VSTUPNÉ
TESTY
RNDr.. Tibor Révay
Zhodnotenie výstupov jednotlivých tabuliek a
grafu na danú otázku
A.
Kvantitatívne zhodnotenie formulácií na danú otázku
Kvalitatívne zhodnotenie
nám zobrazuje stav žiakov triedy, školy alebo škôl. Nepomáha nám v tom,
ako tento stav riadene zmeniť.
Tabuľka 1:
V tabuľke 1 môžeme sledovať javy ako sú:
a)
poradie prvých jaj častejšie sa vyskytujúcich formulácií.
b)
počet najčastejšie sa vyskytujúcich formulácií
c)
výskyt správnych výrokov v tomto poradí
d)
výskyt nesprávnych výrokov v tomto poradí
e)
počet najčastejšie sa vyskytujúcej formulácie zo správnym výrokom
f)
počet najčastejšie sa vyskytujúcej formulácie z nesprávnym výrokom
Tabuľka 2:
Táto tabuľka nie je už iba spracovaním najpočetnejších
formulácií, ale zahŕňa v sebe všetky vyskytujúce formulácie.
Daná tabuľka dáva obraz o javoch:
a)
aké sú správne výroky
b)
aké sú nesprávne výroky
c)
hovorí o rôznorodosti nesprávnych výrokov
d)
udáva počet správnych výrokov
e)
udáva počet nesprávnych rôznorodých výrokov
f)
udáva pomer počtu správnych a nesprávnych formulácií
B. Kvalitatívne
zhodnotenie formulácií na danú otázku
Funkciou kvalitatívneho zhodnotenia je nájsť vo
výrokoch žiakov oporné body, na ktoré sa budeme môcť spoliehať pri
vyučovacom procese na vyučovacej hodine.
Tabuľka 3:
Pri zhliadnutí tejto tabuľky učiteľ dostáva obraz o tom,
a)
ktorý pojem či fyzikálnu vlastnosť pokladajú žiaci za kľúč
pri riešení problému. Potom učiteľ vie usúdiť, akej vlastnosti, či
ktorému zlomku daného javu sa treba na hodine venovať cez zistené kľúčové
pojmy, aby náprava defektov žiakových omylov bola čo najefektívnejšia.
b)
Koľko času má tomu ktorému pojmu venovať rozhodne počet zastúpenia
pojmu v porovnaní s ostatnými pojmami. Odporúčame tento
pomer vyjadriť percentuálne.
Výstupom tabuľky je súhrn
pojmov s počtom výskytu a s percentuálnym zastúpením
medzi ostatnými pojmami. Takéto merítko odporúčam priložiť k obsahu
testu a brať naň ho ohľad pri vytváraní prípravy na vyučovanie.
Môže poslúžiť ako dobré vodítko na logické delenie vyučovacej
hodiny. Ak je percentuálna hodnota pojmov, ktoré sú jednoznačne
priradené sledovanému javu a je nízke zastúpenie pojmov, ktoré
nepodliehajú javu, potom predpokladáme, že väčšina žiakov jav
registruje správne, analyzuje správne. Vyskytujúcim zlým alternatívam
nie je potrebné venovať takú veľkú pozornosť. Iná je situácia, keď
zastúpenie pojmov, ktoré nepodliehajú javu je vysoké a dokonca
prevyšuje pojmy podliehajúce javu. V takom prípade je učiteľ nútený
zamerať sa na jav nie z pohľadu ako to je, ale prečo to tak nie
je. Musí zvoliť vhodné logické úlohy, aby žiak s danou konštrukciou
myslenia nebol schopný úlohy riešiť a bol nútený tento svoj myšlienkový
model zmeniť.
Tabuľka 4
a Graf 1:
Tabuľka a znej odvodený graf nám podávajú úplne iný
pohľad na prvotné poznatky žiakov. Výška stĺpcov kategórií sleduje
myšlienkové pochody žiakov. Je nám daná možnosť sledovať posilnené
alebo oslabené miesta tohto komplexu.
Z vývojových
charakteristík na začiatku vzdelávania dochádza najskôr k posilneniu
kategórií opisu, príčiny a dôsledku. Žiaci základných škôl
považujú za riešenie fyzikálneho problému uvádzanie týchto kategórií.
Na tomto stupni vzdelávania je povinnosť učiteľov začať sústreďovať
pozornosť žiakov na podmienky a predpoklady. Zdôrazňovať a hlavne
experimentálne dokazovať, že pri zmene podmienok a predpokladov
dochádza k zmene (niekedy až nečakanej) výstupu. Musíme ukázať,
že niekedy zmena podmienok a predpokladov vedie k rôznorodému
riešeniu a nie je možné len odhadom usúdiť ku ktorému riešeniu
sa posúvame. Vtedy je nutné pristúpiť k matematickému riešeniu
problému. Používanie analógií
na nižšom stupni školy u žiakov je zriedkavé. Žiaci zatiaľ
nezistených príčin nespájajú javy s rovnakými logickými
postupmi a s rovnakým fyzikálnym základom. Nie je u nich
vybudovaná schopnosť hľadať príbuznosť medzi príbuznými javmi. Túto
stránku treba u žiakov rozvíjať.
Dotkli sme sa rozvoja
niektorých kategórií a je úlohou ďalšieho bádania, do akého
skorého veku je možnosť to až posunúť.
Pomer jednotlivých
kategórií na stredných školách nie je zatiaľ nami preskúmaný. Jeho
špecifiká nám nie sú doteraz známe. Táto príručka vám dáva návod,
aby ste si to zrealizovali sami a vyvodili z nich dôsledky.