Najťažšou úlohou je stanovenie stanovíšť. Deň
pred akciou je potrebné prejsť celú trasu s organizátormi a určiť
vedúcich stanovíšť. Zároveň na každé stanovište pripraviť
materiál.
Stanovište č.1
Bude hneď v areáli školy a môžeme ho každý rok podľa potreby meniť.
Môže to byť a) výsadba stromčekov,
b) výsadba ozdobných kríkov alebo živého plotu,
c) výsadba kvetinových záhonov.
Je potrebné pripraviť na dané stanovište náradie, polievačky
a sadenice. Každá trieda vysadí určitý počet stromčekov, alebo kríkov,
podľa odborných pokynov učiteľa. Sadenice môžeme dopestovať na hodinách
pestovateľských prác, alebo prírodopisu. Za vysadenie obdrží každá
trieda prvý kľúč.
Stanovište č.2
Na tomto stanovišti trieda vyčistí určitý úsek v prírode.
Môže to byť a) úsek potoka v obci,
b) cintorín v obci,
c) odstránenie skládok.
Je však potrebné dohodnúť sa s obecným úradom, prípadne s
Odborom životného prostredia, ktorí by zabezpečili kontajner. Na tomto
stanovišti musia byť nachystané hrable, lopaty, vidly, gumené rukavice a
pod. Za vyčistenie prideleného úseku dostane každá trieda druhý kľúč.
Stanovište č.3
Nachádza sa na trase medzi školou a lesom a bude to stanovište “Otca
Furasa”, kde žiaci môžu získať prvú indíciu.
Uvádzame príklady na jednotlivé slová
-
- Naša indícia je osoba z dávnych čias
- naša indícia súvisí s bohatými aj chudobnými
- naša indícia má blízky vzťah ku hrachu
(Jánošík)
-
- Naša indícia súvisí so zlatom
- naša indícia súvisí s kráľom
- naša indícia súvisí s platením
- naša indícia súvisí so stromom
(koruna)
-
- Naša indícia môže byť prírodným živlom
- naša indícia je nevyhnutná pre život na Zemi
- naša indícia tvorí dve tretiny zemského povrchu
- naša indícia súvisí s rybami
(voda)
-
- Naša indícia je okrasou lesa
- naša indícia však môže spôsobiť smrť
- naša indícia nesie v sebe názov hmyzu a rastliny
- naša indícia súvisí s červenou a bielou farbou
(muchotrávka)
-
- Naša indícia je existujúca a neexistujúca osoba
- naša indícia nesie na pleci kosu
- naša indícia nejako súvisí s chrupom človeka
- naša indícia súvisí s Jakubkom z filmu Perinbaba
(Zubatá)
-
- Naša indícia je bájna bytosť
- naša indícia súvisí so soľou
- naša indícia súvisí so životom v mori
- naša indícia je napoly ryba, napoly človek
(malá morská víla)
-
- Naša indícia súvisí s lesom
- naša indícia súvisí so strelnou zbraňou
- naša indícia je osoba
- naša indícia vystupuje v rozprávke o Červenej Čiapočke
(poľovník)
-
- Naša indícia je časťou ľudského tela
- naša indícia veľmi úzko súvisí s IQ človeka
- naša indícia je šedej aj bielej farby
(mozog)
-
- Naša indícia má blízky vzťah k šírim obilným lánom
- naša indícia súvisí s vodnými aj veternými mlynmi
- naša indícia mení farbu z hnedej na bielu a opäť na hnedú
- naša indícia sa u vás kladie každodenne na stôl
(chlieb)
-
- Naša indícia je postava z Disneyovej rozprávky
- naša indícia súvisí s otcovým bratom
- naša indícia súvisí s plným trezorom
(strýko Držgroš)
Stanovište č.4
Stanovište je lokalizované v lese a môžeme na ňom využiť všetko,
čo sa v lese nachádza.
Príklad:
a) kvitnúce jarné byliny (veternica hájna, pľúcnik lekársky a pod.)
b) stromy podľa kôry, lístia, alebo ihličia,
c) plody, ktoré nájdeme pod stromami,
d) určenie veku živého stromu podľa obvodu,
e) poznať podľa nákresu chodbičky lariev lykožrúta smrekového a pod.
Žiaci na tomto stanovišti poznávajú byliny, stromy, plody a
pod. Pracujú ako kolektív a po porade si zvolia z pomedzi seba jedného, ktorý
bude odpovedať na otázky. Učiteľ pridelí za každú správnu otázku body.
Po obdržaní stanoveného množstva bodov obdrží trieda tretí kľúč.
Toto stanovište môžeme zároveň využiť na
hru Lykožrúti a feromóny. V úvode vysvetlíme, že pri prechádzkach
prírodou môžu naraziť na feromónové lapače, ktoré vyzerajú záhadne.
Ich úlohou je znížiť výskyt škodcu lykožrúta smrekového. Feromónový
lapač je založený na princípe, že prchavá vôňa feromónov (veľmi zložitých
organických látok) neodolateľne vábi druhé pohlavie. Samček svojím feromónom
vábi samičku do takzvanej snubnej komôrky z kôry stromov. Oplodnená samička
vyhlodá matečnú chodbu, do ktorej nakladie vajíčka. Vyliahnuté larvy
hlodajúsvoje chodbičky v lyku kolmo na matečnú chodbičku. Funkciou lapača
je prilákať samičky. Vo vnútri je okrem vrecúška feromónov aj valček s
vodou a hladkým povrchom. Valček je napustený vodu, do ktorej samičky padajú
a po hladkej stene valčeka sa nedostanú von, hynú.
Obrázok 1.Požerky lykožrúta smrekového a)snubná
komôrka, b) matečná chodba, c) chodby lariev
Popis hry
Hra je rozdelená na dve časti. Deti v triede rozdelíme do troch skupín.
Prvá časť hry – feromóny.
Na okraji lesa rozostavíme samčekov k sebe. Asi 20 metrov od
samčekov postavíme samičky, ktoré budú mať oči zaviazané šatkou. (Čuch
je pre ne významnejší ako zrak). Každú samičku zatočíme, aby stratila
orientáciu. Miesto vône feromónov, ktorú lykožrúti vydávajú a lákajú k
sebe opačné pohlavie, použijú deti zvuk – každý samček bude usilovne
tlieskať. Samičky sa budú podľa zvuku orientovať a naletovať na stromy. Úspešnosť
náletu vyhodnotíme.
Obrázok 2. Lykožrúti a feromóny
-
Situácia v 1. časti hry
-
Situácia v 2. časti hry
Druhá časť hry – feromónové lapače
Pokus zopakujeme, ale 3. skupina dostane tajnú úlohu. Postaví
sa ticho asi 10 metrov pred stromy, kde sú samčeky a na povel tlieskajú všetci
spolu. Nič netušiace samičky budú sa snažiť doletieť k samčekom, no
cestou vlastne narazia na lapače. Po skončení náletu zistíme, koľko samičiek
lykožrúta sa nechalo oklamať feromónovými lapačmi.
Na tomto stanovišti má učiteľ možnosť poukázať na
ekologické hodnoty lesa:
-
kyslík,
-
zadržanie vody,
-
ekologická hodnota plodov (bukvice, žalude), ako potrava pre
živočíchy.
Učiteľ zároveň vyhodnotí hru otázkami:
-
Čo vieš o živote lykožrúta?
-
Aká forma boja sa používa proti nemu?
-
Ako funguje feromónový lapač?
-
Bolo rozostavanie lapačov účinne?
Stanovište č.5
Stanovište sa nazýva “Hľadanie pokladu”.
Do drevenej truhličky na neznáme miesto v lese ukryjeme druhú indíciu a
prikryjeme halúzkami, lístím. Začiatok trasy je pred lesom. Podľa pokynov,
ktoré obdrží trieda pri štarte, budú hľadať ukrytý poklad. Zvolíme dlhšiu
a náročnejšiu trasu napr. prechod cez potok, prechod po spadnutom strome,
strmý svah a pod. Pozdĺž trasy umiestňujeme znaky napr. balónik, farebné
stužky, vetvička duba na kmeni iného stromu a pod. Žiaci menia indície v
truhličke podľa prichádzajúcich tried. Dohodnú si signály.
Stanovište č.6
Nachádza sa v lese, kde na vyššiu vetvu stromu umiestnime lano a hore na
konár pripevníme šnúrku tretiu indíciu. Aby sme hru sťažili, po
lane musí vyšplhať 5 žiakov, no až piaty môže indíciu zobrať.
Necháme triedu rozhodnúť, aby sme si vybrali spomedzi seba 5 členné družstvo.
Na stanovišti musia byť žiaci telesne zdatní, aby podľa prichádzajúcich
tried vymieňali na vetve indície.
Stanovište č.7
Je umiestnené na lúke s rovným terénom, na ktorom bude hádankárska súťaž.
V nej musí trieda uhádnuť hádanku z prírody. Za správnu odpoveď získa
trieda
štvrtý kľúč. Na tomto stanovišti si deti zahrajú hru “Lov na ovce”.
Pre nižšie ročníky 1. – 4. vyberáme hádanky menej náročné.
Napríklad:
“Vyrástol cez noc v kríku, odišiel ráno v košíku.” (hríb)
“Stojí, dumá v parku starom, korunu má, nie je kráľom.” (strom)
“Čo majú spoločné lienka a Snehulienka?” (sedmičku)
“Visia staré hodiny, merajú čas rúče aj keď miesto ručičiek
majú iba lúče.” (slnko)
“Vyvráti strom v stromoradí, s trávou si však neporadí.” (vietor)
“Najprv je zeleným ježkom, potom hnedým medvedíkom”. (gaštan)
“Snehobiele sukienky vyzdobili lúčku, zimomravo kývajú, zime na rozlúčku.”
(snežienky)
“Smerujú k oblakom, murujú zobákom, klebetia na dvore, odletia za
more.” (lastovičky)
“Hrebeň má a nečeše sa, ale robí krik, za svitu, keď snívať chce
sa. Je to ... (kohútik)
“Šidlo, bodidlo, po hore chodilo, i tam sa najedlo i domov donieslo.”
(včela)
“Keď vám bolo treba, bol som plný chleba. Keď ste chlebík pobrali,
dobrý som aj v maštali.” (snop obilia)
“Najprv guľôčka, potom harmonika, potom skrýša, potom kvet.” (vajíčko,
húsenica, kukla, motýľ)
“Vie sa o nej, že je z lesa, keď pracuje, skracuje sa.” (ceruza)
“V nočnom zbore vyjeme, sem tam košiar vyjeme. Uhádnu nás prima aj číslice
z Ríma.” (vlci)
Hra Lov na ovce
Cieľom hry je ukázať deťom správanie živočíchov pri získavaní
potravy a pri obrane.
Pred začatím hry učiteľ vyzve deti, aby uviedli príklady z
prírody. Učiteľ môže žiakov doplniť:
Zhrnieme si počet stanovíšť a čas, ktorý triedy potrebujú
na ich absolvovanie:
Stanovište č.1: Výsadba stromčekov 30 min.
Stanovište č.2: Vyčistenie úseku v prírode 30 min.
Stanovište č.3: Otec Furaz 5 min.
Stanovište č.4: Poznávanie stromov 10 min.
Hra “Lykožrúti a feromóny” 40 min.
Stanovište č.5: Hľadanie pokladu 20 min.
Stanovište č.6: Šplh 10 min.
Stanovište č.7: Hádanky 5 min.
Hra “Lov na ovce” 40 min.
Stanovište č.8: Environkresba a environplagát -
Stanovište č.9: Oddychové minúty
Presuny 60 min.