|
Cieľom príspevku je oboznámiť učiteľov chémie s doplnkovými experimentálnymi technikami, ktoré prezentovali na Experimentálnom seminári chémie - Letnej škole chémie pre učiteľov základných škôl Prof. Mag. Viktor Obendrauf z Pedagogickej Akadémie v Graz a Dr. Ralf Becker z gymnázia vo Viedni. Ako príklad prezentácie techník, ktoré sú založené na báze injekčných striekačiek sme si vybrali jednoduchý vyvíjač plynov. Ktoré dôvody viedli ku hľadaniu doplnkových experimentálnych techník? Ako uvádza autor V.
Obendrauf (v literatúre 1-4) pri hľadaní nových techník vychádzal
z problémov použitia tradičnej makrotechniky na demonštráciu
chemických pokusov na prípravu plynov. Plyny sú na demonštračné
účely pripravované často v Kippovom prístroji, čo súvisí s ich
materiálovou, časovou a technickou náročnosťou. Príprava je často však
iba prvou etapou, pretože dôležitejšie je poukázať na chemické
vlastnosti pripravených plynov a zároveň urobiť ich dôkaz. Ako vidieť z obrázku, jednoduchý vyvíjač plynov pozostáva zo skúmavky uzavretej zátkou z mäkkej gumy, ktorá je prepichnutá dvomi oceľovými injekčnými ihlami ( 1.2 x 40 mm). Na injekčné ihly sú nasadené dve plastové striekačky. Jedna striekačka s pohyblivým piestom o objeme 20 cm3 slúži na zachytávanie pripravovaného plynu . Druhá striekačka o objeme 10 cm3 s piestom z umelej hmoty slúži na nasávanie potrebnej chemikálie ( napr. kyseliny chlorovodíkovej HCl pri príprave vodíka H2) a na jej prikvapkávanie do skúmavky (v ktorej je pri príprave vodíka H2 zinok Zn). Popísaný princíp priblížime na konkrétnom príklade prípravy vodíka H2. Jednotlivé experimenty prípravy plynov popisuje autor so zreteľom na nasledovné členenie: príprava plynu, dôkaz jeho vlastností a časť zameraná na pozorovanie, vysvetlenie, poznámky, zneškodnenie splodín, bezpečnosť pri práci. Didaktické výhody jednoduchého vyvíjača plynov Výsledkom
snaženia autora bolo: Vytvorenie jednoduchých uzavretých systémov umožňuje učiteľovi, aby mohol uskutočňovať experimenty v blízkosti učiaceho sa žiaka. Vzhľadom k tomu, že na tomto princípe možno pripraviť skoro všetky plyny ako sú vodík, kyslík, oxid uhličitý, chlorovodík, amoniak, oxidy dusíka, etín, chlór, sulfán, oxid síričitý a metán, toto zmysluplné zjednotenie umožňuje ľahké zapamätanie podstaty prípravy jednotlivých plynov zo strany žiakov. c) snaha o ekologizáciu Tým, že sa pracuje s malými
množstvami látok, môže uniknúť do prostredia iba malé množstvo
škodlivých splodín. Navyše v každej sérii pokusov je návod na
to, ako splodiny chemických reakcií ekologicky zneškodniť a sú uvedené
i bezpečnostné opatrenia, ktoré je potrebné pri realizácii pokusov
dodržiavať
skúmavku naplníme do výšky asi 0,5 cm pripravenými granulkami zinku Zn a uzavrieme gumovou zátkou. Zátku kolmo prepichneme dvomi injekčnými ihlami. Na jednu injekčnú ihlu nasadíme 10 cm3 striekačku s koncentrovanou kyselinou chlorovodíkovou HCl a na druhú injekčnú ihlu nasadíme prázdnu 20 cm3 striekačku. Pomaly prikvapkávame kyselinu chlorovodíkovú HCl, pričom sa 20 cm3 striekačka pomaly napĺňa vodíkom H2. Vznikajúci vodík H2 vytláča najprv zo skúmavky vzduch. Po vytlačení vzduchu už môžeme zachytávať čistý vodík H2 do 20 cm3 striekačky a použiť ho na rôzne pokusy. Tu možno z asi 0.5 cm3 koncentrovanej kyseliny chlorovodíkovej HCl získať asi tri plné 20 cm3 striekačky vodíka. S takto pripraveným a zachyteným vodíkom možno ďalej veľmi jednoducho experimentovať . Pokusy s vodíkom Vodík
horí bezfarebným plameňom na vodu
Redukčné vlastnosti vodíka
ZÁVER Niektoré aparatúrky ako jednoduchý vyvíjač plynov, adsorpčnú rúrku i jednoduchý elektrolyzér si odniesol domov každý účastník seminára. Vzhľadom k záujmu účastníkov seminára o tieto techniky plánujeme uskutočniť seminár i v budúcom roku, pretože v tomto prípade platí doslovne „raz vidieť je viac ako stokrát počuť".
[ obsah aktuálnej stránky ] |
|||||||||||||||||
Posledná aktualizácia: 21.08.2000 |