|
||||||||||||||||||||
2.1 Pascalov zákon | 3. Tlak v kvapaline vyvolaný tiažou kvapaliny, Hydrostatický tlak | |||||||||||||||||||
2.2 Tlak v kvapaline vyvolaný vonkajšou silou Pascalov zákon |
||||||||||||||||||||
V prípade plnenia Hydraulických zariadení sa používa olej, ako ovplyvní činnosť Hydraulického lisu plynná náplň? | ||||||||||||||||||||
V prípade použitia plynnej náplne v Hydraulickom zariadení sa časť energie spotrebuje na stláčanie plynu, čo súvisí so stlačiteľnosťou plynov oproti nestlačiteľnosti kvapalín. |
||||||||||||||||||||
Hydraulické napínacie zariadenie určené na skúmanie pevnosti materiálov namáhaných ťahom má plochu malého piesta 5 cm2 a plochu veľkého piesta 100 cm2. Akú veľkú napínaciu silu dosiahneme na veľkom pieste, ak na malom pieste budeme pôsobiť silou 10 N. | ||||||||||||||||||||
pozri video/animáciu | ||||||||||||||||||||
zdroj: ODF PF UPJŠ |
||||||||||||||||||||
F1 =
10 N S1 = 5 cm2=5.10-4 m2 S2 = 100 cm2=1.10-2 m2 F2 = ? N |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Pôsobením sily 10 N získame na hydraulickom zariadení napínaciu silu 200N. | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Pneumatiky automobilu sú dotykom o vozovku vo svojej dolnej časti deformované. Môže táto deformácia spôsobovať zmeny tlaku vzduchu v dolnej časti pneumatiky voči hornej časti, kde pneumatika nie je deformovaná? | ||||||||||||||||||||
Vlastná tiaž automobilu spôsobujúca deformáciu spodnej časti pneumatiky vyvoláva následne nárast tlaku v pneumatike. Podľa Pascalovho zákona sa vonkajší pôsobiaci tlak šíri vo všetkých miestach a smeroch rovnako a preto tlak vo vnútri pneumatiky je vo všetkých jej miestach rovnako veľký | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Hydraulický zdvihák v autoservise má obsah malého piesta 0,01 m2 a veľkého piesta 1 m2. Hmotnosť nákladného automobilu je 2350 kg. Akou silou musíme pôsobiť na menší piest pri zdvíhaní tohto automobilu? | ||||||||||||||||||||
S1 = 0,01 m2 S2 = 1 m2 m = 3350 kg g = 9,81 m.s-2 F2 = G = mg F1 = ? N |
||||||||||||||||||||
Pri zdvíhaní nákladného automobilu musíme pôsobiť na piest silou 328,64 N | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Aký je podstatný rozdiel medzi tlakom podľa Pascalovho zákona a hydrostatickým tlakom. | ||||||||||||||||||||
Tlak v kvapaline podľa Pascalovho zákona vzniká vonkajším pôsobením na kvapalinu, napr. pomocou piestu, pričom kvapalina nie je vo vonkajšom silovom napr. tiažovom poli, lebo pôsobenie takého silového poľa môžeme zanedbať. Hydrostatický tlak vzniká pôsobením tiažového poľa na každú časticu kvapaliny (objemovej sily). | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
2.1 Pascalov zákon | 3. Tlak v kvapaline vyvolaný tiažou kvapaliny, Hydrostatický tlak | |||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||