TESTY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika

VSTUPNÉ TESTY
RNDr.. Tibor Révay

 Spôsob triedenia žiackych odpovedí na danú otázku

Odpovede vo VIT sú veľmi rôznorodé, lebo každý žiak je na rôznom stupni vyjadrovacích schopností. Odpovede na jednu otázku sa odlišujú dĺžke, zachytávajú rôzne konkrétne poznatky z ktorých sa jav skladá, využívajú rozličné pojmy a mnohokrát spôsob riešenia nie je fyzikálny. Každý prístup žiaka je jedinečný. Na prvý pohľad riešený VIT je využiteľný len pri individuálnom prístupe. Pokúsime sa pred vás predložiť jeden z možností spracovania žiackych odpovedí, ktoré môže učiteľ využívať pri vyučovaní v triedach.

Pri spracovaní odpovedí dodržiavame určité zásady. Tieto zásady zabezpečia jednoznačnosť výsledkov pri spracovaní rôznymi učiteľmi.
1. Rozdelenie odpovede žiaka na jednu otázku na časti.
2. Rozdelenie odpovedí je prispôsobené k hĺbke odpovede
3. Rozdeľovacia čiara sa ukladá v mieste ďalšieho posunu myšlienok

PRÍKLAD:
Názov testu: Meranie fyzikálnych veličín (Otázka č.3)
Podaktorí si nosievate rybičky do akvárií. Koľko vody bude vo vrecúšku, keď rybičku vyberieme? Viac, alebo menej? Čo si myslíš, prečo?

Odpoveď 1: Bude menej vody preto lebo rybička mala hmotnosť a voda hmotnosťou rybičky išla na hor.
Odpoveď 2: Vo vrecúšku po vybratí rybičky bude vody menej. Lebo rybička po vybratí, keď dáme rybičku tak nám voda stúpne a keď ju vyberieme tak nám voda klesne
Odpoveď 3: Že keď vyberiem rybičku ta voda nikdy nestúpa alebo že je menej. To nie je pravda. Lebo voda zostane vždy tak isto a keď tam vložíš ryby tak voda tak isto.
Odpoveď 4: Menej vody. Postupne sa vyparí a ryba pije a dýcha.
Odpoveď 5: Bude tam najmenej pól vrecúška aby sa ryba nezadusila
Odpoveď 6: Keď vyberieme rybičku z vody tak tým pádom voda klesne o toľko koľko má rybička objem
Odpoveď 7: Menej, lebo keď rybku vyberieme hladina vody klesne
Odpoveď 8: Po vybratí rybičky bude menej vody. Lebo keď sa kúpete je viac vody, keď vyjdete je tam menej.

Odpovedí po vložení rozdeľovacích znakov.
Odpoveď 1: Bude menej vody * preto lebo rybička mala hmotnosť * a voda hmotnosťou rybičky išla na hor.
Odpoveď 2: Vo vrecúšku po vybratí rybičky bude vody menej. Lebo rybička po vybratí, * keď dáme rybičku tak nám voda stúpne * a keď ju vyberieme tak nám voda klesne
Odpoveď 3: Že keď vyberiem rybičku ta voda nikdy nestúpa alebo že je menej. * To nie je pravda. * Lebo voda zostane vždy tak isto * a keď tam vložíš ryby tak voda tak isto.
Odpoveď 4: Menej vody. * Postupne sa vyparí * a ryba pije a dýcha.
Odpoveď 5: Bude tam najmenej pól vrecúška * aby sa ryba nezadusila
Odpoveď 6: Keď vyberieme rybičku z vody tak tým pádom voda klesne * o toľko koľko má rybička objem
Odpoveď 7: Menej, * lebo keď rybku vyberieme hladina vody klesne
Odpoveď 8: Po vybratí rybičky bude menej vody. * Lebo keď sa kúpete je viac vody, keď vyjdete je tam menej.

Tieto výroky vložíme do tabuľky 1. 
Tabuľka 1
obsahuje stĺpce s nasledovným delením: poradie, formulácia, trieda 1, trieda 2,..., trieda N, počet.
Stĺpec 1: Poradie nám udáva, koľko formulácií sa vyskytlo v odpovediach pri riešení danej otázky v triedach.
Stĺpec 2: Pod formuláciou budeme rozumieť slovné zachytenie poznatku. Žiaci daný poznatok predkladajú v rôznych tvrdeniach. K množine týchto podobných tvrdení sa priradí práve jedna formulácia (pojem), ktorá ich najviac vystihuje.         
∑ ( tvrdenie ) = formulácia

Príklady:
Prvé tvrdenia odpovedí 1, 2, 4, 7, 8,  majú rovnaký myšlienkový základ. Pre zjednodušenie práce im priradíme formuláciu : Po vybratí rybičky bude menej vody.
Tvrdenie 3 odpovede 2 a tvrdenie 1 odpovede 6 tiež patria do jednej množiny. môžeme im priradiť formuláciu: Keď vyberieme rybičku z vody tak tým pádom voda klesne. Pozor! Nemôžeme sem zaradiť tvrdenie 2 odpovede 7, lebo sa v ňom nejedná o objem vody ale o výšku hladiny vody.

Výroky v týchto tvrdeniach nie sú totožné, ale majú rovnakú podstatu. Podľa uváženia si vyberieme jednu z nich a každému výroku s rovnakou podstatou sa priradí tento výrok.
Stĺpec 3: Do stĺpca trieda 1 – trieda N sa bude zaznačovať, koľko žiakov z danej triedy sa stotožnilo s danou formuláciou a to formou paličiek.
Stĺpec N+3 (posledný): Pod pojmom počet budeme rozumieť počet žiakov z celej školy, ktorý sa stotožnili s danou formuláciou. (Je to počet paličiek v danom riadku.)

Takáto tabuľka vyzerá nasledovne (Tabuľka 1). 

poradie

formulácia

trieda 1

trieda 2

počet

1

formulácia 1

//

/

3

2

formulácia 2

/////

//

7

3

formulácia 3

/

 

1

4

formulácia 4

 

/

1

5

formulácia 5

//

//

4

6

formulácia 6

/

/

2

7

formulácia 7

////

 

4

8

formulácia 8

/

///

4

9

atď.

 

 

 

Týmto spôsobom sa nám podarilo podľa kľúča zoskupiť myšlienky žiakov vo forme formulácií.

Poznámka
Určite ste postrehli, že počet formulácií pri takomto spracovaní je vyšší ako počet odpovedajúcich žiakov. Tento fakt nám však nebude prekážať pri triedení a hodnotení získaných formulácií. V ďalšom kroku sa zameriame na niektoré spôsoby, ako rôzne možno využiť nami získané prvotné poznatky žiakov.

Posledná aktualizácia: 07.03.2001