Niet pochýb, že získavanie učebných materiálov z Internetu
je síce pasívna forma práce s počítačom, ale aj
najviac využívaná. Učiteľ sa takýmto spôsobom môže
dostať k obrovskému množstvu informácií, ktoré môžu
byť spestrené obrázkami, zvukom alebo videom. Tie potom môže
použiť v rozličných fázach vyučovacieho procesu.
Učebnica aj naďalej zostáva najdôležitejším
materiálnym prostriedkom vyučovania. Učebnice sa však často
tvoria dlhý čas, a preto môžu obsahovať už zastaralé
informácie. Preto je tendencia, aby
čím sú žiaci starší, tým viac využívali pri štúdiu
primárne zdroje informácií. Prístup cez Internet do
renomovaných svetových knižníc, inštitúcií a časopisov
v predchádzajúcich kapitolách bol už spomínaný. Ale
Internet to je aj obrovské množstvo WWW stránok, ktoré sú
vytvárané napr. učiteľmi ( alebo inými odborníkmi ) pre
učiteľov a študentov.
Zaujímavým
a pre učiteľov inšpirujúcim zdrojom
sú hodinové plány
( prípravy na hodiny ). Ich cieľom je prispieť k tomu,
aby vyučovanie bolo podnetnejšie, príťažlivejšie a efektívnejšie.
Ukazujú jednu z možností, ako vyučovanie biológie
zbaviť nadmerného stereotypu, ponúkajú nové spôsoby riešenia
úloh a v neposlednom rade rozvíjajú tvorivosť učiteľa
aj žiaka. Sú vytvorené učiteľmi, ktorí sa chcú so
svojimi nápadmi a radami podeliť so svojimi kolegami. Väčšinu
hodinových plánov možno získať po zaslaní e-mailovej
adresy alebo priamo na WWW stránkach. Štruktúra takéhoto návrhu
na hodinu závisí od zdroja, z ktorého sme čerpali.
Najčastejšie sa hodinové plány členia na tieto časti: náročnosť
(veková kategória pre, ktorú je to určené ), predmet, cieľ,
základná charakteristika(prehľad),použitá terminológia,
úlohy, materiál a pomôcky, hlavné aktivity, kontrolné
otázky a ďalšie návrhy. Hodinové plány sú súčasťou väčšiny stránok na Internete určených pre učiteľov.
Ask
ERIC Lesson Plans
- http://ericir
.syr.edu/Virtual/Lessons
zbierka hodín obsahujúca viac než 1000 zjednotených
hodinových plánov (štruktúra ponúkaných hodín je rovnaká),
ktoré boli napísané a zozbierané učiteľmi z celých
Spojených štátov. Príspevky od jednotlivých učiteľov
tvoria podstatnú časť zbierky, ktorá sa neustále rozrastá.
Prispievateľom môže byť každý, kto má nejaký zaujímavý
hodinový plán, s ktorým by sa chcel podeliť s ostatnými
učiteľmi celého sveta. Osobitnú skupinu v tejto
zbierke tvorí súbor vzdelávacích materiálov nazvaný Newton´s Apple -
http://ericir.syr.edu/Projects/Newton/newtonalpha.html
Výber
ľubovoľnej témy je
možný kliknutín na písmeno abecedy alebo na konkrétnu tému.
Návrhy hodín z tejto zbierky sú určené pre stredné
školy.
Ďalšie
vhodné zdroje hodinových plánov a aktivít:
K-12
Lesson Plans - http://teams.lacoe.edu/documentation/places/lessons.html
Lesson
Plans - http://www.eagle.ca/~matink/lessons.html
Teacher Talk Forum Lesson Plans
- http://education.indiana.edu/cas/ttforum/lesson.html
Teachers
Helping Teachers
- http://www.pacificnet.net/~mandel
Education
World :*Science:*Teacher Resources:Lesson Plans
- http://db.education-world.com./perl/browse
Medzi
vyučovacie metódy, ktoré nesmú chýbať na hodinách biológie
patrí pozorovanie. Pitva umožňuje pozorovanie vnútornej
stavby zoologických objektov. Je to veľmi názorná vyučovacia
metóda, ktorej výsledkom sú vedomosti o živej prírode.
Ak však chceme rešpektovať prírodu a živý
organizmus, a k tomuto rešpektu viesť aj svojich
žiakov je neetické uskutočňovať pitvy živých
organizmov. Preto ďalším zaujímavým prvkom, ktorý môže
obohatiť a spestriť hodiny biológie je Virtuálna
Pitva živočíchov prostredníctvom Internetu.
Dissection -
http://curry.edschool.virginia.edu/go/frog
. Virtuálna pitva žaby, ktorá je rozčlenená na
jednotlivé kroky. Umožňuje aj precvičovanie ( napr. môžeme
klikaním myšou určiť
rez na pitvanom živočíchovi ). Stránka umožňuje aj krátke
ukážky a fotky príslušných orgánov, ktoré sa môžu
stiahnuť.
Biológia patrí medzi predmety, kde ilustračný
materiál (obrázky a fotografie ) je dôležitým materiálnym
prostriedkom vyučovania. Obrázky a fotografie majú za
cieľ zintenzívniť poznávací, estetický a emocionálny
vplyv učenia na žiaka.
Text v učebniciach je
doplnený ilustráciami a fotografiami, ale
mnohokrát je vhodné siahnuť aj po inom zdroji. Internet ponúka
obrovské množstvo fotografií, obrázkov a schém,
ktoré môžeme použiť na doplnenie teoretického učiva.
Na vyhľadávanie obrázkov na Internete môžeme použiť
The Amazing Picture Machine - http://www.ncrtec.org/picture.htm
alebo MIMS Hub http://scssi.scetv.org/mims.
Dennis
Kunkel´s Image Gallery – Electro Microscopy
- http://www.pbrc.hawaii.edu/~kunkel/gallery
. Galéria snímok z elektrónového mikroskopu
zoradená systematicky do skupín (riasy, pavúky, baktérie,
ryby, huby, hmyz, bezstavovce, medicína, rastliny, protozoa a vírusy.
Niektoré snímky sú v originálnom čierno-bielom
prevedení.
Picture
It – Graphics for Bio Teachers -
http://people.clarityconnect.com/webpages/cramer/Picturelt/welcome.htm.
WWW stránka určená pre učiteľov biológie , ktorými môžu
spestriť a obohatiť vyučovanie. Grafická časť je
doplnená vysvetľujúcim
textom. V ponuke sú obrázky z týchto
oblastí : Biochémia (bielkoviny, cukry, DNA...), Bunky ( rôzne
typy buniek a bunkových organel ), Anatómia ( orgány,
tkanivá, embryonálny vývoj ), Genetika, Formy života ( vírusy,
mikróby, rastliny, živočíchy...).
Insect
Macrophotography
- http://www.insect.org/photos/macro.1.html
. Stránky s prekrásnymi obrázkami hmyzu. Nie sú
tam žiadne textové informácie, pomenovanie živočíchov (
vedecké) sa nachádza na konci každej stránky.
The
Butterfly Website Picture Gallery
-
http://mgfx.com/butterfly/gallery/index.htm
Web galéria rôznych druhov motýľov a molí, textové
informácie nie sú.