Odporúčané knihy - pracovný
materiál pre učiteľov
Chceme byť otvorení
novým skúsenostiam.
Chceme si rozšíriť obzor
a repertoár vyučovacích a výchovných metód.
Chceme mať prehľad najmodernejších
prístupov, metód, otvorených otázok.
Chceme potrebné zručnosti
spájať s aktívnym vytváraním kurikula.
Chceme hľadať nové riešenia
starých problémov, nové alternatívy...
Ak chceme vo svojej učiteľskej
praxi odborne rásť a nepretržite sa vzdelávať, potrebujeme získavať informácie,
ktoré podporia efektívnosť nášho pedagogického pôsobenia.
Odporúčaná literatúra by
mohla byť veľmi cenným informačným prameňom pre každého učiteľa, ktorý
chce byť nositeľom užitočných zmien vo vzdelávaní.
Geoffrey Petty
MODERNÍ VYUČOVÁNÍ (PORTÁL, PRAHA
1996)
Veľmi hodnotná praktická príručka pre každého učiteľa. Autor
sa veľmi zaujímavo zaoberá otázkami a problémami, ktoré prináša vyučovanie.
Spoločne s čitateľom rieši problematické modelové situácie. Blízky kontakt
s čitateľom si udržiava pravdepodobne vďaka vlastnej dlhodobej práci pedagóga.
Chris Kyriacov
KLÍČOVÉ DOVEDNOSTI UČITELE (PORTÁL,
PRAHA 1996)
Autor ponúka učiteľovi praktické námety k rozvíjaniu tzv. základných
zručností. V závere každej kapitoly sú uvedené užitočné námety k sebareflektujúcim
otázkam - kľúčové otázky týkajúce sa danej skupiny pedagogických zručností.
Východiskom pri vymedzení kľúčových zručností bola pre autora činnosť učiteľa
spojená s prípravou, realizáciou a hodnotením vyučovania, resp. vyučovacej
hodiny.
James S. Cangelos
STRATEGIE ŘÍZENÍ TŘÍDY (PORTÁL,
PRAHA 1996)
Kniha obsahuje vzácny prehľad psychologických metód pre učiteľa, ktoré
sú doplnené viac ako 200 príkladmi a praktickými námetmi.
Kathy Patersonová
PŘIPRAVIT, POZOR, UČÍME SE!
(PORTÁL, PRAHA 1996)
Publikácia obsahuje konkrétne metódy ako vzbudiť záujem žiakov o učenie,
ako ich dostatočne „naladiť“ na vyučovanie. Obsahuje súbor osvedčených
ľahko použiteľných päťminútoviek pre rôzne vyučovacie predmety. Tieto príklady
sú súčasne aj návodom ako si ďalšie motivačné päťminútovky pripraviť. Autorka
veľmi zaujímavo a „ľahko“ inšpiruje všetkých kreatívnych učiteľov.
Marvin Pasch a kol.
OD VZDELÁVACÍHO PROGRAMU K VYUČOVACÍ HODINĚ
(PORTÁL, PRAHA 1998)Kniha obsahuje príklady, cvičenia, schémy, obrázky
atď., prostredníctvom ktorých ponúka prehľad najmodernejších prístupov
a metód.
M. Karnsová
JAK BUDOVAT DOBRÝ VZTAH MEZI UČITELEM A
ŽÁKEM (PORTÁL, PRAHA)
Publikáciu možno považovať za príručku skupinových činností pre zlepšenie
vzťahov a komunikácie medzi dospelými a deťmi a medzi deťmi navzájom.
Robert Fisher
UČÍME DĚTI MYSLET A UČIT SE
(PORTÁL, PRAHA)
Kniha je praktickým sprievodcom stratégiami vyučovania, ktoré prispievajú
k rozvoju schopností myslieť a učiť sa.
M. Silberman za pomoci K. Lawsonové
101 METOD PRO AKTIVNÍ VÝCVIK A VYUČOVÁNÍ
(PORTÁL, PRAHA 1997)
Učiteľ tu nájde veľmi veľa konkrétnych námetov, ktoré mu pomôžu skvalitniť
prácu, realizovať aktívne vyučovanie. V kapitole o základných prvkoch aktivizujúceho
vyučovania môžeme nájsť 160 rád k organizácii a riadeniu vyučovania aktívnou
metódou. V druhej kapitole je 101 rôznych vyučovacích techník, ktoré sa
osvedčili v praxi.
Jan Průcha
MODERNÍ PEDAGOGIKA (PORTÁL,
PRAHA)
Novo koncipovaná učebnica súčasnej pedagogiky, ktorá v ucelenej podobe
sprístupňuje modernú teóriu a prax školského vzdelávania. Na konkrétnych
príkladoch objasňuje, akými premenami prechádza škola vo svete.
Jan Slavík
HODNOCENÍ V SOUČASNÉ ŠKOLE (PORTÁL,
PRAHA 1999)
Táto publikácia je ameraná predovšetkým na subjektívne hodnotenie,
ktoré uskutočňuje učiteľ a žiaci v škole. Vychádza z predpokladu, že hodnotenie
učiteľom nie je len nástroj na informovanie rodičov (prípadne školy, do
ktorej žiak chce postúpiť) o úrovni žiakových výkonov, ale má slúžiť hlavne
samotnému žiakovi ako dôležitá pomoc pri jeho práci v škole. Kniha obsahuje
veľa námetov a odporúčaní pre pedagogickú prax - hlavne druhá časť je zameraná
na praktické otázky hodnotenia vo vyučovaní.
Madelaine Hunterová
ÚČINNÉ VYUČOVANÍ V KOSTCE
(PORTÁL, PRAHA 1999)
V tejto knihe veľmi stručne a prehľadne na malej ploche
súzhrnuté odpovede na základné otázky výchovno-vzdelávacieho procesu, ako
využívaťpoznatky psychológie a zdravý rozum. Autorka preukázala vynikajúcu
schopnosť nachádzať praktické uplatnenie pre najnovšie poznatky psychologického
výskumu a teórie.
Roger Rougier
ROZVÍJÍME LOGICKÉ MYŠLENÍ (PORTÁL,
PRAHA 1997)
Publikáciu možno nazvať zbierkou hádaniek, hier a cvičení s využitím
detskej hravosti k dosiahnutiu stanoveného cieľa, k rozvoju logického myslenia.
Kniha je rozdelená na dve časti. Prvá časť je určená deťom od 7 do 9 rokov,
druhá časť deťom od 9 do 11 rokov.
M. Zelina
TVORIVOSŤ V MATEMATIKE (KPÚ,
OLOMOUC 1990)
Metodický materiál, v ktorom sa autor snaží stručne predstaviť niektoré
koncepcie vyučovania a na tomto základe prichádza ku konkrétnej aplikácii
na tvorivosť v matematike. Každá koncepcia je demonštrovaná na príkladoch,
čo je pre učiteľa veľmi užitočné.
R. Fisher, G. Malle
ČLOVEK A MATEMATIKA (SPN, BRATISLAVA
1992)
Táto kniha dáva podnetné návody na vyučovanie, pričom okrem sprostredkovania
dôležitých vedomostí si kladie za úlohu aj rozvoj reflektovaného vzťahu
k matematike. Hovorí sa tu napríklad o obsahu matematiky na príklade elementárnej
algebry, o základných aspektoch matematiky - aplikácie, dôkazy, hodnotenie,
znázorňovanie, komunikácia ...
Theoni Pappasová
POTEŠENIE Z MATEMATIKY (NEBOJSA,
BRATISLAVA 1997)
Kniha ponúka pohľady na mnohé stránky života, zaujímavo upozorňuje
na previazanosť matematiky s reálnym svetom. Oboznamuje s históriou vzniku
matematických pojmov, s osudmi ich tvorcov, prináša neobyčajné úlohy, ktoré
pútavo približujú rozmanité matematické teórie.
C. Hennig, G. Keller
ANTISTRESOVÝ PROGRAM PRO UČITELE (PORTÁL,
PRAHA 1996)
Autori venujú pozornosť stresu a burnout efektu (psychické vyhorenie)
učiteľov, no ponúkaným antistresovým programom nenahrádzajú odbornú
psychoterapeutickú starostlivosť. Ich cieľom je poskytnúť návod, ako sa
preventívne chrániť pred burnout efektom, ako analýzou svojich postojov
a osvojením si rôznych stratégií prekonávať stresové situácie.
Milan Matejdes
LINEÁRNA ALGEBRA (MAT-CENTRUM,
ZVOLEN 1998)
Veľmi zaujímavo spracovaná disciplína modernej matematiky. Po formálnej
a výtvarnej (!) stránke na vysokej úrovni. Pre učiteľa na strednej škole
veľmi užitočná kniha z hľadiska prepojenia a súvislostí medzi vedomosťami
SŠ a VŠ. Každá kapitola začína krátkou anotáciou charakterizujúcou najzákladnejšie
ciele a postupy. Cennou pomôckou je zoznam kľúčových slov, ktoré sa v kapitole
definitoricky zavádzajú. Kapitoly začínajú motivačnou úlohou, čo
je dôležitá informácia o jednej z možných aplikácií. Aplikačné príklady
zvýrazňujú schopnosť matematických pojmov vypovedať o reálnych problémoch.
NOVÉ UČEBNICE MATEMATIKY PRO GYMNÁZIA
(PROMETHEUS,
PRAHA1995 -1996)
Nové učebnice matematiky boli spracované v spolupráci s odbornou skupinou
pre gymnázia Jednoty českých matematikov a fyzikov. Sú spracované podľa
jednotlivých tém na vysokej odbornej a metodickej úrovni:
Základné poznatky z matematiky
Analytická geometria
Planimetria
Funkcie
Kombinatorika a pravdepodobnosť
Komplexné čísla
Stereometria
Postupnosti a rady
Rovnice a nerovnice
Diferenciálny a integrálny počet
Goniometria
Sbírka úloh z matematiky pro SŠ - maturitní
minimum
Jozef Polák
PŘEHLED STŘEDOŠKOLSKÉ MATEMATIKY (PROMETHEUS,
PRAHA 1995)
Kniha obsahovo a metodicky nadväzuje na učebnice matematiky pre gymnázia
a SOŠ. Podáva ucelený prehľad jednotlivých tém stredoškolskej matematiky
a ich vzťahov. Obsah publikácie je spracovaný na vysokej didaktickej úrovni,
je vhodným medzistupňom v ďalšom štúdiu matematickej literatúry v priebehu
stredoškolského štúdia a na vysokej škole.
Jozef Polák
STŘEDOŠKOLSKÁ MATEMATIKA V ÚLOHÁCH I STŘEDOŠKOLSKÁ
MATEMATIKA V ÚLOHÁCH II (PROMETHEUS, PRAHA 1996)
Publikácia je zbierkou úloh na precvičovanie a opakovanie celého stredoškolského
učiva matematiky. Obsahuje úlohy na opakovanie teoretických základov vo
forme otázok a odpovedí, riešené úlohy a úlohy na precvičenie s uvedenými
výsledkami, niekde i postup riešenia. Veľmi cenné je metodické zoradenie
a prepracovanie systému úloh. Koncepčne nadväzuje na predchádzajúcu publikáciu.
Zdeněk Vošický
MATEMATIKA V KOSTCE PRO SŠ (FRAGMENT,
PRAHA 1996)
Prehľad základných poznatkov stredoškolskej matematiky po formálnej
stránke na vysokej úrovni - zvýraznenie základných pojmov, prehľadné tabuľky.
K jednotlivým témam sú pripravené aj riešené príklady. Veľmi vhodná pomôcka
pri systematizácii učiva.
Časopisy pre učiteľov matematiky
(v slovenskom, českom a anglickom jazyku)
OBZORY
MATEMATIKY, FYZIKY A INFORMATIKY - časopis sa zaoberá teóriou a praktickými otázkami vyučovania matematiky, fyziky a informatiky
na základných a stredných školách. Vydáva ho Jednota slovenských matematikov
a fyzikov.
MATEMATIKA-INFORMATIKA-FYZIKA (MIF)
- občasník odborno-metodických materiálov pre učiteľov matematiky, fyziky
a informatiky stredných škôl, ktorý vydáva Metodické centrum v Prešove.
MATEMATIKA-FYZIKA-INFORMATIKA
- časopis vychádza v Českej republike. Venuje sa problematike výuky
na základných a stredných školách a uverejňuje príspevky v českom a slovenskom
jazyku. Ročne vychádza 10 čísel. Časopis je alternatívnym členským časopisom
pedagogických sekcií Jednoty českých matematiků a fyziků.
THE
MATHEMATICAL GAZETTE - vychádza 3 krát ročne a zaoberá
sa matematikou a matematickým vzdelávaním žiakov vo veku od 15 do 20 rokov.
MATHEMATICS IN
SCHOOL - vychádza 5 krát ročne a je určený učiteľom matematiky
na prvom a druhom stupni základných škôl.
PRIMARY MATHEMATICS
- časopis pre učiteľov matematiky na prvom stupni základných škôl, vychádza
3 krát ročne.
TEACHING MATHEMATICS
AND ITS APPLICATIONS - časopis je určený pre učiteľov matematiky
na stredných školách. Obsahuje zaujímavé materiály týkajúce sa aplikácií
matematiky.
MATHEMATICS TEACHER -
venuje sa zdokonaľovaniu vyučovania matematiky na stredných školách. Vychádza
10 x ročne a na svojich stránkach uvádza z každého čísla jeden náhodne
vybratý článok.
MATHEMATICS TEACHING IN THE
MIDDLE SCHOOL - zaoberá sa témami, ktoré súvisia s vyučovaním
matematiky na druhom stupni základnej školy.
TEACHING CHILDREN MATHEMATICS
-
časopis slúži ako fórum pre vymieňanie skúseností z vyučovania matematiky
na prvom a druhom stupni ZŠ. Na svojich stránkach v časti Archive ponúka
obsahy jednotlivých čísel a vybrané články.
MATHEMATICS MAGAZINE
- ponúka ľahko čitateľné články z rôznych oblastí matematiky. Učitelia
matematiky tu môžu nájsť veľa námetov pre svoje ďalšie vzdelávanie.
EDUCATIONAL
STUDIES IN MATHEMATICS - prezentuje myšlienky, o ktorých sa
predpokladá, že sú zaujímavé pre ľudí, ktorý sa zaoberajú vyučovaním matematiky.
Venuje sa didaktickým, metodickým a pedagogickým aspektom vyučovania matematiky.
JOURNAL
OF MATHEMATICS TEACHER EDUCATION - venuje sa témam, ktoré
sa týkajú ďalšieho vzdelávania učiteľov matematiky vo všetkých oblastiach
ich profesionálneho rozvoja. Slúži ako fórum pre výskum vzdelávania učiteľov,
uvažuje o sociálnych, kultúrnych a inštitucionálnych vplyvoch, ktoré ovplyvňujú
ďalšie vzdelávanie učiteľov.
Uvedené časopisy aspoň časť
svojho obsahu orientujú na vyučovanie matematiky. Na ich internetových
stránkach sú zvyčajne k dispozícii obsahy jednotlivých čísel, niektoré
redakcie ponúkajú abstrakty článkov resp. vybrané články.
Elektronické časopisy
INTERACT - NRICH Online Maths
Club Magazine - vydáva Cambridge University Press. Na jeho
stránkach nájdete tipy na zaujímavé stránky na Internete, interaktívne
úlohy z rôznych oblastí matematiky, články a rôzne ďalšie informácie týkajúce
sa vyučovania matematiky.
PLUS -
ďalší elektronický časopis, ktorý vychádza na stránkach NRICH. Uverejňuje
články od
a pre učiteľov stredných škôl so zameraním na aplikácie matematiky
v každodennom živote.
SCIENCE
NEWS ONLINE (The Weekly Newsmagazine of Science) - na stránkach
tohto časopisu nájdete každý týždeň nový krátky článok k nejakej zaujímavej
téme. Námety z článkov môžu byť využité ako motivácia vo vyučovaní matematiky.
Na konci každého článku sú internetové adresy, týkajúce sa témy, spracovanej
v článku.
INTERNATIONAL JOURNAL FOR MATHEMATICS
TEACHING AND LEARNING - časopis publikovaný iba v elektronickej
podobe je určený učiteľom základných a stredných škôl
a ľuďom, ktorí sa zaoberajú vyučovaním matematiky. Jeho cieľom je zdokonaľovanie
vyučovania matematiky, poskytovanie nových myšlienok a nápadov, ktoré pomôžu
učiteľom matematiky pri ich práci. Nájdete tu články a informácie z celého
sveta.
ENC FOCUS MAGAZINE
- elektronický časopis, ktorý vydáva Eisenhower National Clearinghouse,
uverejňuje články, týkajúce sa napr. prepojenia matematiky s praxou, zmien
v osnovách vyučovania matematiky a pod.
PUMAS (Practical Uses of
Math And Science) - tu nájdete príklady ako učiť matematiku
na základnej a strednej škole tak, aby sme ukázali jej význam v každodennom
živote.
Na Internete nájdeme samozrejme
aj odborné matematické časopisy. Informácie o takýchto časopisov nájdeme
napr. na stránkach European Mathematical
Society (EMIS) v časti The
Electronic Library of Mathematics.
Pre učiteľov matematiky môže
byť tiež zaujímavá MATHDI
Database, čo je databáza článkov z didaktiky matematiky.
Umožňuje vyhľadávanie článkov po zadaní istých parametrov napr. autor,
názov článku, slová vyskytujúce sa v článku, slová vyskytujúce sa v názve
a pod.