Obsah
Vodorovný vrh - Simulácia - Princíp Superpozície
Nie je jednoduchou úlohou pripraviť reálny experiment, pri ktorom sú dve lopty uvoľnené v
tom istom časovom okamihu jedna s nenulovou a druhá s nulovou vodorovnou zložkou
rýchlosti. Vytvorenie príslušnej simulácie je vcelku jednoduché a simulácia je dostatčujúca,
pretože vychádza zo základného princípu - tzv. princípu superpozície. Tento
princíp sa zakladá na fakte, že sila nemá absolútne žiaden vplyv na kolmý smer pohybu k
jej vlastnému smeru.
V našom prípade to znamená, že gravitácia nemôže žiadným spôsobom zmeniť
vodorovnú zložku rýchlosti. Táto zložka rýchlosti ostáva konštantná - prinajmenšom nebude
ovplyvniteľná gravitáciou - zatiaľ čo zrýchlenie nadol bude rovnaké
pre všetky voľne padajúce telesá.
|
Dve lopty hore, preto - ako demonštruje simulácia - vždy narazia na zem v tom istom časovom okamihu.
To sa stane aj v akomkoľvek skutočnom experimente so správnym experimentálnym
usporiadaním.
Nastaviť rýchlosť v smere osi x na
v(x)= -100 (základná),
v(x)= -200,
v(x)= -300, v(x)= -400 jednotiek
Môžete postupovať systémom pokus a omyl, tak aby ste našli takú špecifickú
rýchlosť v0 - aby narazila na loptu vľavo.
|
Simulácia naznačuje v súlade s realitou, že pohyb vodorovného vrhu je nezávislou
superpozíciou vodorovnej zložky s konštantnou rýchlosťou a zvislej zložky s konštantným zrýchlením.
Alternatívou k systému pokus - omyl je priblíženie založené na teórii, ako je zobrazené na
nasledujúcej strane.
|