METODICKÝ MATERIÁL

BIOLÓGIA

 
BIOLOGICKÉ ÚLOHY
METODICKÝ MATERIÁL
CD - DEMO
VAŠE TIPY
PUBLIKÁCIE
BIOKLUB
AKTUALITY
BIOLOGICKÝ SLOVNÍK
TESTY
DIDAKTICKÉ HRY
WWW STRÁNKY
POMÔCKY
TELEPROJEKTY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE UČITEĽOV
ZAUJÍMAVOSTI

Školský Informačný
Servis

 

logo lave SKUPINOVÉ VYUČOVANIE

Praktické námety


Teoretické východiská

Keď vychádzame z osnov, vieme, že každé učivo sa pre túto novú, modernejšiu, efektívnejšiu formu nehodí. Vhodné sú hlavne tie časti učiva, ktoré umožňujú prácu s literatúrou (určovanie prírodnín podľa atlasov a kľúčov(, alebo originálnymi objektmi.

Skupinové vyučovanie v spojení s problémovými situáciami vedie k zvyšovaniu aktivity žiakov.

Žiaci pracujú v menších skupinách (3. – 5. členné (ktoré spolupracujú pri riešení spoločných úloh. Chovanie jedného žiaka v skupine je riadené spoločným cieľom skupiny, aj chovaním členov skupiny. Činnosť ovplyvňuje určenie žiaka.

Ide tu o utváranie názorov a postojov žiaka, týkajúcich sa vzťahu medzi ľuďmi. Žiaci si navzájom pomáhajú a uplatňujú sa tu aj žiaci pasívni, menej šikovní, nesmelí, ktorí sa vo väčšom kolektíve neodvážia zaujať vlastné stanovisko.

Práca v skupine prispieva aj rozvíjaniu vlastností ako je ochota k spolupráci, zodpovednosť, kritickosť, tolerancia k mienke druhého, vlastná iniciatíva.

Rozvíja a upevňuje sa zručnosť spolupracovať, navzájom si pomáhať, vymieňať si názory, organizovať spoločnú prácu.

Skupinové vyučovanie plní svoje poslanie len tam, kde nejde o prosté naučenie faktov a ich reprodukciu, ale v tých situáciách, v ktorých majú žiaci pred sebou zložitejšie úlohy alebo problém, ktorého riešenie vyžaduje istú myšlienkovú námahu.

Organizačné a materiálne zabezpečenie vyučovacej hodiny

Cieľ vyučovacej hodiny:
Poznávanie našich najbežnejších ihličnatých stromov, praktický význam lesov ,pre tvorbu a ochranu prírodného a tým na pestovanie miniatúrnych drevín – bonsají, za účelom skrášľovania životného prostredia a na ochranu.

Organizačné zabezpečenie:
Špeciálnu učebňu pre prírodovedné predmety pracujú štvorčlenné skupiny.

Materiálne zabezpečenie:
MEOTAR a fóliu, nástenné obrazy, akryláty – Ihličiny, lupy, časopisy.

Vetvičky, šišky borovice lesnej, smreka obyčajného, jedle bielej, smrekovca opadavého, borievky obyčajnej a výstrižky z dennej tlače, učebnice.

(Spracované podľa Zdenky Števkovej: Uplatnenie skupinového vyučovania vo vyučovacom predmete prírodopis,1996, MC).

Posledná aktualizácia: 20.08.2000