EKOLOGICKÉ PROJEKTY A TELEPROJEKTY

EKOLÓGIA

 
ÚVOD

METODICKÉ MATERIÁLY

NOVÉ TRENDY
EKOLOGICKÝ SLOVNÍK
EKO LITERATÚRA
PREZENTÁCIA ŠKÔL
ORGANIZÁCIE, ZDRUŽENIA 
ZAUJÍMAVOSTI Z EKOLÓGIE
WWW STRÁNKY
KONFERENCIE A LETNÉ ŠKOLY
DISKUSNÝ KLUB EKO

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - Odkaz z ekologického ŠISu

Projekt "O čom sníva Zem?"


Vznik, príprava a realizácia projektu

Celý projekt zrealizovania – príčiny vzniku, príprava, priebeh, výsledok – je možné stručne vyjadriť následovnou schémou: 

Údaje o projekte
Názov : O čom sníva Zem?
Námet a scenár: Dagmar Vrábľová
Explikácia: Projekt má formu dramatizovanej literárno-hudobnej pohybovej kompozície (experimentálne dramatizované pásmo).

Literárna zložka je prezentovaná úryvkami básní, textov a citátmi renomovaných autorov, ktoré dopĺňa a spája vlastný text autorky scenára (vrátane textov finálnej piesne a spevu o vývoji organizmov). Funkčne sú zakompované aj krátke texty v nemeckom, francúzskom a anglickom jazyku. 

Hudobná zložka je prezentovaná širokým spektrom žánrov – od vážnej, modernej, folklórnej až po scénickú hudbu (komponovanú spolu s finálnou piesňou a spevom o vývoji organizmov špecificky pre tento projekt).

Pohybová zložka je prezentovaná živými obrazmi, pohybovými etudami, párovými a skupinovými tancami, tanečnými kreáciami a ukážkami športových zostáv.

Všetky uvedené zložky sú vzájomne prepojené ideovo, hudobne i pohybovo.

Osnova projektu 

    Úvodná časť: Vznik Zeme. Dialógy planét so Slnkom.

  1. Hlavná časť: História:Fylogenéza organizmov. Kronika ľudstva.


  2.                       Súčasnosť: Protivojnový protest. Súžitie rás a národov.
                                             Porozumenie – zmenšený obraz 
                                             Európy a naše mesto.

  3. Záverečná časť: Finále – finálna pieseň a záverečný obraz.


Funkcie projektu:

  1. Jednou z didakticky najúčinnejších foriem – dramatizáciou nastoliť globálne problémy Zeme a sveta ľudí a tak pôsobiť na emotívnu, estetickú a etickú sféru detí, mládeže, ich rodičov a širokej verejnosti. 

  2. Vyjadrením viery vo víťazstvo racionálnych postojov ľudí nad iracionálnym evokovať pozitívne myslenie a uvedomenie si svojho postavenia na Zemi.

  3. Konkurzným výberom objavovať talenty a ďalej rozvíjať ich osobnosť.

  4. Získavaním účinkujúcich pre realizáciu projektu zapojiť ich do procesu, ktorý spolu so zážitkami z realizácie pomáha vytvárať aktívne postoje k riešeniu nastolených problémov, zlepšuje medziľudské vzťahy, zvyšuje ambicióznosť a psychickú vyrovnanosť jednotlivcov a prispieva k správnej hodnotovej orientácii. 


  5.  

Organizačné, realizačné a materiálno-technické zabezpečenie
Pedagógovia a vedenie ZŠ, M. Nešpora, Prešov,
Tanečná škola Forte, Prešov,
FC Tatran, Prešov,
DJZ a DAD Prešov,
Šarišanček, Prešov,
ABC CENTRUM VOĽNÉHO ČASU, Košice,
STV Košice – Redakcia umeleckých programov.

Prostriedky 
Plejbek – podkladová mixáž slova a hudby, rekvizity, kulisy, scéna, športové potreby, kostýmy, osvetlenie, technika (podrobne neuvádzam, pozri videozáznam).

Účinkujú:
Žiaci ZŠ, M.Nešpora 2, Prešov,
Tanečná škola Forte, Prešov,
Ľubomíra Pémová, Prešov, uč. ZŠ, M.Nešpora 2

Realizácia projektu 
Prvým krokom pri realizácii projektu je jeho postupné prerokovanie (nápad, námet, predloha) s vedením školy a získanie súhlasu a podpory.

Druhým (veľmi dôležitým) krokom je vytvorenie funkčnej realizačnej skupiny. Základným predpokladom pre prácu v realizačnej skupine je adekvátna odbornosť a spôsobilosť, nevyhnutnou podmienkou je záujem.

Realizačná skupina projektu 
Literárna a historická sekcia + cudzie jazyky:
Monika Doleželová –
jazyková korektúra, nácvik dramatizovaných textov v slovenskom jazyku, poradkyňa pre históriu, 
Ľubomíra Pémová – nácvik dramatizovaných textov v slovenskom jazyku, načítanie “Hlasu” – sprievodcu pásmom na plejbek,
Alexandra Dadejová – nácvik básní v slovenskom jazyku,
Ľubomíra Novotná – nácvik básní v slovenskom a v nemeckom jazyku,
Anna Oríšková – poradkyňa pre históriu, výber dobových kostýmov,
Anna Roškaninová – nácvik čísla v anglickom jazyku.

Hudobná sekcia:
Alexandra Dadejová
– poradkyňa pre hudbu, kompozícia melódie k spevu o vývoji organizmov, nácvik zborového prevedenia,
Tatiana Gerková – výber folklórnych skladieb, nácvik folklórnych vokálov,
Zuzana Janeková – výber hudby pre vystúpenia tanečnej skupiny Forte,
Daniel Haninčík a.h. – kompozícia scénickej hudby a melódie finálovej piesne.

Pohybová sekcia:
Zuzana Janeková –
hlavná choreografka programu, choreografie Forte spolu s Branislavom Kusalíkom. 
Tatiana Gerková – folklórna choreografia a choreografia detských hier,
Tatiana Oľhová a Richard Oriňák – športové zostavy.

Výtvarná stránka:
Eva Ilkovičová 

Manažment:
Jaroslav Valaštiak, Eva Bilišňanská, Štefan Tkáč – vedenie školy

Koordinácia:
Dagmar Vrábľová

(Za STV Košice neuvádzam – pozri záverečné titulky – videozáznam).

Postup pri realizácii projektu (po odsúhlasení vedením školy)

  1. Práca s realizačnou skupinou pedagógov a umelcov:

  2.  

    1. Čítanie scenára.

    2. Rozdelenie si úloh podľa odbornosti a záujmu – vytvorenie sekcii.

    3. Konkurzný výber účinkujúcich.

    4. Obsadenie úloh.

    5. Nácvik jednotlivých prvkov programu.

    6. Zocvičovanie v sekciách.

    7. Zocvičovanie v celku.

    8. Pracovná generálka.

    9. Zhodnotenie stavu prípravy a meteriálno-technického zabezpečenia (v sekciách) – dokončovacia fáza

    10. Výber kostýmov, krojov, dresov, zabezpečenie rekvizít, náradia, kulís. (DJZ, DAD, FC TATRAN PREŠOV, ZŠ)

    11. Nahrávanie zvuku v štúdiu DJZ.

    12. Generálna skúška v škole – kostýmová, zvuková.

    13. Generálna skúška na mieste vystúpenia, štúdiová – priestorová a technická.


    14. (ABC – CENTRUM VOĽNÉHO ČASU, Popradská ul., Košice)

    15. Rozbor vzniknutých problémov, dohoda o organizácii práce počas prepravy a výroby programu.

    16. Výroba programu – organizačné a iné zabezpečenie. (V závere pracovného dňa zhodnotenie a príprava na ďalší deň).


  3. Práca s účinkujúcimi: 

  4.  

    1. Konkurzný výber.

    2. Užší výber hlavných aktérov, sólistov, vytvorenie skupiniek ...

    3. Práca v sekciách – rozbor textov, pohybových a hudobných prvkov (podľa zamerania) s adeptmi na príslušné roly.

    4. Nácvik jednotlivých čísel vlastnou metodikou, ale s vytvorením priestoru pre vlastný prejav účinkujúcich. Ostatné v bode A.


    Prácu popísanú v okruhoch A a B neustále pozoruje a usmerňuje koordinátor – autor projektu, ktorý okrem toho spolupracuje s manažmentom – vedením školy a všetkými zapojenými jednotlivcami i inštitúciami(s nimi spolupracuje aj manažment, ktorý sprostredkúva aj kontakt s médiami, pedagogickými, kultúrnymi inštitúciami a magistrátom mesta).

    Poznatky z realizácie projektu 

    Realizácia projektu tohto typu je veľmi náročná z hľadiska prípravy (nácviku) jednotlivých čísel, ich zocvičovania, organizácie masy účinkujúcich rôzneho veku (6-14 rokov – ZŠ, 6 – 14 a viac rokov vrátane dospelých – Tanečná škola FORTE, v ktorej boli navyše okrem našich terajších a bývalých žiakov aj iní frekventanti) či výkonnostného stupňa a pod., ďalej časových a priestorových podmienok, materiálneho a technického zabezpečenia. 

    Vyžaduje si dostatok pedagogických (učitelia a vychovávatelia) a žiackych osobností s organickými vzájomnými vzťahmi.

    Významným faktorom je vytvorenie dobrých kontaktov so spolupracujúcimi inštitúciami (napr. DJZ, DAD), spolupráca s odborom školstva, magistrátom a lokálnymi, resp. regionálnymi médiami – Flash-rádio, Večerník, ... (pozri PRÍLOHY/22, 23, 24).

    Nezanedbateľný je vklad a prístup rodičov účinkujúcich, rady rodičov a samozrejme vedenie školy.

    (Videozáznam - autorka)

Posledná aktualizácia: 22.08.2000