|  |  |   
 
 
  
 
        
          |  | Typ programu: |  Program na precvičovanie, upevňovanie a skúšanie učiva s prvkami
      adaptívno - dialógového režimu. 
        
          |  | Určenie programu: |  2. a 4. ročník gymnázia, stredné školy, vysoké školy s prírodovedným
      zameraním (chémia, fyzika) 
 
        
          |  | Cieľ programu: |  Upevnenie podstaty elektrolýzy a podstaty chemických dejov prebiehajúcich
      pri elektrolýze taveniny a roztoku NaCl. 
 
        
          |  | Základné poznatky sprístupňované 
            v programe: |  elektrolyzér,  elektróda, katóda,  anóda, elektrolyt,
      deje a reakcie prebiehajúce na elektródach  (oxidácia, redukcia), 
      časticové zloženie taveniny NaCl a roztoku NaCl 
 
        
          |  | Využiteľná forma programu: |  - precvičovanie  a  upevňovanie  poznatkov formou dialógu
      študent-počítač - overovanie a skúšanie osvojených poznatkov
 
 
        
          |  | Obsahová stránka: |  Program Elektrolýza pozostáva z troch častí:
       
        O elektrolýze všeobecne - v
          tejto časti sa upevňujú  a overujú základné poznatky týkajúce
          sa  elektrolýzy ako elektrolyzér,  kladná elektróda, záporná
          elektróda, anóda, katóda, poznatky o elektrickom prúde prechádzajúcom
          elektrolytom a smere pohybu iónov v elektrolyte formou dialógu (otázka
          - odpoveď).Elektrolýza taveniny NaCl -
          v  tejto  časti  programu  sa  upevňujú 
          a  overujú poznatky o elektrolýze  taveniny NaCl.  Základnými
          poznatkami  sú: častice prítomné   v  tavenine  
          NaCl,  deje   prebiehajúce  na  
          kladnej elektróde-anóde a na zápornej elektróde-katóde.Elektrolýza roztoku NaCl - táto
          časť programu upevňuje a overuje poznatky o elektrolýze vodného 
          roztoku  NaCl.  Konkrétne  sleduje  osvojenie 
          poznatkov o časticiach prítomných vo vodnom  roztoku NaCl,
          dejoch prebiehajúcich na kladnej elektróde-anóde a zápornej elektróde-katóde.
          Obsahuje aj  otázky zamerané na  dďkaz prítomnosti NaOH 
          použitím indikátora  fenolftaleínu a  na dôkaz  Cl2
          použitím jódškrobového indikátora (pri týchto otázkach je využitá
          animácia a znázornenie farebných zmien pri dďkaze produktov
          elektrolýzy). 
 
        
          |  | Hodnotenie programu podľa Huberových
            vzorcov: |  Pri overovaní  sa využili metódu  G. Hubera, ktorá 
      spočíva v overovaní programov podľa schémy pretest-program-posttest.
      Výsledky overovania programu Elektrolýza podľa Huberových vzorcov ukázali,
      že na  konci učenia sa z programu  zvládlo nad 75% učiva
      viac ako 78% študentov, u  programu Galvanické články zvládlo
      nad 75%  učiva   8O%  študentov.  Uvedené  
      hodnoty  sú  porovnateľné s výsledkami, ku ktorým došiel
      pri svojich výskumoch G.Hubert.  Z odpovedí na otázky dotazníka, 
      ktorý sme dali študentom po práci s programami vyplynulo,  že študenti
      oceňovali predovšetkým simuláciu chemických  dejov a jednoduchosť
      programov,  čo sa týka didaktického sprístupnenia poznatkov i práce
      s nimi. 
 
        
          |  | Poznámky: |  Tento výučbový  program bol preložený  do anglického
      jazyka. Nájde teda využitie aj v  triedach s vyučovacím jazykom
      anglickým a zároveň akceptuje požiadavku uplatnenia 
      medzipredmetových vzťahov. 
 
        
          |  | Autor programu: |  Autorom programu je Doc. RNDr. Mária Ganajová, CSc.V prípade záujmu o program sa obrátte na adresu ganajova@kosice.upjs.sk
 
 |