|
|
VSTUPNÉ
TESTY
RNDr. Tibor Révay Spôsob triedenia žiackych
formulácií na danú otázku Nami navrhované
vyhodnotenie prvotných
poznatkov sleduje dva zámery. Prvým je kvantita prvotných poznatkov a druhým
je kvalita prvotných poznatkov.
A.
Kvantitatívne triedenie formulácií na danú otázku
Pod kvantitatívnym hodnotením budeme rozumieť:
- usporiadanie
podľa počtu výskytu
formulácií (zostupne). Dostaneme prehľad o tom, ktoré
formulácie sú najčastejšie zastúpené, o ktoré sa najviac
opierajú žiaci pri pozorovaní daného javu (tabuľka 1). Dajú sa
vyvodiť dôsledky, ako sú zastúpené medzi nimi správne a nesprávne
riešenia.
- usporiadanie
podľa správnosti formulácií (zostupne). Toto usporiadanie sa
deje na základe slovného riešenia. Ak otázka bola položená tak,
že vyžadovala riešenie. Okrem správneho riešenia môžeme rozlišovať
aj delenie nesprávnych riešení a registrovať neriešenie úlohy.
Dostaneme obraz o počte nesprávnych riešení, ako aj o druhoch
nesprávnych riešení a o počte pri ktorom sa nezaoberalo
s riešením.
Pri usporiadaní
podľa počtu výskytu formulácií zostavíme nasledovnú tabuľku
1. Tabuľka 1 obsahuje stĺpec poradie, stĺpec s názvom formulácia
a stĺpec s názvom počet.
Tabuľka 1
poradie
|
formulácia
|
počet
|
1
|
formulácia 4
|
68
|
2
|
formulácia 26
|
42
|
3
|
formulácia 53
|
36
|
4
|
formulácia 14
|
32
|
5
|
formulácia 2
|
25
|
6
|
formulácia 30
|
17
|
7
|
formulácia 19
|
17
|
8
|
formulácia 98
|
15
|
9
|
atď.
|
|
Ako príklad ukážky
Tabuľky 1 spracovanie formulácií žiakov nájdete pod názvom početnosť formulácií
v položke Tabuľkové spracovanie tematických celkov.
Niektoré úlohy vyžadovala slovné riešenie. Formulácie na tieto otázky sa dajú
usporiadať podľa bodu 2, usporiadanie podľa správnosti formulácií.
Tabuľka 2 v ktorej sú formulácie usporiadané obsahuje päť stĺpcov,
a to: poradie, formulácia, počet, riešenie a počet. V stĺpci
„riešenie“ je zachytený spôsob správneho, alebo nesprávneho riešenia.
Tabuľka 2
poradie
|
formulácia
|
počet
|
riešenie
|
počet
|
1
|
správne riešenie 1
|
25
|
správne
|
49
|
2
|
správne riešenie 2
|
14
|
3
|
správne riešenie 3
|
10
|
4
|
nesprávne riešenie
1
|
16
|
1.nesprávne
|
37
|
5
|
nesprávne riešenie
2
|
21
|
6
|
nesprávne riešenie
3
|
7
|
2.nesprávne
|
16
|
7
|
nesprávne riešenie
4
|
9
|
8
|
nesprávne riešenie
5
|
11
|
3.nesprávne
|
11
|
9
|
bez riešenia
|
30
|
bez riešenia
|
30
|
Ako príklad uvádzame tabuľkové spracovanie formulácií s názvom
správnosť formulácií v položke Tabuľkové spracovanie
tematických celkov..
B.
Kvalitatívne triedenie formulácií na danú otázku
Pod kvalitatívnym hodnotením budeme rozumieť:
- usporiadanie
podľa kľúčových pojmov vo formuláciách. Pri tomto
usporiadaní dostaneme jednak prehľad o tom, ktorý pojem či
fyzikálnu vlastnosť pokladajú žiaci za kľúč pri riešení problému,
čo sledujú pri danom jave, ako aj ako si tieto pojmy vysvetľujú.
- usporiadanie
podľa myšlienkovej analýzy žiakov. Pri čítaní odpovedí si
môžeme všimnúť ich dĺžku a nadväznosť. Žiaci odpovedajú
na jednej strane útržkovo a na druhej strane badať
preskakovanie od myšlienky k myšlienke. Sledujeme, že niektorí
žiaci riešia otázku opisom javu, iní uvedú aj dôsledky a niektorí
si kladú otázky (predpoklady, podmienky) pri riešení.. Žiaci vo
svojich odpovediach uvádzajú nasledovné kategórie: podmienka,
predpoklad, analógia, opis, príčina, riešenie, tvrdenie, dôsledok
Pri čítaní odpovedí sa
dá ľahko identifikovať okolo ktorej vlastnosti sa točia žiakove myšlienky
a prostredníctvom ktorého pojmu to sprostredkováva nám. Po prečítaní
formulácií si zrealizujeme výber kľúčových pojmov. Za
kľúčový
pojem budeme považovať slovné druhy (podstatné mená, prídavné mená,
slovesá,
číslovky).
Tabuľka 3 vytvorená na základe kľúčových pojmov má nasledovný
tvar. Obsahuje päť stĺpcov s názvami: poradie, formulácia, počet, kľúčový
pojem, počet.
Tabuľka 3
poradie
|
formulácia
|
počet
|
kľúčový pojem
|
počet
|
1
|
formulácia 4
|
12
|
pojem 1
|
65
|
2
|
formulácia 12
|
5
|
3
|
formulácia 23
|
31
|
4
|
formulácia 11
|
17
|
5
|
formulácia 42
|
4
|
pojem 2
|
47
|
6
|
formulácia 36
|
22
|
7
|
formulácia 1
|
14
|
8
|
formulácia 7
|
7
|
9
|
atď.
|
|
|
|
Ako príklad uvedieme tabuľku
3 s názvom kľúčové pojmy, ktorá vznikla na základe odpovedí
žiakov. Kľúčové pojmy o ktoré sa
pri danej úlohe opierali žiaci v danom tematickom celku nájdete v položke
Tabuľkové spracovanie tematických celkov.
Aby sme formulácie mohli
usporiadať podľa bodu 4, musíme rozhodnúť, do ktorej z ôsmich
kategórií priradíme danú formuláciu. Táto úloha je veľmi náročná,
preto odporúčame, aby o tom rozhodovalo viac učiteľov na raz, ak
je to možné. Tieto kategórie nie sú striktne zadané a je v možnostiach
učiteľa ich rozšíriť. Tabuľka 4 bude mať päť stĺpcov a to:
poradie, formulácia, počet, kategória, počet.
Tabuľka 4
poradie
|
formulácia
|
počet
|
kategória
|
počet
|
1
|
formulácia s kategóriou
1
|
23
|
kategória 1
|
81
|
2
|
formulácia s kategóriou
1
|
13
|
3
|
formulácia s kategóriou
1
|
40
|
4
|
formulácia s kategóriou
1
|
5
|
5
|
formulácia s kategóriou
2
|
12
|
kategória 2
|
70
|
6
|
formulácia s kategóriou
2
|
23
|
7
|
formulácia s kategóriou
2
|
16
|
8
|
formulácia s kategóriou
2
|
9
|
9
|
atď.
|
|
|
|
Formulácie sme rozdelili podľa návodu a tak
vznikla tabuľka s názvom kategórie. Ako ktorú kategóriu
využívajú žiaci v rôznych tematických celkoch môžete sledovať v
položke Tabuľkové spracovanie tematických celkov.
- grafické
spracovanie kategórií. Aby pre učiteľa bola tabuľka 4 zreteľnejšia,
odporúčame výstup tejto tabuľky spracovať graficky. Na to
potrebujeme 4. a 5. stĺpec tabuľky 4, t.j. kategórie a ich
počet. Kategóriám na x-ovej osi priradíme počet na y-ovej osi. Na
vytvorenie takéhoto grafu odporúčame program "Microsoft
Excel". Ako príklad takéhoto grafického spracovania kategórií uvádzam
grafy, ktoré tiež najdete v položke Tabuľkové spracovanie
tematických celkov.
Graf
|
|