info
Podľa pôvodu a zloženia
rozlišujeme rôzne druhy odpadov:
Domový odpad
Domový odpad sa skladá zväčša z novinového
papiera, obalových materiálov (papier, kartón), organických odpadov,
umelých hmôt, skla, keramiky, kovov, textilu, dreva a iných látok.
Jedy v domovom odpade
Domový odpad nie je len zmesou úplne rozdielnych
látok, ale často obsahuje už v malých množstvách veľmi nebezpečné jedy.
Nasledujúci zoznam je malým výberom látok, ktoré nepatria na normálnu
skládku odpadu alebo sa nesmú vysypať do WC,
ale musia zlikvidovať špeciálnou technológiou.
Sú to:
|
farby, laky, |
|
rozpúšťadlá (odstraňovače škvŕn, benzín, odlakovače,
lepidlá), |
|
batérie, akumulátory, |
|
autobatérie, |
|
dezinfekčné prostriedky, prostriedky proti
hmyzu, postreky na rastliny, |
|
žiarivky, |
|
návnada na potkany, |
|
teplomer, |
|
lieky, |
|
obaly od sprejov, |
|
pracie prostriedky.
|
Priemyselný a výrobný odpad
Môže byť podľa pôvodu
neškodný alebo extrémne nebezpečný. Zloženie siaha od obalových materiálov,
bední, kovových a plastových odpadov až po škvaru, kyseliny, zlúčeniny
ťažkých kovov, rozpúšťadlá a iné extrémne jedovaté látky.
Problém s priemyselným odpadom je v jeho
množstve a jedovatosti.
Poľnohospodárske odpady
Kedysi sa kompostovali a používali ako
hnojivo.
Pri masovom chove je ale problém s veľkým
množstvom odpadového blata. Pri priemyselnom spôsobe poľnohospodárstva
pripadajú k tomu okrem iného zbytky postrekových látok a nepoužité hnojivá.
Sedimentačné bahno
Vzniká vo veľkých množstvách
pri čistení vody v čističkách. Obsahuje skoro všetky minerálne hnojivá,
ponúka sa nám preto ako poľnohospodárske hnojivo. Sedimentačný odpad
obsahuje aj množstvo nežiadúcich látok ako napr. ťažké kovy.
Rádioaktívne odpady
Tento druh odpadu je najnebezpečnejší.
Odpadové produkty jadrového priemyslu sú na jednej strane vysoko jedovaté,
na strane druhej – tisícročia rádioaktívne žiariace.
úloha
Triedime – aký odpad produkujeme
Podľa ročného obdobia sa môžu nasledujúce
aktivity vykonávať vonku alebo v miestnosti (v škole alebo doma).
Zbierať – merať
Deti (mládež) prinesú
zo sebou odpad, ktorý sa nahromadil za jeden deň. Najskôr sa množstvo
odváži a zapíše, koľko ľudí žije v domácnosti, z ktorej pochádza odpad.
Z toho sa dá vypočítať priemerný odpad na osobu.
Následne sa dá všetko na kopu (na zem je
potrebné položiť plastovú fóliu), vypočíta
sa objem a kopa sa odfotografuje.
Triedenie
|
aký je veľký podiel (hmotnostne a objemovo), |
|
organické látky (kuchynské odpady), |
|
papier (staré noviny), |
|
lepenkový papier (obalové materiály), |
|
sklo (prázdne fľaše), |
|
kovy (plechovice od nápojov), |
|
umelé hmoty (obaly), |
|
atď. |
Námetom pre praktickú
činnosť môže byť i jednoduchý pokus, pri ktorom si žiaci overia, za
aký čas sa niektoré odpady rozložia v zemi, prípadne či sa vôbec rozkladajú.
Pokus je dlhodobejší, môže prebiehať i niekoľko mesiacov.
Na školskom pozemku vložíme
do zeme niektoré druhy odpadov – napr. kúsok plastu, polystyrén, papier,
jablko, konárik… Odpad označíme a zasypeme pôdou. Po určitom čase –
časové intervaly si určíme podľa toho, ako dlho chceme zmeny sledovať.
Odpad vyhrabeme, už po mesiaci pozorujeme zmeny na jabĺčku, papieri,
konáriku – rozkladajú sa. Rýchlosť rozkladu bude závisieť od množstva
vlahy a tepla. Plast a polystyrén sú nezmenené. Závery, vyvodené z pozorovaní,
výchovne využijeme. Výsledky nám jasne dokazujú, ktoré
materiály sú pre našu prírodu neprijateľné. Pokusu by mala predchádzať
beseda na danú tému.
|