| Literárno-výtvarná aktivita: SLOVO O PRÍRODE |
Využitie: Môže sa využiť na akékoľvek slovo pri akejkoľvek
téme. Táto aktivita sa dá využiť pri téme Semeno /2 .tematický celok:
Stavba rastlinného tela 5.ročníka.
Aktivita je v plnej miere priamo realizovaná len v rámci záujmovej činnosti,
pretože si vyžaduje dlhší čas na premýšľanie a stvárnenie. Záujmová
činnosť pokryje len malé percento žiakov, preto zaraďujeme túto aktivitu
aj do vyučovania . Priebeh hodiny usmerňujeme tak, aby sa zvýšil čas v závere
hodiny na motiváciu a na orientačné pokyny k vypracovaniu umeleckých
vypracovaní (od kresieb po scénické vyjadrenie).
Motivácia: Každý z nás v sebe skrýva mnohé utajené
schopnosti, ktoré možno raz niekto objaví a možno nie. Skúsme zistiť, či
nie sme skrytí umelci – básnici a výtvarníci.
Vysvetlenie a orientačné pokyny:
Dnes sme sa naučili, že semeno je základom novej rastliny, je základnou
rozmnožovacou jednotkou rastlín, preto má pre živočíšne organizmy
nesmierny význam. Bez zelených rastlín by z nedostatku potravy a kyslíka
vyhynuli ostatné organizmy. Skúste napísať básničku na slovo semeno tak,
aby prvým písmenom verša bolo vždy prvé písmeno toho slova. Svoj námet môžete
krášliť, alebo inak výtvarne dotvoriť.
Postupujte v poradí písmen:
S .......................
E .......................
M ......................
E .......................
N .......................
O .......................
Umelecké spracovanie prineste do školy na budúcu hodinu, na ktorej si básničky
prečítame, vymeníme si názory o tom, ako sa vám to literárne a výtvarne
podarilo, a najviac ocenené práce vystavíme. Činnosť je záujmová, teda
dobrovoľná.
Zhodnotenie: Aktivita vzbudila veľký záujem, žiaci
priniesli niektoré práce v priestorovom prevedení – ako banány, pomaranče
a pod. Väčšina žiakov sa pokúšala nájsť v sebe skrytého umelca a mnohým
sa to na prvýkrát výborne podarilo (PRÍLOHY
/ 7 /
8 /
9 / 10 / 11)
| Inscenačná aktivita – pohybová simulačná etuda:
UHÁDNEŠ,
ČÍM SOM? |
Možnosť využitia: 5. ročník,
1.tematický celok : Úvod,
téma: Prečo poznávame prírodu?
V závere preberaného učiva na dotvorenie predstavy o používaní prístrojov
na pozorovanie v praxi. (Pred spätnou väzbou).
Motivácia: Učíme sa o najznámejších prístrojoch, ktoré
zostrojili technici pre prírodovedcov, ale uplatnili v iných oblastiach. Určite
poznáte mnoho povolaní, v ktorých sa tieto prístroje používajú. Teraz sa
na ne zahráme. Ako?
Vysvetlenie a orientačné pokyny: Najprv chvíľu porozmýšľajme a vyberte
si povolanie, na vykonávanie ktorého je potrebný niektorý z prístrojov –
lupa, mikroskop, ďalekohľad. Pokúste sa predstaviť si, ako by ste pohybovo
predviedli charakteristickú činnosť povolania. Pozor, slovne nekomentujeme! Záujemcovia
o predvedenie sa prihlásia a zahrajú nám výkon vybratého povolania a my
budeme hádať, o ktoré povolanie ide.
Zhodnotenie: Aktivita je blízka deťom, ich schopnosti
napodobňovať činnosť ľudí v rôznych situáciách, napr. scény z filmu
alebo z bežného života.
Je prístupná aj prospechovo slabším žiakom, ktorí sa dokážu predviesť.
Svojou hravosťou pôsobí nielen aktivizujúco, ale aj relaxačne. Pestrosť
predvádzaných povolaní dokazuje vonkajší záujem, zvedavosť v nich
vzbudzuje túžbu po poznaní.
| Literárna aktivita: ADRESÁT: ČAROVNÝ MIKROSKOP |
Možnosť využitia: 5. ročník,
1.tematický celok : Úvod,
téma: Mikroskop – pomocník biológa,
- V závere vyučovacej hodiny pred zhodnotením.
Motivácia: Dnes sme sa naučili základné údaje o
mikroskope. Vďačíme mu za zdravie, za posunutie hranice ľudského
poznania vpred. Očakávame od neho, že nám pomôže objaviť
neobjavené. Dokázali sme si predstaviť náš školský mikroskop ako
čarovný? Zažmúrme oči a predstavujme si, ako by asi vyzeral ...
Vysvetlenie a orientačné pokyny: Porozmýšľajte a
na pripravený lístok napíšte svoje želanie, ktoré by vám mal “čarovný”
mikroskop splniť. Nezabudnite, môže všetko – je “čarovný”!
Doručovateľom vašich želaní budem ja.
Zhodnotenie: Aktivita sa deťom páčila, niektoré aj
kreslili na lístok svoje predstavy “čarovného” mikroskopu (vyzeral skôr
ako karikatúra), ale väčšine z nich sa nepodarilo odpútať od faktov, ktoré
sa naučili, zamieňali len funkčnosť s inými prístrojmi, očakávali výrobu
liekov a pod. Najviac sa dokázali odpútať od reality prospechovo priemerní
žiaci.
| Literárno-výtvarná aktivita: LIST |
Možnosť využitia : 5. ročník,
2.tematický celok : Stavba rastlinného tela,
téma: List.
V závere vyučovacej hodiny pred zhodnotením.
Motivácia: Na dnešnej hodine sme sa učili o stavbe
listu, aké druhy listov poznáme a aké môžu mať rozostavenie na stonke. Ale
listy sú niečím o čom sa v učebnici nedozvieme. Čím asi? Sú to pozdravy
stromov, ktoré posielajú Zemi. Každý, ktorý sa dotkne povrchu Zeme, jej
prináša pozdrav alebo želanie od svojho stromu. (Na otázku “Čím
asi?” deti zvyknú zareagovať odpoveďou “Dopisom”.)
Vysvetlenie a orientačné pokyny:
Pokúste sa predstaviť si, že ste dub a posielate svoj list Zemi. Aký
pozdrav alebo želanie by ste jej poslali? Záujemcom rozdáme dubové listy
vytlačené na papieri. Vpíšte do vytlačených listov svoj pozdrav alebo želanie
a výtvarne dotvorte (napr. ako pohľadnicu). Na nasledujúcej hodine ohodnotíme
vaše diela a najlepšie, podľa vyjadrenia všetkých, zavesíme na konár v učebni.
Zhodnotenie: Aktivita sa deťom veľmi páčila, ich želania a
pozdravy sa pohybovali od bežných gratulácií rodinným príslušníkom,
priateľom, cez ekologické želania až po optimistické pozdravy. Listy vybraté
ako najlepšie, zdobili (zavesené na konári) strop učebne do konca školského
roka.
| Inscenačná aktivita – psycho-sociodráma: ZÁŽITOK Z PRÁZDNIN |
Možnosť využitia: 6. ročník,
Prechod k opakovaniu botanického učiva 5.ročníka
Motivácia: Vrátili sme sa z prázdnin, verím, že
ste ich prežili pekne. (Porozprávame sa o tom). Máte veľa nových krásnych
dojmov. Aj ja by som vám chcela porozprávať jeden zážitok.
Vysvetlenie a orientačné pokyny: Aby sa Vám lepšie
počúvalo, zažmúrte oči, zaujmite pohodlnú polohu a pokúste s
predstavovať si to, o čom rozprávam.
“Prázdniny boli v plnom prúde. Naďka, Vierka, Tomáš a Lukáš sa
vybrali na Bikoš. Chceli nájsť prekrásnu chránenú rastlinu – ľaliu
zlatohlavú, o ktorej sa dočítali vo Večerníku, že kraľuje rastlinám v
tejto lokalite. Stúpali nahor, šantili a smiali sa, no vtom ich prekvapil čudný
praskot a pokriky detí. Zastali a čo nevidia! Deti lámu konáre starých
neudržiavaných stromov v sade, kmášu hlava - nehlava kôstkovice marhúľ a
indiánskycm bojovým pokrikom dávajú najavo získanie každého “skalpu”.
A tu moje rozprávanie končí.
Vašou úlohou je príbeh dokončiť.
Rozdeľte sa do ľubovoľných skupiniek a pokúste sa dohodnúť, ako príbeh
skončil. Potom nám ho zahráte. Do hrania sa zapojíte na základe dobrovoľnosti.
Zhodnotenie: Deťom sú podobné zážitky blízke. Veľmi rady
si zahrajú jednotlivé roly. Väčšinou dokončia príbeh tak, ako ho chceme
vidieť, ale nájdu sa aj recesisti. Spoločne hodnotíme prevedenie jednotlivými
skupinkami, podľa toho, ako príbeh dotvorili.
| Literárna aktivita : POSTOJE K UČEBNICI |
Možnosť využitia: a)Úvodná hodina do vyučovania
zoológie v 6.roč.
b)Záverečná hodina prírodopisu v 6. roč.
-Po úvodnej časti ako motivácia k učeniu. -Po úvodnej časti
ako zhodnotenie učebnice.
Motivácia: a) V predchádzajúcom školskom roku sme podrobne
opisovali učebnicu prírodopisu pre 5.ročník, poukázali sme na dôležité
informácie a naučili sme sa s ňou pracovať. V tomto školskom roku si
potrebné o učebnici tiež vysvetlíme, ale až potom, keď mi napíšete, aký
dojem na vás urobila.
b) Pracovali sme s učebnicou prírodopisu celý školský rok. Dá sa povedať
podľa vašich vyjadrení, že sa vám všetkým na prvý pohľad páčila. Zaujíma
ma, ako tento prvý dojem v skutočnosti dopadol – či učebnica splnila vaše
očakávania, alebo vás sklamala.
Vysvetlenie a orientačné pokyny:
a) Poprezerajte si učebnicu a na rozdané papiere stručne napíšte, čo
sa vám
na učebnici páči, čo nepáči, aký dojem na vás robí.
b) Na rozdané papiere napíšte stručné hodnotenie učebnice, uveďte, v
čom
vás nesklamala, v čom vás prípadne sklamala.
Zhodnotenie: Čítanie jednotlivých príspevkov. Posudzovanie,
porovnávanie. Učebnica prírodopisu sa páčila už na prvý pohľad všetkým
žiakom. Aj záverečné hodnotenie dopadlo obdobne. Mnohí pripúšťali, že
majú bližší vzťah k zvieratkám, a preto sa im učebnica viac páči a je
pre nich zaujímavá.
| Hudobná aktivita – muzikoterapeuticko-simulačná aktivita: HRA
NA ŽABIE JAZIERKO |
Možnosť využitia: 6. ročník,
3.tematický celok : Mnohobunkovce,
téma: Obojživelníky,
- Prechod k novému učivu a jeho motivácia.
Motivácia: Na dnešnej hodine sa budeme učiť o obojživelníkoch,
medzi ktoré patria aj rôzne druhy žiab. Určite pozorne načúvate
zvukom prírody a všimli ste si, že žaby vydávajú viac druhov
zvukov (podľa druhu žaby). Zahráme sa na žabie jazierko, v ktorom žijú
štyri druhy žiab.
Vysvetlenie a orientačné pokyny: Aby sme sa viac
priblížili prírode, sadneme si do kruhu a rozdelíme sa na jednotlivé
skupiny žiab. Na môj slovný pokyn bude:
prvá skupina vydávať zvuk: kva-kva-kva-kva.....,
druhá skupina: rebeke-rebeke-rebeke.....,
tretia skupina: huhu-huhu-huhu...,
štvrtá skupina: kunk-kunk-kunk....,
Aby sme lepšie vnímali, zažmúrime predtým oči. Pripravíme sa, pozor,
teraz!
Zhodnotenie: Opýtame sa žiakov, ako sa im hra páčila, aké
majú z nej dojmy. Reagujú tým, že si chcú hru niekoľkokrát zopakovať.
Povieme si, že v prírode žije viac druhov žiab, že sú užitočné a zákonom
chránené.
| Výtvarno-projektová aktivita: ČIARY BUDÚCNOSTI |
Možnosť využitia: 7. ročník,
8.tematický celok
téma: Rast jedinca.
Hlavné obdobie ľudského života.
- Na záver preberaného učiva po spätnoväzbovej informácii
(potrebná je časová rezerva).
Motivácia: Učili sme sa o jednotlivých obdobiach ľudského
života. Viete sa už zaradiť a viete aj to, že život máte pred
sebou. Každý z vás má určite veľa dobrých zážitkov aj malých
životných medzníkov. Možno máte aj niektoré veľmi zlé zážitky,
o ktorých nechcete hovoriť. Ale možno je potrebné sa nad nimi
zamyslieť, aby sa vo vašom živote neopakovali. Z dobrých sa môžete
spomienkou opäť potešiť. Všetko, o čom, som hovorila vás čaká v
nasledujúcej aktivite.
Vysvetlenie a orientačné pokyny: Máte pred sebou
papier s narysovanými čiarami označenými s priradeným významom.
Vysvetlíme si, čo to znamená.
Pracujete vo dvojiciach, každý z opačnej strany predelenej úsečkou NS. Rôznymi
symbolmi budete zaznamenávať dôležité životné situácie, s ktorými ste
sa stretli. Potom môžete prediskutovať vaše znázornenia. Polpriamkou SBO
a polpriamkou SBS
berieme vo vzťahu SBO – želaná budúcnosť osobná a SBS
predpokladaná budúcnosť spoločnosti.
Žiaci ďalej zakresľovaním projektujú možné udalosti v osobnej i spoločenskej
budúcnosti.
Hodnotenie: Riadená diskusia o výsledkoch projektovania,
porovnávanie jednotlivých hypotéz, ich analýza, poukázanie na súvislosť
osobnej a spoločenskej budúcnosti. Zamýšľanie sa nad možnosťou, ktorými
sa pripravuje apokalypsa sveta (ako mnohí uvádzali), či sa dá tomu predísť
a pod.
Aktivita je náročnejšia z pohľadu sebahodnotenia, hodnotenia spoločenských
javov, abstrahovania a pod. Vhodná je pre vyššie ročníky a je veľmi účinná
aj napriek tomu, že patrí medzi vážnejšie aktivity.
| Výtvarno-psychodramatická aktivita: EKOLOGICKÝ ŠOK |
Možnosť využitia: 8. ročník,
8.tematický celok Zem – životné prostredie človeka,
téma: Vývoj vzťahu človeka k životnému prostrediu.
Hlavné obdobie ľudského života.
Prechod k novému učivu. Motivácia nového učiva.
Motivácia: Na predchádzajúcej hodine ste v rámci záujmovej
činnosti dostali dobrovoľnú úlohu –nakresliť na hárok papiera
niečo, čo vás na Zemi zaujalo, alebo čo sa vám na Zemi páči,
alebo čo by ste chceli povedať o Zemi ľuďom alebo Zemi o ľuďoch.
Ja som si pripravila kruh z baliaceho papiera, na ktorý budem postupne
s vašou pomocou lepiť vaše výtvarné diela. Každý autor ukáže
svoj výtvor ostatným a my ho ohodnotíme. Výsledok –kruh s nalepenými
kresbami ukážem žiakom. (Kruh – Zem – vyzerá pôsobivo, žiaci
vyjadrujú svoj obdiv, hľadajú svoj výtvor, porovnávajú). Kruh s
kresbami upevníme na tabuľu.
Pokyny k ďalšej časti aktivity: Ako ste si možno všimli,
na stole sú rôzne predmety. Poprosím vás, aby ste postupne chodili
ku stolu. Čo budete robiť tam, vám poviem potom. Kto chce prísť prvý?
Prvý žiak príde ku stolu. Usmerním ho, aby si vybral nejaký predmet
(fľašu zo skla, plastu, papier, hliníkovú fóliu a pod.). Po výbere
sa opýtam, čo urobí doma napr. s použitými novinami (ale čestne!).
Ak odpovie, že ich dáva do zberu, dáme ich nabok ide na recykláciu.
Ak odpovie, že ich vyhadzuje, hodí ich do koša. V tom prípade po
skončení jeho odpovede drastickým spôsobom odtrhnem kus krásne
vyzdobenej “Zeme”. A vtedy nastane šok. Žiaci zhíknú. Zdôvodním:
ak použijeme výrobok a nevrátime ho na recykláciu budeme musieť
“vytrhnúť” opäť kus Zeme, budeme musieť vyťažiť ďalšie
suroviny. Pokračujeme v aktivite ďalej (s dôrazom na čestné
odpovede). Ešte niekoľko krát odtrhneme z krásne vyzdobenej Zeme.
Hodnotenie: Aktivita končí diskusiou, hľadaním riešení na
záchranu Zeme, vytváraním postojov k riešenej problematike.
Na základe účinku tejto aktivity mnohí žiaci začali separovať odpad a
odovzdávať ho do zberu. |