|
Naše
začiatky | Ciele KUF SŠ | Priebeh
stretnutí KUF SŠ | KUF SŠ 1998 | KUF
SŠ 1999 | KUF SŠ 2000 | KUF
SŠ 2002 | KUF
SŠ 2003 | Novinky v činnosti
KUF SŠ 2003 |
|

|
Naše začiatky
Začiatky môjho pôsobenia v oblasti ďalšieho vzdelávania učiteľov fyziky
siahajú do roku 1995, keď sme spoločne s RNDr. Miroslavom Krajňákom ako
reprezentantom kabinetu fyziky na Metodickom centre v Prešove začali
organizovať prvé stretnutia skupinky nadšencov z radov učiteľov fyziky
stredných škôl. Stretnutia boli zamerané na školské demonštračné experimenty,
ich fyzikálnu interpretáciu, metodiku zaradenia do vyučovania. Na jednotlivé
stretnutia som za pomoci laborantky pripravoval súbor demonštračných
experimentov k vybraným tematickým celkom. Prvú časť stretnutia som venoval
spôsobu praktickej realizácie experimentov, ich fyzikálnej interpretácii
v rámci výkladu fyzikálnych pojmov a javov. Snažil som sa podnecovať
diskusie o metodike zaradenia jednotlivých experimentov do vyučovacieho
procesu. Na našich stretnutiach učitelia oceňovali najmä možnosť znova
si pripomenúť kompletnú nám dostupnú ponuku demonštračných experimentov
pre vybraný tematický celok, možnosť poradiť si navzájom pri ich fyzikálnej
interpretácii a odborne diskutovať o problémoch ich každodenného vyučovania
fyziky. Postupne sa prebúdzajúci zápal zo strany učiteľov, ich ochota
prispievať vlastnými nápadmi a skúsenosťami ma utvrdzovali v správnosti
a užitočnosti započatej cesty v oblasti ďalšieho vzdelávania učiteľov
fyziky.
|
|
|
    |
|
|
Ciele Klubu učiteľov fyziky stredných
škôl
Postupne som si začal uvedomovať význam stretnutí s učiteľmi ako pre
ich ďalšie vzdelávanie tak aj pre môj odborný rast a tak som požiadal
Nadáciu otvorenej spoločnosti (OSF Bratislava) v rámci projektu HESP
(Higher education support programme) o grant a začali sme sa uvedenej
aktivite systematicky venovať. Zriadili sme Klub učiteľov fyziky stredných
škôl (KUF SŠ) pre ktorého činnosť a obsahovú náplň sme si stanovili tieto
ciele:
- poskytnúť učiteľom fyziky stredných škôl priestor pre ďalšie tvorivé
vzdelávanie a rozširovanie si vedomostí z oblasti moderných trendov
vo vyučovaní fyziky, modernej fyziky, a využitia Internetu a multimédií
vo vyučovaní fyziky a úspešne realizovať jeden zo základných predpokladov
použitia multimédií – učiteľovu multimediálnu gramotnosť,
- pútavou formou prezentovať súčasné trendy v didaktike fyziky zamerané
na humanizáciu vyučovacieho procesu, transformáciu javov každodenného
života do školskej fyziky, čím jednoznačne podporiť prirodzený žiacky
záujem o okolitý svet a prispieť k prirodzenému pochopeniu fyzikálnych
zákonitostí v ňom,
- prezentovať modernú fyziku ako vedu hľadajúcu odpovede na základné
gnozeologické otázky ľudskej existencie, vysvetľujúcu prírodné zákony
a ukázať spôsoby aplikácie moderných poznatkov fyziky vo vyučovaní
fyziky na strednej škole pre žiaka inšpirujúcou a pútavou formou,
- napomáhať modernizácii obsahu vzdelávania, skvalitneniu metód a
foriem práce učiteľov, mysliac na hlbšie žiacke pochopenie základných
fyzikálnych princípov a schopnosť ich využívania v každodennom živote,
- uľahčiť začínajúcim učiteľom fyziky na stredných školách ich nástup
do praxe a napomáhať riešeniu ich metodických a odborných problémov.
Podchytiť ich tvorivý potenciál a priviesť ich k systematickému sebavzdelávaniu
vo svojom obore,
- vytvoriť spätnú väzbu o aktuálnych problémoch vyučovania fyziky
na stredných školách s možnosťou riešenia vytipovaných problémov už
v príprave budúcich učiteľov fyziky.
- upevniť väzbu medzi učiteľmi fyziky na stredných školách a pracovníkmi
fakulty pripravujúcej budúcich učiteľov fyziky v snahe skvalitniť ich
prípravu na budúce povolanie – učiteľa fyziky,
- prispieť k propagácii zaujímavých a podnetných nápadov učiteľov
z praxe a zabezpečiť ich rozšírenie medzi širšiu učiteľskú verejnosť,
- vytvoriť priestor pre diskusie k širšiemu okruhu odborných problémov
vyučovania fyziky a šírenie progresívnych názorov prispievajúcich k
skvalitňovaniu vyučovacieho procesu, kde stredobodom pozornosti je
žiak, jeho postoje, názory, vzťah k okoliu a jeho vedomosti.
Klubové stretnutia sa stali pravidelnou aktivitou nášho oddelenia a
do ich realizácie sa postupne zapájal širší okruh ľudí nielen z nášho
pracoviska ale aj zo spolupracujúcich škôl a inštitúcií. |
|
|
    |
|

|
Priebeh stretnutí KUF SŠ
Začiatkom ročného cyklu klubových stretnutí obdrží každá predmetová
komisia fyziky košického a prešovského regiónu pozvánkovú brožúru s ponukou
jednotlivých stretnutí KUF. V prípade záujmu a súhlasného stanoviska
vedenia školy sa učitelia prihlásia k účasti na nami ponúkaných aktivitách.
Za každú školu sa stretnutí zúčastňuje spravidla jeden učiteľ fyziky,
pričom sa učitelia pri účasti a stretnutiach môžu striedať. Pred každým
stretnutím je na webovej stránke KUF uverejnený oznam s organizačnými
pokynmi. Prihlásení učitelia sú o stretnutí KUF upovedomení mailom, resp.
poštou.
Stretnutia sú kombináciou prednášok s praktickými ukážkami, seminárov o aktuálnych
problémoch vyučovania fyziky a praktických cvičení na vybraných zaradeniach
a v počítačových miestnostiach fakulty. Prvá časť stretnutia spravidla predstavuje
garantom prezentovaný prierez vybranej problematiky. V druhej časti si učitelia
prakticky overujú prezentované myšlienky a postupy a majú možnosť navzájom
diskutovať o vybraných problémoch. Na každom stretnutí obdržia učitelia k danej
téme spracovaný materiál vhodný pre použitie vo vyučovaní fyziky.
Tieto naše myšlienky sa stretávajú s rastúcim záujmom u stredoškolských učiteľov
fyziky. V roku 2002 sme registrovali 56 stálych členov KUF. Počas štyroch za
sebou idúcich období sa nám podarilo získať na organizovanie stretnutí KUF
grant v rámci projektu HESP Nadácie otvorenej spoločnosti čo nám spolu s finančnou
pomocou Jednoty slovenských matematikov a fyzikov umožňuje zvyšovať odbornú
úroveň našich stretnutí. Vďaka tejto finančnej podpore môžeme pre učiteľov
spracovávať metodické materiály, výučbové videozáznamy, multimediálne CD ROM
vo forme priamo použiteľnej vo výučbe, o ktoré sa môžu podeliť s ostatnými
učiteľmi na danej škole. Všetky vytvorené materiály, kompletné znenia prednášok,
doplňujúce informácie, odkazy, závery z jednotlivých stretnutí, sú spracované
vo forme informačného systému na Internete, kde si každý záujemca môže vyhľadať
potrebné údaje, uložiť si ich k sebe na disk.
Učiteľ fyziky, ktorý sa aktívne zapájal do činnosti KUF obdrží na poslednom
stretnutí fakultou vydávaný certifikát ďalšieho vzdelávania učiteľov.
V rámci KUF SŠ sme v období rokov 1998 - 2002 organizovali 28 pravidelných
stretnutí, ktorých každý ročník sa niesol pod jednotnou nosnou témou. |
|
|
    |
|

|
Klub učiteľov fyziky 1998
Využitie praktických žiackych poznatkov pre inováciu obsahu
vyučovania fyziky
- Transformácia praktických žiackych poznatkov do vyučovania fyziky
( garant: RNDr. Marián KIREŠ, PhD.)
- Netradičné experimenty vo vyučovaní fyziky (garant: RNDr. Ľudmila
Onderová, PhD.)
- Modelovanie fyzikálneho experimentu v počítačom podporovanom laboratóriu
(garant: RNDr. Zuzana JEŠKOVÁ)
- Internet a vyučovanie fyziky (garant: RNDr. Ján Degro, CSc.)
- Kvalitatívne a kvantitatívne fyzikálne úlohy ako motivačný prvok
vyučovania fyziky (garant: RNDr. Marián KIREŠ, PhD.)
- Inovácia obsahu vyučovania fyziky (garant: RNDr. Marián KIREŠ, PhD.)
|
|
|
    |
|

|
Klub učiteľov fyziky 1999
Moderné trendy vo vyučovaní fyziky
- Inovatívne metódy vo vyučovaní fyziky a ich vplyv na rozvoj žiackej
tvorivosti a humanizáciu vyučovacieho procesu (garant: Doc.RNDr. Josef
GAJDUŠEK,Csc.)
- Prezentácia fyzikálnych poznatkov s využitím multimédií ( video,
výukové CD-ROM, multimediálne PC-prezentácie )(garant: RNDr. Marián
KIREŠ, PhD.)
- Fyzikálne aspekty vybraných ekologických problémov a ich zaradenie
v rámci vyučovania fyziky na strednej škole (garant: RNDr. Ján DEGRO,
CSc.)
- Netradičné demonštračné a žiacke experimenty a ich využitie v laboratórnych
úlohách (garant: RNDr. Marián KIREŠ, PhD.)
- Inovatívne metódy vo vyučovaní fyziky a ich vplyv na rozvoj žiackej
tvorivosti a humanizáciu vyučovacieho procesu II (garant: Doc.RNDr.
Josef GAJDUŠEK,Csc.)
- Fyzika každodenného života a jej uplatnenie pri prezentácii fyzikálnych
poznatkov žiakom - kvalitatívne fyzikálne úlohy (garant: RNDr. Marián
KIREŠ, PhD.)
- Školský fyzikálny experiment v prostredí IP COACH (garant: RNDr.
Zuzana JEŠKOVÁ)
- Metóda čiernej skrinky a samostatné osvojovanie fyzikálnych poznatkov
(garant: RNDr. Ľudmila ONDEROVÁ)
|
|
|
    |
|

|
Klub učiteľov fyziky 2000
Informačno-komunikačné technológie a samostatné osvojovanie
fyzikálnych poznatkov
- Školský informačný servis fyzika a jeho miesto v sieti Internet (garant:
RNDr. Marián KIREŠ, PhD.)
- Aplikácia inovatívnych metód v každodennom vyučovacom procese (
garant: Doc.RNDr. Josef GAJDUŠEK,Csc.)
- Samostatné osvojovanie fyzikálnych poznatkov prostredníctvom školských
experimentov (garant: RNDr. Zuzana JEŠKOVÁ)
- História fyziky na Slovensku a jej zrkadlenie v školskej fyzike
(garant: pracovníci Technického múzea Košice)
- Súčasné trendy multimediálnej podpory inovovaného vyučovania fyziky
a tvorba vlastných edukačných aplikácií (garant: RNDr. Marián KIREŠ,
PhD.)
- Sprístupňovanie poznatkov modernej fyziky na strednej škole (garant:
RNDr. Elemír SCHOLTZ, PhD.)
- Tvorivá dielňa učiteľských nápadov (garant: RNDr. Miroslav KRAJŇÁK)
- Fyzika každodenného života a jej využitie pre žiacke pochopenie
podstaty fyzikálnych javov (garant: RNDr. Marián KIREŠ, PhD.)
|
|
|
    |
|

|
Klub učiteľov fyziky 2002
Inovácia obsahu fyzikálneho vzdelávania s využitím informačno
komunikačných technológií
- Maturitná skúška z fyziky v novom šate (garant: RNDr. Miroslav KRAJŇÁK)
- Edukačné hypertexty k vybraným fyzikálnym problémom (garant: RNDr.
Marián KIREŠ, PhD.)
- Školský fyzikálny experiment a jeho multimediálna prezentácia (
garant: RNDr. Marián KIREŠ, PhD.)
- Počítačové simulácie vybraných fyzikálnych dejov (garant: RNDr.
Marián KIREŠ, PhD.)
- Súčasné poznatky z astronómie a astrofyziky v školskej fyzike (garant:
Doc.RNDr. Zdeněk Mikulášek, CSc.)
- Fyzikálne pohľady na javy v každodennom živote (garant: RNDr. Marián
KIREŠ, PhD.)
|
|
|
    |
|
|
Klub učiteľov fyziky 2003
Implementácia IKT do vyučovania fyziky
- Tvorba elektronických učebných materiálov, doplnkové učebné texty
– popularizácia fyziky
zadanie - odovzdať vlastný doplnkový učebný text pre vyučovanie fyziky napísaný
v MS Word
- Vyhľadávanie a spracovanie informácii z Internetu, fyzika v každodennom
živote
zadanie - pripraviť v elektronickej podobe podklady pre webovú stránku zameranú
na fyziku v každodennom živote
- Moja vyučovacia hodina fyziky s edukačnými CD, modernizácia obsahu
fyzikálneho vzdelávania
zadanie - vypracovať v elektronickej podobe prípravu na jednu vyučovaciu
hodinu založenú na osvojovaní fyzikálnych poznatkov s edukačnými CD
- Počítačom podporované fyzikálne laboratórium, školský demonštračný
fyzikálny experiment
zadanie - vyhľadať na Internete informácie k počítačom podporovaným školským
fyzikálnym experimentom a teleexperimentom,
- Digitálny pomocníci učiteľa fyziky, skener, digitálny fotoaparát,
webová kamera – príprava edukačného obsahu,
zadanie - pripraviť graf, obrázok, schému, fotografiu v elektronickej podobe
do spoločnej databázy obrázkov s fyzikálnou tematikou
- Moja vyučovacia hodina fyziky s multimediálnou edukačnou prezentáciou
v MS Power Point
zadanie - vytvoriť krátku multimediálnu edukačnú prezentáciu pre časť vyučovacej
hodiny fyziky
- Interaktívne Java aplety, cesta k pochopeniu podstaty fyzikálnych
javov
zadanie - oboznámiť sa so zdrojmi elektronických materiálov na internete
využívajúcich interaktívne java aplety pre vyučovanie fyziky
- Počítačové simulácie vybraných problémov modernej fyziky, názorné
formy prezentácie fyzikálnych javov pre žiakov strednej školy
zadanie - preštudovať elektronické verzie študijných materiálov k vybraným
témam modernej fyziky spracované pre úroveň žiakov strednej školy
- Dynamické modelovanie fyzikálnych javov, didaktické spracovanie
interpretácie fyzikálnych procesov
zadanie - vytvoriť vlastný matematický model fyzikálneho javu pre jeho prezentáciu
v prostredí IP COACH
- Záverečné stretnutie, prezentácia prác učiteľov, oboznámenie sa
s vytvoreným CD, udeľovanie certifikátov
zadanie - oboznámiť svojich kolegov s výsledkami práce učiteľov KUF a obsahom
edukačného CD
|
|
|
   |
|
|
Novinky v činnosti KUF SŠ 2003
Na základe uvedených skúseností sme prehodnotili naše doterajšie aktivity
a pre rok 2003 sme stanovili inovované zásady pre činnosť KUF SŠ. Stretnutia
budú zamerané na implementáciou IKT do vyučovania fyziky, na zvyšovanie
počítačovej gramotnosti, prácu s edukačným balíkom a rozvoj vyučovacích
metód využívajúcich moderné prostriedky. Prvou časťou stretnutia sú multimediálne
prezentácie k vybraným témam. Ku každému stretnutiu obdržia účastníci
študijný materiál a pracovné listy. Druhá časť stretnutia je zameraná
na vlastnú práca účastníkov na edukačných projektoch podľa návodov v
pracovných listoch. Podstatnú zmenu vidím v dôraze na posilnenie činnosti
učiteľov medzi jednotlivými stretnutiami. Táto činnosť je mapovaná zadaniami,
ktoré učitelia vypracovávajú medzi stretnutiami a umiestňujú ich do svojich
vyhradených priestorov na náš ftp server. Odborná pomoc pri vytváraní
zadaní bude zabezpečovaná prostredníctvom moderovaného diskusného klubu
na Internete a učitelia sa môžu informovať o stave prác elektronickou
poštou cez distribučný zoznam. Odovzdávanie zadaní je povinným „členským
príspevkom“. V priebehu jedného roka učitelia vytvoria za našej pomoci
vlastné edukačné multimediálne CD pre učiteľa fyziky obsahujúce ich vlastné
produkty v elektronickej podobe priamo použiteľné vo vyučovaní fyziky
na strednej škole. Celý priebeh KUF bude prezentovaný na webových stránkach,
odkiaľ bude možné získať elektronickú verziu používaných materiálov.
Učitelia, ktorí sa zúčastnia na aspoň siedmych stretnutiach a odovzdajú aspoň
sedem zadaní do multimediálneho CD obdržia certifikát o úspešnom absolvovaní
ďalšieho vzdelávania. |
|
|
|
|
|
|
|