| Námety na praktické cvičenia z prírodopisu 5. ročník
 Praktické cvičenie č.1 Téma:  Rastlinná bunka Úloha:  Nácvik pozorovania preparátu
        pod mikroskopom Pomôcky: Pracovný postup: 
          Príprava mikroskopického preparátu buniek cibule. Pozorovanie
            buniek mikroskopom, zistenie ich tvaru. Niekoľko buniek nakresliť
            a označiť ich časti, tie, ktoré sú viditeľné.Mikroskop sa pripraví do pracovnej polohy, nastaví sa objektív
          najmenším zväčšením a vyhľadá sa svetlo. Na čisté podložné sklíčko kvapneme voduRozrežeme cibuľu (najlepšie červenú), oddelíme zdužinatenú
            šupinu. Na vnútornej stene šupiny sa nachádza tenká blanka.
            Pinzetou oddelíme blanku (rozmerov 0,5x0,5 cm) a prenesieme na
            podložné sklíčko do kvapky vody.Preparačnou ihlou blanku vyrovnáme, nesie byť dokrčená.Krycie sklíčko držíme za hrany a opatrne sklápame na preparát.Nadbytočnú vodu odstránime pijavým papierom.Mikroskopický preparát upevníme svorkami k stolčeku.Otáčame zaostrovacou skrutkou do tej doby, kým neuvidíme ostro
            ohraničené obrysy preparátu. Nákres:         Zistenie. 
        Ako ste pozorovali rastlinu? Aké zväčšenie ste použili? Vypočítajte.
        Ktoré časti bunky ste pozorovali?       Praktické cvičenie č.2 Téma:  Listy Pomôcky:  listy Úloha 1:  Nakreslite jednoduchý a zložený
        list. Označte čepeľ a stopku              Úloha 2:  Nakreslite a pomenujte list
        s rovnobežnou a sieťovitou žilnatinou              Úloha 3:  Nakreslite a pomenujte schému
        postavenia listov na stonke                Úloha 4:  Nakreslite steblo a označte
        čepeľ listu a kolienko              Zistenie:  Z ktorých častí sa
        skladá list? Akú čepeľ majú jednoduché listy, akú čepeľ majú
        zložené listy? Ktoré listy majú jednoduchú, ktoré sieťovitú žilnatinu?     Praktické cvičenie č.3 Téma:  Huby s plodnicou Úlohy:  Pozorovanie zhodných a
        rozdielnych znakov plodníc húb Pomôcky:  huby Úloha 1:  Nakreslite plodnicu ľubovoľnej
        huby a pomenuj jej časti          Úloha 2:  Pracujte s atlasom húb
        a vyhľadajte tri huby s rúrkami:  Pracujte s atlasom húb a vyhľadajte tri huby s lupeňmi: Úloha 3:  Vyhľadajte v atlase húb
        dve huby, ktoré sú podobné, jedna z nich je jedlá, druhá
        jedovatá. Napríklad: rýdzik pravý – rýdzik kravský,  hríb dubový – hríb satanský apod. Postup:  Porovnaj plodnice húb. Zhodné
        a rozdielne znaky zapíšte do tabuľky. Doplňte o údaje z odbornej
        literatúry: v akom prostredí huba rastie, v ktorom mesiaci
        rastie, či je jedlá, alebo jedovatá 
           
            | Druh
              huby: 1……………. Rozdielne znaky | Zhodné
              znaky: | Druh
              huby: 2………………………….. Rozdielne znaky |   
            |  |  |  |    Zistenie:       Praktické cvičenie
        č.4 Téma: Dvojklíčnolistové
        rastliny Úloha: Určovanie
        dvojklíčnolistových rastlín pomocou kľúča na určovanie rastlín Pomôcky: odborná
        literatúra – Martinovský a kol.: Kľúč na určovanie rastlín Rastlina:       Postup:  V kľúči
        nájdete pri každej položke vždy dva, alebo i viac údajov (1a, 1b,
        2a, 2b). Prečítajte si všetky údaje, ktoré patria k tej istej
        položke a zvoľte ten, ktorý sa hodí na určovanú rastlinu. V hranatých
        zátvorkách sú uvedené strany v kľúči. Čísla na ľavom
        okraji sú uvádzacie položky. Čísla na pravom okraji sú odkazovacie
        a označujú ďalší postup pri určovaní. Príklad: (použijeme
        známu rastlinu: Podbeľ liečivý) Začiatok str. 39 – Prehľad skupín hľadáme
        znaky podľa ktorých môžeme rastlinu zaradiť do príslušnej
        skupiny. V našom prípade podbeľ je v skupine V. Odtiaľ nás
        kľúč odporúča na str. 77. Hľadáme našu (známu) rastlinu: podbeľ.
        Ten je v bode 7a, odkiaľ postupujeme na str. 546 tam pod bodom 10a
        sme našli hľadanú rastlinu: Nákres:             Zistenie: 
          Čo myslíš, aký má význam kľúč na určovanie rastlín? Do akej
          čeľade patrí tvoja rastlinka?     Praktické cvičenie č.5   Téma: Jarné
        a letné byliny Úlohy:  Nácvik
        práce s kľúčom na určovanie rastlín Pomôcky: Úloha 1: Zistite
        a zapíšte znaky čeľade:        Úloha 2: 
        Nakreslite a pomenujte jednotlivé časti pozorovanej rastliny                Úloha 3: Vyhľadajte
        v kľúči príslušnú čeľaď:……………………..a
        porovnajte svoje zápisy s literatúrou. Postup: Položte
        pozorovanú rastlinu na papier a pozorujte. Zistené znaky zapíšte do
        tabuľky. 
           
            | Pozorovaná časť
              rastlinného tela: |  |   
            | 
                StonkaListová čepeľOkraj listovPostavenie listovKvet, súkvetieKvetné obaly (okvetie, kalich, koruna)Farba kvetuPravidelnosť, súmernosť kvetuPočet tyčiniekPočet piestikov 
               |  |  (Zdroj – Mgr. Alena Železníková:
        Praktické cvičenia z prírodopisu, 2000) |