TABUĽKOVÉ
EDITORY
Prvé tabuľkové editory boli vytvorené už v 70. rokoch a
boli určené najmä na spracovanie údajov vo finančných tabuľkách. Dnes sú
tieto programy súčasťou väčšiny kancelárskych programových balíkov a
pre svoje rozsiahle možnosti našli uplatnenie aj v iných odboroch ľudskej činnosti.
Patria medzi štandardné aplikačné programy a sú ľahko dostupné aj na školách.
Pomocou tabuľkových kalkulátorov možno vytvárať tabuľky, v ktorých sa výpočty
viažu na hodnoty uložené v iných políčkach tabuľky a po zmene vstupných
údajov program automaticky prepočíta údaje v celej tabuľke. Pre výpočty v
tabuľkách ponúkajú tieto programy veľký počet numerických a štatistických
metód, ktoré umožňujú analyzovať vzťahy a závislosti medzi údajmi v
tabuľke a vyhodnocovať rôzne typy vývojových trendov a prognóz. Široké
uplatnenie týchto programov v praxi súvisí aj s ich schopnosťou graficky
interpretovať závislosti medzi údajmi v tabuľke pomocou rôznych typov
grafov a vytvárania rôznych medzivýsledkov a prehľadovych tabuliek. V súčasnosti
najrozšírenejším tabuľkovým kalkulátorom ja MS Excel. práca s ktorým je
popísaná nasledujúcim cvičením.
Návod: Cvičenie 4
Späť
Cvičenie 4: Evidencia známok
pomocou Excelu
Legenda: Nariadenia (tučné) a nastavované hodnoty (kurzíva).
Cieľ: Vytvorenie dátového listu v programe MS Excel, výpočet
priemerov známok podľa zápisov pre priebežné a konečné známky.
1.krok:
Vytvorenie základnej štruktúry.
1. Otvorte súbor obsahujúci vytvorenú tabuľku a uložte
ju lokálne pre seba pod želaným menom.
2. Na prvom liste sa naučte vkladať a editovať
údaje. Po učebnej fáze môžete vymazať celý list, pretože kompletný list
zošita pre použitie je vytvorený pod menom "známky".
3. Do bunky A1 zapíšte svoje meno a nastavte
si ho vo svojej obľúbenej farbe, tučné s veľkosťou písma 20.
4. Riadok 2 ostane voľný.
5. Bunka A3: Prehľad známok. Bunka C3: Chémia.
Bunka F3: Trieda 11a. Bunka I3: školský rok 2000/2001. Označte
riadok 3 kliknutím na jeho záhlavie s číslom riadku a nastavte písmo Arial,
tučné,
veľkosť písma 12.
6. Riadok 4 ostane voľný.
7. Bunka A5: Významnosť. Bunka C5:
2.
Toto je obvyklá významnosť písomných známok (školské úlohy) v pomere k
ústnym (úlohy bez prípravy). Bunka E5: 1. Toto je vhodná významnosť
známok z ústnych odpovedí. Bunka G5: počet žiakov. Bunka I5: 10.
Budeme pracovať so vzorovou sériou 10 žiakov.
8. Nastavte pre riadky 5 - 25 veľkosť písma
10.
9. Nastavte pre bunku C5 farbu pozadia:
kliknite na bunku a zadajte príkaz Formát, Bunky, Vzor,
svetlo
modré.
10. Pre bunky E5 a I5 môžete príkaz opakovať
pomocou klávesu F4.
11. Riadok 7 v tomto cvičení využijeme pre
názvy štyroch školských úloh a deviatich známok z ústnych odpovedí.
12. Bunka A8: 0 (to je pomocná hodnota, ktorú
budeme ešte potrebovať pre stĺpec A).
13. Do stĺpca A vložíme poradové čísla žiakov.
Dá sa to automatizovať pomocou tabuľkového kalkulátora. Bunka A9:
=
A8+1. Podľa znaku "=" Excel spozná, že nasleduje vzorec. V bunke
A9 má byť výsledok 0+1, teda 1.
14. Do stĺpca B zadáme mená žiakov. Do bunky
B9 vložte najdlhšie očakávané meno žiaka, napr.: Langstrumpf Pippilotta.
Zväčšite šírku stĺpca ťahaním rozhrania medzi stĺpcami B a C tak, že meno
bude v bunke celé zobrazené.
15. Nastavte rovnakú šírku stĺpcov od C po
Q: označte kliknutím celý stĺpec C a ťahajte kurzor po stĺpec Q, potom
zadajte príkaz Formát, Stĺpec, Šírka a nastavte šírku
na 5.
16. Nastavte šírku stĺpca A rovnakým spôsobom
na šírku 3.
17. Séria známok je daná vopred, pretože ju
budeme potrebovať aj pre ďalší príklad.
18. Pre známky zo školských úloh (C9 : F18)
musí byť vytvorený priemer oddelene od známok z ústnych odpovedí (G9 :
O18). Využijeme na to stĺpce P a Q.
19. Napíšte pre písomné známky do bunky P9
vzorec:
= AVERAGE. Potom označte oblasť buniek C9 až F9 pomocou
ťahania, dopíšte a stlačte kláves ENTER. V bunke sa objaví hodnota
priemeru jednotlivých známok zo školských prác.
20. Napíšte pre známky z ústnych odpovedí
do bunky Q9 vzorec: = AVERAGE . Potom označte oblasť buniek G9 až
O9 pomocou ťahania, dopíšte a stlačte ENTER. V bunke sa objaví
hodnota priemeru z jednotlivých ústnych odpovedí.
21. Označte bunky P9 a Q9 a nastavte pre ne
číselný formát pomocou príkazu Formát, Bunky, Čísla,
číslo.
Čísla sa zobrazia na dve desatinné miesta.
22. V stĺpci R vypočítame celkový priemer.
Do bunky R9 zapíšeme vzorec: = (P9*$C$5+Q9)/($C$5+$E$5). Pritom
zohľadníme rozdielnu významnosť známok z písomných prác a ústnych odpovedí.
P9 je typický formát pre relatívne adresovanie. Spoznáte ho bližšie v kroku
2. $C$5 je typický formát pre absolútne adresovanie, ktoré zabezpečí, že
pri kopírovaní vzorca sa bude vzorec odkazovať na tú istú bunku.
23. Na vysvedčení sa musí podľa pravidiel
objaviť známka ako celé číslo. Kvôli lepšiemu prehľadu využijeme ďalší
stĺpec S.
24. Bunka S9: = R9. Nastavte pre bunky
R9 a S9 číselný formát s dvomi desatinnými miestami: Formát, Bunky,
Čísla,
číslo.
Potom vyberte bunku S9 a dvakrát kliknite na tlačidlo Ubrať desatinné
miesto. Excel zaokrúhli priemernú známku na celé číslo.
25. Nastavte stĺpec R na šírku 6, stĺpec S na šírku 3, písmo tučné a
výsledok zarovnajte na stred bunky.
26. Na zvýraznenie dôležitých stĺpcov nastavte
pozadie bunky B9 a R9 na svetlosivé, S9 svetlozelená.
27. Uložiť. Hotovo.
2.krok:
Rozšírenie tabuľky o ďalšie riadky.
1. Ako príklad sa zaobídeme s ideálnou triedou 10 žiakov.
2. Označte oblasť A9 : S9.Pomocou vyplňovacej
úchytky vyplňte ďalších 9 riadkov tabuľky.
Tu sa pozitívne prejaví relatívne adresovanie. Ak sa pozretie na bunky
stĺpcov P až S, v rôznych riadkoch spozorujete, že čísla riadkov sa automaticky
upravili (správne
prispôsobené).
3. Zadajte ďalších 9 mien a rozdeľte známky podľa priania
(tak, ako to radi robievate na vyučovaní :-)))).
3.krok: Výpočet
priemeru triedy.
1. K tomu majú slúžiť riadky 20 a 21, riadok
19 ostane voľný.
2. Kvôli lepšiemu prehľadu (napr. pri dlhých
listoch s 34 žiakmi) vytvorte hlavičku zo 7. riadku ešte raz. Použite nasledujúcu operáciu:
označte bunku A20 a zadajte vzorec =A7. Zapísaný vzorec vyplňte do
oblasti A20 až S20. Ak chcete, môžete zvýrazniť pozadie buniek zelenou.
3. V riadku 21 vypočítajte priemery z
jednotlivých ústnych a písomných odpovedí. Do bunky C21 vložte vzorec: =AVARAGE (C9:C18).
4. Zapísaný vzorec vyplňte do oblasti D21 až
O21.Pomocou príkazu Formát, Bunky, Čísla,
číslo nastavte zobrazenie vypočítaných priemerov na dve desatine miesta.
5. Do bunky B21 zapíšte Priemery.
6. Uložiť. Hotovo.
4.krok:
Podmienené formátovanie buniek.
1. Keď žiakovi hrozilo pre známku 5 prepadnutie,
tak varovanie bolo pre každého žiaka účinné. Excel taktiež umožňuje varovanie
cez podmienené formátovanie.
2. Označte bunku S9. Zadajte príkaz: Formát,
Podmienené formátovanie, a zadajte podmienku hodnota bunky je väčšia ako
4.50 a nastavte Formát, Farba, červená, OK.
3. Skopírujte formát na ostatné bunky v
oblasti S10 až S18 ťahaním vyplňovacej úchytky pri stlačenom pravom tlačidle
myši.
4. Uložiť. Hotovo.
5. Hrajte sa so známkami.
5.krok: Dodatočné
vytvorenie stĺpca s menami žiakov.
1. Keď je celá tabuľka veľmi široká, tak je
nápomocný ďalší stĺpec s menami žiakov celkom vpravo.
2. Do bunky T7 zapíšte vzorec: = B7.
Zapísaný vzorec vyplníme do oblasti T8 až T18.
6.krok:
Nastavenie tlače.
1. Takto vytvorená široká tabuľka sa určite
nezmestí pri tlači na jednu stranu DIN A4 pri orientácii tlače na výšku.
2. Zadajte Súbor, Nastavenie
strany. Na karte Strana nastavte orientáciu tlače na šírku
a na karte Okraje zadajte veľkosť okrajov strany 2cm, OK.
3. Uložiť. Hotovo.
4. Vytlačte svoju tabuľku.
Možné rozšírenia:
|
Keď váš riaditeľ školy chce mať štatistiku ku každej písomnej práci,
vás to stojí len malé kliknutie myšou a úsmev. Pre grafické stvárnenie
tabuľky môžete v Exceli kresliť deliace čiary, šípky atď.. |
|
Pre prehľad polročných a ročných známok stačí vložiť do tabuľky nové
stĺpce. |
|
Ak budete chcieť, tak môžete rôzne známky z ústnych odpovedí rôzne zvážiť. |
|
Veľmi účinné a zmysluplné je zaznamenanie dátumov, predovšetkým pre
známky z ústnych odpovedí. Skopírujte jednoducho prehľad známok na nový
list. Teraz pri každej známke môžete do zodpovedajúcej bunky zadať dátum. |
Demonštrácia: Tabuľka
Späť