UČENIE MATEMATIKY POMOCOU POČITAČA |
|||||||||||||||||||||||||||||
|
|
Mathematica | |
Maple | |
Derive | |
Spoločnosť SciFace Software vytvorila matematický program MuPAD, ktorého Light verzia je pre vzdelávacie účely voľne prístupná na domovskej stránke tejto spoločnosti |
Okrem profesionálnych CAS programov možno využiť vo výučbe matematiky aj jednoduchšie programy,
ktoré umožňujú riešiť užšiu triedu úloh. Pre numerické výpočty sú určené napr.:
Euler numerical software (783302 B)
Program Matematika, ktorý distribuuje firma Dasoft
umožňuje aj zobrazovať grafy funkcií a pre školy je to shareware program.
Ďalšie programy na vykresľovanie grafov funkcií sú napr.:
Grafy funkcií (56517 B)
Graphmat (195383 B)
Tieto programy umožňujú jednoduchým spôsobom zostrojovať geometrické útvary a zmenou ich
atribútov objavovať a zovšeobecňovať vzťahy medzi objektmi. Dovoľujú kombinovať algebraicky
zadané miery spolu s animáciami, čo predstavuje silný nástroj pre experimentálne vyšetrovanie
geometrických modelov reálnych situácií a riešenie optimalizačných úloh.
Štandardné dynamické geometrické systémy (napr. Cabri geometri, The Geometer's Sketchpad)
nepatria medzi voľne prístupné programy. Pre orientáciu v problematike môže poslúžiť demo verzia
programu Cabri geometri, alebo
podrobné návody a vhodné príklady jeho využitia
vo výučbe geometrie. Medzi voľne prístupné geometrické programy patrí napr.
School Geometry Software (377136 B).
Vo výučbe geometrie môžu nájsť uplatnenie aj dynamické WWW stránky s geometrickými konštrukciami,
aké ponúka napríklad oddelenie didaktiky matematiky na
Univerzite v Bayreuthe.
Tvorbou multimediálnych výučbových programov sa zaoberajú v súčasnosti aj profesionálne
softvérové firmy. Svoje produty ponúkajú na multimediálnych CD-ROM. Jednou z najvýznamnejších
takýchto firiem je na našom trhu Terasoft, ktorá má vo svojej
ponuke aj výučbové programy z matematiky.
Vo výučbe matematiky môže učiteľ využiť aj jednoduchšie výučbové programy, pre menšie časti učiva
matematiky:
základné aritmetické operácie (2532906 B) | |
počítanie so zlomkami (804807 B) |
Ďalšie zaujímavé výučbové programy možno nájsť na WWW stránkach vzdelávacích serverov. Príkladom
môžu byť stránky Katedry vyučovania informatiky na MFF UK
v Bratislave.
Multimediálne výučbové aplikácie môžu vytvárať učitelia aj bez hlbších znalostí z programovania
pomocou tzv. autorských systémov alebo prezentačných programov. Široké možnosti pre
tvorbu výučbových prezentácií ponúka aj štandardný
prezentačný program Power Point.
Tieto počítačové hry so vzdelávacím obsahom motivujú študenta aktívne získavať nové vedomosti
a rozvíjať zručnosti zavedením súťaživosti a možnosti víťazstva. Veľmi peknú grafickú úpravu
majú napríklad didaktické hry pre deti z produkcie firmy
Flix. Pre žiakov základnej školy sú určené zábavné
hry (762229 B) s matematickým obsahom, vzdelávacie hry z
algebry (895383 B), ... Mnoho zaujímavých didaktických hier možno nájsť
v archívoch počítačových hier pre deti (napr. na serveri
kidsdomain).
Komunikácia v počítačových sieťach umožňuje spolupracovať viacerým školám
pri riešení matematických problémov. Školy sa môžu zapojiť do projektov, ako napr. Connecting
Math to Our Lives, ktorý organizuje organizácia
I*EARN, ...
Doležité miesto pri hľadaní spôsobov integrovania nových informačných a komunikačných
technológií do vzdelávania zaujímajú univerzity, na ktorých sa riešia tieto úlohy v rámci
rôznych projektov. Zaujímavé a podnetné výsledky prinášajú projekty:
Maths online - Univerzita vo Viedni. Cieľom projektu je konštrukcia moderného matematického vyučovania prostredníctvom WWW pre stredné a vysoké školy využiteľná aj pre dištančné vzdelávanie. | |
Informačné technológie vo výučbe matematiky - Univerzita v Joensuu. Projekt je zameraný na riešenie matematických problémov v počítačovom vyučovacom prostredí s vysokou mierou interaktivity orientovanom na programový systém Maple a programovací jazyk JAVA. | |
Calculus as a Laboratory Course - Duke University v Durhame. Úlohou projektu bolo vytvoriť učebný materiál umožňujúci aktívne učenie sa skúmaním problémov z reálneho života pomocou matematických programových systémov. |
Posledná aktualizácia: 07.09.2000