TESTY

FYZIKA

 
FYZIKÁLNE ÚLOHY

EXPERIMENTY
UČEBNÉ TEXTY
TESTY
VÝUČBA
DIDAKTIKA FYZIKY
WWW STRÁNKY
ENV. FYZIKA
PUBLIKÁCIE
DIPLOMOVÉ  PRÁCE
UČEBNÉ POMÔCKY
ĎALŠIE VZDELÁVANIE
KUF - KLUB UČITEĽOV
DIDFYZKE
AKTUALITY

 

Školský Informačný
Servis

 

 Pošlite e-mail - odkaz na ŠIS fyzika

VSTUPNÉ TESTY
RNDr. Tibor Révay

 Myslenie a písomné vyjadrovanie

Spojenie myslenia a písomného vyjadrovania je u žiakov málo vyvinuté. Nevedia formulovať svoje myšlienky a pocity do súvislých viet. Často sú to len pospájané slovné spojenia. Sú to časti zhlukovania. Tak sa môže stať, že pri konečnej kontrole aj žiak s vynikajúcimi postrehmi a dotazmi na hodine začne písať nejasné odpovede, tzv. bludy. Nie z dôvodu nepochopenia, ale z dôvodu neovládania prezentácie svojich myšlienok. Ak očakávame takúto činnosť od žiaka, mali by sme ho na to pripraviť. Žiaci sa musia naučiť písať svoje myšlienky. Musia sa najprv naučiť uvedomovať si svoje uvažovanie a svoje pocity a tiež musia vedieť, ako ich usporiadať, aby mohli účinne komunikovať v písomnej podobe. Písomné vyjadrovanie je mocným nástrojom na podporu a rozvoj myslenia. V školstve sa písomné vyjadrovanie používa väčšinou na zachytenie finálnych produktov. Bohužiaľ nie na proces tvorby myslenia. 

Písanie charakterizujeme výrokom: „Niekto vyjadruje niekomu niečo“  t.j.  pisateľ adresát téma. V prípade, že žiak píše pre seba, adresátom je on sám. Píše preto, aby niečo pochopil, objasnil si, zapamätal si, usporiadal, teda aby uvažoval o informáciách. Pri tejto koncepcii písomného vyjadrovania dochádza k rozvoju kritického myslenia. Žiak sa učí pomocou písania vytvárať základné konštrukcie svojich myšlienok. Pri písaní vytvára prepojenie adresát – pisateľ - téma. Žiak si hľadá svojho adresáta bez príkazu sám. Najčastejšie sa adresátmi stávajú okolití žiaci. Vzniká komunikácia medzi žiakmi, ktorá je venovaná danej fyzikálnej téme. Je to prvý úspešný krok pri výučbe fyziky. Venovanie sa téme má za následok zhlukovanie riešení problému a následné uvažovania o ich vhodnosti a správnosti. To nie je nič iné, ako vedecké bádanie. Zatiaľ len na báze rovnocenných partnerov. Zhlukovanie pomáha žiakom usporiadať si myšlienky pred písaním. S rastúcou skúsenosťou so zhlukovaním, získajú viac sebavedomia a uvoľnenosti pri vyjadrovaní vlastných myšlienok pri písaní.

Ciele, ktoré pri tom dosahujú, sú:
a) naučia sa vyjadrovať zrozumiteľne svoje myšlienky v písomnej podobe, čo je dôležitou zručnosťou potrebnou v živote
b) zlepšia si svoj výkon pri hodnotení, ktoré sa zameriava na usporiadanie informácií a samostatné vyjadrovanie.

Posledná aktualizácia: 07.03.2001