výchovy vyplýva z poznania :
-Negatívne vplyvy spoločenského rozvoja
na prírodné prostredie sú evidentné.
-Ekonomická reprodukcia je závislá od biologickej reprodukcie.
Aby sa dosiahol súlad medzi prírodou a
človekom, je potrebné dôsledne uplatňovať účinky spätnej väzby v myslení
a konaní ľudí, musí byť ekologizácia dôsledne prenášaná do života.
Ekonomické stimuly sú jednoznačne zamerané
na rast osobnej spotreby, resp. aj na spôsob života, ktorý nemožno pokladať
za optimálny. Stále naliehavejšie je pociťovaná potreba revízie hierarchie
hodnôt súčasného človeka, ktorá by mala viesť k humanizácii človeka. Táto
by mala prispieť k objektívnejšiemu posúdeniu miesta človeka v súčasnom
svete, t.j. aj svoje miesto v prírode, vo vzťahu k prírode, k ostatným
príslušníkom svojho rodu, k ostatným výtvorom prírody, ľudskej práce, kráse
atď.
Poznatky v jednotlivých kapitolách naznačujú,
že skúmanie riešenia problémov životného prostredia má multidisciplinárny
a zároveň aj interdisciplinárny charakter. Podobne environmentálna výchova
musí mať integrovaný pohľad na problematiku životného prostredia, ktorý
vychádza z poznania ekologických zákonitostí, analýzy vzájomných vzťahov
človeka a jeho životného prostredia na rôznych úrovniach. Bez vysokej úrovne
poznania nie je možné budovať účinný systém enviromentálnej výchovy.
Pri realizovaní environmentálnej výchovy
sa skôr či neskôr dostaneme k problému ekofilozofie, ktorá by mala vytvárať
obraz celostného chápania vesmíru pre harmonickú interakciu všetkých jeho
súčasti. Ekofilozofia sa pokúša preniesť celistvosť a úplnosť do nášho
individuálneho života a väčšiu spojitosť pre celú Zem. Ako ju uplatňovať
? Človek ako biologický tvor sa svojím poznaním výrazne oddelil od prírody,
hlavne tým, že si ju podmanil a v nadmernom množstve využíva svoje okolie
bez toho, aby rešpektoval kolobeh látok, základné premeny, rovnováhu atď.
Nebezpečný je hlavne v tom, že si uvedomuje iba svoje práva a nepozná ba
ani nechce poznať, svoje povinnosti. Preto nemožno očakávať, že sa zlepší
kvalita života. Ľudstvo však z donútenia
musí zmeniť svoje postoje. Musí hľadať východiská a využiť prirodzené vlastnosti
človeka, doterajší vývoj, ideové smery, ktoré mu pomohli prežiť a poznatky,
ktoré umožňujú pochopiť štruktúru a funkciu jednotlivých zložiek prírody.
Environmentálna výchova sa stava disciplínou,
kde sa uplatňujú elementy zvyšovania uvedomenia, rozvoja schopnosti, získania
poznatkov a pochopenie javov, objasňovanie vzťahov a hodnôt a uskutočňovanie
aktivít v prospech životného prostredia. Jej cieľom by mala byť výchova
a prežitie človeka podporované obnovou ekologickej rovnováhy a ekologického
správania.
V súčasnosti sa veľa úsilia a priestoru
venuje výchove o životnom prostredí, namiesto výchovy pre životné prostredie.
Bol zanedbaný fakt, že zvyšovanie si uvedomenia človeka vedie cez city
(zmyslové vnímanie), osobnú zodpovednosť, až k zmene postojov. Cieľom environmentálnej
výchovy podľa UNESCO (1977) by malo byť pestovanie uvedomenia si závislosti
ekonomickej, sociálnej, politickej a ekologickej sféry, poskytnutie príležitosti
každému získať poznatky, postoje, zručnosti na ochranu a zlepšenie životného
prostredia, vytvárať vzory správania sa pre jednotlivcov, skupín a spoločnosti
smerom k starostlivosti o životné prostredie. Pri environmentálnej výchove
rozširujeme životné prostredie aj na
socio-zložku, ktorá hrá u človeka veľkú úlohu, lebo životným prostredím
sú aj naše psychické a sociálne podmienky i vzťah k sebe samému. Významným
dokumentom z 2. Svetovej konferencie o životnom prostredí a rozvoji v Rio
de Janeiru, zameraným na environmentálnu
výchovu, je Agenda 21. V nej je výchova základom pre podporu trvalo udržateľného
rozvoja a na zvyšovanie kapacity ľudí pre otázky životného prostredia a
rozvoja. V súčasnosti je potrebné považovať ekologické a environmentálne
vzdelanie ľudskej populácie za súčasť
gramotnosti človeka.
Národná stratégia environmentálnej výchovy
by mala smerovať k príprave koordinovaného programu komunikácie a výchovy
v rámci krajiny, ktorý by bol v súlade so stratégiou trvalo udržateľného
rozvoja.
Proces formovania k životnému prostrediu
je jav postupný a odráža naše chápanie i narastajúci problém :
1. etapa: výchova k vzťahu k prírode (živej
a neživej),
2. etapa: výchova k ochrane prírody (pred
človekom, zachovanie neporušenej prírody),
3. etapa: výchova k neporušenému prostrediu (nepriaznivé dopady),
4. výchova k životnému prostrediu (vzťah
k životnému prostrediu).
18.1.1. Podmienky úspešnej enviromentálnej výchovy :
- zvládnutie ekologického slovníka, resp. základov ekológie,
- zmena nazerania na svet, celostné nazeranie,
- aktívny prístup a samostatná práca na riešení environmentálnych problémov,
- osobný príklad pri uplatňovaní morálnych,
vedomostných a etických princípov,
- ukázať správne žiť, ako odstraňovať nežiadúce
dopady na prostredie, ale aj predchádzať nežiadúcim javom,
- učiť nie hromadeniu faktov, ale pracovať
s faktmi,
Ciele environmentálnej výchovy možno rozdeliť
na :
- krátkodobé orientované na dospelú populáciu,
pričom ciele sú zamerané na znižovanie negatívnych vplyvov na životné prostredie,
- dlhodobé, zamerané na mládež, cieľom
je zdôrazňovanie prevencie, podporuje trvalý rozvoj ekologických aktivít.
18.1.2.Systém environmentálnej výchovy
Environmentálna výchova má charakter otvoreného
systému, do ktorého sa neustále premieta spoločenská potreba a dosiahnutá
úroveň poznania, ktoré spätne ovplyvňuje riešenie človeka a prostredia.
S ohľadom na druh vzdelávacieho spôsobenia sa delí na výchovu: v rodine,
v škole, v mimoškolskej činnosti. Je
to dlhodobý proces, ktorý by sa mal prelínať všetkými stupňami výchovy
a vzdelania, t.j. od materskej školy až po univerzitu. Forma využívania
môže byť rôzna : od individuálnej až po pôsobenie samotného prostredia.
18.1.1.1. Ekologická výchova v rodine
Aj pre environmentálnu výchovu platí, že
formovania sa zúčastňujú všetci členovia rodiny, ktorí majú pozitívny vzťah
k hodnotám vytvoreným človekom i prírodou. K optimálnej situácií dochádza
v rodinách, v ktorých prevláda blízky vzťah k prírode a jej ochrane. Do
značnej miery vplýva na rodičov osveta a propagácia masovokominikačných
prostriedkov. Celkovo možno konštatovať, že ekologická výchova v rodine
nie je v súčasnosti na takej úrovni, aby bola východiskom pre orientáciu
postojov k problematike k životnému
prostrediu. Aj jednoduchá nevedomosť môže poznamenať jedinca na celý život.
Napr.:fúj, aké hnusné zvieratko je jašterica,
pavúk, delenie živočíchov na užitočných a škodlivých resp. dobrých a zlých.
18.1.1.2. Školská ekologická výchova
Predstavuje ucelený systém výchovne vzdelávacieho
pôsobenia, ktorý je formovaný základnými pedagogickými materiálmi a realizovaný
učiteľom. Pôsobenie je zamerano na všetkých členov vekovej kategórie, proces
je systematický, relatívne dlhodobý. Environmentálna výchova
ovplyvňuje predovšetkým racionálnu stránku ľudskej osobnosti, pôsobí na
city, vôľu a aktivitu. Predstavuje základ a východisko pre ďalšie vzdelávanie
a vytvára podmienky pre rozvoj a cieľavedome zameranú mimoškolskú činnosť.
1. stupeň ZŠ : K základným cieľom koncepcie patrí predovšetkým rozvíjanie
základných schopnosti a návykov vo vzťahu k životnému prostrediu a prebudenie
aktivity a záujmu žiaka o poznávanie, udržanie a zlepšenie okolitého životného
prostredia. Žiaci by mali byť vedení k pravým hodnotám,
k rešpektu k prírode, k zodpovednosti a skromnosti. Musia pochopiť, že
nie je možné využívať prírodu a Zem, od ktorej sme závislí. Vzdelanie smerovať
nielen k poznávaniu, ale aj k rozvíjaniu a utváraniu postojov. Výchova
by mala byť nielen záležitosť rozumu,
ale aj srdca. Dôležite je pestovanie citlivého vzťahu k životnému prostrediu
zo zdôraznením na význam pre človeka a obdiv k hodnotám, ktoré obsahujú
jednotlivé časti a zložky prírody. Nepočíta sa so samostatným predmetom,
ale prvky environmentálnej výchovy
sa uplatňujú najmä v prvouke, prírodovede a vlastivede. Sú však aj dobré
výsledky vo výtvarnej, telesnej, literárnej a hudobnej výchove ako aj v
pracovnom vyučovaní.
V prvouke rozvíjajú sa poznatky o najbližšom
okolí a ovplyvňujú sa citové vzťahy k prostrediu.
Vlastivede sú zdôrazňované regionálne hľadiská
starostlivosti,
problémy, láska k domovu a rodnej zemi, význam zodpovednosti pre
životné prostredie.
Prírodovede sú prehlbované poznatky o prírode
a vysvetľované súvislosti človeka a prírody. Zdôrazňuje sa význam postojov
spoločnosti a jednotlivca k životnému prostrediu.
2.stupeň ZŠ: Pozornosť sa venuje
vzťahom človeka k prostrediu, prírode, krajine, ako aj vzťahom medzi ľuďmi.
Podporuje sa vytváranie vlastných názorov na problematiku životného prostredia
a fantázie i záujmov, ktoré smerujú k aktívnej účasti na ochrane životného
prostredia. Hlbšie sa ovplyvňujú citové vzťahy k prírode, budujú sa základy
zodpovednosti k životnému prostrediu. Dôraz sa kladie na celostné chápanie
vzájomných vzťahov. Napr. Ak sú zničené
prírodné zdroje, je to nielen príroda, ktorá trpí, ale postihnuté je aj
ľudské zdravie cez znečistené ovzdušie, kvalita pitnej vody a rezíduá v
potrave. Dôležité je formovať vedomie. Napr.:Každý člen ľudskej spoločnosti
je ovplyvňovaný globálnym stavom sveta, a naopak, tento stav sám ovplyvňuje.
Nikto z toho nemôže uniknúť a každý človek nesie osobnú zodpovednosť za
tento stav.
Na splnenie cieľov je potrebné uvažovať
so zavedením samostatného predmetu, aj keď s limitovaným počtom hodín,
nevylučuje sa ani v spojení s estetickou výchovou. K ústredným predmetom,
kde by sa organicky nadväzovalo na poznatky, patrí prírodopis a zemepis.
Prírodopis zoznamuje žiakov so základnými typmi ekosystémov a ich zložkami,
ako aj s funkciami vo vzťahu k človeku.
Zemepis už poskytuje znalosti o charakteristických rysoch a problémoch
životného prostredia na miestnej, regionálnej a svetovej úrovni. Zahrňuje
aj vzťahy medzi prírodou a hospodárskou činnosťou, vytvára podmienky pre
syntézu prírodovedného a spoločensko
- vedného poznania v oblasti starostlivosti o životné prostredie. Prvky
environmentálnej výchovy sú uplatňované aj v ďalších predmetoch, napr.
v chémii sa poskytujú základné informácie o surovinových zdrojoch pre chemický
priemysel, vo fyzike vzťah medzi výrobou
elektrickej energie a ochranou životného prostredia, ale možnosti sú aj
v dejepise, výchovách a v pracovnom vyučovaní, podobne ako na 1. stupni
ZŠ.
Stredné školy : Koncepcia environmentálnej
výchovy zahrňuje prehlbovanie poznatkov o životnom prostredí s dôrazom
na kauzálne myslenie a pochopenie nevyhnutnosti starostlivosti o životné
prostredie. Zahrňujú aj postupné prenikanie ekologických princípov do cítenia
a konania. Dôraz je potrebné klásť aj na osobné vyjadrenia postojov a zodpovednosť.
Napr.:Čo nakupovať, a čo nie. Nakupovať výrobky,
ktoré sú blízke k prírode a bojkotovať drahé s nerecyklovateľnými obalmi.
Zapájať sa do ekologických kampani.
V oblasti odborného vzdelania a praxe sa poskytujú primerané znalosti
a návyky. Spolu s odborným vzdelaním sa rozvíja
estetické vnímanie prostredia a podporuje sa záujem o riešenie problémov
životného prostredia.
Ekologizácia myslenia sa realizuje troma spôsobmi:
- zaraďovaním poznatkov a prvkov do obsahu
všetkých predmetov, ktoré môžu majú zdôrazniť vzťah k životnému prostrediu
podľa špecifiky daného predmetu
- zaradením samostatného predmetu, v ktorom bude koncentrovaná problematika
ekológie a environmentalistiky
- vytváraním podmienok pre environmentálnu výchovu v rámci školy a mimo
nej : ekologické krúžky, účasť na NGO, školy
v prírode, účasť na projektoch atď.
Pokiaľ nie je zaradený do vyučovacieho
procesu samostatný predmet základy ekológie a environmentalistiky je potrebné
zaradiť do biológie základy ekológie, v zemepise prehľad regionálnych a
globálnych problémov ŽP vrátane základov ekológie krajiny, v občianskej
náuke vzťahy jednotlivcov a spoločenských skupín k prostrediu, t.j. základy
sociálnej ekológie, v polytechnických predmetoch sú uvádzané vplyvy výrobnej
činnosti na životné prostredie a základy aplikovanej ekológie.
Environmetálna výchova v jednotlivých typoch
škol musí byť v súlade s profilom absolventa a navyše ho musí dotvárať.
Sú určité rozdielne možnosti ekologizácie vedomia v závislosti od zamerania
teoretických i praktických predmetov.
Ciele environmentálnej výchovy:
-zmeniť konzumnú hodnotovú kategorizáciu,
-prezentovať nové cesty spôsobu života,
-vysvetliť komplexnosť globálnych problémov,
-zvýšiť pocit osobnej zodpovednosti,
-zoznámiť z princípmi trvalo udržateľného
rozvoja,
-zvýšiť záujem o veci verejné.
Najdôležitejšou úlohou EV je zvýšenie
uvedomenia a citlivosti na problémy prírody, životného prostredia a celej
Zeme. Dosiahnuť uplatňovanie ekologického myslenia a chovania v každodennom
živote.
Napriek skutočnosti, že environmentálna
výchova dosiahla za ostatné roky značnú publicitu sú v nej rôzne prístupy,
často neadvekvátne spoločenským potrebám. Vzhľadom na jej atraktívnosť
množstvo ľudí sa považuje za znalcov, aj keď nemajú elementárne vedomosti
o vzťahoch medzi jednotlivými zložkami
životného prostredia. Podobne ako v iných disciplínach, nové zvyklosti
prenikajú postupne, v závislosti od rýchlosti šírenia informácií v našom
prípade až s generačným meškaním. Problém ekologickej výchovy má množstvo
úskalí, ktoré vyplývajú z rozdielneho
stupňa graduovanosti, rozdielnych koncepcií, resp. priorít a rôznej úrovne
analytických a syntetických prác. Špecifické postavenie tu majú rôzne nadácie,
napr. NGO, ktoré majú iniciovať nové prístupy nie vždy zodpovedajúce prírodným
a socioekonomickým požiadavkám regiónov.
Je potrebné konečne prestať nasilu robiť
zo seba ekológov- vševedov a pritom nesprávne používať základné ekologické
termíny a vynášať nezmyselné nariadenia s ďalekosiahlymi následkami. S
poznatkami a skúsenosťami v takomto štádiu viac poškodíme prírode, ako
jej pomôžeme.
18.2. MEDZINÁRODNÁ SPOLUPRÁCA
Problém ekologizácie života je ťažko si
predstaviť bez medzinárodnej spolupráce a poznatkov zo zahraničia. 1. Štokckholmská
deklarácia z roku 1972 v oblasti vzdelávania a výchovy "ochrana a zlepšenie
životného prostredia pre dnešok a budúce generácie" je prvoradým cieľom
a povinnosťou ľudstva. Uznesením konferencie bol zriadený orgán OSN "Program
spojených národov pre životné prostredie" (UNEP). Medzi významnejšie doklady
v oblasti environmentálnej výchovy
patrí " Deklarácia medzinárodnej konferencie UNEP" o výchove a starostlivosti
o životné prostredie, ktorá sa konala v októbri 1977 v Tbilisi, organizovaná
pod patronátom OSN. Vo svojom záverečnom dokumente konštatuje, že "výchova
k starostlivosti o životné prostredie musí byť súčasťou komplexnej výchovy
a musí začleniť každého jedinca do aktívneho procesu riešenia problémov,
ktoré sa dotýkajú environmentálnych problémov Zeme a celého ľudstva".
2. Zásadnú pozornosť venovala otázkam životného
prostredia a medzinárodnej spolupráce v tejto oblasti Konferencia o bezpečnosti
a spolupráci v Európe (KBSE), konaná za účasti najvyšších predstaviteľov
jednotlivých európskych štátov, USA a Kanady na začiatku 70-tých rokov
v Helsinkách. Táto konferencia iniciovala
akcie rôzneho druhu, najmä medzinárodnú spoluprácu. V záverečnom akte (1975)
sa konštatovalo, že každý zo zúčastnených štátov v zhode so zásadami medzinárodného
práva má zaistiť, aby činnosť vyvíjaná na jeho území nespôsobovala znehodnotenie
ŽP iného štátu, alebo oblasti. Dohodlo sa aj zvýšenie účinnosti národných
a nadnárodných opatrení na ochranu životného prostredia a urobenie opatrení
na zblíženie politík o ŽP.
3. V roku 1987 sa konal Medzinárodný kongres o výchove a príprave odborníkov
ŽP v Moskve. Pozornosť sa venovala ekologickej výchove pre rôzne stupne
škôl a prípravu špecialistov pre starostlivosť o životné prostredie.
4. Druhá konferencia o životnom prostredí
v Nairobi v roku 1982 prijala Svetovú chartu ochrany prírody, ktorá bola
schválená 37. Valným zhromaždením OSN. Rok 1989 bol vyhlásený ako Rok životného
prostredia. V rámci neho sa uskutočnilo niekoľko medzinárodných podujatí,
na ktorých sa zúčastnilo aj Československo. Tieto podujatia sa dotýkali
najmä otázok znečisťovania ovzdušia,
otepľovania zemskej atmosféry, ochrany ozónovej vrstvy iných otázok, ktoré
sú v súčasnej dobe prioritné pre zachovanie života na Zemi.
5. Tretia konferencia o životnom prostredí
v roku 1992 v Rio de Janeiro. Konštatovala, že vzniká celý rad závažných
problémov, ktoré k riešeniu problémov ŽP neprispievajú, resp. stav zhoršujú.
Prehlbujú sa ekologické rozpory medzi priemyselnými
krajinam a rozvojovým svetom. Rozvojové krajiny obviňujú Západnú Európu
a USA z vysokého podielu drancovania prírodných zdrojov a devastácie ŽP
na úkor krajín menej vyspelých a žiadajú finančné príspevky, obmedzenia
zo strany priemyslovo vyspelých štátov.
Obrovský význam má medzinárodná spolupráca
o ŽP s krajinami s ktorými Slovensko susedí. Tieto kontakty sú pre nás
veľkým prínosom (napr. odborná, finančná pomoc zahraničných investorov
na výstavbe ekologicky prospešných akcií, výchovné a vzdelávacie programy.)
Na druhej strane môžu vzniknúť požiadavky nerešpektujúce tradíciu, ekonomiku
i životné prostredie (ukladanie odpadov,
ťažba dreva, obmedzenie výroby energie).