METODICKÝ MATERIÁL

BIOLÓGIA

 
BIOLOGICKÉ ÚLOHY
METODICKÝ MATERIÁL
CD - DEMO
VAŠE TIPY
PUBLIKÁCIE
BIOKLUB
AKTUALITY
BIOLOGICKÝ SLOVNÍK
TESTY
DIDAKTICKÉ HRY
WWW STRÁNKY
POMÔCKY
TELEPROJEKTY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE UČITEĽOV
ZAUJÍMAVOSTI

Školský Informačný
Servis

 

logo lave

Praktické cvičenia


Námety na praktické cvičenia z prírodopisu 8. ročník

Praktické cvičenie č. 1

Téma: Minerály a horniny

Úlohy: Pozorovanie a rozlišovanie minerálov a hornín

Pomôcky: vzorky minerálov (sľuda, kamenná soľ, kremeň) a vzorky hornín (žula, andezit, zlepenec), atlas hornín a minerálov.

Úloha 1: Pozorujte vzorky voľným okom a lupou. Všímajte si ich vzhľad a zloženie. Zistite, ktoré vzorky sú homogénne-rovnorodé, a ktoré sú heterogénne (nerovnorodé). Oddeľ minerály a horniny.

Úloha 2: Zistite pomocou obrázkov z atlasu názvy minerálov a hornín, ktoré ste pozorovali:

1………………………… 1………………………

2………………………… 2………………………

3………………………… 3………………………

Úloha 3: Pozorujte minerály voľným okom a lupou. Všímajte si ich farbu, lesk, tvar, alebo znaky, ktoré vás pri pozorovaní zaujali.

 

Názov minerálu:

Farba:

Lesk:

Tvar:

Iný znak:

1.

         

2.

         

3.

         
 
Úloha 4: Pozorujte horniny voľným okom a lupou. Za pomoci atlasu minerálov a hornín určte a zapíšte, z akých minerálov je zložená.

 

Názov horniny:

Zloženie horniny:

1.

   

2.

   

3.

   
 

Zistenie:

 

 

Praktické cvičenie č.2

Téma: Fyzikálne vlastnosti minerálov

Úloha: Určovanie optických vlastností, priepustnosti svetla, lesku, farby

Pomôcky: 3 minerály zo školskej zbierky

Postup:

  1. Pozorujte na priložených materiáloch optické vlastnosti a zapíšte do tabuľky. Pri zisťovaní priepustnosti svetla zisťovaní vlastností používajte prílohu č.3 (učebnica).
  2. Pri zisťovaní priepustnosti svetla zistite, či minerály sú priehľadné, nepriehľadné, priesvitné.
  3. Pri zisťovaní farby zistite, či sú minerály bezfarebné, sfarbené, farebné.
  4. Pri zisťovaní lesku zistite, či majú minerály kovový, perleťový sklený alebo matný lesk.
  5. Na základe tohoto pozorovania určite názvy minerálov
  Číslo minerálu: Priepustnosť svetla: Farba: Lesk: Názov minerálu:
1.          
2.          
3.          

Zistenie: Aké spoločné a odlišné vlastnosti mali pozorované minerály?

 

 

 

Praktické cvičenie č.3

Téma: Vnútorné geologické procesy

Úloha: Poznávanie a rozlišovanie hornín a rudných materiálov.

Pomôcky: vzorky hornín a rudných materiálov (rula, ryolit, žula, fylit, mramor, galenit, pyrit, chalkopyrit).

Úloha 1: Pozorujte voľným okom a lupou predložené vzorky, roztrieďte ich na horniny a minerály. Pozorujte horniny, Zistite všesmernú zrnitosť hornín a horniny, ktoré majú bridličnaté usporiadanie. Roztrieďte horniny na vyvreté a premenené. Pozorujte vyvreté horniny. Všímajte si ich zrnitosť, veľkosť minerálnych zložiek, pôrovitosť. Pozorujte aj ich minerálne zloženie. Rozlíšte vyvreliny na hlbinné a výlevné. Pozorujte rudný materiál, všímajte si a opíšte jeho celkový vzhľad, tvrdosť, farbu a lesk. Zistite podľa prílohy jeho názov. Urobte nákres procesu, ktorý vytvoril tieto horniny a zrudnenie.

Nákres:

 

 

 

 

Zistenie: Aké vlastnosti majú vyvreté a premenené horniny? Aké vlastnosti majú rudné horniny? Viete ich odlíšiť od hornín?

 

Praktické cvičenie č.4

Téma: Vonkajšie geologické procesy

Úloha: Zisťovanie obsahu vápnika v horninách.

Pomôcky: vzorky vyvretej, premenenej horniny, vápenca, travertínu, schránka mäkkýša, riedený roztok kyseliny chlorovodíkovej, Petriho miska, kvapkadlo.

Postup: Do Petriho misiek umiestni vzorky hornín. Kvapkadlom kvapnite na horniny kyselinu chlorovodíkovú – pracujte opatrne! Na hornine, ktorá obsahuje vápnik sa budú tvoriť bublinky z unikajúceho oxidu uhličitého. Zistite, ktoré vzorky obsahujú vápnik. Do Pteriho misky dajte ulitu mäkkýša. Kvapnite kvapkadlom kyselinu chlorovodíkovú a pozorujte vznik bubliniek. Vysvetlite proces, ktorý s tým súvisí. Výsledok zaznačte do tabuľky.

  Názov horniny, nerastu: Reakcia s kyselinou chlorovodíkovou:
1.    
2.    
3.    

Nákres:

 

 

 

 

Zistenie: Aký význam mali schránky mäkkýšov pre vznik vápenca?

 

 

Praktické cvičenie č.5

Téma: Geologická stavba Slovenska

Úloha: Určovanie minerálov a hornín z okolia

Pomôcky: Pozorujte vzhľad vybraných vzoriek. Všímajte si, ktoré sú rovnorodé, a ktoré rôznorodé. Roztrieďte ich na minerály a horniny. Určte minerály a určte horniny (používajte atlas na určovanie minerálov a hornín, alebo prílohu v učebnici). Napíšte názvy minerálov a hornín a rozlíšte ich podľa pôvodu na vyvreté, usadené, premenené. Výsledok porovnajte s geologickou mapou Slovenska. Vyhľadajte geologickú stavebnú jednotku a stanovte vek hornín.

 

Číslo vzorky Minerál, hornina Názov: Pôvod horniny, minerálu
1.      
2.      
3.      

Nákres:

 

 

 

 

 

Zistenie: Aké horniny prevládajú vo vašom okolí? Ku ktorej geologickej jednotke patria?

(Zdroj – Mgr. Alena Železníková: Praktické cvičenia z prírodopisu, 2000)

Posledná aktualizácia: 20.08.2000