TESTY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika

VSTUPNÉ TESTY
RNDr. Tibor Révay

 Spôsob triedenia žiackych formulácií na danú otázku

Nami navrhované vyhodnotenie  prvotných poznatkov sleduje dva zámery. Prvým je kvantita prvotných poznatkov a druhým je kvalita prvotných poznatkov. 

A. Kvantitatívne triedenie formulácií na danú otázku
Pod kvantitatívnym hodnotením budeme rozumieť:

  1. usporiadanie podľa počtu výskytu formulácií (zostupne). Dostaneme prehľad o tom, ktoré formulácie sú najčastejšie zastúpené, o ktoré sa najviac opierajú žiaci pri pozorovaní daného javu (tabuľka 1). Dajú sa vyvodiť dôsledky, ako sú zastúpené medzi nimi správne a nesprávne riešenia.
  2. usporiadanie podľa správnosti formulácií (zostupne). Toto usporiadanie sa deje na základe slovného riešenia. Ak otázka bola položená tak, že vyžadovala riešenie. Okrem správneho riešenia môžeme rozlišovať aj delenie nesprávnych riešení a registrovať neriešenie úlohy. Dostaneme obraz o počte nesprávnych riešení, ako aj o druhoch nesprávnych riešení a o počte pri ktorom sa nezaoberalo s riešením.

Pri usporiadaní podľa počtu výskytu formulácií zostavíme nasledovnú tabuľku 1. Tabuľka 1 obsahuje stĺpec poradie, stĺpec s názvom formulácia a stĺpec s názvom počet.  

  Tabuľka 1

poradie

formulácia

počet

1

formulácia 4

68

2

formulácia 26

42

3

formulácia 53

36

4

formulácia 14

32

5

formulácia 2

25

6

formulácia 30

17

7

formulácia 19

17

8

formulácia 98

15

9

atď.

 

Ako príklad ukážky Tabuľky 1 spracovanie formulácií žiakov nájdete pod názvom početnosť formulácií v položke Tabuľkové spracovanie tematických celkov.

Niektoré úlohy vyžadovala slovné riešenie. Formulácie na tieto otázky sa dajú usporiadať podľa bodu 2, usporiadanie podľa správnosti formulácií. Tabuľka 2 v ktorej sú formulácie usporiadané obsahuje päť stĺpcov, a to: poradie, formulácia, počet, riešenie a počet. V stĺpci „riešenie“ je zachytený spôsob správneho, alebo nesprávneho riešenia. 

Tabuľka 2

poradie

formulácia

počet

riešenie

počet

1

správne riešenie 1

25

správne

49

2

správne riešenie 2

14

3

správne riešenie 3

10

4

nesprávne riešenie 1

16

1.nesprávne

37

5

nesprávne riešenie 2

21

6

nesprávne riešenie 3

7

2.nesprávne

16

7

nesprávne riešenie 4

9

8

nesprávne riešenie 5

11

3.nesprávne

11

9

bez riešenia

30

bez riešenia

30

Ako príklad uvádzame tabuľkové spracovanie formulácií s názvom správnosť formulácií v položke Tabuľkové spracovanie tematických celkov..

B. Kvalitatívne triedenie formulácií na danú otázku
Pod kvalitatívnym hodnotením budeme rozumieť:

  1. usporiadanie podľa kľúčových pojmov vo formuláciách. Pri tomto usporiadaní dostaneme jednak prehľad o tom, ktorý pojem či fyzikálnu vlastnosť pokladajú žiaci za kľúč pri riešení problému, čo sledujú pri danom jave, ako aj ako si tieto pojmy vysvetľujú.
  2. usporiadanie podľa myšlienkovej analýzy žiakov. Pri čítaní odpovedí si môžeme všimnúť ich dĺžku a nadväznosť. Žiaci odpovedajú na jednej strane útržkovo a na druhej strane badať preskakovanie od myšlienky k myšlienke. Sledujeme, že niektorí žiaci riešia otázku opisom javu, iní uvedú aj dôsledky a niektorí si kladú otázky (predpoklady, podmienky) pri riešení.. Žiaci vo svojich odpovediach uvádzajú nasledovné kategórie: podmienka, predpoklad, analógia, opis, príčina, riešenie, tvrdenie, dôsledok

Pri čítaní odpovedí sa dá ľahko identifikovať okolo ktorej vlastnosti sa točia žiakove myšlienky a prostredníctvom ktorého pojmu to sprostredkováva nám. Po prečítaní formulácií si zrealizujeme výber kľúčových pojmov. Za kľúčový pojem budeme považovať slovné druhy (podstatné mená, prídavné mená, slovesá, číslovky).
Tabuľka 3 vytvorená na základe kľúčových pojmov má nasledovný tvar. Obsahuje päť stĺpcov s názvami: poradie, formulácia, počet, kľúčový pojem, počet.

Tabuľka 3

poradie

formulácia

počet

kľúčový pojem

počet

1

formulácia 4

12

pojem 1

65

2

formulácia 12

5

3

formulácia 23

31

4

formulácia 11

17

5

formulácia 42

4

pojem 2

47

6

formulácia 36

22

7

formulácia 1

14

8

formulácia 7

7

9

atď.

 

 

 

Ako príklad uvedieme tabuľku 3 s názvom kľúčové pojmy, ktorá vznikla na základe odpovedí žiakov. Kľúčové pojmy o ktoré sa pri danej úlohe opierali žiaci v danom tematickom celku nájdete v položke Tabuľkové spracovanie tematických celkov.

Aby sme formulácie mohli usporiadať podľa bodu 4, musíme rozhodnúť, do ktorej z ôsmich kategórií priradíme danú formuláciu. Táto úloha je veľmi náročná, preto odporúčame, aby o tom rozhodovalo viac učiteľov na raz, ak je to možné. Tieto kategórie nie sú striktne zadané a je v možnostiach učiteľa ich rozšíriť. Tabuľka 4 bude mať päť stĺpcov a to: poradie, formulácia, počet, kategória, počet

Tabuľka 4

poradie

formulácia

počet

kategória

počet

1

formulácia s kategóriou 1

23

kategória 1

81

2

formulácia s kategóriou 1

13

3

formulácia s kategóriou 1

40

4

formulácia s kategóriou 1

5

5

formulácia s kategóriou 2

12

kategória 2

70

6

formulácia s kategóriou 2

23

7

formulácia s kategóriou 2

16

8

formulácia s kategóriou 2

9

9

atď.

 

 

 

Formulácie sme rozdelili podľa návodu a tak vznikla tabuľka s názvom kategórie. Ako ktorú kategóriu využívajú žiaci v rôznych tematických celkoch môžete sledovať v položke Tabuľkové spracovanie tematických celkov.

  1. grafické spracovanie kategórií. Aby pre učiteľa bola tabuľka 4 zreteľnejšia, odporúčame výstup tejto tabuľky spracovať graficky. Na to potrebujeme 4. a 5. stĺpec tabuľky 4, t.j. kategórie a ich počet. Kategóriám na x-ovej osi priradíme počet na y-ovej osi. Na vytvorenie takéhoto grafu odporúčame program "Microsoft Excel". Ako príklad takéhoto grafického spracovania kategórií uvádzam grafy, ktoré tiež najdete v položke Tabuľkové spracovanie tematických celkov.

 

 

                                                               Graf 

 

Posledná aktualizácia: 07.03.2001