Námety na praktické cvičenia z prírodopisu 5. ročník
Praktické cvičenie č.1
Téma: Rastlinná bunka
Úloha: Nácvik pozorovania preparátu
pod mikroskopom
Pomôcky:
Pracovný postup:
- Príprava mikroskopického preparátu buniek cibule. Pozorovanie
buniek mikroskopom, zistenie ich tvaru. Niekoľko buniek nakresliť
a označiť ich časti, tie, ktoré sú viditeľné.
Mikroskop sa pripraví do pracovnej polohy, nastaví sa objektív
najmenším zväčšením a vyhľadá sa svetlo.
- Na čisté podložné sklíčko kvapneme vodu
- Rozrežeme cibuľu (najlepšie červenú), oddelíme zdužinatenú
šupinu. Na vnútornej stene šupiny sa nachádza tenká blanka.
Pinzetou oddelíme blanku (rozmerov 0,5x0,5 cm) a prenesieme na
podložné sklíčko do kvapky vody.
- Preparačnou ihlou blanku vyrovnáme, nesie byť dokrčená.
- Krycie sklíčko držíme za hrany a opatrne sklápame na preparát.
- Nadbytočnú vodu odstránime pijavým papierom.
- Mikroskopický preparát upevníme svorkami k stolčeku.
- Otáčame zaostrovacou skrutkou do tej doby, kým neuvidíme ostro
ohraničené obrysy preparátu.
Nákres:
Zistenie.
Ako ste pozorovali rastlinu? Aké zväčšenie ste použili? Vypočítajte.
Ktoré časti bunky ste pozorovali?
Praktické cvičenie č.2
Téma: Listy
Pomôcky: listy
Úloha 1: Nakreslite jednoduchý a zložený
list. Označte čepeľ a stopku
Úloha 2: Nakreslite a pomenujte list
s rovnobežnou a sieťovitou žilnatinou
Úloha 3: Nakreslite a pomenujte schému
postavenia listov na stonke
Úloha 4: Nakreslite steblo a označte
čepeľ listu a kolienko
Zistenie: Z ktorých častí sa
skladá list? Akú čepeľ majú jednoduché listy, akú čepeľ majú
zložené listy? Ktoré listy majú jednoduchú, ktoré sieťovitú žilnatinu?
Praktické cvičenie č.3
Téma: Huby s plodnicou
Úlohy: Pozorovanie zhodných a
rozdielnych znakov plodníc húb
Pomôcky: huby
Úloha 1: Nakreslite plodnicu ľubovoľnej
huby a pomenuj jej časti
Úloha 2: Pracujte s atlasom húb
a vyhľadajte tri huby s rúrkami:
Pracujte s atlasom húb a vyhľadajte tri huby s lupeňmi:
Úloha 3: Vyhľadajte v atlase húb
dve huby, ktoré sú podobné, jedna z nich je jedlá, druhá
jedovatá. Napríklad: rýdzik pravý – rýdzik kravský,
hríb dubový – hríb satanský apod.
Postup: Porovnaj plodnice húb. Zhodné
a rozdielne znaky zapíšte do tabuľky. Doplňte o údaje z odbornej
literatúry: v akom prostredí huba rastie, v ktorom mesiaci
rastie, či je jedlá, alebo jedovatá
Druh
huby: 1……………. Rozdielne znaky |
Zhodné
znaky: |
Druh
huby: 2………………………….. Rozdielne znaky |
|
|
|
Zistenie:
Praktické cvičenie
č.4
Téma: Dvojklíčnolistové
rastliny
Úloha: Určovanie
dvojklíčnolistových rastlín pomocou kľúča na určovanie rastlín
Pomôcky: odborná
literatúra – Martinovský a kol.: Kľúč na určovanie rastlín
Rastlina:
Postup: V kľúči
nájdete pri každej položke vždy dva, alebo i viac údajov (1a, 1b,
2a, 2b). Prečítajte si všetky údaje, ktoré patria k tej istej
položke a zvoľte ten, ktorý sa hodí na určovanú rastlinu. V hranatých
zátvorkách sú uvedené strany v kľúči. Čísla na ľavom
okraji sú uvádzacie položky. Čísla na pravom okraji sú odkazovacie
a označujú ďalší postup pri určovaní.
Príklad: (použijeme
známu rastlinu: Podbeľ liečivý)
Začiatok str. 39 – Prehľad skupín hľadáme
znaky podľa ktorých môžeme rastlinu zaradiť do príslušnej
skupiny. V našom prípade podbeľ je v skupine V. Odtiaľ nás
kľúč odporúča na str. 77. Hľadáme našu (známu) rastlinu: podbeľ.
Ten je v bode 7a, odkiaľ postupujeme na str. 546 tam pod bodom 10a
sme našli hľadanú rastlinu:
Nákres:
Zistenie:
Čo myslíš, aký má význam kľúč na určovanie rastlín? Do akej
čeľade patrí tvoja rastlinka?
Praktické cvičenie č.5
Téma: Jarné
a letné byliny
Úlohy: Nácvik
práce s kľúčom na určovanie rastlín
Pomôcky:
Úloha 1: Zistite
a zapíšte znaky čeľade:
Úloha 2:
Nakreslite a pomenujte jednotlivé časti pozorovanej rastliny
Úloha 3: Vyhľadajte
v kľúči príslušnú čeľaď:……………………..a
porovnajte svoje zápisy s literatúrou.
Postup: Položte
pozorovanú rastlinu na papier a pozorujte. Zistené znaky zapíšte do
tabuľky.
Pozorovaná časť
rastlinného tela: |
|
- Stonka
- Listová čepeľ
- Okraj listov
- Postavenie listov
- Kvet, súkvetie
- Kvetné obaly (okvetie, kalich, koruna)
- Farba kvetu
- Pravidelnosť, súmernosť kvetu
- Počet tyčiniek
- Počet piestikov
|
|
(Zdroj – Mgr. Alena Železníková:
Praktické cvičenia z prírodopisu, 2000)
|