METODICKÝ MATERIÁL

BIOLÓGIA

 
BIOLOGICKÉ ÚLOHY
METODICKÝ MATERIÁL
CD - DEMO
VAŠE TIPY
PUBLIKÁCIE
BIOKLUB
AKTUALITY
BIOLOGICKÝ SLOVNÍK
TESTY
DIDAKTICKÉ HRY
WWW STRÁNKY
POMÔCKY
TELEPROJEKTY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE UČITEĽOV
ZAUJÍMAVOSTI

Školský Informačný
Servis

 

logo lave

SÚŤAŽE

Praktické námety


Teoretické východiská

Cieľ a obsah súťaže z prírodopisu

Cieľom súťaže z prírodopisu je dosiahnuť u žiakov kladný vzťah k predmetu a tým pozitívny prístup k získaniu nových vedomostí, znalostí a poznatkov z uvedeného predmetu, konkrétne z prírodopisu aktivitu vo vyučovacom procese, na stretnutiach mimo vyučovania, aktivitách, napr. zhotovovanie albumov z obrázkov a fotografií rastlín a zvierat, rozhovory o prírodopisných filmoch (kino, video, televízia, diapozitívy), príspevky do pravidelných rubrík a ich zhotovenie v rámci nástenných novín "Príroda a my, výtvarné práce s prírodovednou tematikou, rozprávanie alebo napísanie zážitku s nejakým zvieraťom, zhotovovanie preparátov z tkanív rastlinných alebo živočíšnych organizmov, vychádzky do prírody v okolí školy s učiteľom alebo rodičmi apod, aktívne sa zapojiť do realizácie výstavky kníh s prírodovednou tematikou.

Obsahom súťaže vedomosti v rámci základného učiva prírodopisu šiesteho ročníka prírodopisu, doplnené praktickými a teoretickými znalosťami aktivít na stretnutiach mimo vyučovania. Základom prípravy je písomné spracovanie otázok a odpovedí do zvláštneho zošita. Aktívna spolupráca žiakov a učiteľa v rámci prípravy súťaže prebieha od začiatku školského roka. Žiaci sú oboznámení s obsahom a formou realizácie súťaže na hodinách prírodopisu a pestovateľských prác a hlavne na stretnutiach mimo vyučovania (aspoň raz týždenne), ktorých sa zúčastňovali dobrovoľne. Jednou z plánovaných foriem prípravy na súťaž je korešpondenčná aktivita. Pri príprave, organizovaní a priebehu súťaže spolupráca s učiteľmi iných predmetov je nevyhnutná z dôvodu predmetových vzťahov.

Triedne kolá súťaže:

Môžu pozostávať so štyroch kôl.

Prvé kolo: otázky z botaniky - ústna časť súťaže

Druhé kolo: otázky zo zoológie - ústna časť súťaže Výber otázok z botaniky sa týka učiva piateho ročníka prírodopisu.

V druhom kole obsahom otázok sú doplňujúce informácie z nástenných novín. Po vyžrebovaní čísla otázky žiaci po dvojminútovom limite odpovedajú. Za správnu odpoveď môžu získať maximálne tri body, spolu šesť bodov za prvé a druhé kolo. Druhá časť súťaže - praktická, pozostáva tiež z dvoch kôl: v treťom kole - "mozaika" majú súťažiaci za úlohu správne zostaviť obrázok živočícha z rozstrihanej fotografie na desať častí. Všetci žiaci súťažia súčasne s rovnakou predlohou. Vo štvrtom kole určujú rodový a druhový názov živočíchov podľa vyžrebovaných obrázkov živočíchov. Bodová hodnota za " mozaiku" je päť bodov a za každý správne určený druh živočícha jeden bod. V triednom kole súťažiaci získajú maximálne pätnásť bodov. Otázky prvého a druhého kola, "mozaika" a druhy živočíchov štvrtého kola sú uvedené v prílohe.

Medzitriedna súťaž - finále súťaže

Do finále súťaže postupujú tri štvorčlenné družstva. Družstvá žiakov súťažia ústne: "mozaika" - sojka obyčajná, štvrté kolo - určovanie druhového a rodového názvu živočícha. V piatom kole žiaci súťažila písomne: z troch možných odpovedí vyznačia jednu správnu. V prvých dvoch kolách a vo štvrtom kole vyžrebujú číslo otázky a číslo, ktoré označuje súbor troch obrázkov alebo fotografií. Po uplynutí dvoch minút družstvo odpovedá na danú otázku. Začiatok a ukončenie časového limitu na prípravu odpovede a na odpoveď určoval zvuk trainglu. V prípade neúplnej odpovede je možnosť doplniť odpoveď, už mimo súťaž, žiakmi iného družstva alebo žiakom z radov divákov. V ostatných kolách žiaci súťažných družstiev súťažia súčasne. Piate kolo súťaže - žiaci súťažia v družstvách jednotlivo. V teste, pozostávajúcom z pätnástich otázok majú vyznačiť správnu odpoveď.

Vyhodnotenie a hodnotenie súťaže

Za každú správnu odpoveď získa družstvo maximálne 5 bodov. Za "mozaiku" tiež päť bodov, vo štvrtom kole je možnosť získať bodovú hodnotu, ktorá je priemerom počtu získaných bodov jednotlivými členmi družstva, čiže najviac pätnásť bodov. Porota je zložená zo šiestich žiakov 7. a 8. ročníka pod vedením učiteľa prírodopisu.

Posledná aktualizácia: 20.08.2000