|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
8.1 Fyzika letu |
|||||||||
|
Prúdenie tekutiny okolo telesa pri jeho pohybe sa využíva pri konštrukcii krídla lietadla, vhodného aerodynamického tvaru. | ||||||||
| Hustota prúdnic modeluje skutočnosť, že nad krídlom prúdi vzduch väčšou rýchlosťou ako pod ním, preto sa nad krídlom vytvorí podtlak a pod krídlom pretlak. Tlakový rozdiel vytvorí zvislú vztlakovú aerodynamickú silu Fy, orientovanú proti tiažovej sile FG. Sila Fx, súhlasne orientovaná s rýchlosťou prúdenia vzduchu pred krídlom je odporová aerodynamická sila. Pre veľkosti týchto síl platia vzťahy | |||||||||
|
|||||||||
|
|
|
||||||||
|
kde Cx
je koeficient odporu (závisí od tvaru krídla, uhla
a nábehu), Cy je koeficient vztlaku S je obsah kolmého priemetu nosnej plochy krídla na dotyčnicovú rovinu. |
|||||||||
| Výslednica síl Fx a Fy je aerodynamická sila F. Sily pôsobiace na obtekané krídlo sú znázornené na obrázku. | |||||||||
| Demonštrácia veľkosti vztlakovej sily na krídle | |||||||||
|
pozri video/animáciu
|
|||||||||
|
|||||||||
| zdroj: ODF PF UPJŠ | |||||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
|
|||||||||