Praktické
námety
Praktické využitie skupinového vyučovania na hodine prírodopisu
Priebeh vyučovacej hodiny
Vyučovacej hodine predchádzal výklad učiva o borovici lesnej.
Vedúci skupín dostali na lístkoch tieto úlohy:
skupina: Prezrite si vetvičky, kôru a šišky borovice lesnej
a smreka obyčajného. Porovnajte a napíšte znaky, ktorými sa smrek obyčajný
líši od borovice lesnej. Potrebné údaje vpíšte do tabuľky.
skupina: Prezrite si vetvičky, kôru a šišky smreka obyčajného
a jedle bielej. Porovnajte napíšte znaky, ktorými sa jedľa biela líši
od smreka obyčajného. Potrebné údaje vpíšte a nakreslite do tabuľky.
skupina: Prezrite si vetvičky, kôru a šišky jedle bielej a smrekovca
opadavého. Porovnajte a napíšte znaky, ktorými sa smrekovec opadavý
líši od jedle bielej. Potrebné údaje vypíšte a nakreslite do tabuľky.
skupina: Prezrite si vetvičky, kôru a šišky smrekovca opadavého
a borievky obyčajnej. Porovnajte a napíšte znaky, ktorými sa borievka
obyčajná líši od smrekovca opadavého. Potrebné údaje vpíšte do tabuľky.
skupina: Prezrite si vetvičku, kôru a plody borievky obyčajnej
a obrázky a akryláty tisa obyčajného. Porovnajte a napíšte znaky, ktorými
sa tis obyčajný líši od borievky obyčajnej. Potrebné údaje vpíšte a
nakreslite do tabuľky.
skupina: Použite vaše výstrižky z tlače a časopisy. Vypracujte
krátky referát: “Aký je význam ihličnatých rastlín v prírode a
pre človeka”.
skupina: Použite vaše výstrižky z tlače a časopisy. Vypracujte
krátky referát: “Ochrana prírodného a životného prostredia”.
Tabuľka slúžila v závere hodiny k zhrnutiu a zopakovaniu
učiva
Práca najlepšej – samostatnej a aktívnej skupiny bola hodnotená známkami.
Ostatné skupiny boli hodnotené slovne. Z toho potom vyplynula aj
domáca úloha pre všetky skupiny: “Zistiť, kde v okolí rastú aj
iné druhy ihličnatých stromov a kríkov.
(Spracované podľa Zdenky Števkovej: Uplatnenie skupinového vyučovania
vo vyučovacom predmete prírodopis,1996, MC).