VSTUPNÉ
TESTY
RNDr.. Tibor Révay
Spôsob triedenia žiackych odpovedí na danú
otázku
Odpovede vo VIT sú veľmi
rôznorodé, lebo každý žiak je na rôznom stupni vyjadrovacích
schopností. Odpovede na jednu otázku sa odlišujú dĺžke, zachytávajú
rôzne konkrétne poznatky z ktorých sa jav skladá, využívajú
rozličné pojmy a mnohokrát spôsob riešenia nie je fyzikálny. Každý
prístup žiaka je jedinečný. Na prvý pohľad riešený VIT je využiteľný
len pri individuálnom prístupe. Pokúsime sa pred vás predložiť jeden
z možností spracovania žiackych odpovedí, ktoré môže učiteľ
využívať pri vyučovaní v triedach.
Pri spracovaní odpovedí
dodržiavame určité zásady. Tieto zásady zabezpečia jednoznačnosť výsledkov
pri spracovaní rôznymi učiteľmi.
1. Rozdelenie odpovede žiaka na jednu otázku na časti.
2. Rozdelenie odpovedí je prispôsobené k hĺbke
odpovede
3. Rozdeľovacia čiara sa ukladá v mieste ďalšieho
posunu myšlienok
PRÍKLAD:
Názov testu: Meranie
fyzikálnych veličín (Otázka č.3)
Podaktorí si nosievate rybičky do akvárií. Koľko vody bude vo vrecúšku,
keď rybičku vyberieme? Viac, alebo menej? Čo si myslíš, prečo?
Odpoveď 1: Bude menej
vody preto lebo rybička mala hmotnosť a voda hmotnosťou rybičky išla
na hor.
Odpoveď 2: Vo vrecúšku po vybratí rybičky bude vody menej. Lebo rybička
po vybratí, keď dáme rybičku tak nám voda stúpne a keď ju
vyberieme tak nám voda klesne
Odpoveď 3: Že keď vyberiem rybičku ta voda nikdy nestúpa alebo že je
menej. To nie je pravda. Lebo voda zostane vždy tak isto a keď tam
vložíš ryby tak voda tak isto.
Odpoveď 4: Menej vody. Postupne sa vyparí a ryba pije a dýcha.
Odpoveď 5: Bude tam najmenej pól vrecúška aby sa ryba nezadusila
Odpoveď 6: Keď vyberieme rybičku z vody tak tým pádom voda
klesne o toľko koľko má rybička objem
Odpoveď 7: Menej, lebo keď rybku vyberieme hladina vody klesne
Odpoveď 8: Po vybratí rybičky bude menej vody. Lebo keď
sa kúpete je viac vody, keď vyjdete je tam menej.
Odpovedí po vložení
rozdeľovacích znakov.
Odpoveď 1: Bude menej vody * preto lebo rybička mala hmotnosť * a voda
hmotnosťou rybičky išla na hor.
Odpoveď 2: Vo vrecúšku po vybratí rybičky bude vody menej. Lebo rybička
po vybratí, * keď dáme rybičku tak nám voda stúpne * a keď ju
vyberieme tak nám voda klesne
Odpoveď 3: Že keď vyberiem rybičku ta voda nikdy nestúpa alebo že je
menej. * To nie je pravda. * Lebo voda zostane vždy tak isto * a keď
tam vložíš ryby tak voda tak isto.
Odpoveď 4: Menej vody. * Postupne sa vyparí * a ryba pije a dýcha.
Odpoveď 5: Bude tam najmenej pól vrecúška * aby sa ryba nezadusila
Odpoveď 6: Keď vyberieme rybičku z vody tak tým pádom voda
klesne * o toľko koľko má rybička objem
Odpoveď 7: Menej, * lebo keď rybku vyberieme hladina vody klesne
Odpoveď 8: Po vybratí rybičky bude menej vody. * Lebo keď
sa kúpete je viac vody, keď vyjdete je tam menej.
Tieto výroky vložíme do
tabuľky 1.
Tabuľka 1 obsahuje
stĺpce s nasledovným delením: poradie, formulácia, trieda 1,
trieda 2,..., trieda N, počet.
Stĺpec 1: Poradie
nám udáva, koľko formulácií sa
vyskytlo v odpovediach pri riešení danej otázky v triedach.
Stĺpec 2: Pod formuláciou budeme rozumieť slovné
zachytenie poznatku. Žiaci daný poznatok predkladajú v rôznych
tvrdeniach. K množine týchto podobných tvrdení sa priradí práve
jedna formulácia (pojem), ktorá ich najviac vystihuje.
∑
( tvrdenie ) = formulácia
Príklady:
Prvé tvrdenia odpovedí 1, 2, 4, 7, 8,
majú rovnaký myšlienkový základ. Pre zjednodušenie práce im
priradíme formuláciu : Po vybratí rybičky bude menej vody.
Tvrdenie 3 odpovede 2 a tvrdenie 1 odpovede 6 tiež patria do jednej
množiny. môžeme im priradiť formuláciu: Keď vyberieme rybičku z vody
tak tým pádom voda klesne. Pozor! Nemôžeme sem zaradiť tvrdenie 2
odpovede 7, lebo sa v ňom nejedná o objem vody ale o výšku
hladiny vody.
Výroky v týchto
tvrdeniach nie sú totožné, ale majú rovnakú podstatu. Podľa uváženia
si vyberieme jednu z nich a každému výroku s rovnakou
podstatou sa priradí tento výrok.
Stĺpec 3: Do stĺpca trieda 1 – trieda N sa bude zaznačovať,
koľko žiakov z danej triedy sa stotožnilo s danou formuláciou a to
formou paličiek.
Stĺpec N+3 (posledný):
Pod pojmom počet budeme rozumieť počet žiakov z celej
školy, ktorý sa stotožnili s danou formuláciou. (Je to počet
paličiek v danom riadku.)
Takáto tabuľka vyzerá
nasledovne (Tabuľka 1).