Teleprojekty
sú kooperatívne vzdelávacie projekty na diaľku, kde
telematika a cudzie jazyky sú komunikačné nástroje.
Ich cieľom je vzájomná komunikácia, poznávanie a nadviazanie
priateľských vzťahov medzi národmi. Zároveň
prinášajú podnety na skvalitnenie a modernizáciu
vyučovania. Učitelia si navzájom určujú ústrednú vyučovaciu
tému, okolo ktorej žiaci/študenti vykonávajú výskumné
projektové aktivity. O výsledkoch a výstupoch sa
diskutuje a sú vymieňané pomocou elektronickej pošty.
Národní koordinátori zastupujú konkrétnu krajinu,
spolupracujú s ostatnými koordinátormi a informujú
členov teleprojektu o aktivitách,
nových členoch a podobne.
Aké
sú výhody využitia teleprojektov
na hodinách
biológie:
Medzi
organizácie, ktoré podporujú
rozširovanie tele-projektov a zároveň množstvo
teleprojektov aj ponúkajú patrí Európsky školský
projekt(ESP), I*EARN a Web for Schools.
Európsky školský
projekt (kap. 1.4.) ponúka projekty rozdelené do troch
skupín : prírodné vedy ( výskumné projekty ), kultúrne
vedy ( literatúra, história a umenie ) a ekonomické
a sociálne vedy. Zoznam zúčastnených krajín, použitých
jazykov a stupnicu na zistenie náročnosti môžeme získať
na WWW stránke http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/
Na
WWW stránke http://www.kc.kuleuven.ac.be/esp/prtitles.pht
nájdeme ponuku 114 aktuálnych projektov. Každý obsahuje krátku
charakteristiku, kontaktnú e-mailovú adresu, odporúčaný
jazyk a stupeň náročnosti a časové zaradenie. Na hodinách biológie
sa môžeme podieľať napr. na týchto projektoch:
Human body – projekt,
v rámci ktorého každá zo
skupín sa podieľa na skúmaní určitej časti alebo orgánu ľudského tela v extrémnych podmienkach.
Human genetics – projekt z oblasti genetiky.
Zaoberá sa analýzou dominantných a recesívnych znakov
vo výzore skúmanej populácie. Zisťujú sa, ktoré črty
danú populáciu charakterizujú.
Quality of and Life at Local Rivers – projekt z oblasti
ekológie vodných tokov. Monitorovanie kvality vody v potokoch
a riekach v regióne školy.
I*EARN
( International Education and Resource Network )
-
oficiálny web server na Slovensku www.iearn.sk
alebo WWW stránka http://www.igc.org/iearn/projects.html
Je to medzinárodná nezisková organizácia združujúca
učiteľov a študentov vo viac ako 40 krajinách sveta
pracujúcich na teleprojektoch. Projekty sú súčasťou vzdelávacieho
procesu a o ich náplni rozhoduje organizátor.
Oficiálny jazyk je angličtina a španielčina, ale
niektoré projekty sa môžu prezentovať aj v materinskom
jazyku. Pri každom teleprojekte existuje jeho koordinátor,
ktorému stačí napísať a dohodnúť sa na forme
spolupráce.
Web
for Schools http://wfs.vub.ac.be/
Projekt,
na ktorom sa zúčastňuje viac ako 700 stredoškolských učiteľov
zo 150 škôl celej Európy. Cieľom projektu je pomôcť učiteľom
aj ich žiakom využívať Internet vo vyučovaní. Prístup k aktuálnym
teleprojektom umožňujúcim
spoluprácu učiteľov z rôznych častí Európy
je na WWW stránke WfS Projects. Každý z teleprojektov
má špecifickú tému a je určený pre rôznu cieľovú
skupinu. Sú označené ako timeline projects, keďže výsledky
každého z nich sú závislé od ročného obdobia, v ktorom
sa realizujú. Výsledky
sú zverejňované prostredníctvom Internetu a môžu byť
bez obmedzenia používané inými školami ako učebný
materiál.
Príklady
projektov týkajúcich sa výučby biológie:
Acid Rain – WWW stránka vytvorená z príspevkov
zo škôl z celej Európy na tému „kyslých dažďov“
. Sú tu obsiahnuté učebné
materiály, výskumné projekty
a externé správy.
Waste - projekt na tému odpad, typy odpadu,
problémy recyklácie a motivácie ľudí na hospodárne
zaobchádzanie so surovinami.
Testing Water Quality of European Rivers –
projekt zameraný na testovanie kvality vody v regionálnych
riekach a potokoch. Slúži na výmenu informácií medzi
žiakmi celej Európy.
Sensual Water – projekt zameraný na fyzikálnu,
chemickú a biologickú analýzu rybníkov
a riek v regióne a zmyslové hodnotenie
vody.
Household Waste and Recycling - projekt zameraný na
odpad z domácnosti, štatistiky a história odpadu
z domácnosti. Súčasťou projektu
je aj test na zistenie vlastného postoja k problematike
odpadu.
GLOBE
(
Global Learning and Observations to Benefit the Environment);
http://www.globe.gov/fsl/GB
Svetová sieť študentov, učiteľov a vedcov
zaoberajúcich sa globálnou ochranou prírody. Študenti a učitelia
z 7000 škôl v 80 krajinách sveta sa podieľajú spolu s odborníkmi
na štúdiu našej planéty. Environmentálne pozorovania
robia študenti v blízkosti ich školy a výsledky
odovzdávajú cez Internet. Pozorovania študentov využívajú
vedci vo svojich výskumoch. Závery výskumov potom spätne
využívajú študenti ako
zdroj informácií.
Do tohto projektu sa zatiaľ zapojilo viac ako 4 milióny
študentov. Medzi základné aktivity patrí pozorovanie
atmosféry, hydrosféry a pôdy ( teplota, pH, úrodnosť...)
Získané informácie spracúvajú odborníci z rôznych
oblastí. Škola si môže zvoliť ľubovoľnú aktivitu z množstva
ponúkaných. Sú odstupňované podľa náročnosti ( 1-13 ),
časového zaradenia ( na niekoľko mesiacov – až rokov ) a geografického
územia ( konkrétna krajina alebo globálne ).
Acid
Rain 2000 http://www.brixworth.demon.co.uk./acidrain2000/
Základným cieľom projektu Acid Rain 2000 je poukázať
na zmeny v prírode
v dôsledku kyslých dažďov. Projekt je určený rôznym
vekovým skupinám. Žiaci základných škôl
vykonávajú jednoduché monitorovacie programy dažďovej
vody a mapovanie vegetácie. Študenti stredných škôl
môžu analyzovať výsledky, študovať vzorky a podobne.
Kyslý dážď je medzinárodný
problém a účasť študentov z rôznych krajín je
vítaná. Zapojiť sa do projektu možno prostredníctvom
Internetu (e-mail ). V rámci projektu sa robia štyri základné
pozorovania: