Námety 
          na praktické cvičenia z prírodopisu 7. ročník
        Praktické cvičenie č.1
        Téma: Prvá pomoc pri zlomeninách 
        
        Úloha: Nácvik prvej pomoci pri zlomeninách 
        a vykĺbení
        
        Pomôcky: elastické ovínadlá, rozličné 
        typy obväzov, drôtené dlahy, trojcípa šatka, palice, doštičky
        
        Úloha 1: Vykonajte, najlepšie vo dvojiciach, 
        znehybnenie končatiny pri podozrení na zlomeninu (vykĺbenie, výron) hornej 
        a dolnej končatiny.
        
        Úloha 2: Nacvičte v skupinách 
        použitie krycieho sterilného obväzu a fixačného obväzu. V skupine 
        precvičte prenos raneného.
        
        Úloha 3: Rozpoznanie otvorenej a zatvorenej 
        zlomeniny kosti. Precvičte postupnosť krokov pri poskytovaní prvej pomoci 
        pri otvorenej zlomenine a pri poskytovaní prvej pomoci pri zatvorenej 
        zlomenine. 
        
 
        Nákres:
         
         
         
         
         
        Zistenie: Aké sú hlavné zásady 
          ošetrovania zlomenín? Akým spôsobom zabezpečíte transport raneného? 
        
         
         
         
        Praktické cvičenie č.2
        Téma: Stavy bezprostredne ohrozujúce 
          život 
        Pomôcky: Resuscitačná bábka, škrtidlo, 
          obväzy rôznej veľkosti 
        Úloha 1: Urobte ukážku nepriamej 
          masáže srdca na resuscitačnej bábke. 
        Postup: Model 
          položíme na chrbát. Záchranca položí vnútornú stranu zápästia svojej 
          ľavej ruky na dolný koniec hrudnej kosti postihnutého a päsťou pravej 
          ruky prudko zatlačí do hĺbky 4-5 cm. Tým sa vyvinie tlak na srdce a 
          utvorí jeho umelé stlačenie. Opakujeme 60 ráz za minútu. 
        Nákres:
         
         
         
        Úloha 2: Ošetrite krvácanie z určenej 
          časti hornej, resp. dolnej končatiny, pracujte v skupine. 
        Zistenie: Opíšte aký postup použijete 
          pri zastavení krvácania. 
         
         
         
        Praktické cvičenie č.3
        Téma: Stavy bezprostredne ohrozujúce 
          život 
        Úloha: Nácvik umelého dýchania z pľúc 
        do pľúc
        
        Pomôcky: resuscitačná bábka, tvárová 
        resuscitačná šatka
        
        Úloha 1: Urobte na modeli nácvik umelého 
        dýchania z pľúc do pľúc.
        
        Postup: Napíšte postupnosť krokov 
        pri umelom dýchaní z pľúc do pľúc.
        
Nákres:
         
         
         
         
         
        Úloha 2: Sledujte a následne precvičujte 
          upevnenie tvárovej resuscitačnej šatky (rúška) 
        Zistenie: Prečo je dôležité poskytnúť 
          postihnutému umelé dýchanie? Ako sa presvedčíte, že umelé dýchanie poskytujete 
          správne? 
         
         
         
         
        Praktické cvičenie č.3
        Téma: Stavy bezprostredne ohrozujúce 
          život 
        Úloha: Nácvik umelého dýchania 
          z pľúc do pľúc. 
        Pomôcky: resuscitačná bábka, tvárová 
          resuscitačná šatka 
        Úloha 1: Urobte na modeli nácvik 
          umelého dýchania z pľúc do pľúc. 
        Postup: Napíšte postupnosť krokov 
          pri umelom dýchaní z pľúc do pľúc. 
        Nákres:
         
         
         
         
         
         
        Úloha 2: Sledujte a následne precvičujte 
          upevnenie tvárovej resuscitačnej šatky (rúška). 
        Zistenie: Prečo je dôležité poskytnúť 
          postihnutému umelé dýchanie? Ako sa presvedčíte, že umelé dýchanie poskytujete 
          správne? 
         
         
         
        Praktické cvičenie č.4
        Téma: Činnosť receptorov 
        Úloha: Fyziológia zraku, činnosť 
          kožných receptorov 
        Pomôcky: baterka, kadičky s vodou 
          rôznej teploty, teplomer 
        Úloha 1: Pozorujte zužovanie a 
          rozširovanie zrenice u spolužiaka, ktorý striedavo zakrýva a odkrýva 
          oko. Ak chceme výraznejšie pozorovanie, použijeme svietidlo alebo baterku. 
        
         
        Nákres:
         
         
         
         
         
         
        Úloha 2: Vnímanie rozdielnej teploty 
          pomocou kožných receptorov. 
        Postup: Do 
          troch kadičiek dáme vodu zahriatu na určitú teplotu. V prvej kadičke 
          je voda teploty 10 o v druhej 20 o a v tretej je teplota 40 
          o C. Pracujte v skupine, pričom si striedavo previažte šatku cez 
          oči a prstami určuje kde je voda akej teploty. 
        Nákres:
         
         
         
         
         
         
        Zistenie:
         
         
        Praktické cvičenie č.5
        Téma: Stavba tiel organizmov 
        Úlohy: Pozorovanie spoločných a 
          rozdielnych znakov organizmov (rastlín a živočíchovo). 
        Pomôcky: červená 
          cibuľa, trvalé preparáty živočíšnych tkanív, mikroskop, podložné, krycie 
          sklíčko, kvapkadlo, pinzeta, preparačná ihla rastliny, preparované živočíchy, 
          obrazy, akvárijná rybička 
        Úloha 1: Mikroskopické pozorovanie 
          rastlinných a živočíšnych buniek 
        Postup: Pripravte 
          mikroskopický preparát vnútornej pokožky šupiny cibule a pozorujte. 
          Z trvalých preparátov vyberte preparáty živočíšnych tkanív, pozorujte. 
          Pozorovanie zakreslite. 
        Nákres:
         
         
         
         
         
         
         
         
        Úloha 2: Pozorovanie vonkajšej 
          stavby tela rastliny a živočícha 
        Postup: Rastliny 
          a živočíchy si pozorne prezrite, pozorované znaky zapíšte do tabuľky.