EKOLOGICKÉ PROJEKTY A TELEPROJEKTY

EKOLÓGIA

 
ÚVOD

METODICKÉ MATERIÁLY

NOVÉ TRENDY
EKOLOGICKÝ SLOVNÍK
EKO LITERATÚRA
PREZENTÁCIA ŠKÔL
ORGANIZÁCIE, ZDRUŽENIA 
ZAUJÍMAVOSTI Z EKOLÓGIE
WWW STRÁNKY
KONFERENCIE A LETNÉ ŠKOLY
DISKUSNÝ KLUB EKO

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - Odkaz z ekologického ŠISu

Zaujímavé projekty týkajúce sa výučby ekológie

Projekt INFOVEK Slovensko: 
http://www.infovek.sk/opi/projekt/index.html

Konkrétnym cieľom Projektu INFOVEK Slovensko je celoplošné napojenie základných a stredných škôl v Slovenskej republike na internet, spojené s využitím tohto média v pedagogickom procese. Takto sa školy stanú centrami, ktoré budú šíriť po celom Slovensku proces informatizácie spoločnosti – od žiakov, študentov, pedagógov až po rodičov.

Web for Schools: 
http://wfs.vub.ac.be/

Projekt, na ktorom sa zúčastňuje viac ako 700 stredoškolských učiteľov zo 150 škôl celej Európy. Cieľom projektu je pomôcť učiteľom aj ich žiakom využívať Internet vo vyučovaní. Prístup k aktuálnym teleprojektom umožňujúcich spoluprácu učiteľov z rôznych častí Európy je na WWW stránke WfS Projects. Každý z teleprojektov má špecifickú tému a je určený pre rôznu cieľovú skupinu. Sú označené ako timeline projects, keďže výsledky každého z nich sú závislé od ročného obdobia, v ktorom sa realizujú. Výsledky sú zverejňované prostredníctvom Internetu a môžu byť bez obmedzenia používané inými školami ako učebný materiál.

GLOBE (Global Leaning and Observations to Benefit the Environment):
http://www.globe.gov/fsl/GB

Svetová sieť študentov, učiteľov a vedcov zaoberajúcich sa globálnou ochranou prírody. Študenti a učitelia z 7000 škôl v 80 krajinách sveta sa podieľajú spolu s odborníkmi na štúdiu našej planéty. Environmentálne pozorovania robia študenti v blízkosti ich školy a výsledky odovzdávajú cez Internet. Pozorovania študentov využívajú vedci vo svojich výskumoch. Závery výskumov potom spätne využívajú študenti ako zdroj informácií. Do tohto projektu sa zatiaľ zapojilo viac ako 4 milióny študentov. Medzi základné aktivity patrí pozorovanie atmosféry, hydrosféry a pôdy (teplota , pH, úrodnosť…). Získané informácie spracúvajú odborníci z rôznych oblastí. Škola si môže zvoliť ľubovoľnú aktivitu z množstva ponúkaných. Sú odstupňované podľa náročnosti (1-13), časového zaradenia (na niekoľko mesiacov – až rokov) a geografického územia (konkrétna krajina alebo globálne). 

Acid Rain 2000: 
http://www.brixworth.demon.co.uk./acidrain2000/

Základným cieľom projektu Acid Rain 2000 je poukázať na zmeny v prírode v dôsledku kyslých dažďov. Projekt je určený rôznym vekovým skupinám. Žiaci základných škôl vykonávajú jednoduché monitorovacie programy dažďovej vody a mapovanie vegetácie. Študenti stredných škôl môžu analyzovať výsledky, študovať vzorky a podobne. 

 Kyslý dážď je medzinárodný problém a účasť študentov z rôznych krajín je vítaná. Zapojiť sa do projektu možno prostredníctvom Internetu (e-mail). V rámci projektu sa robia štyri základné pozorovania: 
meranie pH dažďovej vody. Táto aktivita je vhodná pre všetky zúčastnené školy a nevyžaduje si osobitné vybavenie. 
skúmanie lišajníkov ako indikátorov znečistenia atmosféry. Pozorovania sa robia v šesťmesačných intervaloch, identifikačné karty dostane každá zúčastnená škola. 
pozorovanie vegetácie, robí sa v mesačných intervaloch. Sleduje sa pôsobenie kyslých dažďov na vegetáciu. 
výskum pôdy, robí sa takisto v mesačných intervaloch. Zisťujú sa zmeny v pôdnom pH a pôdny profil. 
Zúčastnené školy dostanú presné inštrukcie a výsledky svojich meraní odovzdávajú prostredníctvom Internetu do centrálnej databázy. 

International Trees and Forests Project on Internet:
http://www.zip.com.au~elanora/projects.html

Cieľom tohto medzinárodného projektu je naučiť žiakov vážiť si lesy a stromy a viesť ich k starostlivosti o ne. Projekt zahŕňa dve základné aktivity: 
Trees (stromy) – každá zo zúčastnených škôl posiela reportáže o strome v ich škole, charakterizujú ho, popíšu zmeny v priebehu vegetačného obdobia a zahrnú aj informácie o jeho prechodných a stálych obyvateľoch. 

Forests (lesy) – úlohou každej zúčastnenej školy je odpovedať na otázky o lese v okolí školy (druh lesa, vek, spôsob rozmnožovania, sezónne zmeny, história lesa a pod.). 

Európsky školský projekt (ESP):
http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/

Stránka ponúka projekty rozdelené do troch skupín: prírodné vedy (výskumné projekty), kultúrne vedy (literatúra, história a umenie) a ekonomické a sociálne vedy, zoznam zúčastnených krajín, použitých jazykov a stupnicu na zistenie náročnosti.

Quality of and Life at Local Rivers:
http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/prtitles.pth

Projekt z oblasti vodných tokov, zahŕňa monitorovanie kvality vody v potokoch a riekach v regióne školy. 
Na WWW stránke nájdete zároveň ponuku 114 aktuálnych projektov. Každý obsahuje krátku charakteristiku, kontaktnú e-mailovú adresu, odporúčaný jazyk, stupeň náročnosti a časové zaradenie. 

I*EARN (International Education and Resource Network):

www.iearn.sk alebo WWW stránka http://www.igc.org/iearn/projects.html

Je to medzinárodná nezisková organizácia združujúca učiteľov a študentov vo viac ako 40 krajinách sveta pracujúcich na teleprojektoch. Projekty sú súčasťou vzdelávacieho procesu a o ich náplni rozhoduje organizátor. Oficiálny jazyk je angličtina a španielčina, ale niektoré projekty sa môžu prezentovať aj v materinskom jazyku. Každý teleprojekt riadi jeho koordinátor, ktorému stačí napísať a dohodnúť sa na forme spolupráce. 

Posledná aktualizácia: 22.08.2000