TESTY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika

VSTUPNÉ TESTY
RNDr.. Tibor Révay

 Zhodnotenie výstupov jednotlivých tabuliek a grafu na danú otázku

A. Kvantitatívne zhodnotenie formulácií na danú otázku

Kvalitatívne zhodnotenie nám zobrazuje stav žiakov triedy, školy alebo škôl. Nepomáha nám v tom, ako tento stav riadene zmeniť.
Tabuľka 1:
V tabuľke 1 môžeme sledovať javy ako sú:
a)      poradie prvých jaj častejšie sa vyskytujúcich formulácií.
b)      počet najčastejšie sa vyskytujúcich formulácií
c)      výskyt správnych výrokov v tomto poradí
d)      výskyt nesprávnych výrokov v tomto poradí
e)      počet najčastejšie sa vyskytujúcej formulácie zo správnym výrokom
f)        počet najčastejšie sa vyskytujúcej formulácie z nesprávnym výrokom

Tabuľka 2:
Táto tabuľka nie je už iba spracovaním najpočetnejších formulácií, ale zahŕňa v sebe všetky vyskytujúce formulácie. Daná tabuľka dáva obraz o javoch:
a)      aké sú správne výroky
b)      aké sú nesprávne výroky
c)      hovorí o rôznorodosti nesprávnych výrokov
d)      udáva počet správnych výrokov
e)      udáva počet nesprávnych rôznorodých výrokov
f)        udáva pomer počtu správnych a nesprávnych formulácií

B. Kvalitatívne zhodnotenie formulácií na danú otázku

Funkciou kvalitatívneho zhodnotenia je nájsť vo výrokoch žiakov oporné body, na ktoré sa budeme môcť spoliehať pri vyučovacom procese na vyučovacej hodine.
Tabuľka 3:
Pri zhliadnutí tejto tabuľky učiteľ dostáva obraz o tom,
a)      ktorý pojem či fyzikálnu vlastnosť pokladajú žiaci za kľúč pri riešení problému. Potom učiteľ vie usúdiť, akej vlastnosti, či ktorému zlomku daného javu sa treba na hodine venovať cez zistené kľúčové pojmy, aby náprava defektov žiakových omylov bola čo najefektívnejšia.
b)      Koľko času má tomu ktorému pojmu venovať rozhodne počet zastúpenia pojmu v porovnaní s ostatnými pojmami. Odporúčame tento pomer vyjadriť percentuálne. 

Výstupom tabuľky je súhrn pojmov s počtom výskytu a s percentuálnym zastúpením medzi ostatnými pojmami. Takéto merítko odporúčam priložiť k obsahu testu a brať naň ho ohľad pri vytváraní prípravy na vyučovanie. Môže poslúžiť ako dobré vodítko na logické delenie vyučovacej hodiny. Ak je percentuálna hodnota pojmov, ktoré sú jednoznačne priradené sledovanému javu a je nízke zastúpenie pojmov, ktoré nepodliehajú javu, potom predpokladáme, že väčšina žiakov jav registruje správne, analyzuje správne. Vyskytujúcim zlým alternatívam nie je potrebné venovať takú veľkú pozornosť. Iná je situácia, keď zastúpenie pojmov, ktoré nepodliehajú javu je vysoké a dokonca prevyšuje pojmy podliehajúce javu. V takom prípade je učiteľ nútený zamerať sa na jav nie z pohľadu ako to je, ale prečo to tak nie je. Musí zvoliť vhodné logické úlohy, aby žiak s danou konštrukciou myslenia nebol schopný úlohy riešiť a bol nútený tento svoj myšlienkový model zmeniť. 

Tabuľka 4 a Graf 1:
Tabuľka a znej odvodený graf nám podávajú úplne iný pohľad na prvotné poznatky žiakov. Výška stĺpcov kategórií sleduje myšlienkové pochody žiakov. Je nám daná možnosť sledovať posilnené alebo oslabené miesta tohto komplexu.

Z vývojových charakteristík na začiatku vzdelávania dochádza najskôr k posilneniu kategórií opisu, príčiny a dôsledku. Žiaci základných škôl považujú za riešenie fyzikálneho problému uvádzanie týchto kategórií. Na tomto stupni vzdelávania je povinnosť učiteľov začať sústreďovať pozornosť žiakov na podmienky a predpoklady. Zdôrazňovať a hlavne experimentálne dokazovať, že pri zmene podmienok a predpokladov dochádza k zmene (niekedy až nečakanej) výstupu. Musíme ukázať, že niekedy zmena podmienok a predpokladov vedie k rôznorodému riešeniu a nie je možné len odhadom usúdiť ku ktorému riešeniu sa posúvame. Vtedy je nutné pristúpiť k matematickému riešeniu problému. Používanie analógií na nižšom stupni školy u žiakov je zriedkavé. Žiaci zatiaľ nezistených príčin nespájajú javy s rovnakými logickými postupmi a s rovnakým fyzikálnym základom. Nie je u nich vybudovaná schopnosť hľadať príbuznosť medzi príbuznými javmi. Túto stránku treba u žiakov rozvíjať.
Dotkli sme sa rozvoja niektorých kategórií a je úlohou ďalšieho bádania, do akého skorého veku je možnosť to až posunúť.


Pomer jednotlivých kategórií na stredných školách nie je zatiaľ nami preskúmaný. Jeho špecifiká nám nie sú doteraz známe. Táto príručka vám dáva návod, aby ste si to zrealizovali sami a vyvodili z nich dôsledky.

Posledná aktualizácia: 07.03.2001