|
|
|
Typ programu: |
Program na precvičovanie, upevňovanie a skúšanie učiva s prvkami
adaptívno - dialógového režimu.
|
Určenie programu: |
2. a 4. ročník gymnázia, stredné školy, vysoké školy s prírodovedným
zameraním (chémia, fyzika)
|
Cieľ programu: |
Upevnenie podstaty elektrolýzy a podstaty chemických dejov prebiehajúcich
pri elektrolýze taveniny a roztoku NaCl.
|
Základné poznatky sprístupňované
v programe: |
elektrolyzér, elektróda, katóda, anóda, elektrolyt,
deje a reakcie prebiehajúce na elektródach (oxidácia, redukcia),
časticové zloženie taveniny NaCl a roztoku NaCl
|
Využiteľná forma programu: |
- precvičovanie a upevňovanie poznatkov formou dialógu
študent-počítač
- overovanie a skúšanie osvojených poznatkov
|
Obsahová stránka: |
Program Elektrolýza pozostáva z troch častí:
- O elektrolýze všeobecne - v
tejto časti sa upevňujú a overujú základné poznatky týkajúce
sa elektrolýzy ako elektrolyzér, kladná elektróda, záporná
elektróda, anóda, katóda, poznatky o elektrickom prúde prechádzajúcom
elektrolytom a smere pohybu iónov v elektrolyte formou dialógu (otázka
- odpoveď).
- Elektrolýza taveniny NaCl -
v tejto časti programu sa upevňujú
a overujú poznatky o elektrolýze taveniny NaCl. Základnými
poznatkami sú: častice prítomné v tavenine
NaCl, deje prebiehajúce na
kladnej elektróde-anóde a na zápornej elektróde-katóde.
- Elektrolýza roztoku NaCl - táto
časť programu upevňuje a overuje poznatky o elektrolýze vodného
roztoku NaCl. Konkrétne sleduje osvojenie
poznatkov o časticiach prítomných vo vodnom roztoku NaCl,
dejoch prebiehajúcich na kladnej elektróde-anóde a zápornej elektróde-katóde.
Obsahuje aj otázky zamerané na dďkaz prítomnosti NaOH
použitím indikátora fenolftaleínu a na dôkaz Cl2
použitím jódškrobového indikátora (pri týchto otázkach je využitá
animácia a znázornenie farebných zmien pri dďkaze produktov
elektrolýzy).
|
Hodnotenie programu podľa Huberových
vzorcov: |
Pri overovaní sa využili metódu G. Hubera, ktorá
spočíva v overovaní programov podľa schémy pretest-program-posttest.
Výsledky overovania programu Elektrolýza podľa Huberových vzorcov ukázali,
že na konci učenia sa z programu zvládlo nad 75% učiva
viac ako 78% študentov, u programu Galvanické články zvládlo
nad 75% učiva 8O% študentov. Uvedené
hodnoty sú porovnateľné s výsledkami, ku ktorým došiel
pri svojich výskumoch G.Hubert. Z odpovedí na otázky dotazníka,
ktorý sme dali študentom po práci s programami vyplynulo, že študenti
oceňovali predovšetkým simuláciu chemických dejov a jednoduchosť
programov, čo sa týka didaktického sprístupnenia poznatkov i práce
s nimi.
|
Poznámky: |
Tento výučbový program bol preložený do anglického
jazyka. Nájde teda využitie aj v triedach s vyučovacím jazykom
anglickým a zároveň akceptuje požiadavku uplatnenia
medzipredmetových vzťahov.
|
Autor programu: |
Autorom programu je Doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.
V prípade záujmu o program sa obrátte na adresu ganajova@kosice.upjs.sk
|