BIOLOGICKÉ WWW STRÁNKY

BIOLÓGIA

 
BIOLOGICKÉ ÚLOHY
METODICKÝ MATERIÁL
CD - DEMO
VAŠE TIPY
PUBLIKÁCIE
BIOKLUB
AKTUALITY
BIOLOGICKÝ SLOVNÍK
TESTY
DIDAKTICKÉ HRY
WWW STRÁNKY
POMÔCKY
TELEPROJEKTY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE UČITEĽOV
ZAUJÍMAVOSTI

Školský Informačný
Servis

 

logo lave Získavanie a vlastná prezentácia učebných materiálov
Mgr. Iveta  BRDIAROVÁ


             Niet pochýb, že získavanie učebných materiálov z Internetu je síce pasívna forma práce s počítačom, ale aj najviac využívaná. Učiteľ sa takýmto spôsobom môže dostať k obrovskému množstvu informácií, ktoré môžu byť spestrené obrázkami, zvukom alebo videom. Tie potom môže použiť v rozličných fázach vyučovacieho procesu.

            Učebnica aj naďalej zostáva najdôležitejším materiálnym prostriedkom vyučovania. Učebnice sa však často tvoria dlhý čas, a preto môžu obsahovať už zastaralé informácie. Preto je tendencia, aby  čím sú žiaci starší, tým viac využívali pri štúdiu primárne zdroje informácií.  Prístup cez Internet do renomovaných svetových knižníc, inštitúcií a časopisov v predchádzajúcich kapitolách bol už spomínaný. Ale Internet to je aj obrovské množstvo WWW stránok, ktoré sú vytvárané napr. učiteľmi ( alebo inými odborníkmi ) pre učiteľov  a študentov.

             Zaujímavým a pre učiteľov inšpirujúcim zdrojom  hodinové plány ( prípravy na hodiny ). Ich cieľom je prispieť k tomu, aby vyučovanie bolo podnetnejšie, príťažlivejšie a efektívnejšie. Ukazujú jednu z možností, ako vyučovanie biológie zbaviť nadmerného stereotypu, ponúkajú nové spôsoby riešenia úloh a v neposlednom rade rozvíjajú tvorivosť učiteľa aj žiaka. Sú vytvorené učiteľmi, ktorí sa chcú so svojimi nápadmi a radami podeliť so svojimi kolegami. Väčšinu hodinových plánov možno získať po zaslaní e-mailovej adresy alebo priamo na WWW stránkach. Štruktúra takéhoto návrhu na hodinu závisí od zdroja, z ktorého sme čerpali. Najčastejšie sa hodinové plány členia na tieto časti: náročnosť (veková kategória pre, ktorú je to určené ), predmet, cieľ, základná charakteristika(prehľad),použitá terminológia, úlohy, materiál a pomôcky, hlavné aktivity, kontrolné otázky a ďalšie návrhy. Hodinové plány sú súčasťou    väčšiny stránok na Internete určených pre učiteľov.

Ask ERIC Lesson Plans - http://ericir .syr.edu/Virtual/Lessons zbierka hodín obsahujúca viac než 1000 zjednotených hodinových plánov (štruktúra ponúkaných hodín je rovnaká), ktoré boli napísané a zozbierané učiteľmi z celých Spojených štátov. Príspevky od jednotlivých učiteľov tvoria podstatnú časť zbierky, ktorá sa neustále rozrastá. Prispievateľom môže byť každý, kto má nejaký zaujímavý hodinový plán, s ktorým by sa chcel podeliť s ostatnými učiteľmi celého sveta. Osobitnú skupinu v tejto zbierke tvorí súbor vzdelávacích materiálov nazvaný Newton´s Apple - http://ericir.syr.edu/Projects/Newton/newtonalpha.html

Výber ľubovoľnej témy  je možný kliknutín na písmeno abecedy alebo na konkrétnu tému. Návrhy hodín z tejto zbierky sú určené pre stredné školy.

Ďalšie vhodné zdroje hodinových plánov a aktivít:

K-12 Lesson Plans - http://teams.lacoe.edu/documentation/places/lessons.html
Lesson Plans - http://www.eagle.ca/~matink/lessons.html
Teacher Talk Forum Lesson Plans - http://education.indiana.edu/cas/ttforum/lesson.html

Teachers Helping Teachers - http://www.pacificnet.net/~mandel
Education World :*Science:*Teacher Resources:Lesson Plans - http://db.education-world.com./perl/browse

Medzi vyučovacie metódy, ktoré nesmú chýbať na hodinách biológie patrí pozorovanie. Pitva umožňuje pozorovanie vnútornej stavby zoologických objektov. Je to veľmi názorná vyučovacia metóda, ktorej výsledkom sú vedomosti o živej prírode. Ak však chceme rešpektovať prírodu a živý organizmus, a k tomuto rešpektu viesť aj svojich žiakov je neetické uskutočňovať pitvy živých organizmov. Preto ďalším zaujímavým prvkom, ktorý môže obohatiť a spestriť hodiny biológie je Virtuálna Pitva živočíchov prostredníctvom Internetu. 
Dissection
- http://curry.edschool.virginia.edu/go/frog . Virtuálna pitva žaby, ktorá je rozčlenená na jednotlivé kroky. Umožňuje aj precvičovanie ( napr. môžeme klikaním myšou  určiť rez na pitvanom živočíchovi ). Stránka umožňuje aj krátke ukážky a fotky príslušných orgánov, ktoré sa môžu stiahnuť.
           

            Biológia patrí medzi predmety, kde ilustračný materiál (obrázky a fotografie ) je dôležitým materiálnym prostriedkom vyučovania. Obrázky a  fotografie majú za cieľ zintenzívniť poznávací, estetický a emocionálny vplyv učenia na žiaka.  Text v učebniciach  je  doplnený ilustráciami a  fotografiami, ale mnohokrát je vhodné siahnuť aj po inom zdroji. Internet ponúka obrovské množstvo fotografií, obrázkov a  schém, ktoré môžeme použiť na doplnenie teoretického učiva.

  Na vyhľadávanie obrázkov na Internete môžeme použiť  The Amazing Picture Machine - http://www.ncrtec.org/picture.htm alebo MIMS Hub http://scssi.scetv.org/mims.

Dennis Kunkel´s Image Gallery – Electro Microscopy - http://www.pbrc.hawaii.edu/~kunkel/gallery . Galéria snímok z elektrónového mikroskopu zoradená systematicky do skupín (riasy, pavúky, baktérie, ryby, huby, hmyz, bezstavovce, medicína, rastliny, protozoa a vírusy. Niektoré snímky sú v originálnom čierno-bielom prevedení.  

Picture It – Graphics for Bio Teachers - http://people.clarityconnect.com/webpages/cramer/Picturelt/welcome.htm. WWW stránka určená pre učiteľov biológie , ktorými môžu spestriť a obohatiť vyučovanie. Grafická časť je doplnená vysvetľujúcim  textom. V ponuke sú obrázky z týchto oblastí : Biochémia (bielkoviny, cukry, DNA...), Bunky ( rôzne typy buniek a bunkových organel ), Anatómia ( orgány, tkanivá, embryonálny vývoj ), Genetika, Formy života ( vírusy, mikróby, rastliny, živočíchy...).

Insect Macrophotography - http://www.insect.org/photos/macro.1.html . Stránky s prekrásnymi obrázkami hmyzu. Nie sú tam žiadne textové informácie, pomenovanie živočíchov ( vedecké) sa nachádza na konci každej stránky.

The Butterfly Website Picture Gallery - http://mgfx.com/butterfly/gallery/index.htm  Web galéria rôznych druhov motýľov a molí, textové informácie nie sú.  

Posledná aktualizácia: 21.08.2000