|
|
|
Motivačné a aktivizujúce
metódy
|
|
Vhodnými aktivitami počas celého ochranárskeho
roka sú:
kreslenie na chodník, vláčik detských túžob,
EKOINFOSTÁNOK, nástenky, rozhlasové relácie, ekogaléria, ekoplagát a ekovýkres,
výstavy v múzeu, výstavy žiackych prác, ekofilm, prírodovedné súťaže –
kvízy, literárna súťaž stromy dýchajú za nás, modré nebo, spracovanie odpadu,
zdravé školy, strom života.
|
Kreslenie na chodník |
Prečítať motivačnú poviedku o jarnej prírode.
Žiaci samostatne kreslia na chodník motívy kvetov, motýľov, obľúbených
zvieratiek a tak postupne sa kus asfaltu premení na farebnú zakvitnutú
lúku, oázu pokoja a bezstarostného života. Detské práce nám prezradia čo
deti cítia a aký majú vzťah ku prírode.
|
Vláčik detských túžob |
Vyznačené miesto vo vláčiku deti kreslia svoje túžby za záchranu Zeme. Aktivitu
navrhujeme robiť na asfalte, alebo ako spoločnú kresbu na veľký kus papiera.
Lokomotíva ťahá za sebou vagóniky so živými
a neživými zložkami krajiny, ktoré čakajú od nás pomoc a záchranu. Do vagónikov
deti kreslia:
rastliny – rozkvitnutú
lúku a na nej pošľapané kvety, vypálenú trávu, krásne pohoria a iné.
živočíchy – les a v ňom
zranené zvieratká, pytliakov,
vodu – čistú vodu a v nej
množstvo rýb, odpadovú znečistenú vodu a v nej zahynuté rybky,
vzduch – dymiace komíny fabrík,
horniny – krásne veľhory, TANAP, jazierko, kamzíky, lanovky,
svetlo, teplo a slnko – hrajúce
sa deti, usmievajúce sa slniečko, plačúce slniečko, kúpanie,
človek – deti človeka kreslia
v protiklade, človek ochranca a človek ničiteľ.
|
Eko-info stánok |
Staršie deti, počas Dní ochrany prírody a
ku Dňu Zeme v knižniciach vyhľadávajú literatúru, časopisy, noviny a rôzny
publikačný materiál o ochrane prírody. Domáce knižnice umiestňujeme v “stánku”
a dvaja žiaci podávajú informácie o literatúre, predstavujú ostatným žiakom
časopisy venované ekológii, napr. Ekopanoráma, Pyramída, Pas, Zelené echo,
Ekológia a život a iné. Súčasne prebieha
burza kníh a časopisov v Eko-info stánku. Do akcie sa zapájajú aj ostatné
deti školy, a navzájom si vymieňajú odbornú prírodovednú literatúru.
|
Propagácia ochrany prírody na nástenkách |
Vhodnou formou je názorná ochranárska nástenka napr. Brontosaurus, Strom
života.
Obsah panelov je obmieňaný deťmi počas
celého ochranárskeho roka. Pri práci sa vedie dialóg o predstavovanej chránenej
jednotke napr. TANAP, PIENAP, NP – Slovenský raj a iné. Prácu propagačných
paneloch spestrujeme spevom, recitáciou básničiek, riekaniek o prírode.
Na uvedené aktivity sa deti vopred pripravia z detských kníh a časopisov.
Propagácia ochrany prírody rozhlasovými reláciami
Rozhlasové relácie o ochrane prírody sú
vhodnou aktivitou počas celého školského roka. Propagujú každé ročné obdobie.
Sú určené pre žiakov a pre verejnosť – cestou obecných rozhlasov. Úlohou
činiteľa je koordinovať ich prácu. Doplnkom rozhlasových relácií sú detské
práce. Rozhlasové relácie pripravujeme k týmto akciám: Dni ochrany prírody,
Apríl –mesiac bezpečnosti a boja proti
požiarom, Deň Zeme, Jún – mesiac poľovníctva, Pôda – naša živiteľka, Bez
vody niet života, Za čisté hory.
|
Ochrana prírody očami deti |
Výtvarné prejavy deti. Žiakov motivujeme krásnou a znečistenou prírodou
napr. premietaním diafilmov, prezeraním fotografií z prírody, listovaním
v odbornej prírodovednej literatúre. Súťaž – Ekovýkres a Ekoplagát. Výtvarné
práce ohodnotíme a inštalujme ich. Tak vznikne výtvarná stena EKOGALÉRIA.
Premietaním ekofilmov (Eko – ďalej, Za oponou okresu, Chránené
rastliny Slovenského raja, Kalamita v Slovenskom raji)
v miestnosti dopĺňame akciu.
|
Návšteva vlastivedného múzea |
Výstava k Dňom ochrany prírody a ku Dňu Zeme.
Po odbornom výklade k výstavám sa žiaci
rady pýtajú na zaujímavosti z ochrany prírody svojho okolia.
|
Prírodovedecké súťaže |
V pedagogickej praxi sú osvedčené súťaže:
|
Kvíz ku Dňom ochrany prírody, |
|
Kvíz ku Dňu Zeme, |
|
ekologické dopoludnie s aktivitami: ekoslovníček, ekologická abeceda, zábavná
obálka, každé dieťa je umelec. |
Kvízové otázky volíme tak, aby sa dotýkali
určitého regiónu. Súčasťou kvízových súťaží je aj poznávanie chránených
rastlín, chránených živočíchov, liečivých rastlín. Na panel pripevníme
obrázky chránených rastlín. Očíslujeme ich a žiaci k číslu priraďujú kartičku
so správnym názvom rastliny.
Chránené druhy živočíchov pomenujeme nesprávne
a žiaci majú za úlohu popresúvať názvy tak, aby k živočíchom priradili
správny názov. Navrhujeme využiť magnetickú tabuľu.
Živé prírodniny liečivých rastlín nainštalujeme
do výstavky, vysušené liečivé rastliny určujeme podľa vône, zraku a hmatu.
Vysušené liečivky priradíme ku čerstvým liečivým bylinám a napíšeme názov
určovanej byliny, napr. čerstvý rumanček kamilkový a vysušený.
Zábavná obálka
Medzi deťmi necháme kolovať obálku so zábavnými
prírodovednými aktivitami. Z obálky si deti vyberajú úlohy, napríklad:
| zaspievaj ľudovú pieseň, v ktorej sa spieva
o vode, |
|
zatancuj na melódiu piesne “Medvedku daj labku”, |
| zarecituj detskú básničku o kvetoch, |
| nauč spolužiakov vyčítanku, |
| vymyslí jednoduchú básničku o jari. |
Uvedené aktivity je vhodné využiť v prestávkach
medzi úlohami kvízu, alebo ako motivačné rozcvičky k učivu prírodopisu,
napr. ryby, kapor obyčajný, zaspievame si pieseň “Plávala rybička po
Dunaji”.
Ekoslovníček
V obálke, alebo v krabičke sú lístočky
s ekologickými výrazmi: ekosystém, ekológia, ozónová diera, kyslé dažde,
emisie, erózie, ekologická kríza, skleníkový efekt, smog, biosféra. Úlohou
žiakov je z obálky vybrať náhodný názov a vysvetliť jeho význam. Túto aktivitu
navrhujeme využiť aj na upevnenie učiva
z botaniky, zoológie a zemepisu v 7.ročníku. Je vhodná aj pre rozvíjanie
záujmovej prírodovednej činnosti..
Ekologická abeceda
Na odstránenie napätia pred súťažou alebo
pred skúšaním navrhujeme aktivitu tzv. ekologickú abecedu. V obálke sú
písmena abecedy. Poverený žiak vyberie kartičku s ľubovoľným písmenom,
ukáže ho žiakom a tí v časovom limite 1 minúta píšu rastlinky, zvieratká
a všetko čo súvisí s prírodou na dané písmeno, napr. A – agát, astra, achát,
aligátor, antilopa, Apeninský polostrov, alergia, aragonit.
Literárna tvorivosť detí
Vypestovať u žiakov cit pre krásu, cit pre prírodu je práca dlhodobá,
nehmatateľná. ekologickú výchovu nemôžeme učiť oddelene. Prelína sa vo
všetkých vyučovacích predmetoch. Na hodinách slohovej výchovy motivujeme
žiakov k napísaniu slohovej práce o prírode. Navrhujeme zvoliť tému: “Čaro
jarnej prírody nás láka, Miesto na Zemi, kde by som chcel žiť, Kto vráti
riečku dejinám” a iné. Najlepšie práce prečítame na ekologickom podujatí
alebo pred kolektívom triedy. Ocenené práce dáme na propagačný panel. Ako
príklad uvádzame jednu zo žiackych prác na tému: “Kto
vráti riečku dejinám”.
|
|