METODICKÝ MATERIÁL

BIOLÓGIA

 
BIOLOGICKÉ ÚLOHY
METODICKÝ MATERIÁL
CD - DEMO
VAŠE TIPY
PUBLIKÁCIE
BIOKLUB
AKTUALITY
BIOLOGICKÝ SLOVNÍK
TESTY
DIDAKTICKÉ HRY
WWW STRÁNKY
POMÔCKY
TELEPROJEKTY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE UČITEĽOV
ZAUJÍMAVOSTI

Školský Informačný
Servis

 

logo lave

Praktické cvičenia


Námety na praktické cvičenia z prírodopisu 5. ročník

Praktické cvičenie č.1

Téma: Rastlinná bunka

Úloha: Nácvik pozorovania preparátu pod mikroskopom

Pomôcky:

Pracovný postup:

  1. Príprava mikroskopického preparátu buniek cibule. Pozorovanie buniek mikroskopom, zistenie ich tvaru. Niekoľko buniek nakresliť a označiť ich časti, tie, ktoré sú viditeľné.
  2. Mikroskop sa pripraví do pracovnej polohy, nastaví sa objektív najmenším zväčšením a vyhľadá sa svetlo.

  3. Na čisté podložné sklíčko kvapneme vodu
  4. Rozrežeme cibuľu (najlepšie červenú), oddelíme zdužinatenú šupinu. Na vnútornej stene šupiny sa nachádza tenká blanka. Pinzetou oddelíme blanku (rozmerov 0,5x0,5 cm) a prenesieme na podložné sklíčko do kvapky vody.
  5. Preparačnou ihlou blanku vyrovnáme, nesie byť dokrčená.
  6. Krycie sklíčko držíme za hrany a opatrne sklápame na preparát.
  7. Nadbytočnú vodu odstránime pijavým papierom.
  8. Mikroskopický preparát upevníme svorkami k stolčeku.
  9. Otáčame zaostrovacou skrutkou do tej doby, kým neuvidíme ostro ohraničené obrysy preparátu.

Nákres:

 

 

 

 

Zistenie. Ako ste pozorovali rastlinu? Aké zväčšenie ste použili? Vypočítajte. Ktoré časti bunky ste pozorovali?

 

 

 

Praktické cvičenie č.2

Téma: Listy

Pomôcky: listy

Úloha 1: Nakreslite jednoduchý a zložený list. Označte čepeľ a stopku

 

 

 

 

 

  

Úloha 2: Nakreslite a pomenujte list s rovnobežnou a sieťovitou žilnatinou

 

 

  

 

 

 

Úloha 3: Nakreslite a pomenujte schému postavenia listov na stonke

 

 

 

 

  

 

 

Úloha 4: Nakreslite steblo a označte čepeľ listu a kolienko

 

 

 

  

 

 

Zistenie: Z ktorých častí sa skladá list? Akú čepeľ majú jednoduché listy, akú čepeľ majú zložené listy? Ktoré listy majú jednoduchú, ktoré sieťovitú žilnatinu?

 

 

Praktické cvičenie č.3

Téma: Huby s plodnicou

Úlohy: Pozorovanie zhodných a rozdielnych znakov plodníc húb

Pomôcky: huby

Úloha 1: Nakreslite plodnicu ľubovoľnej huby a pomenuj jej časti

 

 

 

  

Úloha 2: Pracujte s atlasom húb a vyhľadajte tri huby s rúrkami:

Pracujte s atlasom húb a vyhľadajte tri huby s lupeňmi:

Úloha 3: Vyhľadajte v atlase húb dve huby, ktoré sú podobné, jedna z nich je jedlá, druhá jedovatá. Napríklad: rýdzik pravý – rýdzik kravský,

hríb dubový – hríb satanský apod.

Postup: Porovnaj plodnice húb. Zhodné a rozdielne znaky zapíšte do tabuľky. Doplňte o údaje z odbornej literatúry: v akom prostredí huba rastie, v ktorom mesiaci rastie, či je jedlá, alebo jedovatá

Druh huby: 1……………. Rozdielne znaky Zhodné znaky: Druh huby: 2………………………….. Rozdielne znaky
     

 

Zistenie:

 

 

 

Praktické cvičenie č.4

Téma: Dvojklíčnolistové rastliny

Úloha: Určovanie dvojklíčnolistových rastlín pomocou kľúča na určovanie rastlín

Pomôcky: odborná literatúra – Martinovský a kol.: Kľúč na určovanie rastlín

Rastlina:

 

 

 

Postup: V kľúči nájdete pri každej položke vždy dva, alebo i viac údajov (1a, 1b, 2a, 2b). Prečítajte si všetky údaje, ktoré patria k tej istej položke a zvoľte ten, ktorý sa hodí na určovanú rastlinu. V hranatých zátvorkách sú uvedené strany v kľúči. Čísla na ľavom okraji sú uvádzacie položky. Čísla na pravom okraji sú odkazovacie a označujú ďalší postup pri určovaní.

Príklad: (použijeme známu rastlinu: Podbeľ liečivý)

Začiatok str. 39 – Prehľad skupín hľadáme znaky podľa ktorých môžeme rastlinu zaradiť do príslušnej skupiny. V našom prípade podbeľ je v skupine V. Odtiaľ nás kľúč odporúča na str. 77. Hľadáme našu (známu) rastlinu: podbeľ. Ten je v bode 7a, odkiaľ postupujeme na str. 546 tam pod bodom 10a sme našli hľadanú rastlinu:

Nákres:

 

 

 

 

 

 

Zistenie: Čo myslíš, aký má význam kľúč na určovanie rastlín? Do akej čeľade patrí tvoja rastlinka?

 

 

Praktické cvičenie č.5

 

Téma: Jarné a letné byliny

Úlohy: Nácvik práce s kľúčom na určovanie rastlín

Pomôcky:

Úloha 1: Zistite a zapíšte znaky čeľade:

 

  

 

Úloha 2: Nakreslite a pomenujte jednotlivé časti pozorovanej rastliny

 

 

  

 

 

 

 

Úloha 3: Vyhľadajte v kľúči príslušnú čeľaď:……………………..a porovnajte svoje zápisy s literatúrou.

Postup: Položte pozorovanú rastlinu na papier a pozorujte. Zistené znaky zapíšte do tabuľky.

Pozorovaná časť rastlinného tela:  
  1. Stonka
  2. Listová čepeľ
  3. Okraj listov
  4. Postavenie listov
  5. Kvet, súkvetie
  6. Kvetné obaly (okvetie, kalich, koruna)
  7. Farba kvetu
  8. Pravidelnosť, súmernosť kvetu
  9. Počet tyčiniek
  10. Počet piestikov
 

(Zdroj – Mgr. Alena Železníková: Praktické cvičenia z prírodopisu, 2000)

Posledná aktualizácia: 20.08.2000