Projekt INFOVEK Slovensko:
http://www.infovek.sk/opi/projekt/index.html
Konkrétnym cieľom Projektu INFOVEK Slovensko je
celoplošné napojenie základných a stredných škôl v Slovenskej republike
na internet, spojené s využitím tohto média v pedagogickom procese. Takto
sa školy stanú centrami, ktoré budú šíriť po celom Slovensku proces informatizácie
spoločnosti – od žiakov, študentov, pedagógov až po rodičov.
Web for Schools:
http://wfs.vub.ac.be/
Projekt, na ktorom sa zúčastňuje viac ako 700
stredoškolských učiteľov zo 150 škôl celej Európy. Cieľom projektu je pomôcť
učiteľom aj ich žiakom využívať Internet vo vyučovaní. Prístup k aktuálnym
teleprojektom umožňujúcich spoluprácu učiteľov z rôznych častí Európy je
na WWW stránke WfS Projects. Každý z teleprojektov má špecifickú tému a
je určený pre rôznu cieľovú skupinu. Sú označené ako timeline projects,
keďže výsledky každého z nich sú závislé od ročného obdobia, v ktorom sa
realizujú. Výsledky sú zverejňované prostredníctvom Internetu a môžu byť
bez obmedzenia používané inými školami ako učebný materiál.
GLOBE (Global Leaning and Observations
to Benefit the Environment):
http://www.globe.gov/fsl/GB
Svetová sieť študentov, učiteľov a vedcov zaoberajúcich
sa globálnou ochranou prírody. Študenti a učitelia z 7000 škôl v 80 krajinách
sveta sa podieľajú spolu s odborníkmi na štúdiu našej planéty. Environmentálne
pozorovania robia študenti v blízkosti ich školy a výsledky odovzdávajú
cez Internet. Pozorovania študentov využívajú vedci vo svojich výskumoch.
Závery výskumov potom spätne využívajú študenti ako zdroj informácií. Do
tohto projektu sa zatiaľ zapojilo viac ako 4 milióny študentov. Medzi základné
aktivity patrí pozorovanie atmosféry, hydrosféry a pôdy (teplota , pH,
úrodnosť…). Získané informácie spracúvajú odborníci z rôznych oblastí.
Škola si môže zvoliť ľubovoľnú aktivitu z množstva ponúkaných. Sú odstupňované
podľa náročnosti (1-13), časového zaradenia (na niekoľko mesiacov – až
rokov) a geografického územia (konkrétna krajina alebo globálne).
Acid Rain 2000:
http://www.brixworth.demon.co.uk./acidrain2000/
Základným cieľom projektu Acid Rain 2000 je poukázať
na zmeny v prírode v dôsledku kyslých dažďov. Projekt je určený rôznym
vekovým skupinám. Žiaci základných škôl vykonávajú jednoduché monitorovacie
programy dažďovej vody a mapovanie vegetácie. Študenti stredných škôl môžu
analyzovať výsledky, študovať vzorky a podobne.
Kyslý dážď je medzinárodný problém a účasť
študentov z rôznych krajín je vítaná. Zapojiť sa do projektu možno prostredníctvom
Internetu (e-mail). V rámci projektu sa robia štyri základné pozorovania:
|
meranie pH dažďovej vody. Táto aktivita je
vhodná pre všetky zúčastnené školy a nevyžaduje si osobitné vybavenie. |
|
skúmanie lišajníkov ako indikátorov znečistenia
atmosféry. Pozorovania sa robia v šesťmesačných intervaloch, identifikačné
karty dostane každá zúčastnená škola. |
|
pozorovanie vegetácie, robí sa v mesačných
intervaloch. Sleduje sa pôsobenie kyslých dažďov na vegetáciu. |
|
výskum pôdy, robí sa takisto v mesačných intervaloch.
Zisťujú sa zmeny v pôdnom pH a pôdny profil. |
Zúčastnené školy dostanú presné inštrukcie a výsledky
svojich meraní odovzdávajú prostredníctvom Internetu do centrálnej databázy.
International Trees and Forests Project on
Internet:
http://www.zip.com.au~elanora/projects.html
Cieľom tohto medzinárodného projektu je naučiť
žiakov vážiť si lesy a stromy a viesť ich k starostlivosti o ne. Projekt
zahŕňa dve základné aktivity:
Trees (stromy) – každá zo zúčastnených
škôl posiela reportáže o strome v ich škole, charakterizujú ho, popíšu
zmeny v priebehu vegetačného obdobia a zahrnú aj informácie o jeho prechodných
a stálych obyvateľoch.
Forests (lesy) – úlohou každej zúčastnenej
školy je odpovedať na otázky o lese v okolí školy (druh lesa, vek, spôsob
rozmnožovania, sezónne zmeny, história lesa a pod.).
Európsky školský projekt (ESP):
http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/
Stránka ponúka projekty rozdelené do troch skupín: prírodné vedy (výskumné
projekty), kultúrne vedy (literatúra, história a umenie) a ekonomické a
sociálne vedy, zoznam zúčastnených krajín, použitých jazykov a stupnicu
na zistenie náročnosti.
Quality of and Life at Local Rivers:
http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/prtitles.pth
Projekt z oblasti vodných tokov, zahŕňa monitorovanie kvality vody v
potokoch a riekach v regióne školy.
Na WWW stránke nájdete zároveň ponuku 114 aktuálnych projektov. Každý
obsahuje krátku charakteristiku, kontaktnú e-mailovú adresu, odporúčaný
jazyk, stupeň náročnosti a časové zaradenie.
I*EARN (International Education and Resource Network):
www.iearn.sk alebo WWW stránka http://www.igc.org/iearn/projects.html
Je to medzinárodná nezisková organizácia združujúca učiteľov a študentov
vo viac ako 40 krajinách sveta pracujúcich na teleprojektoch. Projekty
sú súčasťou vzdelávacieho procesu a o ich náplni rozhoduje organizátor.
Oficiálny jazyk je angličtina a španielčina, ale niektoré projekty sa môžu
prezentovať aj v materinskom jazyku. Každý teleprojekt riadi jeho koordinátor,
ktorému stačí napísať a dohodnúť sa na forme spolupráce. |