Teoretické východiská
Cieľ a obsah súťaže z prírodopisu
Cieľom súťaže z prírodopisu je dosiahnuť u žiakov
kladný vzťah k predmetu a tým pozitívny prístup k získaniu nových vedomostí,
znalostí a poznatkov z uvedeného predmetu, konkrétne z prírodopisu aktivitu
vo vyučovacom procese, na stretnutiach mimo vyučovania, aktivitách,
napr. zhotovovanie albumov z obrázkov a fotografií rastlín a zvierat,
rozhovory o prírodopisných filmoch (kino, video, televízia, diapozitívy),
príspevky do pravidelných rubrík a ich zhotovenie v rámci nástenných
novín "Príroda a my, výtvarné práce s prírodovednou tematikou, rozprávanie
alebo napísanie zážitku s nejakým zvieraťom, zhotovovanie preparátov
z tkanív rastlinných alebo živočíšnych organizmov, vychádzky do prírody
v okolí školy s učiteľom alebo rodičmi apod, aktívne sa zapojiť do realizácie
výstavky kníh s prírodovednou tematikou.
Obsahom súťaže vedomosti v rámci základného učiva
prírodopisu šiesteho ročníka prírodopisu, doplnené praktickými a teoretickými
znalosťami aktivít na stretnutiach mimo vyučovania. Základom prípravy
je písomné spracovanie otázok a odpovedí do zvláštneho zošita. Aktívna
spolupráca žiakov a učiteľa v rámci prípravy súťaže prebieha od začiatku
školského roka. Žiaci sú oboznámení s obsahom a formou realizácie súťaže
na hodinách prírodopisu a pestovateľských prác a hlavne na stretnutiach
mimo vyučovania (aspoň raz týždenne), ktorých sa zúčastňovali dobrovoľne.
Jednou z plánovaných foriem prípravy na súťaž je korešpondenčná aktivita.
Pri príprave, organizovaní a priebehu súťaže spolupráca s učiteľmi iných
predmetov je nevyhnutná z dôvodu predmetových vzťahov.
Triedne kolá súťaže:
Môžu pozostávať so štyroch kôl.
Prvé kolo: otázky z botaniky - ústna
časť súťaže
Druhé kolo: otázky zo zoológie -
ústna časť súťaže Výber otázok z botaniky sa týka učiva piateho ročníka
prírodopisu.
V druhom kole obsahom otázok sú doplňujúce informácie
z nástenných novín. Po vyžrebovaní čísla otázky žiaci po dvojminútovom
limite odpovedajú. Za správnu odpoveď môžu získať maximálne tri body,
spolu šesť bodov za prvé a druhé kolo. Druhá časť súťaže - praktická,
pozostáva tiež z dvoch kôl: v treťom kole - "mozaika" majú súťažiaci
za úlohu správne zostaviť obrázok živočícha z rozstrihanej fotografie
na desať častí. Všetci žiaci súťažia súčasne s rovnakou predlohou. Vo
štvrtom kole určujú rodový a druhový názov živočíchov podľa vyžrebovaných
obrázkov živočíchov. Bodová hodnota za " mozaiku" je päť bodov a za
každý správne určený druh živočícha jeden bod. V triednom kole súťažiaci
získajú maximálne pätnásť bodov. Otázky prvého a druhého kola, "mozaika"
a druhy živočíchov štvrtého kola sú uvedené v prílohe.
Medzitriedna súťaž - finále súťaže
Do finále súťaže postupujú tri štvorčlenné družstva.
Družstvá žiakov súťažia ústne: "mozaika" - sojka obyčajná, štvrté kolo
- určovanie druhového a rodového názvu živočícha. V piatom kole žiaci
súťažila písomne: z troch možných odpovedí vyznačia jednu správnu. V
prvých dvoch kolách a vo štvrtom kole vyžrebujú číslo otázky a číslo,
ktoré označuje súbor troch obrázkov alebo fotografií. Po uplynutí dvoch
minút družstvo odpovedá na danú otázku. Začiatok a ukončenie časového
limitu na prípravu odpovede a na odpoveď určoval zvuk trainglu. V prípade
neúplnej odpovede je možnosť doplniť odpoveď, už mimo súťaž, žiakmi
iného družstva alebo žiakom z radov divákov. V ostatných kolách žiaci
súťažných družstiev súťažia súčasne. Piate kolo súťaže - žiaci súťažia
v družstvách jednotlivo. V teste, pozostávajúcom z pätnástich otázok
majú vyznačiť správnu odpoveď.
Vyhodnotenie a hodnotenie súťaže
Za každú správnu odpoveď získa družstvo maximálne
5 bodov. Za "mozaiku" tiež päť bodov, vo štvrtom kole je možnosť získať
bodovú hodnotu, ktorá je priemerom počtu získaných bodov jednotlivými
členmi družstva, čiže najviac pätnásť bodov. Porota je zložená zo šiestich
žiakov 7. a 8. ročníka pod vedením učiteľa prírodopisu.
|