VSTUPNÉ
TESTY
RNDr. Tibor Révay
Myslenie a písomné vyjadrovanie
Spojenie myslenia a písomného vyjadrovania je u žiakov
málo vyvinuté. Nevedia formulovať svoje myšlienky a pocity do súvislých
viet. Často sú to len pospájané slovné spojenia. Sú to časti
zhlukovania. Tak sa môže stať, že pri konečnej kontrole aj žiak s vynikajúcimi
postrehmi a dotazmi na hodine začne písať nejasné odpovede, tzv.
bludy. Nie z dôvodu nepochopenia, ale z dôvodu neovládania
prezentácie svojich myšlienok. Ak očakávame takúto činnosť od žiaka,
mali by sme ho na to pripraviť. Žiaci sa musia naučiť písať svoje myšlienky.
Musia sa najprv naučiť uvedomovať si svoje uvažovanie a svoje pocity a
tiež musia vedieť, ako ich usporiadať, aby mohli účinne komunikovať
v písomnej podobe.
Písomné vyjadrovanie je mocným nástrojom na podporu a rozvoj myslenia.
V školstve sa písomné vyjadrovanie používa väčšinou na
zachytenie finálnych produktov. Bohužiaľ nie na proces tvorby myslenia.
Písanie charakterizujeme výrokom: „Niekto vyjadruje niekomu niečo“
t.j. pisateľ –
adresát –
téma. V prípade,
že žiak píše pre seba, adresátom je on sám. Píše preto, aby niečo
pochopil, objasnil si, zapamätal si, usporiadal, teda aby uvažoval o
informáciách. Pri tejto koncepcii písomného vyjadrovania dochádza k rozvoju
kritického myslenia. Žiak
sa učí pomocou písania vytvárať základné konštrukcie svojich myšlienok.
Pri písaní vytvára prepojenie adresát – pisateľ - téma. Žiak si hľadá
svojho adresáta bez príkazu sám. Najčastejšie sa adresátmi stávajú
okolití žiaci. Vzniká komunikácia medzi žiakmi, ktorá je venovaná
danej fyzikálnej téme. Je to prvý úspešný krok pri výučbe fyziky.
Venovanie sa téme má za následok zhlukovanie riešení problému a následné
uvažovania o ich vhodnosti a správnosti. To nie je nič iné, ako vedecké
bádanie. Zatiaľ len na báze rovnocenných partnerov.
Zhlukovanie
pomáha žiakom usporiadať si myšlienky pred písaním. S rastúcou
skúsenosťou so zhlukovaním, získajú viac sebavedomia a uvoľnenosti
pri vyjadrovaní vlastných myšlienok pri písaní.
Ciele, ktoré pri tom
dosahujú, sú:
a) naučia sa vyjadrovať zrozumiteľne svoje myšlienky v písomnej
podobe, čo je dôležitou zručnosťou potrebnou v živote
b) zlepšia si svoj výkon pri hodnotení, ktoré sa zameriava na
usporiadanie informácií a samostatné vyjadrovanie.