|    
        Teoretické východiská 
        
          Cieľ a obsah súťaže z prírodopisu 
           
          Cieľom súťaže z prírodopisu je dosiahnuť u žiakov 
          kladný vzťah k predmetu a tým pozitívny prístup k získaniu nových vedomostí, 
          znalostí a poznatkov z uvedeného predmetu, konkrétne z prírodopisu aktivitu 
          vo vyučovacom procese, na stretnutiach mimo vyučovania, aktivitách, 
          napr. zhotovovanie albumov z obrázkov a fotografií rastlín a zvierat, 
          rozhovory o prírodopisných filmoch (kino, video, televízia, diapozitívy), 
          príspevky do pravidelných rubrík a ich zhotovenie v rámci nástenných 
          novín "Príroda a my, výtvarné práce s prírodovednou tematikou, rozprávanie 
          alebo napísanie zážitku s nejakým zvieraťom, zhotovovanie preparátov 
          z tkanív rastlinných alebo živočíšnych organizmov, vychádzky do prírody 
          v okolí školy s učiteľom alebo rodičmi apod, aktívne sa zapojiť do realizácie 
          výstavky kníh s prírodovednou tematikou.  
        Obsahom súťaže vedomosti v rámci základného učiva 
          prírodopisu šiesteho ročníka prírodopisu, doplnené praktickými a teoretickými 
          znalosťami aktivít na stretnutiach mimo vyučovania. Základom prípravy 
          je písomné spracovanie otázok a odpovedí do zvláštneho zošita. Aktívna 
          spolupráca žiakov a učiteľa v rámci prípravy súťaže prebieha od začiatku 
          školského roka. Žiaci sú oboznámení s obsahom a formou realizácie súťaže 
          na hodinách prírodopisu a pestovateľských prác a hlavne na stretnutiach 
          mimo vyučovania (aspoň raz týždenne), ktorých sa zúčastňovali dobrovoľne. 
          Jednou z plánovaných foriem prípravy na súťaž je korešpondenčná aktivita. 
          Pri príprave, organizovaní a priebehu súťaže spolupráca s učiteľmi iných 
          predmetov je nevyhnutná z dôvodu predmetových vzťahov. 
           
          Triedne kolá súťaže: 
           
          Môžu pozostávať so štyroch kôl.  
           
          Prvé kolo: otázky z botaniky - ústna 
          časť súťaže  
           
          Druhé kolo: otázky zo zoológie - 
          ústna časť súťaže Výber otázok z botaniky sa týka učiva piateho ročníka 
          prírodopisu.  
           
          V druhom kole obsahom otázok sú doplňujúce informácie 
          z nástenných novín. Po vyžrebovaní čísla otázky žiaci po dvojminútovom 
          limite odpovedajú. Za správnu odpoveď môžu získať maximálne tri body, 
          spolu šesť bodov za prvé a druhé kolo. Druhá časť súťaže - praktická, 
          pozostáva tiež z dvoch kôl: v treťom kole - "mozaika" majú súťažiaci 
          za úlohu správne zostaviť obrázok živočícha z rozstrihanej fotografie 
          na desať častí. Všetci žiaci súťažia súčasne s rovnakou predlohou. Vo 
          štvrtom kole určujú rodový a druhový názov živočíchov podľa vyžrebovaných 
          obrázkov živočíchov. Bodová hodnota za " mozaiku" je päť bodov a za 
          každý správne určený druh živočícha jeden bod. V triednom kole súťažiaci 
          získajú maximálne pätnásť bodov. Otázky prvého a druhého kola, "mozaika" 
          a druhy živočíchov štvrtého kola sú uvedené v prílohe. 
           
        
          Medzitriedna súťaž - finále súťaže 
           
          Do finále súťaže postupujú tri štvorčlenné družstva. 
          Družstvá žiakov súťažia ústne: "mozaika" - sojka obyčajná, štvrté kolo 
          - určovanie druhového a rodového názvu živočícha. V piatom kole žiaci 
          súťažila písomne: z troch možných odpovedí vyznačia jednu správnu. V 
          prvých dvoch kolách a vo štvrtom kole vyžrebujú číslo otázky a číslo, 
          ktoré označuje súbor troch obrázkov alebo fotografií. Po uplynutí dvoch 
          minút družstvo odpovedá na danú otázku. Začiatok a ukončenie časového 
          limitu na prípravu odpovede a na odpoveď určoval zvuk trainglu. V prípade 
          neúplnej odpovede je možnosť doplniť odpoveď, už mimo súťaž, žiakmi 
          iného družstva alebo žiakom z radov divákov. V ostatných kolách žiaci 
          súťažných družstiev súťažia súčasne. Piate kolo súťaže - žiaci súťažia 
          v družstvách jednotlivo. V teste, pozostávajúcom z pätnástich otázok 
          majú vyznačiť správnu odpoveď.  
           
          Vyhodnotenie a hodnotenie súťaže  
           
          Za každú správnu odpoveď získa družstvo maximálne 
          5 bodov. Za "mozaiku" tiež päť bodov, vo štvrtom kole je možnosť získať 
          bodovú hodnotu, ktorá je priemerom počtu získaných bodov jednotlivými 
          členmi družstva, čiže najviac pätnásť bodov. Porota je zložená zo šiestich 
          žiakov 7. a 8. ročníka pod vedením učiteľa prírodopisu.  
       |