oblasť so zníženým výskytom ozónu O3.
Jej vznik je podmienený rozpadom ozónu vplyvom ozón ničiacich látok napr.
freónov. Cez ozónovú dieru môže ľahko prenikať UV žiarenie, ktoré je škodlivé.
EKOHRA: ZATVORENÉ ZVIERATKÁ
MIESTO: trieda, školský dvor, lúka
POMÔCKY : perá, papiere, dvojice protikladných
obrázkov znázorňujúcich zvieratá
POJMY A VZŤAHY: práva zvierat, human
ÚVOD: Asi každé dieťa bolo v ZOO, lebo
aspoň malo možnosť vidieť zábery v klietkach a porovnať ich so zábermi
z voľnej prírody. Kto má starých rodičov na dedine, iste už videl malé
kačiatko tmoliace sa po dvore a možno videl tie isté zvieratá v umelých
liahňach. Je v tom rozdiel? Aké sú klady a zápory v oboch prístupov k zvieratám?
Na čiom mieste by ste boli radšej vy?
HRA: Skúste sa teraz zahrať na konferenciu.
Majú na nej vysloviť svoj názor zástancovia oboch spôsobov života zvierat.
Prví budú zastupovať predsedov roľníckych družstiev, chovateľov v ZOO,
vedcov v laboratóriách...A druhí budú zástancovia prírodného poľnohospodárstva,
budú proti nezmyselným pokusom na zvieratách (vrátane pokusov na školách...)....
Vyberte si z nasledujúcich dvojíc:
-
býk na paši – býčie zápasy
-
kačky na rybníku – kačky v umelej liahni
-
teliatka na lúke – teliatka v tesnom teľatníku
-
slávik vo voľnej prírode – slávik v klietke
Úlohou obidvoch skupín je napísať čo najviac
výhod a nevýhod (nielen z ekonomického hľadiska, ale aj z hľadiska výchovného,
ekologického, morálneho...) oboch zložiek zvolenej dvojice a svoje argumenty
predniesť na konferencii. Zároveň je nutné aby “protivníci” pozorne počúvali
argumenty oponujúcej skupiny a aby boli schopní viesť dialóg.
POZNÁMKY: Úlohou vedúceho je už nejaký
čas pred samotnou konferenciou dať deťom materiály o danej problematike,
aby deti boli schopné dobre argumentovať.
na záver je dobré dať deťom priestor na
vyjadrenie svojich pocitov pri argumentácii, pri oponovaní...
CIEĽ:
| deti by sa mali naučiť vnímať hlbšie, nevidieť
len prvý dojem (aké sú býčie zápasy vzrušujúce, aký je slávik – aj keď
v klietke krásny vták, aké sú kačičky milé...). Mali by sa pokúsiť vidieť
veci v súvislostiach (zbytočne zabité zvieratá, mäso voľne žijúcich zvierat
je zdravšie, než mäso zvierat chovaných v obmedzenom priestore, finančný
efekt, morálny aspekt...). |
| deti sa naučia komunikovať navzájom, formulovať
a vysloviť svoj názor, argumentovať, ale i |
| prijať porážku (slovnú) a ak to uznajú za
vhodné, svoj názor aj zmeniť. |