|
|
|
Čo
robiť? |
|
info
Skládky rastú do neba a miesta je stále menej. Jedovaté látky v spodných
vodách, pôde a potrave ohrozujú nás a naše životné prostredie. Každý z
nás si musí uvedomiť, že odpad predstavuje gigantický problém.
Nová stratégia znie:
|
zamedziť odpady: odpad nenechať vôbec vzniknúť, |
|
odpad spotrebovať: znovupoužiteľné časti recyklovať, |
|
odpad likvidovať: zbytkový odpad musí byť
zlikvidovaný bez ohrozenia človeka a prírody. |
úloha
Hry
Hľadanie historických stôp 1
V interview so staršími spoluobčanmi môže byť každodenný život zaujímavo
zvýraznený v porovnaní s minulosťou. Starí rodičia vedia rozprávať o svojich
návykoch, zaobchádzaní so spotrebným tovarom a energiou. Aký druh odpadu
vznikal? Ako sa odpad likvidoval? Bola likvidácia odpadu problémom?
Hľadanie historických stôp 2
Kde sa kedysi (a kde dnes) odpad skladoval? Možno sú v starých plánoch
mesta zaznačené skládky, možno nejaký starý človek vie, kde sa skladoval
odpad. Ako vyzerajú tieto skládky dnes? Stoja na týchto pozemkoch už domy?
Hra na okrúhly stôl
Fascinujúci zážitok (pre žiakov a učiteľov)
môže byť hra na okrúhly stôl. Takto môžete diskusiu k téme spraviť zaujímavejšou,
alebo spontánne ukončiť dlhšiu pracovnú fázu.
|
Nie čiastkové aspekty, ale súvislosti sú dôležité.
Nie lineárne myslenie, ale komplexné súvislosti protistojacich záujmov
politikov, vedcov, priemyslu a občanov musia stáť v popredí. |
|
Hraním role sa zvýši záujem o tému: Účinkujúci
chcú vedieť čo majú zastupovať a informujú sa zodpovedajúc tomu cieľavedomejšie. |
|
Sú možné mnohostranné pohľady na komplexné
súvislosti. Keď napr. v kruhu diskutujú experti, politici, angažovaní občania,
nejde len o to, kto má lepšie argumenty, ale tiež, ako sú artikulované,
kto na základe svojej role aký status v kruhu má, kto s kým spolupracuje,
atď. Pritom sú sprostredkované aj dôležité výchovné procesy v zmysle politického
vzdelania. |
|
Prevzatie role protivníka a tým aj cieľavedomé
prevzatie cudzej argumentácie môže byť zaujímavým zážitkom. Vlastný pohľad
na veci sa stane otáznym a je videný inými očami. Tým môžu byť odstránené
obrazy nepriateľa a posilní sa pripravenosť na dialóg. Taktiež môžu byť
slabé miesta vlastnej argumentácie z pozície protivníka výraznejšie viditeľné. |
|
V hre na okrúhly stôl môžu žiaci cvičiť realitu,
bez toho, aby to malo následky. Pritom sa môže cvičiť aj prijímanie rozhodnutí. |
|
Konečne môžu žiaci trénovať aj rôzne zručnosti:
vyjadrovať sa, zastupovať stanovisko, získavať spojencov, hodnotiť situáciu,
podávať návrhy atď. |
Nasledujúca skica by mohla slúžiť ako vstup:
Hrajú dvaja žiaci. “Dospelý” odhodí plechovku,
“mládežník” ho upozorní, že to zaťažuje životné prostredie. Potom sa o
krátkej scéne rozpráva: Čo si pri tejto úlohe myslel “dospelý” a čo “mládežník”?
Hra na okrúhly stôl k problematike odpadov
Žiaci simulujú verejnú diskusiu na otázku
“Ako môžeme vyriešiť problém s odpadmi v našej obci?”
Pritom môžu byť nasledovné úlohy:
|
moderátor, |
|
starosta, |
|
zástupca obchodu a priemyslu, |
|
odborník na odpady, |
|
ekologička, |
|
zástupkyňa občianskej iniciatívy. |
Počet úloh môže byť ľubovoľne redukovaný alebo
rozšírený. Úlohy si žiaci vyberú alebo sa vylosujú. Obdržia kartičky s
úlohami, s krátkymi údajmi k osobe, zopár argumentov a čísel, najlepšie
však týždeň dopredu, aby sa mohli na diskusiu pripraviť.
Počas samotnej hry začne každý s krátkym
referátom názoru. Tak ako v skutočnej panelovej diskusii majú následne
poslucháči možnosť položiť otázky expertom, poukázať na rozpory medzi jednotlivými
výpoveďami a vyjadriť svoj vlastný názor. Neutrálny moderátor sa pritom
snaží viesť diskusiu v rámci medzí.
Následne môžu byť dojmy všetkých účastníkov
prediskutované. Ako ste vy prežívali diskusiu? Zhoduje sa vaše hodnotenie
s dojmami účinkujúcich? Čo ste všetko spozorovali?
Doplnenie môže pozostávať aj v tom, že
žiaci, ktorí neprevzali žiadnu rolu môžu diskusiu sledovať ako novinári
a následne napísať článok – pre nezávislé noviny, pre orgán strany, alebo
ako leták občianskej iniciatívy.
Náčrt niektorých úloh:
|
Moderátor: Snaží sa o férový priebeh diskusie,
nevyjadruje žiadne stanovisko k téme, neuprednostňuje nikoho. |
|
Starosta: Pozná množstvá odpadov v meste,
je hrdý na fungujúci odvoz odpadkov, nerobí si starosti s budúcnosťou,
pretože miestna skládka ešte dlho nebude plná, lamentuje nad nedostatom
peňazí v ročnom rozpočte. |
|
Odborník na odpad: Pozná rôzne spôsoby likvidovania
odpadu, domnieva sa však, že miestna skládka je netesná a preto môžu preniknúť
jedovaté látky, vidí riešenie miestneho odpadu v spaľovni. |
|
Zástupkyňa občianskej iniciatívy: Pochybuje
o možnosti riadneho likvidovania priemyselného odpadu, domnieva sa, že
zabránenie vzniku odpadu je jediné riešenie problému, vyzýva občanov k
osvetovej kampani – ako sa dá v domácnosti zredukovať množstvo dopadu. |
|
Zástupca obchodu a priemyslu: Priznáva, že
priemyselné odpady nie sú celkom neškodné, zdôrazňuje však, že stavba špeciálneho
likvidačného zariadenia je veľmi drahá, zvýšili by sa výrobné náklady,
obmedzila by sa konkurenciaschopnosť znížili by sa zisky, čo by následne
viedlo k nezamestnanosti. |
|
|
|