Teoretické východiská
Keď vychádzame z osnov, vieme, že každé učivo sa pre túto novú,
modernejšiu, efektívnejšiu formu nehodí. Vhodné sú hlavne tie časti
učiva, ktoré umožňujú prácu s literatúrou (určovanie prírodnín
podľa atlasov a kľúčov(, alebo originálnymi objektmi.
Skupinové vyučovanie v spojení s problémovými situáciami
vedie k zvyšovaniu aktivity žiakov.
Žiaci pracujú v menších skupinách (3. – 5. členné (ktoré spolupracujú
pri riešení spoločných úloh. Chovanie jedného žiaka v skupine je
riadené spoločným cieľom skupiny, aj chovaním členov skupiny. Činnosť
ovplyvňuje určenie žiaka.
Ide tu o utváranie názorov a postojov žiaka, týkajúcich sa vzťahu
medzi ľuďmi. Žiaci si navzájom pomáhajú a uplatňujú sa tu aj žiaci pasívni,
menej šikovní, nesmelí, ktorí sa vo väčšom kolektíve neodvážia zaujať
vlastné stanovisko.
Práca v skupine prispieva aj rozvíjaniu vlastností ako
je ochota k spolupráci, zodpovednosť, kritickosť, tolerancia
k mienke druhého, vlastná iniciatíva.
Rozvíja a upevňuje sa zručnosť spolupracovať, navzájom si pomáhať,
vymieňať si názory, organizovať spoločnú prácu.
Skupinové vyučovanie plní svoje poslanie len tam, kde nejde o prosté
naučenie faktov a ich reprodukciu, ale v tých situáciách, v ktorých
majú žiaci pred sebou zložitejšie úlohy alebo problém, ktorého riešenie
vyžaduje istú myšlienkovú námahu.
Organizačné a materiálne zabezpečenie vyučovacej
hodiny
Cieľ vyučovacej hodiny:
Poznávanie našich najbežnejších ihličnatých stromov, praktický význam
lesov ,pre tvorbu a ochranu prírodného a tým na pestovanie miniatúrnych
drevín – bonsají, za účelom skrášľovania životného prostredia a na ochranu.
Organizačné zabezpečenie:
Špeciálnu učebňu pre prírodovedné predmety pracujú štvorčlenné skupiny.
Materiálne zabezpečenie:
MEOTAR a fóliu, nástenné obrazy, akryláty – Ihličiny, lupy, časopisy.
Vetvičky, šišky borovice lesnej, smreka obyčajného, jedle bielej, smrekovca
opadavého, borievky obyčajnej a výstrižky z dennej tlače, učebnice.
(Spracované podľa Zdenky Števkovej: Uplatnenie skupinového vyučovania
vo vyučovacom predmete prírodopis,1996, MC).