TELEPROJEKTY

BIOLÓGIA

 
BIOLOGICKÉ ÚLOHY
METODICKÝ MATERIÁL
CD - DEMO
VAŠE TIPY
PUBLIKÁCIE
BIOKLUB
AKTUALITY
BIOLOGICKÝ SLOVNÍK
TESTY
DIDAKTICKÉ HRY
WWW STRÁNKY
POMÔCKY
TELEPROJEKTY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE UČITEĽOV
ZAUJÍMAVOSTI

Školský Informačný
Servis

 

logo lave TELEPROJEKTY

Teleprojekty sú kooperatívne vzdelávacie projekty na diaľku, kde telematika a cudzie jazyky sú komunikačné nástroje. Ich cieľom je vzájomná komunikácia, poznávanie a nadviazanie priateľských vzťahov medzi národmi. Zároveň  prinášajú podnety na skvalitnenie a modernizáciu vyučovania. Učitelia si navzájom určujú ústrednú vyučovaciu tému, okolo ktorej žiaci/študenti vykonávajú výskumné projektové aktivity. O výsledkoch a výstupoch sa diskutuje a sú vymieňané pomocou elektronickej pošty. Národní koordinátori zastupujú konkrétnu krajinu, spolupracujú s ostatnými koordinátormi a informujú členov teleprojektu  o aktivitách, nových členoch a podobne.

Aké sú výhody využitia teleprojektov  na  hodinách biológie:

motivácia žiakov priamou účasťou na projekte

rozvoj tvorivosti

práca v skupine ( tíme )

zlepšenie komunikačných schopností v rámci používaného jazyka ( najčastejšie angličtiny )

rozšírenie vedomostnej oblasti o nové pracovné postupy a informácie

Medzi  organizácie, ktoré podporujú  rozširovanie tele-projektov a zároveň množstvo teleprojektov aj ponúkajú patrí Európsky školský projekt(ESP),  I*EARN a Web for Schools.

            Európsky školský projekt (kap. 1.4.) ponúka projekty rozdelené do troch skupín : prírodné vedy ( výskumné projekty ), kultúrne vedy ( literatúra, história a umenie ) a ekonomické a sociálne vedy. Zoznam zúčastnených krajín, použitých jazykov a stupnicu na zistenie náročnosti môžeme získať na WWW stránke http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/

Na WWW stránke http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/prtitles.pht nájdeme ponuku 114 aktuálnych projektov. Každý obsahuje krátku charakteristiku, kontaktnú e-mailovú adresu, odporúčaný jazyk a stupeň náročnosti a časové zaradenie.  Na hodinách  biológie sa môžeme podieľať napr. na týchto projektoch:
Human body – projekt,  v rámci ktorého každá zo  skupín sa podieľa na skúmaní určitej časti  alebo orgánu ľudského tela v extrémnych podmienkach.  
Human genetics – projekt z oblasti genetiky. Zaoberá sa analýzou dominantných a recesívnych znakov vo výzore skúmanej populácie. Zisťujú sa, ktoré črty danú populáciu charakterizujú.
Quality of and Life at Local Rivers – projekt z oblasti ekológie vodných tokov. Monitorovanie kvality vody v potokoch a riekach v regióne školy.

I*EARN ( International Education and Resource Network ) - oficiálny web server na Slovensku www.iearn.sk alebo WWW stránka http://www.igc.org/iearn/projects.html Je to medzinárodná nezisková organizácia združujúca učiteľov a študentov vo viac ako 40 krajinách sveta pracujúcich na teleprojektoch. Projekty sú súčasťou vzdelávacieho procesu a o ich náplni rozhoduje organizátor. Oficiálny jazyk je angličtina a španielčina, ale niektoré projekty sa môžu prezentovať aj v materinskom jazyku. Pri každom teleprojekte existuje jeho koordinátor, ktorému stačí napísať a dohodnúť sa na forme spolupráce.

Web for Schools  http://wfs.vub.ac.be/   Projekt, na ktorom sa zúčastňuje viac ako 700 stredoškolských učiteľov zo 150 škôl celej Európy. Cieľom projektu je pomôcť učiteľom aj ich žiakom využívať Internet vo vyučovaní. Prístup k aktuálnym teleprojektom umožňujúcim  spoluprácu učiteľov z rôznych častí Európy je na WWW stránke WfS Projects. Každý z teleprojektov má špecifickú tému a je určený pre rôznu cieľovú skupinu. Sú označené ako timeline projects, keďže výsledky každého z nich sú závislé od ročného obdobia, v ktorom sa realizujú.   Výsledky sú zverejňované prostredníctvom Internetu a môžu byť bez obmedzenia používané inými školami ako učebný materiál.

Príklady projektov týkajúcich sa výučby biológie:
Acid Rain – WWW stránka vytvorená z príspevkov zo škôl z celej Európy na tému „kyslých dažďov“ . Sú tu obsiahnuté učebné  materiály, výskumné projekty  a externé správy.
Waste - projekt na tému odpad, typy odpadu, problémy recyklácie a motivácie ľudí na hospodárne zaobchádzanie so surovinami.
Testing Water Quality of European Rivers – projekt zameraný na testovanie kvality vody v regionálnych riekach a potokoch. Slúži na výmenu informácií medzi žiakmi celej Európy.
Sensual Water – projekt zameraný na fyzikálnu, chemickú a biologickú analýzu rybníkov  a riek v regióne a zmyslové hodnotenie vody.
Household Waste and Recycling  - projekt zameraný  na odpad z domácnosti, štatistiky a história odpadu z domácnosti. Súčasťou projektu  je aj test na zistenie vlastného postoja k problematike odpadu.

GLOBE ( Global Learning and Observations to Benefit the Environment);  http://www.globe.gov/fsl/GB 
Svetová sieť študentov, učiteľov a vedcov zaoberajúcich sa globálnou ochranou prírody. Študenti a učitelia z 7000 škôl v 80 krajinách sveta sa podieľajú spolu s odborníkmi na štúdiu našej planéty. Environmentálne pozorovania robia študenti v blízkosti ich školy a výsledky odovzdávajú cez Internet. Pozorovania študentov využívajú vedci vo svojich výskumoch. Závery výskumov potom spätne využívajú študenti ako  zdroj informácií.  Do tohto projektu sa zatiaľ zapojilo viac ako 4 milióny študentov. Medzi základné aktivity patrí pozorovanie atmosféry, hydrosféry a pôdy ( teplota, pH, úrodnosť...) Získané informácie spracúvajú odborníci z rôznych oblastí. Škola si môže zvoliť ľubovoľnú aktivitu z množstva ponúkaných. Sú odstupňované podľa náročnosti ( 1-13 ), časového zaradenia ( na niekoľko mesiacov – až rokov ) a geografického územia ( konkrétna krajina alebo globálne ).

Acid Rain 2000 http://www.brixworth.demon.co.uk./acidrain2000/ Základným cieľom projektu Acid Rain 2000 je poukázať  na zmeny  v prírode v dôsledku kyslých dažďov. Projekt je určený rôznym vekovým skupinám. Žiaci základných škôl  vykonávajú jednoduché monitorovacie programy dažďovej vody a mapovanie vegetácie. Študenti stredných škôl môžu analyzovať výsledky, študovať vzorky a podobne.
Kyslý dážď je  medzinárodný problém a účasť študentov z rôznych krajín je vítaná. Zapojiť sa do projektu možno prostredníctvom Internetu (e-mail ). V rámci projektu sa robia štyri základné pozorovania:

- meranie pH dažďovej vody .Táto aktivita je vhodná pre všetky zúčastnené školy a nevyžaduje si osobitné vybavenie.
- skúmanie lišajníkov ako indikátorov znečistenia atmosféry. Pozorovania sa robia v šesťmesačných intervaloch, identifikačné karty dostane každá zúčastnená škola.
- pozorovanie vegetácie, robí sa v mesačných intervaloch. Sleduje sa pôsobenie kyslých dažďov na vegetáciu.
-  výskum pôdy , robí sa takisto v mesačných intervaloch. Zisťujú  sa zmeny v pôdnom pH a pôdny profil.

Zúčastnené školy dostanú presné inštrukcie a výsledky svojich meraní odovzdávajú prostredníctvom Internetu do centrálnej databázy.

International Trees and Forests Project on Internet http://www.zip.com.au/~elanora/projects.html Cieľom tohto medzinárodného projektu je naučiť žiakov vážiť si lesy a stromy a viesť ich k starostlivosti o ne. Projekt zahŕňa dve základné aktivity :

Trees (stromy ) – každá zo zúčastnených škôl posiela reportáže o strome v ich škole, charakterizujú ho, popíšu zmeny v priebehu vegetačného obdobia a zahrnú aj informácie o jeho prechodných a stálych obyvateľoch.
Forests (lesy ) - úlohou každej zúčastnenej školy je odpovedať na otázky o lese v okolí školy ( druh lesa, vek, spôsob rozmnožova-nia, sezónne zmeny, história lesa a pod.).  

Posledná aktualizácia: 20.08.2000