Námety
na praktické cvičenia z prírodopisu 8. ročník
Praktické cvičenie č. 1
Téma: Minerály a horniny
Úlohy: Pozorovanie a rozlišovanie
minerálov a hornín
Pomôcky: vzorky minerálov (sľuda,
kamenná soľ, kremeň) a vzorky hornín (žula, andezit, zlepenec), atlas
hornín a minerálov.
Úloha 1: Pozorujte
vzorky voľným okom a lupou. Všímajte si ich vzhľad a zloženie. Zistite,
ktoré vzorky sú homogénne-rovnorodé, a ktoré sú heterogénne (nerovnorodé).
Oddeľ minerály a horniny.
Úloha 2: Zistite pomocou obrázkov
z atlasu názvy minerálov a hornín, ktoré ste pozorovali:
1………………………… 1………………………
2………………………… 2………………………
3………………………… 3………………………
Úloha 3: Pozorujte minerály voľným
okom a lupou. Všímajte si ich farbu, lesk, tvar, alebo znaky, ktoré
vás pri pozorovaní zaujali.
|
Názov minerálu: |
Farba: |
Lesk: |
Tvar: |
Iný znak: |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
Úloha 4:
Pozorujte horniny voľným okom a lupou. Za pomoci atlasu minerálov a hornín
určte a zapíšte, z akých minerálov je zložená.
|
Názov horniny: |
Zloženie horniny: |
1. |
|
|
2. |
|
|
3. |
|
|
Zistenie:
Praktické cvičenie č.2
Téma: Fyzikálne
vlastnosti minerálov
Úloha: Určovanie
optických vlastností, priepustnosti svetla, lesku, farby
Pomôcky: 3
minerály zo školskej zbierky
Postup:
- Pozorujte na priložených materiáloch optické vlastnosti a zapíšte
do tabuľky. Pri zisťovaní priepustnosti svetla zisťovaní vlastností
používajte prílohu č.3 (učebnica).
- Pri zisťovaní priepustnosti svetla zistite, či minerály sú priehľadné,
nepriehľadné, priesvitné.
- Pri zisťovaní farby zistite, či sú minerály bezfarebné, sfarbené,
farebné.
- Pri zisťovaní lesku zistite, či majú minerály kovový, perleťový
sklený alebo matný lesk.
- Na základe tohoto pozorovania určite názvy minerálov
|
Číslo minerálu: |
Priepustnosť svetla: |
Farba: |
Lesk: |
Názov minerálu: |
1. |
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
Zistenie: Aké
spoločné a odlišné vlastnosti mali pozorované minerály?
Praktické cvičenie č.3
Téma: Vnútorné
geologické procesy
Úloha: Poznávanie
a rozlišovanie hornín a rudných materiálov.
Pomôcky: vzorky
hornín a rudných materiálov (rula, ryolit, žula, fylit, mramor, galenit,
pyrit, chalkopyrit).
Úloha 1:
Pozorujte voľným okom a lupou predložené vzorky, roztrieďte ich na horniny
a minerály. Pozorujte horniny, Zistite všesmernú zrnitosť hornín a horniny,
ktoré majú bridličnaté usporiadanie. Roztrieďte horniny na vyvreté a
premenené. Pozorujte vyvreté horniny. Všímajte si ich zrnitosť, veľkosť
minerálnych zložiek, pôrovitosť. Pozorujte aj ich minerálne zloženie.
Rozlíšte vyvreliny na hlbinné a výlevné. Pozorujte rudný materiál, všímajte
si a opíšte jeho celkový vzhľad, tvrdosť, farbu a lesk. Zistite podľa
prílohy jeho názov. Urobte nákres procesu, ktorý vytvoril tieto horniny
a zrudnenie.
Nákres:
Zistenie: Aké
vlastnosti majú vyvreté a premenené horniny? Aké vlastnosti majú rudné
horniny? Viete ich odlíšiť od hornín?
Praktické cvičenie č.4
Téma: Vonkajšie
geologické procesy
Úloha: Zisťovanie
obsahu vápnika v horninách.
Pomôcky: vzorky
vyvretej, premenenej horniny, vápenca, travertínu, schránka mäkkýša,
riedený roztok kyseliny chlorovodíkovej, Petriho miska, kvapkadlo.
Postup: Do
Petriho misiek umiestni vzorky hornín. Kvapkadlom kvapnite na horniny
kyselinu chlorovodíkovú – pracujte opatrne! Na hornine, ktorá obsahuje
vápnik sa budú tvoriť bublinky z unikajúceho oxidu uhličitého.
Zistite, ktoré vzorky obsahujú vápnik. Do Pteriho misky dajte ulitu
mäkkýša. Kvapnite kvapkadlom kyselinu chlorovodíkovú a pozorujte vznik
bubliniek. Vysvetlite proces, ktorý s tým súvisí. Výsledok zaznačte
do tabuľky.