Námety
na praktické cvičenia z prírodopisu 7. ročník
Praktické cvičenie č.1
Téma: Prvá pomoc pri zlomeninách
Úloha: Nácvik prvej pomoci pri zlomeninách
a vykĺbení
Pomôcky: elastické ovínadlá, rozličné
typy obväzov, drôtené dlahy, trojcípa šatka, palice, doštičky
Úloha 1: Vykonajte, najlepšie vo dvojiciach,
znehybnenie končatiny pri podozrení na zlomeninu (vykĺbenie, výron) hornej
a dolnej končatiny.
Úloha 2: Nacvičte v skupinách
použitie krycieho sterilného obväzu a fixačného obväzu. V skupine
precvičte prenos raneného.
Úloha 3: Rozpoznanie otvorenej a zatvorenej
zlomeniny kosti. Precvičte postupnosť krokov pri poskytovaní prvej pomoci
pri otvorenej zlomenine a pri poskytovaní prvej pomoci pri zatvorenej
zlomenine.
Nákres:
Zistenie: Aké sú hlavné zásady
ošetrovania zlomenín? Akým spôsobom zabezpečíte transport raneného?
Praktické cvičenie č.2
Téma: Stavy bezprostredne ohrozujúce
život
Pomôcky: Resuscitačná bábka, škrtidlo,
obväzy rôznej veľkosti
Úloha 1: Urobte ukážku nepriamej
masáže srdca na resuscitačnej bábke.
Postup: Model
položíme na chrbát. Záchranca položí vnútornú stranu zápästia svojej
ľavej ruky na dolný koniec hrudnej kosti postihnutého a päsťou pravej
ruky prudko zatlačí do hĺbky 4-5 cm. Tým sa vyvinie tlak na srdce a
utvorí jeho umelé stlačenie. Opakujeme 60 ráz za minútu.
Nákres:
Úloha 2: Ošetrite krvácanie z určenej
časti hornej, resp. dolnej končatiny, pracujte v skupine.
Zistenie: Opíšte aký postup použijete
pri zastavení krvácania.
Praktické cvičenie č.3
Téma: Stavy bezprostredne ohrozujúce
život
Úloha: Nácvik umelého dýchania z pľúc
do pľúc
Pomôcky: resuscitačná bábka, tvárová
resuscitačná šatka
Úloha 1: Urobte na modeli nácvik umelého
dýchania z pľúc do pľúc.
Postup: Napíšte postupnosť krokov
pri umelom dýchaní z pľúc do pľúc.
Nákres:
Úloha 2: Sledujte a následne precvičujte
upevnenie tvárovej resuscitačnej šatky (rúška)
Zistenie: Prečo je dôležité poskytnúť
postihnutému umelé dýchanie? Ako sa presvedčíte, že umelé dýchanie poskytujete
správne?
Praktické cvičenie č.3
Téma: Stavy bezprostredne ohrozujúce
život
Úloha: Nácvik umelého dýchania
z pľúc do pľúc.
Pomôcky: resuscitačná bábka, tvárová
resuscitačná šatka
Úloha 1: Urobte na modeli nácvik
umelého dýchania z pľúc do pľúc.
Postup: Napíšte postupnosť krokov
pri umelom dýchaní z pľúc do pľúc.
Nákres:
Úloha 2: Sledujte a následne precvičujte
upevnenie tvárovej resuscitačnej šatky (rúška).
Zistenie: Prečo je dôležité poskytnúť
postihnutému umelé dýchanie? Ako sa presvedčíte, že umelé dýchanie poskytujete
správne?
Praktické cvičenie č.4
Téma: Činnosť receptorov
Úloha: Fyziológia zraku, činnosť
kožných receptorov
Pomôcky: baterka, kadičky s vodou
rôznej teploty, teplomer
Úloha 1: Pozorujte zužovanie a
rozširovanie zrenice u spolužiaka, ktorý striedavo zakrýva a odkrýva
oko. Ak chceme výraznejšie pozorovanie, použijeme svietidlo alebo baterku.
Nákres:
Úloha 2: Vnímanie rozdielnej teploty
pomocou kožných receptorov.
Postup: Do
troch kadičiek dáme vodu zahriatu na určitú teplotu. V prvej kadičke
je voda teploty 10 o v druhej 20 o a v tretej je teplota 40
o C. Pracujte v skupine, pričom si striedavo previažte šatku cez
oči a prstami určuje kde je voda akej teploty.
Nákres:
Zistenie:
Praktické cvičenie č.5
Téma: Stavba tiel organizmov
Úlohy: Pozorovanie spoločných a
rozdielnych znakov organizmov (rastlín a živočíchovo).
Pomôcky: červená
cibuľa, trvalé preparáty živočíšnych tkanív, mikroskop, podložné, krycie
sklíčko, kvapkadlo, pinzeta, preparačná ihla rastliny, preparované živočíchy,
obrazy, akvárijná rybička
Úloha 1: Mikroskopické pozorovanie
rastlinných a živočíšnych buniek
Postup: Pripravte
mikroskopický preparát vnútornej pokožky šupiny cibule a pozorujte.
Z trvalých preparátov vyberte preparáty živočíšnych tkanív, pozorujte.
Pozorovanie zakreslite.
Nákres:
Úloha 2: Pozorovanie vonkajšej
stavby tela rastliny a živočícha
Postup: Rastliny
a živočíchy si pozorne prezrite, pozorované znaky zapíšte do tabuľky.