UČEBNÉ TEXTY

CHÉMIA

 

CHEMICKÉ ÚLOHY
UČEBNÉ TEXTY
INTERNET VO VÝUČBE CHÉMIE
LITERATÚRA NA INTERNETE
PUBLIKÁCIE
AKTUALITY
CHEMICKÉ EXPERIMENTY
CHEMICKÉ VÝUČBOVÉ PROGRAMY

UČEBNÉ OSNOVY CHÉMIE
ICHEM - DISKUSNÝ KLUB
ZAUJÍMAVÁ CHÉMIA
INFO O CHEMICKÝCH PODUJATIACH

Školský Informačný
Servis

 

ŠIS CHÉMIA

Moderné pracie prostriedky - zloženie 

Pomôcky a chemikálie

a)      horčíková fólia v tvare žliabku, laboratórne kliešte, kahan;

b)      skúmavky, držiak na skúmavky, gumové zátky, injekčná ihla, striekačka, sviečka, roztok HCl (w = 10 %);

c)      skúmavka, držiak na skúmavky, kahan, zriedená kyselina sírová, striekačka s roztokom KMnO4 (c (KMnO4) = 0,02 mol.dm-3);

d)      skúmavky, špachtľa, pinzeta, indikátorový papierik;

e)      skúmavka, roztok CaCl2;

f)        horčíková fólia, špachtľa, striekačka a ihla, konc. kyselina sírová, metanol, kahan;

g)      skúmavky, špachtľa, kadička (250 cm3), stojan, kruh, sieťka, kahan, cetylalkohol, konc. kyselina sírová, roztok hydroxidu sodného (NaOH), roztok fenolftaleínu.

Postup práce

a)  Skúška na ióny alkalických kovov a organické látky

 

Univerzálny prací prostriedok zahrievame na horčíkovej fólii v plameni kahana. Zuhoľnatenie, nehoriaci podiel a žlté sfarbenie plameňa poukazujú na prítomnosť organických látok a sodíkových iónov ako jeho súčastí.

       b) Skúška na uhličitany

Ľubovoľný univerzálny prací prostriedok dáme do skúmavky, pridáme kyselinu chlorovodíkovú (w = 10 %) a uzavrieme ju zátkou, cez ktorú je prepichnutá ihla zo striekačky. Vzniknutými plynmi naplníme striekačku a ich prítomnosť dokazujeme v plameni sviečky.

         c) Skúška na bieliace zložky

V skúmavke zahrejeme malé množstvo pracieho prostriedku (asi na koniec špachtle) s malým množstvom vody a 1 cm3 zriedenej kyseliny sírovej. K tomu pridávame po kvapkách z injekčnej striekačky roztok KMnO4 (c (KMnO4) = 0,02 mol.dm-3) dovtedy, kým sa odfarbuje.

 d) Skúška pH – hodnoty

Do skúmavky dáme prací prostriedok, pridáme vodu a skúmavku dobre pretrepeme. Indikátorovým papierikom zmeriame pH - hodnotu roztoku.

  e) Skúška na tvorbu vápenatého mydla

Roztok pracieho prášku zmiešame v skúmavke s čírym roztokom chloridu vápenatého. Pozorujeme, čo vzniká.
 

  f) Dôkaz peroxoboritanu ako bieliaceho činidla

Na horčíkovú fóliu - ohnutú do tvaru žľabu, dáme na koniec špachtle univerzálneho pracieho prostriedku, 0,5 cm3 konc. kyseliny sírovej a 1 cm3 metanolu (dávkujeme pomocou striekačky s ihlou). Šumiacu zmes zahrievame plameňom kahana. Zelené sfarbenie spôsobené metylesterom kyseliny boritej poukazuje na prítomnosť peroxoboritanu ako bieliaceho prostriedku.

  g) Príprava moderného pracieho prostriedku (sodnej soli cetylsulfátu)

Do troch skúmaviek dáme cetylalkohol (na špičku špachtle), 1 cm3 koncentrovanej kyseliny sírovej a 10 cm3 zriedeného hydroxidu sodného (pozri obrázok). Tieto tri skúmavky s reagenciami ponoríme do kadičky s vriacou vodou. Po roztopení cetylalkoholu pridáme niekoľko kvapiek horúcej kyseliny sírovej (pozorne a za pretrepávania!). Po pridaní fenolftaleínu prikvapkáme také množstvo horúceho hydroxidu sodného, kým sa roztok nesfarbí do ružova. Reakčnú zmes úplne rozpustíme vo vode, pretrepávaním by mala vzniknúť pena. (Pozor na pridávanie horúcej H2SO4 a NaOH! Použiť bezpečnostné okuliare.)

 Pozorovanie

Moderné pracie prostriedky pozostávajú z mnohých komponentov. Aktívne pracie látky nie sú alkalické a nedávajú vápenaté mydlá. Univerzálne pracie prostriedky obsahujú bieliace prísady ako peroxoboritan.

Vysvetlenie

Aktívnymi pracími prostriedkami sú často sodné soli vyšších sulfónových kyselín alebo estery kyseliny sírovej. Vápenaté soli sulfónových kyselín sú vo vode rozpustné (nevzniká vápenaté mydlo, t.j. zrazenina).

Zneškodnenie vedľajších splodín

Malé množstvá látok môžeme po rozpustení vo vode vyliať do výlevky.

Bezpečnosť

Roztok hydroxidu sodného (w = 30 %) je žieravý a má sklon k utajenému varu. Preto je potrebné použiť bezpečnostné okuliare.

 [návrat]

          

Posledná aktualizácia: 09.08.2001